Hulp gevraagd op gebied van kattenbakvulling!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Hulp gevraagd op gebied van kattenbakvulling!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 20:42

Als ik die 4x versie van de AH (en andere winkels) vergelijk met de 6x versie dan is die 6x versie niet dubbel zo duur maar zeker wel dubbel zo goed, dus echt het extra geld waard :j

Je hoeft hierbij echt alleen de drollen en de klompen er uit te halen, en kan de rest tot de laatste korrel gebruiken: het wordt niet vies. Dat wat vies wordt wordt een klompje :)

Bij de 4x versie gooide ik veel vaker de hele bak leeg op een gegeven moment omdat het niet fris meer was, dus dat ging er veel sneller doorheen.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 20:44

ik heb Kitty cristal ook aan te bevelen
is super spul ik doe 2 weken met een halve zak voor 1 kat dus een maand per kat ideaal iedere dag even drollen eruit en de steentje nemen de vocht van het plas in zich op en je ruikt niks en de bak is ook droog als ik hem leeg de steentjes laten geen enkel vocht door

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 20:48

Cat's best gold is dat niet gewoon houtkorrel? Heb ik ook een tijdje gebruikt (niet dat merk, maar dus wel de houtkorrel) en man wat moest ik de bak vaak verschonen. Ook verkruimelen de korrels als ze nat worden, dus eruitscheppen zit er niet in. (Vandaar dat ik zovaak de bak leeg moest gooien)

Kostte 10 euro voor 15kg, maar was uiteindelijk niet goedkoper uit dan nu met de Kitty Kristal, en had wel meer werk :+

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 20:58

Sassol schreef:
Cat's best gold is dat niet gewoon houtkorrel? Heb ik ook een tijdje gebruikt (niet dat merk, maar dus wel de houtkorrel) en man wat moest ik de bak vaak verschonen. Ook verkruimelen de korrels als ze nat worden, dus eruitscheppen zit er niet in. (Vandaar dat ik zovaak de bak leeg moest gooien)

Kostte 10 euro voor 15kg, maar was uiteindelijk niet goedkoper uit dan nu met de Kitty Kristal, en had wel meer werk :+

Ja, dat is wel houtachtig iets maar dan in klontvorm bij urine :j
Voordeel zou zijn, dat het door wc kan en dus scheelt in vuilnszakken (die wij per zak betalen)!

Ben er iig nog lang niet uit :n

@Meniekske: thanks voor voerantwoord :j . Is handig zoals jij het doet :j

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 21:06

ik ga hier even onwijs reclame maken... ik zou PeeWee aanraden. Het is even een investering in het begin, maar mán!! Wát een wonderspul!! We hebben hier alle bakken vervangen door het peewee systeem en we ruiken helemaal niks meer. De vulling van de bak gaat ruim een maand mee en na een maand intensief gebruik (3 kattenbakken, 4 katten) ruikt de bak nog steeds fris naar vers gekapte bomen!!

Het zijn een soort houtkorrels in een bak met dubbele bodem. De bovenste bodem is een soort zeef. Als de kat er in plast, verpulveren de houtkorrels tot heel fijn zaagsel. Dit valt door de zeef en het enige wat je dus hoeft te doen is af en toe de onderste bak met zaagsel leeg gooien en de drollen er eens uit scheppen.

We moesten de katten even omscholen met de bak, aangezien de korrels wat groter zijn dan ze gewend waren. Maar dat was binnen no time gepiept en ze zijn nu allemaal tevreden bakgangers. Geen kattengrit meer door mijn huis, geen pislucht meer, geen ranzige bak meer om schoon te maken... ik raad dit echt iedereen met een kattenbak aan!!!!

Voor de duidelijkheid: de bovenste bak waar de houtkorrels in liggen. Wij hebben het rekensommetje gemaakt en zijn voortaan veel goedkoper uit met grit dan voorheen. Een zo'n laag gaat namelijk een maand mee. Om de zoveel dagen eventjes zeven en klaar.
Afbeelding

Het residu wat, na aanraking met urine, verpulvert en door de zeef valt. Het is een soort van fijn zaagsel en ruikt gewoon naar lekker fris, vers zaagsel. Geen urineluchtje te bespeuren!
Afbeelding

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 21:06

Er is ook zoveel keus! Dat zou inderdaad wel handig zijn als het door de wc kan. (Zou toch bang zijn voor ontstopping bij spul wat klontert)

Maar was je probleem niet juist dat het klonteren niet hielp omdat de kat het toch kapot graaft? (Moet je dan juist niet naar niet-klontermiddelen zoeken?)

Edit: dat PeeWee systeem ziet er ook wel handig en duurzaam uit ja. Ga eens even kijken wat ik zelf in elkaar kan flanzen (beetje creativiteit bespaart geld)

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 20:49

Sassol; ik snap je redenering van "klontert niet bij deze kat dus dan anti-klonter" alleen wil ik dus perse klonter :D Ik vind het nl een vies idee, geen klonters :o

Of zou idd dat Pee-wee systeem moeten aanschaffen maar dat ga ik nu niet doen :n
@ Snadrem: thansk voor de duidelijke *-:) ; ziet er goed uit alleen heb net nieuwe bakken aangeschaft dus ga nog even aan de probeer :j

Nou, inmiddels heeft mevrouw een duidelijke keuze gemaakt :j
De biokat-bak wordt niet meer gebruikt :Y) . Ze doet alles in de AH bak, waar tot mijn grote verbazing, de urine een stuk beter klontert (ondanks het gegraaf) *\o/* Vermoed doordat het kleiner grit is, ze graaft maar met minder kracht ofzo waardoor het toch blijft klonteren. Madam wilt gewoon kleine grit, is minder zwaar met begraven O:)

Dus mijn "wens" gaat hem ook niet worden want dat zijn ook grote korrels :7
Ga nu tzt nog wel even kijken welke (kleinkorrelig / klontert) het voordeligst is want vind de pakken van AH te klein voor 1 bak. Heb 2 bakken, zou dan dus 3 pakken per (helemaal schone)keer zijn + de aanvulling is 4. En dat vind ikzelf niet handig, ga liever voor grote verpakking <<)
Iedereen nogmaals thanks voor jullie advies *\%/*

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 20:51

Heb zelf de kitty friend ultra voor mijn katten.
Bevalt ze prima.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 21:43

ik heb gewoon kattenzand Budget van de boerenbond, veel poezen/katers bij ons krijgen ook geen klonten maar het is maar wat je wilt.
waarom wil je klonten hebben ?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 21:44

Ik gebruik siliconen kattenbak vulling sinds kort! Echt fantastisch! Stinkt niet en met 1 zak doe je een maand (5 euro) en je hoeft alleen de poep elke dag eruit te halen!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 21:45

C1000 huismerk extra hygiëne. Is volgens mij hetzelfde als het huismerk van de plus.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 23:37

Misschien een stom idee, maar is zand dan geen optie? Het klontert niet zoals grit, maar het wordt wel vast, dus je kunt het er uit scheppen. En veel fijner en lichter als zand krijg je het niet!

Kost overigens ook geen drol: http://www.nusierbestrating.nl/speelzand

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 08:10

Een schopje, aangezien hier al heel wat info in staat zonde om een nieuw topic te openen.

Ik ben aan het twijfelen tussen Sanicat, Classic Extreme, en die van de appie. Die laatste twee zie ik vaak langskomen. Qua prijs maakt het voor mij niks uit. Ik wil alleen het beste resultaat. Het gaat om 1 kat en gebruikersgemak en geen nare geurtjes zijn de belangrijkste punten. Welke van deze drie zouden jullie aanraden?

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 08:27

Ik ben ook helemaal fan de peewee, kost even iets in aanschaf maar later werken de goedkoopste houtkorrels heel erg goed. Geen stinkende bakken meer, haast geen uitloop, geen stof, kat die last heeft van blaasgruis verbeterd aanzienlijk. Ik heb 2 katten en gebruik 1 zak a 6,99 per 3 maand van de intratuin. Als je grote gravers hebt zijn ze helemaal perfect, dan graven ze het door de gaatjes heen.

Je kan het ook heel makkelijk zelf maken, door 2 bakken in mekaar te zetten en die ene vol te boren met gaatjes, al heb ik de orginele a 35,- bij aanschaf.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 08:34

Ik gebruik die van de lidl! Klontert goed, stinkt niet..

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 08:52

Voor de peewee gebruikers, een vraagje.

Ik lees overal vooral over de urine, maar weinig over de ontlasting. Nou stinkt dat nadat er een drol gelegd is altijd, zo simpel is het. De bakken staan bij ons in de schuur, dus alleen te merken als we daar komen, dus dat scheelt.
Als jullie het vergelijken qua lucht met gewone gritt/bakken, ruik je het dan erger & langer? Of vergelijkbaar?

Hoe vaak halen jullie de drollen eruit? En gaat dit makkelijk?

Ik heb 2 heilige birmanen, dus zou dan de grootste bak moeten hebben neem ik aan.

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 12:05

Ze graven het bij mij niet onder en elke dag haal ik de drollen eruit. Het stinkt echt niet, lijkt wel of de geur word opgenomen ofzo. Er zit een speciaal schepje bij, gaat echt gemakkelijk

meniekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 14:01

sanso schreef:
Een schopje, aangezien hier al heel wat info in staat zonde om een nieuw topic te openen.

Ik ben aan het twijfelen tussen Sanicat, Classic Extreme, en die van de appie. Die laatste twee zie ik vaak langskomen. Qua prijs maakt het voor mij niks uit. Ik wil alleen het beste resultaat. Het gaat om 1 kat en gebruikersgemak en geen nare geurtjes zijn de belangrijkste punten. Welke van deze drie zouden jullie aanraden?

Ik heb een lange tijd Extreme classic gebruikt en ben overgestapt op Tigerino Canada, https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... ter#Canada
Het is iets goedkoper dan de extreme classic. Het bevalt mij heel goed.

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 23:34

Michelle77 schreef:
Voor de peewee gebruikers, een vraagje.

Ik lees overal vooral over de urine, maar weinig over de ontlasting. Nou stinkt dat nadat er een drol gelegd is altijd, zo simpel is het. De bakken staan bij ons in de schuur, dus alleen te merken als we daar komen, dus dat scheelt.
Als jullie het vergelijken qua lucht met gewone gritt/bakken, ruik je het dan erger & langer? Of vergelijkbaar?

Hoe vaak halen jullie de drollen eruit? En gaat dit makkelijk?

Ik heb 2 heilige birmanen, dus zou dan de grootste bak moeten hebben neem ik aan.

Inderdaad de grootste maat bak.
Natuurlijk stinkt een net gelegde verse drol daar kom je niet omheen wat je ook gebruikt is mijn ervaring.
Ik schep twee keer per dag de drollen eruit en roer dan even door de bak om het gruis door de gaatjes te laten gaan.
Het is super zuinig in gebruik,licht en weinig tot geen uitloop.
Ik heb 4 ecodome voor 6 katten en nooit meer wat anders voor mij.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 00:20

Ik heb de Bio Kats Diamond care multi cat. Multi cat pas 2e zak, maar de Bio Kat's diamond care al een tijd in gebruik.

Hebben 2 katers en 2 bakken staan. Ik baal wel dat het kleine zakjes zijn, maar doe er lang mee.

Ik heb diverse andere gebruikt, ook voor vorige katten, maar kwam toch terug op deze. Veel klonten wel, maar blijven wel vochtige klonten.
Heel veel ruiken toch snel en deze ruik ik echt niet snel, of ik moet het verwaarlozen, te weinig nieuw bij gooien.

Onze katten kunnen de tuin in ( niet verder dan de tuin ) en kiezen wel de tuin boven de bak. Dat maak ik ook gewoon af en toe schoon.

De ontlasting ruikt ook niet heel sterk van ze.

Ik zou open staan voor milieu vriendelijke kattenbak vulling, maar ben echt heel erg anti vieze luchtjes, dus moet die garantie dan wel hebben.

Heb trouwens die crystallen een tijdje gemengd met een gewone kattenbak vulling die wel klonterde en dat werkte ook wel aardig.

Billy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 22:49

Ik heb 3 katten en de grootste maat Peewee bak. Gebruik ook gewoon de originele peewee korrels omdat die echt bij mij echt heel zuinig in gebruik zijn, als ik 2 zakken haal doe ik daar ruim 3 maanden mee.
Omdat de bovenkant ook open kan, en dus de opening vrij groot is, is het uitscheppen van de drolletjes een makkie en bovendien weegt de bak ook bijna niks. Dat was wel anders toen ik nog klontvormend grit had, niet te tillen die bak!

En ik vind hoe dan ook dat als er net een gepoept heeft, dat je het ruikt, welk grit je ook maar hebt dus uitscheppen is gewoon de beste remedie, dan is een bak die niet zo zwaar is wel fijn, aangezien ik de bak altijd oppak en buiten bij de kliko leeg schep. De plek waar hij binnen staat is niet geschikt om dat binnen even te doen (onder de trap) dus vandaar dat gewicht voor mij ook van belang is.

Ik ben erg tevreden over de Peewee, hoewel ik de cats best eco ook erg fijn vond, want dat klonterd ook erg goed terwijl het supper licht is maar ja, de uitloop was echt verschrikkelijk, overal vond ik dat spul terug in huis.

Daar heb je met de peewee ook geen last van!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 22:55

Ik stel allicht weer een stomme vraag maar hoe komt het dat je bij een PeeWee geen uitloop hebt dan? Ik word er gek van dat ik die kattebakkorreltjes overal vind en veeg voor de bak wel dagelijks 10x schoon.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 23:08

Toevallig heb ik zelf het peewee systeem na gebootst met mijn verknipte wasmand.

Heb van mijn gebruikte kattenbakken een mal gemaakt.
Een rattan wasmand gekocht voor 7 euro en aan het knippen gegaan.

Houtkorrels er in.
Dit wordt mijn eerste week. Maar als ik drie of vier houtkorrels buiten de bak vind is het veel.

Elke dag de poepjes er uit en het plas loopt naar beneden samen met de uit elkaar gevallen korrels.
Tot nu toe heel tevreden.
En mijn katten vinden het ook niet raar.

Geur heb ik nauwelijks.
Over een maand zal ik nog eens iets sturen. Of ik dan nog net zo tevreden ben.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 07:21

Nogmaals even de vraag. Schep en schoon van de AH of Classic Extreme katten bakvulling?