Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Geryon schreef:De konijnen die niet voldoen aan de raskenmerken worden dus gedood (of verkocht). Goed voorbeeld van dieren die helemaal niet beter af zijn door zelf te doden. Mijn mening? Egoistisch om ze dan zelf te doden. Geldquestie zeker? Het dier zelf doden lijkt mij veel pijnlijker voor het beestje dan dat het wordt ingeslapen. Tja de stress die daarbij komt kijken verschilt per dier. Zelf nog nooit een meegemaakt die last had van de stress.
Kan me voorstellen dat je er wat makkelijker over doet als je met zulke grote aantallen werkt. Alsnog zou bij mij de meest fijne dood voorop staan en dat is inslapen. Mijn fokkerij zou dan ook failliet gaan denk ik zo
NathalietjeB schreef:op school zelfs al meegekregen dat we dieren zelf konden afmaken wanneer dat nodig was...werd gewoon voorgedaan of soms als we een ziek dier hadden bij dieren dan moest je em zelf maar uit t hokje halen en op de snelste manier dood maken nek omdraaien of idd kussensloop en dan hard tegen de muur rammen.gewoon ff je verstand op 0
soms als een beest daarna nog leefde moesten we t gewoon in de vriezer gooien vroren ze dood.
of in een potje stoppen met beetje geen idee wat voor rotzooi erbij dan ging de desbetreffende muis of iets ook gewoon dood...(al ben ik daar zelf geen voorstander voor)
waarom zou je dik 30 euro uit gaan geven aan iets wat je zelf kan doen denk ik dan maar..scheelt ritje naar de DA en scheelt geld die je weer in een nieuw huisdier kan steken...
maja ik ben ook heel makkelijk geworden qua paarden als ze niet meer kunnen breng ze dan gewoon weg naar de slager is t bam en klaar..
Geryon schreef:En jullie hebben een fokkerij? Ik hoop toch echt dat deze kennis niet vanzelfsprekend is bij een fokkerij.
Een konijn die je met de hand op voed hoeft helemaal geen mindere weerstand te hebben. Er bestaat melk voor konijnen die bijna identiek is aan moedermelk. Sterker nog je bent dan in ieder geval verzekerd dat het dier genoeg melk binnen krijgt omdat het niet met anderen samen wordt gevoed. Alles kan je zelf regelen. Niet sterk genoeg? Geeft alleen maar aan dat je geen weet hebt waarover je praat.
Ook zijn de jongen nog niet aan het lijden als ze net zijn geboren dus uit lijden verlossen gaat NIET op. Dat is pas na een tijd zo het geval.
Je maakt ook de vergelijking liever dood dan een week laten verhongeren. Waar je dat vandaan haalt? Dat zijn twee uitersten en ik mag toch echt hopen dat je daar niet uit kiest.
En vertel mij eens waarom het sneu is op pasgeboren jongen naar de dierenarts te rijden? In het nest zijn ze ook alleen maar met elkaar. Moeder is er erg weinig. Ze hebben de oogjes nog dicht. Dus als jij de jongen gewoon in een vergelijkbaar nest meeneemt is er niets zieligs aan.
Je sluit het of met dat je liever hebt dat de dieren snel dood gaan. Ik prefereer toch echt de meest pijnloze dood.
Ik wil dus geen discussie met jou aan gaan. Dat is alleen leuk en interessant als er van weerskanten goede argumenten komen.
En met mijn post wil ik niet zeggen dat ik ertegen ben om dieren zelf af te maken. Zoals ik al zei kan ik het vooral begrijpen als je met grote aantallen dieren werkt. Ehter zat de post waarop ik reageerde vol onwaarheden die ik toch even recht wilde zetten.
Geryon schreef:Ik heb geen ervaring met fokken (ras verbeteren). Wel met heel veel nesten, waarvan ook met de hand op voeden, door het opvangen van verwaarloosde konijnen.
Waarom haal je erbij dat er altijd wel konijnen dood gaan? Daar gaat het hier helemaal niet over.
Waarom je naar de dierenarts zou rijden zou dus bijv. kunnen zijn omdat die dood minder pijnlijk is voor ze dan gestrekt worden. Maar nogmaals ik weet niet zeker of het minder pijnlijk is. Weet het wetenschappelijke er niet van.
In mijn ervaringen is het altijd (zo goed als, ik kan natuurlijk niet in hun hoofdje kijken) pijnloos gegaan. Dus lijkt het inslapen mij pijnlozer dan het strekken waarbij er eerst op de nek wordt gedrukt of geslagen waarna het pas wordt gebroken.
Als anderen wel strekken, heb ik daar geen problemen mee..Ik heb in mijn post ook helemaal niet gezegd dat het verkeerd is om de konijnen zelf te doden. Enkel wat dingen recht gezet.
vuurneon schreef:Strekken is juist dierwaardig, voordat een dier het besef is het al dood.
Zie het maar zoals het schieten van een paard bij de slacht; pin in het brein, paard is al weg (al is het verschil dat je een paard nog moet verbloedden voordat het sterft, maar hersendood is het al). Na een ruk aan de staart/achterlijf is het dier hartstikke dood. Lijkt mij echt stug dat een dier pijn voelt, de naald voor de verdoving zal meer gevoeld worden bij de dierenarts.
Geryon schreef:vuurneon schreef:Strekken is juist dierwaardig, voordat een dier het besef is het al dood.
Zie het maar zoals het schieten van een paard bij de slacht; pin in het brein, paard is al weg (al is het verschil dat je een paard nog moet verbloedden voordat het sterft, maar hersendood is het al). Na een ruk aan de staart/achterlijf is het dier hartstikke dood. Lijkt mij echt stug dat een dier pijn voelt, de naald voor de verdoving zal meer gevoeld worden bij de dierenarts.
Hoezo is het vergelijkbaar met paarden? Bij het paard bestaat het maar uit 1 element waarna het meteen hersendood is. Bij het strekken wordt er eerst nog op de nek gedrukt/geslagen.
Geryon schreef:Korte druk, wel erg pijnlijk. En zo kort vind ik het niet.
Dat is waar. Maar bij het strekken moet het dier toch ook vastgehouden worden?
Dat kleine dieren meteen dood worden gespoten wist ik niet. Ook nog nooit mee gemaakt, maar het kleinste wat ik heb meegemaakt is een jong konijntje. Wat dat betreft zou strekken wel minder pijnlijk zijn denk ik zo.
Geryon schreef:Korte druk, wel erg pijnlijk. En zo kort vind ik het niet.
Dat is waar. Maar bij het strekken moet het dier toch ook vastgehouden worden?
Dat kleine dieren meteen dood worden gespoten wist ik niet. Ook nog nooit mee gemaakt, maar het kleinste wat ik heb meegemaakt is een jong konijntje. Wat dat betreft zou strekken wel minder pijnlijk zijn denk ik zo.
Geryon schreef:Dat ligt er dus aan wat voor dier het is en hoe het gedaan wordt. Ik heb filmpjeS gezien waarbij een stok gebruikt wordt die op de nek gedrukt wordt en erna wordt getrokken. Iemand hier legde het ook zo uit.
Je kan mij niet wijsmaken dat die druk/slag niet pijnlijk is. Ookal is het nog zo kort. Maar omdat het erna meteen dood is zou dat niet veel uitmaken.
Ik vraag me af of het in verhouding met inslapen (prik, dat iets langer duurt) minder pijnlijk is. En dan heb ik het alleen over de druk/slag op de nek vs de verdovende prik. Niet over de stress die erbij komt. Ik betwijfel het.