Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Mischa schreef:Ben het er zeker mee eens dat huisdieren ''nemen'' altijd gedaan wordt voor je eigen gevoel, maar zoals ik al zei, wat niet. En ja, misschien zijn er mensen die per se een dier uit de opvang halen, enkel en alleen om te kunnen zeggen dat ze een goede daad verricht hebben, dat geldt veelal ook voor mensen die een dier in de dierenwinkel kopen. Je lost er alleen niks mee op. Maarja, verschillen hierin zullen er altijd blijven, en ben zelf van mening dat gelukkig het gros van de mensen het met de goede bedoelingen doet, ook al is het niet altijd even wijs.
Het valt me wel op dat er vaak genoemd lijkt te worden dat je een volwassen dier niet meer naar je hand zou kunnen zetten. Terwijl ik toch meerdere malen heb ervaren dat een dier toch veranderd wanneer de omgeving en mensen anders zijn, en het totaal afhankelijk is van hoe je er mee omgaat.
Dus ook al haal je dan zogenoemd de ''ellende'' van een ander in huis, zet je ervoor in en wat uiteraard binnen je eigen kunnen ligt, en er valt vaak best wat van te maken. Natuurlijk altijd uitzondering op de regel.

, maar ja, ambitie's hé......hetzelfde speelt ook in het paarden(wedstrijd)wereldje.
, maar om inderdaad zelf de opvoeding te bepalen. Hiervoor een herplaatser gehad, met een ontzettende gebruiksaanwijzing, waarvan we vaak hebben verzucht: hoe was hij geweest als we hem als pup hadden gekregen.
geerke schreef:Ik neem huisdieren niet zozeer voor mijzelf maar om een hond een goed thuis te geven.
Anders was ik wel na 1 hond gestopt

freespirit schreef:Ik ben inmiddels bezig met mijn 3e Border Collie....allemaal herplaatsers en alledrie zijn het de meest geweldige honden !! Maar ik heb er veel tijd en energie in gestoken en blijf dat ook doen om ze niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk gezond tussen de oren te houden. Dat betekend bijvoorbeeld dat ik iedere week 1 of 2 keer, weer of geen weer, tussen de schapen sta.
Ook bij mij kriebelt het soms wanneer mijn clubgenoten weer met een nieuwe pup aan komen zetten omdat de 'oude' hond niet (meer) voldoet in het wedstrijdcircuit (schapendrijven). Vreselijk vind ik dat, maar ja, ambitie's hé......hetzelfde speelt ook in het paarden(wedstrijd)wereldje.
sallandval schreef:geerke schreef:Ik neem huisdieren niet zozeer voor mijzelf maar om een hond een goed thuis te geven.
Anders was ik wel na 1 hond gestopt
Jou geeft het schijnbaar een goed gevoel om een hond een goed thuis te geven, en dus schaf je een hond aan om dat goede gevoel. Super als dat is wat jij leuk vind maar het is niet nobeler of minder egoïstisch dan om een pup een goed huis te geven.
liedje89 schreef:Ik vind het eigenlijk niet dat het uitmaakt of je een jong of oud dier neemt. Als je je jonge dier maar niet bij een broodfokker oid weghaald. Soms vind ik mensen die een herplaatser nemen juist egoistisch, er zijn wel eens gevallen waarbij ik het idee heb de situatie echt maar op het randje van dierwaardig is en mensen dat dan toch perce willen "redden". Dat doe je dan toch alleen om je eigen ego te strelen "kijk eens hoe goet ik fikkie gered heb"
Met nog als aanvulling dat dieren niet te jong aangeschaft moeten worden. Kittens van 8 weken al bij hun moeder weghalen... Tja, ik ben er niet voor. Zelfde als mensen die kuikentjes kopen. Die diertjes leren ook nog vanalles van hun moeder. liedje89 schreef:Ik vind het eigenlijk niet dat het uitmaakt of je een jong of oud dier neemt. Als je je jonge dier maar niet bij een broodfokker oid weghaald. Soms vind ik mensen die een herplaatser nemen juist egoistisch, er zijn wel eens gevallen waarbij ik het idee heb de situatie echt maar op het randje van dierwaardig is en mensen dat dan toch perce willen "redden". Dat doe je dan toch alleen om je eigen ego te strelen "kijk eens hoe goet ik fikkie gered heb"