Hondenuitlaatservices verboden in sommige bossen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 20:10

Ik rij regelmatig in het Amsterdamse Bos, inmiddels al een jaar of 25, maar ik heb er nog nooit een menner gezien, Verbod is dus zeker niet van de laatste tijd.

Wat mij betreft mogen die menners er overigens gerust rijden, ik zie het probleem niet zo. En ja ook mijn paard kan nog wel eens raar reageren op een aanspanning, maar daar moet hij dan maar even aan wennen.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 20:20

janouk schreef:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2159 ... rkt__.html

Dit artikel staat in De Telegraaf.
Staatbosbeheer gaat in een aantal gebieden verbieden dat mensen meer dan 3 honden tegelijk uitlaten, omdat sommige mensen zich geïntimideerd voelen door grote groepen honden van de uitlaatservice.

Dit vind ik een lastige.
Want ik snap best dat sommige mensen het eng vinden als er 10 honden tegelijk komen aanrennen, maar het zijn meestal eerder de mensen die bang zijn dan de honden.
Maar mijn honden vinden het juist gezellig als er zo'n grote groep potentiele speelkameraden aan komt rennen.

Maar nu worden uitlaatservices geweerd, omdat sommige mensen bang zijn. Terwijl het juist voor de honden van de uitlaatservice een uitkomst is, als ze overdag worden uitgelaten. Nu worden deze honden gedwongen om thuis te blijven overdag, na klachten van hondenmensen. :(

Wij mogen met de koets ook niet in het Amsterdamse Bos rijden, omdat ruiters geklaagd hebben dat hun paarden bang zijn voor koetsen. Ook hier geldt dat het meestal de ruiters zijn die bang zijn en de paarden niet.
Het Amsterdamse Bos heeft geweldige menpaden, en wij mogen daar niet rijden omdat ruiters klagen. Dat is zuur, dat je door paardenmensen geweerd wordt. Daar balen wij van, want er is al zo weinig ruimte om fijn te rijden in de randstad met de koets.

Ik ben wel benieuwd hoe jullie hier over denken.

van de ene kant begrijp ik het maar van de andere kant weer niet..

en over dat je niet meer mag mennen,, wat belachelijk !!!
ik vind het veel gevaarlijker als dat je aan het rijden bent en gewoon galopperend langs komen rijden,, ik stap altijd langs andere..
je weet tenslotte nooit of je paard jou op kant springt etc

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 20:34

schrikken van een aanspanning.? Ik dacht dat ik een zenuwpees had, maar die loopt bij een aanspanning zo voorbij..wat is daar zo spannend aan?
Zowieso, wat doe je in een openbare gelegenheid als je het dier niet onder controle hebt...ik krijg weleens commentaar dat mijn paard te zenwuachtig zou zijn om buiten te rijden, en hij is een zenuwpees geeft ik meteen toe, maar als er iets spannends is zet ik hem gewoon flink aan het werk en drammen is een tik erbij en kom overal langs..

Honderuitlaatservice vind ik altijd maar irritant. Ken maar een goede. Wij hadden er eentje op de pensioenstal die nam er even acht mee en terwijl zij haar paard deed mochten die honden spelen. :')

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 20:37

Ik vraag me af of uitlaatservices het allemaal wel kunnen bolwerken qua tijd en financiën als.ze maar 3 honden per keer mee mogen nemen.

bello2005

Re: Hondenuitlaatservices verboden in sommige bossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 20:42

het ligt eraan of het en bijbaan is of dat je er je boterham mee moet verdienen

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 20:45

malih schreef:
Zaina schreef:
Ik vind hier die groepen van de uitlaatservices ook onwijs irritant als ik ze tegenkom met mijn paard. Al die honden lopen los en luisteren voor geen meter, blaffend achter je paard aan etc.
Dat vind ik bij 1 hond al vervelend, en zéker bij 10 honden tegelijk.

Wat grappig, we komen in t zelfde bos... Maar ik heb er dus compleet geen laat van. Ze worden altijd aangelijnd als ik langs kom met Fenya... Wat apart

Nee hoor :) (bij ons in het bos zie ik geen uitlaatservices. loslopende honden genoeg; die nooit aangelijnd worden na het zien van een paard trouwens?)
Als ik buiten ga rijden, ga ik meestal niet naar het bos bij de wei, ik heb het voornamelijk over de Tafelberg in dit geval.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 21:15

Ik snap het wel, tuurlijk zijn er mensen die de groep onder controle hebben, maar hier in de wijk zitten we aan een natuurgebied en dan rijden ze met de bus totaan de ingang en dan klep open en alles rent, chaos! gewoon, ik heb zelf 3 honden waarvan er 1 die niet elke hond leuk vind mn de drukkere types niet en ik weet dan niet meer waar ik heen moet als zo'n meute eraan komt en de uitlater roept dan wel, maar t is een chaos. T is erg jammer dat een paar mensen het voor de goede verpesten.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 06:27

Dank je wel Keet vh compliment.

Moonsparkle, nee dan kun je niet rondkomen, van elke hond die ik uitlaat houd ik ongeveer 1/3 tot de helft aan over, voor drie honden per keer ben ik dan drie uur kwijt en daar verdien ik dan in mijn geval ong. 12 euro in de drie uur mee, ik denk dat alle hussen dan kunnen opdoeken, ook dat is een reden dat ik erg blij ben met een eigen terrein.

Ik zie in die 15 jaar dat ik dit nu doe ook de uitlaatservices als paddestoelen uit de grond schieten, velen zijn ook na een half jaar weer gestopt omdat er nog wel eens gedacht word dat het lekker makkelijk geld verdienen is, ten eerste vind ik dat de verkeerde reden en ten tweede valt dat makkelijk geld verdienen best tegen en komen een aantal daar dan ook achter.

Een Hus begin je als hoofdreden omdat je hart bij honden ligt, je daar de hele dag bezig mee wil zijn en ook het altijd buiten zijn in weer en wind moet je fijn vinden.
Ik denk en ik hoop dat ik het op een goede manier aangepakt heb door een nette bus met voldoende ruimte te rijden, niet onverantwoordelijk veel honden mee te nemen en veel kennis van honden te hebben.
Als de klanten tevreden zijn en zien dat de honden dat ook zijn zul je door mond op mond reclame veel aanmeldingen hebben. hus staat ook voor honden uitlaat SERVICE, en dat moet je dan ook leveren, je bent wel bezig met geliefde gezinsleden/huisgenoten van mensen en geen dingen.

Ik vind ook dat je als Hus je ogen niet moet sluiten voor je medemens die wandelt met zijn wat moeilijke of angstige hond die niet op z,on groep zit te wachten, het is een kleine moeite om om te draaien bij het zien van een andere hond als je natuurlijk de groep een beetje onder appel hebt, en bij het uitladen vd groep kun je ook kijken of er niemand aankomt voor de groep losmag, door je zo te gedragen krijg je meestal positieve reacties op je groep en dat werkt toch een stuk lekkerder dan boze mensen om je heen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 07:01

En zo is dat Tinkermuts,in Amsterdam is er op veel plekken enorme overlast geweest van bepaalde uitlaatservices.Groepen van een stuk op15/20 die al blaffend en grommend op mensen en kinderen en fietsers afstormen,om nog maar te zwijgen hoe ze op je paard afkomen.
Als er dan wat van gezegt werd kon je van de begeleider een grote bek krijgen...of ze staan er schaapachtig bij te kijken :roll:

Dat is dus geen goede zet voor de branche...en op veel plekken dan ook al verboden vooruitlaatservices.Op enkele na die er wel voor zorgen dat de honden onder appél staan en niet voor overlast zorgen.

Niet mogen mennen in het Amsterdamse bos...in het verleden is er een geweest die de boel dusdanig op stelte zette en asociaal rijgedrag vertoonde dat men het gewoon voor iedere aanspanning verboden heeft.
Ook een maatregel geweest waarbij iedereen moet boeten voor het gedrag van een persoon.

Heb ook regelmatig gereden daar en ben ook wel eens een (illigale) aanspanning tegen gekomen,ik heb er geen problemen mee zolang iedereen zich gewoon sociaal gedraagt.Als een paard schrikt van een aanspanning dan moet men dat gezamelijk oplossen.Ik vind het onzinnig als mensen zeggen dat een aanspanning maar weg moet omdat zijn paard schrikt.Het is nu eenmaal de grote boze wereld en daar schrikt een paard wel eens...je kunt niet verwachten dat de hele wereld aan de kant moet gaan omdat een paard wel eens kan schrikken :+

Maar goed,het is jammer dat sommige mensen geen rekening houden met overige gebruikers van dezelfde ruimte.Als men met gewoon gezond verstand met elkaar omgaat,zouden er zoveel minder problemen zijn.
De goede moeten onder de kwade leiden...helaas.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 07:20

De Groene Weelde, die TS ook wel kent neem ik aan?, is een voorbeeld ervan. Echter mogen hier in een deel geen uitlaatservices zover ik weet.
Tja ene kant is het lastig, maar er zijn nog genoeg plekken waar ze wel mogen. Vaak ontstaan de meeste 'ruzie'tjes' tussen honden in of met
een hond uit de uitlaatservice. Zeker als er een redelijke 'vaste groep' is, krijg je een roedelverband, waardoor andere 'buitenstaanders' vrij intimiderend worden benaderd soms.

Echter ben ik het er ook mee eens dat je beter een groep onder apel kunt tegenkomen dan 1 onopgevoede hond.
Maar het is niet te doen om mensen met 'onopgevoede/niet sociale' honden, want als het er op aan komt, zeggen die mensen echt niet dat hun
hond niet goed opgevoed is. En wat is niet goed opgevoed? Mijn Doggen worden gék van de chi's en jacks die in hun hakken hangen, maar
niemand die daar wat van zegt omdat het niet schokkend is om te zien en geen enorme wonden en bloed enzo veroorzaakt. Toch vind ik dat ook
niet opgevoed.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 07:39

Ik wil ook even reageren. Ik ben zelf ook in het bezit van een hus en ben ook in onderhandeling met sbb hierover. Ikzelf loop al bijna 2 jaar op een stuk waar nooit iemand komt, behalve vissers aan het begin van het pad, maar als ik mijn bus een stukje verderop zet neem ik de andere ingang en hebben we geen last van elkaar.
Ik heb een aantal 'moeilijke' honden in de groep, die alleen met bepaalde honden in de groep kunnen. Ik heb ook een bange hond die bij tegenkomst van andere mensen of zo de poten neemt. Ook zijn op dit stuk alleen maar vogels te vinden, heb er nog nooit iets anders gezien, dus ik snap het probleem zeker, maar ik loop dus bewust op deze plek.
Dit heb ik ook aangegeven bij sbb en die waren het daarmee eens.
Sbb wil mij een ontheffing verlenen, maar ze vragen daar heel veel voor, dus ik ben nog aam het onderhandelen daarover, omdat ik best mee wil werken, maar het moet financieel wel haalbaar zijn, buiten dat ik het belachelijk vind, omdat wij hondenbelasting betalen en mensen prive wel met hun hond zonder ontheffing mogen lopen.
Zo en zo wil sbb geld, omdat ik dit commercieel doe...
Wat eerder al wordt gezegt, het is echt geen vetpot en best hard werken met veel verantwoording, dus echt meer hobbymatig met een kleine vergoeding die je ervoor krijgt.
Ik heb het ook bij de gemeente neergelegt, die vond het eerst ook belachelijk, maar kunnen er niks aan doen,.omdat het bezit is van sbb..
Zij hadden wel.een mooi stuk grond te huur, wat een godsvermogen.kostte en voor.mij helaas.niet op te brengen is en daar wilde ze dan niet.aan meewerken om tot een oplossing te kunnen.komen. Ik zou ruim 450,- per maand.moeten betalen terwijl de.overige buren, hondentrainingsscholen maar 650,- per jaar betalen omdat ze een vereniging zijn. Dus ik zit nu te wachten op de verdere onderhandelingen van sbb.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 13:08

Helemaal terecht.
In de gebieden waar ik kom met de hond liepen voorheen ook uitlaatservices. Dat zijn dan meiden dan soms wel 10 - 12 honden bij zich hebben. NO way dat zij die allemaal in alle situaties onder controle hebben.
Mijn hond negeert andere honden en heeft weinig behoefte aan contact, maar als er 3 of 4 grote herder bovenop duiken is mijn hond daar niet van gediend en wordt de situatie mij iets te heet onder de voeten.
Ik voel me zeer ongemakkelijk als ik zo'n grote groep zie lopen en draai ook altijd om. Zeer vervelend als ik ergens voor een lekkere wandeling kom.
Inmiddels zijn de uitlaatservices hier ook verboden, rot voor hen, maar ik en vele anderen kunnen weer op ons gemak wandelen.