Honden, wel of niet inenten - meningen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 10:11

Zelfs mensen in minder hygienische omstandigheden hebben niet hun hele leven lang vaccinaties nodig.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 10:11

Chubby schreef:
Je spuit ook niet alleen nuttig spul naar binnen he. De mogelijke bijwerkingen en aanslag op de organen door mn hulpstoffen en conserveringsmiddelen zijn niet mals.

Wat ik me trouwens afvraag is waarom we mensenkinderen met 1 vaccinatie (eventueel met enkele vervolgvaccinaties) voldoende beschermen voor de rest van het leven en waarom we huisdieren nu zeer herhaaldelijk moeten vaccineren? Werkt het afweersysteem zo anders? Werken de vaccins zo anders?

Veel honden zijn na de puppyentingen ook al heel goed beschermd. Alleen wordt het meestal niet gecontroleerd door de eigenaren. Er zijn namelijk honden die als pup netjes ingeent zijn en vervolgens alleen nog maar getiterd en hun hele leven wel genoeg antistoffen en dus bescherming hebben. Dus na de entingen op 6 9 en 12 weken nooit meer een enting nodig gehad tot ze overleden. Sommige honden krijgen nooit genoeg antistoffen, hoevaak je ook laat enten.

Mizora

Re: Honden, wel of niet inenten - meningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 11:00

Ik zou ook nog de enting doen op 1 jaar. Dit om nog een laatste boost te geven, maar voor de rest alleen bij honden die in risico-situaties leven (bijv. mensen die regelmatig een nest hebben, honden die altijd mee gaan met de hus (bijv. van hus-eigenaren zelf), dat soort types).

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 11:55

Chubby schreef:
Zelfs mensen in minder hygienische omstandigheden hebben niet hun hele leven lang vaccinaties nodig.

Nee inderdaad zij overlijden vroegtijdig kijk maar naar mensen in derde wereldlanden waar kinderen en volwassen sterven aan ziektes die hier niet meer voorkomen of dankzij medicijnen voorkomen kunnen worden.
In derde wereld landen gaan kinderen dood door diarree of vervuild drinkwater..... onhygienische toestanden.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:07

Dat begrijp ik, maar dat heeft dan weer niet zoveel met de ontbrekende of juist wel gegeven vaccinaties te maken ;)

Mywishmax, dank je wel voor je uitleg! Ik was inderdaad nog niet op de hoogte van de resultaten van titeren, bedenk ik me. Daarmee kun je dus die eventuele langdurige of zelfs levenslange bescherming testen natuurlijk. Wordt bij mensen ook wel gedaan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:16

Idd Chubby. Ik zou bijvoorbeeld niet durven stoppen met enten zonder titeren, omdat ik wel wil weten of mijn hond beschermt is.

Het zal nog een paar jaar duren, maar ik gok dat titeren dan normaler wordt of zelfs ipv enten komt. Kijk maar naar wormkuren op recept, wat nu zelfs al vaak na mest onderzoek gebeurd. Daar zijn ze met honden ook mee bezig. Utrecht is met een groot wormenonderzoek bezig en laten de deelnemers de honden alleen ontwormen als er iets aangetroffen wordt. Alleen de plaatselijke DA's doen er vaak wat langer over voordat ze de nieuwste technieken over nemen. Logisch, want het moet eerst bewezen worden en daarnaast moet er ook geld voor zijn en moeten de DA en de klanten ervoor open staan.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:43

Mijn honden zijn tot 4-5 jaar geleden netjes geent. Omdat wij naar shows gingen en naar het buitenland en het dus verplicht was. Drie jaar terug zijn ze nog rabies geent ivm met buitenlandse vakantie. Maar verder helemaal niet meer.
Ze hebben beide epilepsie (zo'n 3-4 jaar geleden geuit) en reageerde heel erg heftig op de laatste rabiesenting. Dus heb ik besloten niet meer te laten enten. Ze zijn nooit ziek en ik laat eens per anderhalf jaar titer bepalen en tot nu toe hebben ze altijd nog voldoende antistoffen.
Ik vond in het begin dat ik moest kiezen tussen twee kwade, maar nu ik me er in ben gaan verdiepen ben ik erg blij met mijn besluit niet meer te enten zonder te weten hoeveel antistoffen ze iegenlijk nog hebben. Het blijkt dat in de meeste gevallen te vaak wordt geent. En dat dat niet gezond is voor een hond. Er is zelfs een studie naar gedaan, ik zal eens kijken of ik die papieren in kan scannen en kan plaatsen.

Als er ooit weer een pup komt zal ik wel de basisentingen geven, maar denk niet dat ik daarna nog (vaak) laat enten. Ik laat liever eerst titer bepalen of het wel echt nodig is.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 22:08

Hmmmm mestonderzoek vind ik absoluut nog niet betrouwbaar. Ondanks mestonderzoek hier toch wormbesmetting gehad. Ik ontworm nog gewoon elk kwartaal, vind het allemaal leuk bedacht maar in de praktijk blijkt het vaak toch nog niet zo betrouwbaar. Maargoed mijn mening..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 22:13

Nog niet nee, helemaal met je eens. Maar titeren is tegenwoordig al wel betrouwbaar en langzaam aan gaan meer DA's het aanbieden.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 22:18

Zal me er eens in verdiepen, vind het wel interressant alhoewel ik erg kritisch ben en geen tegenstander ben van jaarlijks enten ;). Bij twijfel gaat er bij mijn honden nog gewoon een enting in, maar sta zeker open voor verandering mits bewezen dat het echt betrouwbaar is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 22:30

Het is allemaal leuk en wel dat niet enten.Maar ik heb vroeger in de tijd dat er niet zo geënt werd, in een asiel gewerkt en de ellende gezien van niet geënte honden.Massa lijken geruimd van honden met parvo en katten met kattenziekte of niesziekte.Ik vraag me ook af of die hype van het niet enten dit ook niet terug brengt.
Mijn ene hond is ondanks dat ze altijd geënt is gewoon 17 jaar geworden mijn andere honden 12 en 13 jaar.Ik heb één hond gehad die 6 is geworden maar die was al ziek als pup zijnde.

Ik vraag me af waar dit soort dingen vandaan komen,jaren hebben we moeten strijden om in godsnaam te enten omdat de honden letterlijk doodvielen aan besmettelijke ziekte's en nu zouden we ineens niet gaan enten?

Ik ent ook niet in het wilde weg en in overleg met de DA krijgen ze ook alleen wat nodig is,alles waar Te voor staat is niet goed,Te veel enten maar Te weinig kan nog meer kwaad.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 22:38

Internationale bedrijven verdienen meer dan een goede boterham aan alle medicatie die preventief wordt verstrekt.
Realiseer je daarbij:
De bijsluiters en informatie is geschreven door mensen die je graag iets willen verkopen. Dus het is goed om deze informatie kritisch te lezen.
Ook DA hebben belang bij clienten die hun diensten afnemen.
Jaarlijks enten is in veel gevallen niet nodig (evenals vaak ontwormen). Wat wel nodig is, hangt af van je dier en de situatie waarin deze wordt gehouden.

Enten is er voor om bepaalde risico's te verkleinen, maar geeft geen garanties tegen 'het algemene levensrisico'.
En inderdaad is enten ook niet zonder risico; én al die medicatie is ook een behoorlijke aanslag op het milieu.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 22:39

wij laten onze hond al een aantal jaren niet meer enten.hij komt niet verder als zijn dagenlijkse rondje en komt weinig in aanraking met andere honden
onze hond is doodsbang voor vreemde mensen,dus kan je nagaan wat er gebeurd in de wachtkamer van de da.blaffen en constant achter ons kruipen.daarbij komt ook nog dat onze da alles behalve vriendelijk zijn.
onze hond is zelden ziek,een keer een kitsen of diaree(maar dan heeft ie meestal blikvoer op) en daar blijft het bij.
hij gaat ook naar een ieniminiepension(boswachter die een paar kennels heeft) en die kennen hem ook al goed.zelfs zij laten hem uit aan de riem,dus ook dan weing contact met andere honden.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 00:27

Bianca41 schreef:
Ik vraag me ook af of die hype van het niet enten dit ook niet terug brengt.

Ik vraag me af waar dit soort dingen vandaan komen,jaren hebben we moeten strijden om in godsnaam te enten omdat de honden letterlijk doodvielen aan besmettelijke ziekte's en nu zouden we ineens niet gaan enten?

Ik weet niet of je het een hype kan noemen.. Ik denk dat mensen bewuster zijn geworden van wat ze allemaal in hun dieren laten spuiten.. Eerder zei ik ook altijd ja en amen tegen mijn dierenarts tot ik op het gegeven moment ACHTENTWINTIG pillen per dag aan mijn hond mocht voeren. JA ze was ziek maar mijn god, 28 pillen gaat gewoon te ver. Acuut met alles gestopt, eerst maar eens terug naar niks en kijken hoe ziek of gezond ze dan weer is. Goede beslissing geweest, ze bleek namelijk 'alleen maar' ergens allergisch voor te zijn. Nu eens in de zoveel tijd 1 spuitje en dat helpt gelukkig.

Maar ik vind het heel verstandig dat mensen nadenken over of ze het wel of niet nodig vinden. Tsja als jou hond nergens komt en kerngezond is, vind ik het een goede keuze, risico is dan ook voor de persoon (en hond natuurlijk) in kwestie, niet voor anderen. Ik denk dus ook dat het per hond gewoon heel veel kan verschillen. Die van mij gaan er flink aan onderdoor dus doe het echt ALLEEN als het moet (vakantie, pup erbij, noem maar op). Zo heeft vast iedereen een goede reden om het wel/niet te doen.

En ik lees vaak; 'daar is mijn hond me veel te lief voor. (Om niet te enten)' Vergis je niet, het zijn mijn baby's en ik ga door vuur voor ze! ALLES doe ik voor ze (en dat kan iedereen die mij kent ook zeker bevestigen), juist omdat ik ZO gek op ze ben heb ik deze keuze gemaakt :)! En is het nodig dan sta ik binnen een minuut bij de DA om een enting te halen.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 04:55

Ik laat mn honden wel jaarlijks enten, ook kennelhoest, en dan nog de weilenting omdat ik ze ook meeneem naar het buitenland.
Ik heb een uitlaatservice dus mijn honden hebben veel contact met andere honden, ook altijd wedstrijden enz gedaan, honden vd uitlaatservice zijn ook verplicht om jaarlijks te enten en de kennelhoest, uiteraard sta ik niet negatief tegenover titeren als de klant dan aan kan tonen dat de hond voldoende antistoffen heeft, maar eigenlijk gebeurt dat titeren in de regio waar ik werk nog niet.
Ik deel de mening dat kennelhoest enting niet werkt niet, eerste jaren heb ik kennelhoest enting niet verplicht en dan had ik jaarlijks veel zieke honden omdat ze elkaar uiteraard aanstoken, sinds ik de enting verplicht heb is er nu een enkel gevalletje per jaar, dus hier duidelijk de werking vd kennelhoest enting wel te merken.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 06:10

mijn honden gaan mee naar het werk asiel/pension/dagopvang. Ik persoonlijk wil ze niet laten enten echter mijn persoonlijke mening kan ik niet gebruiken om ze niet te enten want dat zou betekenen dat ze niet meer mee naar het werk kunnen. Dus mijn honden worden jaarlijks geent. Ene jaar de grote coctail, andere jaar de kleine coctail en 1x per 3 jaar rabiës. Daarnaast de kennelhoest natuurlijk want die is verplicht voor alle pension en dagopvang honden en daar lopen mijn honden tussen dus die laat ik ook doen.

Misschien dat ze er ziek van worden of minder oud maar ik heb geen keuze. Echter van enten kunnen ze ziek worden, van eten ook, van verkeerd drinken, van vergiftiging, uiteindelijk gaan ze ergens dood aan. Ik hoop dat ze dan al oud en versleten zijn en waar het door gaat komen? Misschien wel versleten gewrichten en misschien wat anders dat kan niemand van te voren zeggen.

titeren doe ik niet om de reden dat ik geen geld in overvloed heb. Titeren is niet goedkoper dan enten en als het titeren negatief uit valt dan moet ik ze ook nog eens laten enten. Een beetje erg dubbelop dan.

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 13:36

Er zijn trouwens special bloedtesten om te kijken hoeveel antilichamen een dier in zijn lijf heeft voor bepaalde ziektes. Aan de hand daarvan kun je ook nog kijken of je het wel of niet nodig vind om bijvoorbeeld een parvo enting bij pups uit te voeren. Dat Titeren inderdaad @dierenfan
Zo'n test kost ongeveer 50 euro. Hebben ze dan geen antilichamen kun je er als nog een spuit a 45 euro in spuiten. Dat is dan nog excl. de kosten van een consult. Dat is inderdaad dubbel op..
Maar dat is net zo als de kennelhoest spuit. Die word door heeeeeel veel dierenartsen in de neus gespoten maar dat kan ook onderhuids. Dat is ook zo iets. Geef je het snel en werkzaam in de neus of langzaam en precies onderhuids.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 18:11

Minx2000 schreef:
Er zijn trouwens special bloedtesten om te kijken hoeveel antilichamen een dier in zijn lijf heeft voor bepaalde ziektes. Aan de hand daarvan kun je ook nog kijken of je het wel of niet nodig vind om bijvoorbeeld een parvo enting bij pups uit te voeren. Dat Titeren inderdaad @dierenfan
Zo'n test kost ongeveer 50 euro. Hebben ze dan geen antilichamen kun je er als nog een spuit a 45 euro in spuiten. Dat is dan nog excl. de kosten van een consult. Dat is inderdaad dubbel op..
Maar dat is net zo als de kennelhoest spuit. Die word door heeeeeel veel dierenartsen in de neus gespoten maar dat kan ook onderhuids. Dat is ook zo iets. Geef je het snel en werkzaam in de neus of langzaam en precies onderhuids.

en dat is net als een enting. Nu noem jij 45 euro excl. consult. Ik was per hond 30 euro kwijt incl. consult voor grote coctail enting en kennelhoest. Als ik er nog rabies bij had gegeven (ik deel het al expres op in het jaar niet alles tegelijk dus) dan zou ik 50 euro kwijt geweest zijn per hond. Dan valt mijn DA nog erg mee ;)

Wij hebben heel veel mensen die vergeten om kennelhoest te laten enten en dus nog per direct naar een DA moeten. Dan ben je heel blij dat de neus enting er is. Mijn DA vraagt ook altijd of hij direct moet werken of 3 weken in mag werken ;)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:11

Heb er een hele discussie met de DA over gehad en uiteindelijk moest die ook toegeven dat het niet elk jaar nodig is, nu heeft ie iets in de praktijk waarmee je kunt meten wat zn weerstand nog is tegen de ziektes, via het bloed, mn honden komen niet in pension dus vind dit een prima oplossing, je spuit anders toch ziekte in, als pup en na een jaar krijgen ze wel alle entingen, daarna alleen als ze minder antistoffen hebben. Werkt nu al 6 jaar prima zo. :)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:13

Paperboy schreef:
Allereerst hebben honden veel sneller wondjes, ruiken de hele dag aan poep van andere honden en urine. Ze likken aan alles. Zwemmen in vies water en drinken dat ook. Kortom hun leven is een stuk minder hygienisch dan dat van mensen.

dat doen ze altijd, dus zijn ze er gewend aan, je word pas ziek als iets ineens veranderd, dus als je in een ziekenhuis omgeving woont en dan ineens met bacterien in aanraking komt is de kans groter dat je wat oploopt

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 16:03

@dierenfan Hier ben je echt bij veel dierenartsen 45 euro kwijt voor de enting. Vaak komt daar nog consult a 20 euro of meer over heen...:X

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 19:58

Chubby schreef:
Je spuit ook niet alleen nuttig spul naar binnen he. De mogelijke bijwerkingen en aanslag op de organen door mn hulpstoffen en conserveringsmiddelen zijn niet mals.

Wat ik me trouwens afvraag is waarom we mensenkinderen met 1 vaccinatie (eventueel met enkele vervolgvaccinaties) voldoende beschermen voor de rest van het leven en waarom we huisdieren nu zeer herhaaldelijk moeten vaccineren? Werkt het afweersysteem zo anders? Werken de vaccins zo anders?

omdat het immuumsysteem van mensen en dieren heel anders in elkaar zit !(ook paarden/katten/honden is groot verschil)

Om het maar even over Parvo (of kattenziekte) te hebben, als een hond buitenkomt dan kan hij dit (of jezelf) ook mee naar binnen nemen om je katten te besmetten. Het is een heel hardnekkig virus. Een enting bij een volwassen kat of hond hoef je maar 1x per 2-3jr te herhalen MAAR!!!

Het is bewezen (en die ervaring hebben we ook in het asiel) dat de zg "black &tan" honden ; pinchers, dobbermans, rottweiler, herders, heel gevoelig zijn voor Parvo, ook geent kunnen ze dit krijgen (dan zullen ze er niet aan dood gaan mits niet te oud, niet te jong en in goede conditie- maar wel erg ziek worden) dus....enting heeft wel degelijk nut ! ook is in het asiel gebleken dat lapjeskatten, hoewel geent ook gevoeliger zijn voor het parvo (= variant van kattenziekte omhet simpel uit te leggen)