Discussietopic inslapen/zelf uit lijden verlossen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 00:00

Als je ervaring hebt; Ja, doen.
Geen ervaring; Nee, niet doen.

Ik heb op de dierenambulance gewerkt met mijn moeder. Kregen we een melding dat iemand een kip had die gepakt was door een roofvogel, dus wij daar heen om te kijken of we nog wat konden doen.
Maar nee, kip was al stervende.

Achteraf hoorden we dat de buurman van de mensen van die kip, had geprobeerd zijn nek om te draaien, wat dus mislukt was. En toen hebben ze hem maar gewoon een uur achter thuis laten liggen.... Tot wij kwamen dan, maar toen overleed hij.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 00:09

De konijnen die niet voldoen aan de raskenmerken worden dus gedood (of verkocht). Goed voorbeeld van dieren die helemaal niet beter af zijn door zelf te doden. Mijn mening? Egoistisch om ze dan zelf te doden. Geldquestie zeker? Het dier zelf doden lijkt mij veel pijnlijker voor het beestje dan dat het wordt ingeslapen. Tja de stress die daarbij komt kijken verschilt per dier. Zelf nog nooit een meegemaakt die last had van de stress.

Kan me voorstellen dat je er wat makkelijker over doet als je met zulke grote aantallen werkt. Alsnog zou bij mij de meest fijne dood voorop staan en dat is inslapen. Mijn fokkerij zou dan ook failliet gaan denk ik zo :D

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 01:50

Zoals gezegd fokte mijn vader ook konijnen voor het ras en ging met ze naar tentoonstellingen. Maar hij heeft nooit de mindere dieren gedood. Die zijn altijd verkocht naar particulieren die gewoon een leuk konijn zochten. Hij sloeg de dieren die ziek waren wel achter de oren maar jonge konijnen doden omdat ze niet voldeden: nooit gedaan. Daar konden we altijd andere mensen mee blij maken.

Anoniem

Re: Discussietopic inslapen/zelf uit lijden verlossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 12:01

Dan ben ik liever egoïstisch om ze zelf te doden. Maar mijn dieren voelen er zeker niks van. En ik ga niet met konijn/hamster oefenritjes maken. Maar toch is het fijnste om je diertje aan te treffen, wat gestorven is aan een natuurlijke dood. Je schrikt even. Maar heb met een natuurlijke dood meer vrede. Dan dat ik de keuze moet maken.

Daarnaast gebruik ik het geld wat ik er aan over hou, alleen voor mijn andere dieren. Daar zitten ook dieren bij, waarvan het zorgenkindjes zijn.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 12:25

Geryon schreef:
De konijnen die niet voldoen aan de raskenmerken worden dus gedood (of verkocht). Goed voorbeeld van dieren die helemaal niet beter af zijn door zelf te doden. Mijn mening? Egoistisch om ze dan zelf te doden. Geldquestie zeker? Het dier zelf doden lijkt mij veel pijnlijker voor het beestje dan dat het wordt ingeslapen. Tja de stress die daarbij komt kijken verschilt per dier. Zelf nog nooit een meegemaakt die last had van de stress.

Kan me voorstellen dat je er wat makkelijker over doet als je met zulke grote aantallen werkt. Alsnog zou bij mij de meest fijne dood voorop staan en dat is inslapen. Mijn fokkerij zou dan ook failliet gaan denk ik zo :D

Ho wacht, stel een konijn heeft 12 jongen, dan kan ze onmogelijk al die jongen goed groot trekken (kleinere rassen wel, al hebben zelf die daar moeite mee) dus dan kiezen we wat het beste is voor de jongen. Wat hebben we eraan om 12 niet goed grootgetrokken jongen te hebben waarvan er nog een deel sterven door de honger omdat de moeder niet genoeg melk aanmaakt? Dan kies ik liever om er eerst de zwakkere al uit te doen zodat de moeder de rest wel groot kan trekken.

Dus uiteindelijk stel als we 40 jongen hebben blijven daar van de selectie op de eerste dag een 30-20 tal over. Dit omdat wij ook niet kunnen kiezen hoeveel jongen ze moeten krijgen. Het aantal verschilt per konijn en per ras. We willen een 20 tal jongen per jaar, maar dat valt natuurlijk niet te kiezen.
Van die 20-30 verkopen we er een 15 tal. Dus dan houden we er 5-10 over voor de stam verder te verbeteren en de tentoonstellingen. De konijnen die niet vekocht geraken worden geslacht. Die gaan niet zomaar de grond in, wij eten hier enkel dieren die we zelf hebben gehad en waar we dus van weten wat erin zit en dat ze een goed leven hebben gehad. Dus die dat 5tal konijnen dat niet verkocht wordt wordt opgegeten.

De enige konijnen die we dooddoen, alsin uit lijden verlossen, zijn de jonkies die met te veel zijn. Liever snel dood dan een week aan honger sterven. We kunnen ze ook niet bijvoeren want dan zijn ze uiteindelijk niet sterk genoeg. Hun weerstand is dan niet goed genoeg en omdat we hier redelijk op het platteland zitten met was bossen achter ons is het toch belangrijk dat ze een goede weerstand hebben.

Edit: daarbij is het ook nogal sneu om een kwartier naar de dierenarts te rijden met pasgeboren jongen om ze daar te laten inslapen als ze sneller thuis dood zijn.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 12:30

op school zelfs al meegekregen dat we dieren zelf konden afmaken wanneer dat nodig was...werd gewoon voorgedaan of soms als we een ziek dier hadden bij dieren dan moest je em zelf maar uit t hokje halen en op de snelste manier dood maken nek omdraaien of idd kussensloop en dan hard tegen de muur rammen.gewoon ff je verstand op 0
soms als een beest daarna nog leefde moesten we t gewoon in de vriezer gooien vroren ze dood.
of in een potje stoppen met beetje geen idee wat voor rotzooi erbij dan ging de desbetreffende muis of iets ook gewoon dood...(al ben ik daar zelf geen voorstander voor)
waarom zou je dik 30 euro uit gaan geven aan iets wat je zelf kan doen denk ik dan maar..scheelt ritje naar de DA en scheelt geld die je weer in een nieuw huisdier kan steken...

maja ik ben ook heel makkelijk geworden qua paarden als ze niet meer kunnen breng ze dan gewoon weg naar de slager is t bam en klaar..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 12:36

NathalietjeB schreef:
op school zelfs al meegekregen dat we dieren zelf konden afmaken wanneer dat nodig was...werd gewoon voorgedaan of soms als we een ziek dier hadden bij dieren dan moest je em zelf maar uit t hokje halen en op de snelste manier dood maken nek omdraaien of idd kussensloop en dan hard tegen de muur rammen.gewoon ff je verstand op 0
soms als een beest daarna nog leefde moesten we t gewoon in de vriezer gooien vroren ze dood.
of in een potje stoppen met beetje geen idee wat voor rotzooi erbij dan ging de desbetreffende muis of iets ook gewoon dood...(al ben ik daar zelf geen voorstander voor)

waarom zou je dik 30 euro uit gaan geven aan iets wat je zelf kan doen denk ik dan maar..scheelt ritje naar de DA en scheelt geld die je weer in een nieuw huisdier kan steken...

maja ik ben ook heel makkelijk geworden qua paarden als ze niet meer kunnen breng ze dan gewoon weg naar de slager is t bam en klaar..

Dit vind ik ook wel sneu. Zorg dan ervoor dat beestje in 1 x weg is. Of mep nog een keer. Maar gelukkig ben jij daar al geen voorstander van.

Maar ik ben er ook erg makkelijk in. Toen mijn opa en oma nog schapen hadden, wij de lammeren zelf ook afgemaakt. Als ze niet goed waren. Erg grote lammeren werden al met 3 week naar de slager gedaan, ipv 3 maand. Nu waren die 2 wel extreem groot. En dan is de kans groter dat ze dood neervallen(waarom weet ik even niet meer, moet ik even navragen). En dan verdien je er niks meer aan.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 13:33

En jullie hebben een fokkerij? Ik hoop toch echt dat deze kennis niet vanzelfsprekend is bij een fokkerij.

Een konijn die je met de hand op voed hoeft helemaal geen mindere weerstand te hebben. Er bestaat melk voor konijnen die bijna identiek is aan moedermelk. Sterker nog je bent dan in ieder geval verzekerd dat het dier genoeg melk binnen krijgt omdat het niet met anderen samen wordt gevoed. Alles kan je zelf regelen. Niet sterk genoeg? Geeft alleen maar aan dat je geen weet hebt waarover je praat.

Ook zijn de jongen nog niet aan het lijden als ze net zijn geboren dus uit lijden verlossen gaat NIET op. Dat is pas na een tijd zo het geval.

Je maakt ook de vergelijking liever dood dan een week laten verhongeren. Waar je dat vandaan haalt? Dat zijn twee uitersten en ik mag toch echt hopen dat je daar niet uit kiest.

En vertel mij eens waarom het sneu is op pasgeboren jongen naar de dierenarts te rijden? In het nest zijn ze ook alleen maar met elkaar. Moeder is er erg weinig. Ze hebben de oogjes nog dicht. Dus als jij de jongen gewoon in een vergelijkbaar nest meeneemt is er niets zieligs aan.

Je sluit het of met dat je liever hebt dat de dieren snel dood gaan. Ik prefereer toch echt de meest pijnloze dood.

Ik wil dus geen discussie met jou aan gaan. Dat is alleen leuk en interessant als er van weerskanten goede argumenten komen.

En met mijn post wil ik niet zeggen dat ik ertegen ben om dieren zelf af te maken. Zoals ik al zei kan ik het vooral begrijpen als je met grote aantallen dieren werkt. Ehter zat de post waarop ik reageerde vol onwaarheden die ik toch even recht wilde zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 13:47

Geryon schreef:
En jullie hebben een fokkerij? Ik hoop toch echt dat deze kennis niet vanzelfsprekend is bij een fokkerij.

Een konijn die je met de hand op voed hoeft helemaal geen mindere weerstand te hebben. Er bestaat melk voor konijnen die bijna identiek is aan moedermelk. Sterker nog je bent dan in ieder geval verzekerd dat het dier genoeg melk binnen krijgt omdat het niet met anderen samen wordt gevoed. Alles kan je zelf regelen. Niet sterk genoeg? Geeft alleen maar aan dat je geen weet hebt waarover je praat.

Ook zijn de jongen nog niet aan het lijden als ze net zijn geboren dus uit lijden verlossen gaat NIET op. Dat is pas na een tijd zo het geval.

Je maakt ook de vergelijking liever dood dan een week laten verhongeren. Waar je dat vandaan haalt? Dat zijn twee uitersten en ik mag toch echt hopen dat je daar niet uit kiest.

En vertel mij eens waarom het sneu is op pasgeboren jongen naar de dierenarts te rijden? In het nest zijn ze ook alleen maar met elkaar. Moeder is er erg weinig. Ze hebben de oogjes nog dicht. Dus als jij de jongen gewoon in een vergelijkbaar nest meeneemt is er niets zieligs aan.

Je sluit het of met dat je liever hebt dat de dieren snel dood gaan. Ik prefereer toch echt de meest pijnloze dood.

Ik wil dus geen discussie met jou aan gaan. Dat is alleen leuk en interessant als er van weerskanten goede argumenten komen.

En met mijn post wil ik niet zeggen dat ik ertegen ben om dieren zelf af te maken. Zoals ik al zei kan ik het vooral begrijpen als je met grote aantallen dieren werkt. Ehter zat de post waarop ik reageerde vol onwaarheden die ik toch even recht wilde zetten.

Heb jij ervaring met konijnen fokken? Bij grotere nesten gaan er altijd jongen dood. Doormiddel van te weinig voeding of moeders maakt ze af omdat ze niet goed zijn.

Daarnaast waarom zou je naar een DA moeten rijden, als je het zelf kunt afmaken. Maar de kleintjes kunnen ook vrij weinig hebben. Dus je moet ook al zorgen dat ze niet onderkoeld raken. Wat vrij snel kan gebeuren.

Ik vind dat je vrij overdreven reageert. Je bent niet tegen zelf afmaken, maar toch prefereer je de meest pijnloze dood. Beetje dubbel he? En mijn ervaring is dat een dier sneller weg is als je de nek breekt, dan dat ze een spuitje krijgen. En ze hebben niks geen stress.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 14:14

Ik heb geen ervaring met fokken (ras verbeteren). Wel met heel veel nesten, waarvan ook met de hand op voeden, door het opvangen van verwaarloosde konijnen.
Waarom haal je erbij dat er altijd wel konijnen dood gaan? Daar gaat het hier helemaal niet over.

Waarom je naar de dierenarts zou rijden zou dus bijv. kunnen zijn omdat die dood minder pijnlijk is voor ze dan gestrekt worden. Maar nogmaals ik weet niet zeker of het minder pijnlijk is. Weet het wetenschappelijke er niet van.

In mijn ervaringen is het altijd (zo goed als, ik kan natuurlijk niet in hun hoofdje kijken) pijnloos gegaan. Dus lijkt het inslapen mij pijnlozer dan het strekken waarbij er eerst op de nek wordt gedrukt of geslagen waarna het pas wordt gebroken.

Als anderen wel strekken, heb ik daar geen problemen mee..Ik heb in mijn post ook helemaal niet gezegd dat het verkeerd is om de konijnen zelf te doden. Enkel wat dingen recht gezet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 14:20

Strekken is juist dierwaardig, voordat een dier het besef is het al dood.
Zie het maar zoals het schieten van een paard bij de slacht; pin in het brein, paard is al weg (al is het verschil dat je een paard nog moet verbloedden voordat het sterft, maar hersendood is het al). Na een ruk aan de staart/achterlijf is het dier hartstikke dood. Lijkt mij echt stug dat een dier pijn voelt, de naald voor de verdoving zal meer gevoeld worden bij de dierenarts.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 14:23

Bij mij thuis hadden we dus ook Franse hangoren en nesten van 12 stuks kwamen zeer zelden voor. Meestal waren het er tussen de 4 en de 10. Mijn vader zorgde dat de moeder voldoende had, die kreeg bambix bijgevoerd in de zoogtijd. Ging prima. Hij liet ook het nest met rust, kooi schoonmaken om het nest heen etc. Ik heb nog nooit meegemaakt dat hij actief jonge dieren geeuthanaseerd heeft, was niet nodig. En de konijnen die niet goed waren qua kleur of qua bouw voor de tentoonstellingen werden gewoon verkocht. Hij had regelmatig eerste F ertussen en als je niet mrt de zwevers verder fokt is er niets aan de hand.

Ik heb geleerd het nest te respecteren en met rust te laten.

Een enkele keer is het voorgekomen dat een jonge voedster het eerste nest de jongen aanvrat. Maar dat is ook echt maar een enkele keer geweest. Dat was niet omdat er teveel jongen waren, dat was een eerste nest waar ze niet wist wat ze er mee aan moest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 14:25

Geryon schreef:
Ik heb geen ervaring met fokken (ras verbeteren). Wel met heel veel nesten, waarvan ook met de hand op voeden, door het opvangen van verwaarloosde konijnen.
Waarom haal je erbij dat er altijd wel konijnen dood gaan? Daar gaat het hier helemaal niet over.

Waarom je naar de dierenarts zou rijden zou dus bijv. kunnen zijn omdat die dood minder pijnlijk is voor ze dan gestrekt worden. Maar nogmaals ik weet niet zeker of het minder pijnlijk is. Weet het wetenschappelijke er niet van.

In mijn ervaringen is het altijd (zo goed als, ik kan natuurlijk niet in hun hoofdje kijken) pijnloos gegaan. Dus lijkt het inslapen mij pijnlozer dan het strekken waarbij er eerst op de nek wordt gedrukt of geslagen waarna het pas wordt gebroken.

Als anderen wel strekken, heb ik daar geen problemen mee..Ik heb in mijn post ook helemaal niet gezegd dat het verkeerd is om de konijnen zelf te doden. Enkel wat dingen recht gezet.

Je hoeft mij niet te vertellen wat fokken is. Heb zelf ook met raskonijnen gefokt. En Leen_ fokt ook met raskonijnen. Daarnaast ken ik mensen die de konijnen met de hand hebben opgevoed. Maar ze merkte toch dat die konijnen zwakker waren. En zijn ook allemaal niet oud geworden. En er gaan in elk groot nest meestal wel een aantal jongen dood, omdat er geen genoeg melk is. En het zijn toch altijd de zwakste die het niet overleven. Omdat de sterkere simpel meer kracht hebben dan de zwakkere. En moeders ruimt het slechte spul anders ook op. Zo heb ik een keer een konijn opgevangen die was gedekt door haar eigen zoon. Blijkbaar waren de jonkies zwak, want ze lagen allemaal doormidden. En moeders was bezig met ze op te eten.

Maar je weet dus niet eens zeker als strekken minder pijnlijk is dan een spuit. Dus misschien moet je daar maar eerst in verdiepen, voordat je dingen roept. Aangezien volgens jou spuitje de meeste pijnloze dood is. Terwijl je het niet eens zeker weet.

En dier heeft niet eens door dat hij druk voelt, want dan is het ook al weg. Zelfde als vee/paarden een pin door de kop krijgen. Voordat ze het voelen, zijn ze al weg.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 14:27

vuurneon schreef:
Zie het maar zoals het schieten van een paard bij de slacht; pin in het brein, paard is al weg (al is het verschil dat je een paard nog moet verbloedden voordat het sterft, maar hersendood is het al). Na een ruk aan de staart/achterlijf is het dier hartstikke dood. Lijkt mij echt stug dat een dier pijn voelt, de naald voor de verdoving zal meer gevoeld worden bij de dierenarts.

Hoezo is het vergelijkbaar met paarden? Bij het paard bestaat het maar uit 1 element waarna het meteen hersendood is. Bij het strekken wordt er eerst nog op de nek gedrukt/geslagen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 14:31

Korte druk op de nek is het maar, het gaat het razendsnel ;)
Een dier dat liever niet wil opgepakt worden, moet je ook steviger vastklemmen als het eruit wil wurmen en krijgt ook druk. Een paard wordt indien nodig ook wel met meer druk op het halster naar binnen geleidt bij de slachter.

Een klap krijgen ze niet met een stok (of het moet een ferme pets op het hoofd zijn dat het ook dood is, maar dat levert meer viezigheid op), sommige hebben het niet nodig en kunnen strekken zonder iets achter de nek te leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 14:33

Geryon schreef:
vuurneon schreef:

Hoezo is het vergelijkbaar met paarden? Bij het paard bestaat het maar uit 1 element waarna het meteen hersendood is. Bij het strekken wordt er eerst nog op de nek gedrukt/geslagen.

Je pakt diertje vast en je trekt gelijk. Meestal in 1 beweging. Dus dat gaat nog sneller als paard naar binnen leiden en pin op hoofd zetten.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 14:34

Laatst had mijn hond een jong konijntje gevangen. Ik snel erachteraan. Het kleine ding leefde nog, maar was niet meer te redden, dat was wel duidelijk. Verstand op 0 en heb het konijntje ook gestrekt.

Ondertussen zo vaak moeten doen met dieren dat ik het nu wel kan, maar ik vind het elke keer toch heel moeilijk..

Mijn eigen ratten, die ziek waren heb ik zelf ook gestrekt toen. Ik was er wel mee naar de DA geweest, om geld ging het niet, maar de één had een tumor en was al op leeftijd, een operatie zou niet meer baten, de ander reutelde al jaren en ondanks vele DA behandelingen werd het erger. Vooral toen die op leeftijd kwam. Middenoorontsteking, die wel te behandelen was, maar daarna bleef het ratje met een scheef kopje en raar rondlopen, waardoor die telkens viel. Was ook geen leven..

Waarom ik ze dan zelf strek ipv inslapen bij de dierenarts? Heel simpel. Veel DA's slapen zulke kleine dieren in met een naald die direct in het hart gaat. Oftewel, dat is helemaal niet pijnloos! En dat gereis er naartoe brengt ook stress met zich mee voor die kleine beesten. Mijn ratten waren allemaal tam en had ik vaak in de handen, dus ze hadden geen idee toen ik ze in mijn handen pakte, dat het einde eraan kwam. Ze eerst nog lekker gekriebeld en tegen ze gepraat en dan poef, weg. Dat heb ik liever dan de DA.

Muizen die de katten mee naar binnen nemen pak ik altijd af en als ze nog leven, maar duidelijk aan het doodgaan zijn, dan sla ik hun hoofd in met een hamer. Strekken lukt mij niet goed met ze omdat ze te klein zijn. Als ik het idee heb dat ze het nog kunnen halen doe ik ze in een kooitje, warmtelamp er even op. Sommige redden het dan en die zet ik weer uit.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 14:38

Korte druk, wel erg pijnlijk. En zo kort vind ik het niet.

Dat is waar. Maar bij het strekken moet het dier toch ook vastgehouden worden?

Dat kleine dieren meteen dood worden gespoten wist ik niet. Ook nog nooit mee gemaakt, maar het kleinste wat ik heb meegemaakt is een jong konijntje. Wat dat betreft zou strekken wel minder pijnlijk zijn denk ik zo.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 14:39

Gaat om nog geen seconden ;) aanprikken van een ader duurt langer. Pijnlijk? Nee, gaat echt zo snel dat het dier zo weg is.

Vandaar het vergelijk met de pin; paard wordt vastgezet, pin op hoofd en schieten. Bij een muisje is het vastpakken en gelijk strekken (gaat nog sneller dan het proces van paard naar binnen leiden, vastzetten en schieten).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 14:41

Geryon schreef:

Dat kleine dieren meteen dood worden gespoten wist ik niet. Ook nog nooit mee gemaakt, maar het kleinste wat ik heb meegemaakt is een jong konijntje. Wat dat betreft zou strekken wel minder pijnlijk zijn denk ik zo.

Het is niet pijnlijk. Want voordat ze de pijn voelen, zijn ze al weg.

En ja je hebt ze vast. Lijfje in ene hand ( zoals ik vaak mijn hamsters vast hield) en mijn andere hand pak je nekje en meteen geef je een ruk. Dus ze voelen geen druk/pijn.

Lees je eerst eens goed in, voordat je dingen roept.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 14:42

Geryon; ik zou zeggen, kijk eens bij een bv slangenhouder die het elke dag doet. Voordat je 1 keer hebt geknipperd met je oog is de muis al dood. En dan meen ik echt. Zo snel gaat het. Pak, strek en dood. Vond er ook niets schokkends aan wat dat betreft, schoon en netjes met respect voor het dier.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 25-05-13 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 14:44

Geryon schreef:

het verschilt heel erg per DA. De ene DA doet wel eerst een narcose prik, voor ze de hartprik geven, maar er zijn er genoeg die het niet doen met de kleinere knaagdieren. En vaak hebben de mensen die er komen er te weinig verstand van, dat ze weten dat als hun dier maar 1 prik krijgt, dit meteen de hartprik is, en dat dit dus erg pijnlijk is.

Daarnaast, als de narcose prik wel word gegeven voor de hartprik, vind ik het zelf maar niets om minuten te moeten wachten en toe te kijken tot de narcose prik werkt en het dier gaat slapen. Het duurt me allemaal te lang.. Ook nog eens in een vreemde omgeving, na een lange reis.

Nee, pak ze liever uit hun vertrouwde kooitje, kriebel ze wat, geef ze een kusje en klaar.. Vind ik veel humaner.

Hoewel ik dit wel moeilijk vind om te doen.. Ik doe mijn eigen ratjes niet zonder tranen te laten.

Maar nu heb ik geen ratjes meer. Vond het leuke beesten, maar zoveel ziektes en ze worden niet zo oud. Had er telkens veel verdriet van.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 14:49

Dat ligt er dus aan wat voor dier het is en hoe het gedaan wordt. Ik heb filmpjeS gezien waarbij een stok gebruikt wordt die op de nek gedrukt wordt en erna wordt getrokken. Iemand hier legde het ook zo uit.

Je kan mij niet wijsmaken dat die druk/slag niet pijnlijk is. Ookal is het nog zo kort. Maar omdat het erna meteen dood is zou dat niet veel uitmaken.

Ik vraag me af of het in verhouding met inslapen (prik, dat iets langer duurt) minder pijnlijk is. En dan heb ik het alleen over de druk/slag op de nek vs de verdovende prik. Niet over de stress die erbij komt. Ik betwijfel het.

ElineS

Re: Discussietopic inslapen/zelf uit lijden verlossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 14:53

En die spuit, is die ook niet pijnlijk dan? De eerste spuit die ze krijgen? Toch een behoorlijk grote naald in zo'n klein lijfje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:00

Geryon schreef:
Dat ligt er dus aan wat voor dier het is en hoe het gedaan wordt. Ik heb filmpjeS gezien waarbij een stok gebruikt wordt die op de nek gedrukt wordt en erna wordt getrokken. Iemand hier legde het ook zo uit.

Je kan mij niet wijsmaken dat die druk/slag niet pijnlijk is. Ookal is het nog zo kort. Maar omdat het erna meteen dood is zou dat niet veel uitmaken.

Ik vraag me af of het in verhouding met inslapen (prik, dat iets langer duurt) minder pijnlijk is. En dan heb ik het alleen over de druk/slag op de nek vs de verdovende prik. Niet over de stress die erbij komt. Ik betwijfel het.

Wij gebruiken geen stok. Wij pakken beestje vast in ene hand. Met andere hand word hij geaait (zoals ik mijn hamsters altijd vast had) en dan is het kwestie van nekje beetpakken en gelijk trekken (dus in 1 beweging)

Maar een spuit voelen ze ook en zijn ze nog niet eens meteen dood :)