Overlast van een kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 22:13

karin84 schreef:
Ik neem het de kat ook niet zozeer kwalijk hoor, het blijft een dier met instinct. Maar hem 3 of meerdere keren per dag wegjagen, daar wordt je na dik een jaar radeloos van. Helemaal als hij schade aanricht. Had mijn cavia al 8 jaar, dus dat vond ik echt verschrikkelijk. Nu weer mijn konijn en dan vergeet ik mezelf. Kon meteen voor een tetanus injectie. De hond er op afsturen is ook niet echt een goed idee, maar je moet wat in de hoop dat het werkt. Morgen maar even overleggen met wat partijen, in de hoop dat het serieus opgenomen wordt. Ik heb er echt slapeloze nachten van!

Ik snap het helemaal. Het is niet leuk als je dieren door andermans dier worden vermoord/verwondt. Onze kat is vorig jaar in onze eigen tuin doodgebeten door een ongetrainde hond, dus ik weet hoe het voelt. Dat van die dierenambulance lijkt me het beste idee, jij krijgt geen boete voor het vangen van die kat, en de eigenaar kan contact met je opnemen. Hem schoppen/slaan/honderopafsturen heeft geen zin, je wilt ook niet dat die hond de kat doodbijt. Dan draai je de rollen om, dan is het opeens jouw dier (of dat van een vriend) die iemand anders zijn kat vermoord/verwondt. Totdat er een oplossing is inderdaad gewoon weg blijven jagen, desnoods gewoon een hele emmer water over hem heen. Krijgt ie niets van. Ook houden ze niet van harde geluiden, dus even schreeuwen kan ook nog weleens helpen.

Katten zijn gewoon enorme eikels, en trekken zich van niemand iets aan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-05-13 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 22:16

karin84 schreef:
Dat laatste klinkt alsof het mijn schuld is? De kat was al agressief toen ik vorig jaar mijn cavia probeerde te redden, toen hij deze door de tralies van de ren trok en het dier schreeuwde voor zijn leven. Toen heeft deze kat me al aangevallen. Het is dus niet later ontstaan.

Bedankt voor je tip van de dierenambulance, die ga ik ook bellen!

Ik kan me voorstellen dat een goede indruk achterlaten op de kat op zulke momenten niet echt de prioriteit heeft. Maar het kan natuurlijk wel zo zijn dat die kat zo op je reageert omdat jullie voorgaande ontmoetingen niet zo'n succes waren. Dus misschien kan iemand anders de kat wel benaderen. Als je hem een keer in handen krijgt en er een penning of chip te vinden is word de zaak wel wat makkelijker misschien.

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 22:18

Je woont in Nijmegen zie ik. Ik wil hem best komen vangen ;)

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 22:20

De hond kan trouwens geen schade aanrichten bij de kat, hij is tandloos en formaat mini. De kat heeft een halve emmer water over zich heen gehad, dag erna was hij er weer. Tuinslang, sproeier, hij droogt op en komt terug.
Schoppen en slaan doe ik sowieso niet. Kan het beest wel schieten, maar ik doe hem heus niks aan ( denk dat andere mensen dat al wel hadden gedaan!)
Op het halsbandje kijken gaat niet, ik kan hem niet benaderen want dan vliegt hij me aan. Geen zin om weer opengekrabd te worden. Lastig, sommige mensen zijn boos als de kat gevangen wordt. Anderen vinden het een goed plan..soms hoop ik dat er een grotere en sterkere kat meldt die deze onruststoker uit de tuin houdt en mijn dieren met rust laat

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 22:22

Papegara schreef:
Je woont in Nijmegen zie ik. Ik wil hem best komen vangen ;)

Dat is dapper, weet alleen niet of dat überhaupt strafbaar is!

Papegara

Re: Overlast van een kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 22:23

Vangen toch niet? dan de dierenambulance bellen en je verhaal doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 22:24

karin84 schreef:
De hond kan trouwens geen schade aanrichten bij de kat, hij is tandloos en formaat mini. De kat heeft een halve emmer water over zich heen gehad, dag erna was hij er weer. Tuinslang, sproeier, hij droogt op en komt terug.
Schoppen en slaan doe ik sowieso niet. Kan het beest wel schieten, maar ik doe hem heus niks aan ( denk dat andere mensen dat al wel hadden gedaan!)
Op het halsbandje kijken gaat niet, ik kan hem niet benaderen want dan vliegt hij me aan. Geen zin om weer opengekrabd te worden. Lastig, sommige mensen zijn boos als de kat gevangen wordt. Anderen vinden het een goed plan..soms hoop ik dat er een grotere en sterkere kat meldt die deze onruststoker uit de tuin houdt en mijn dieren met rust laat

Stiekem kan ik er ergens ook wel om lachen :') Al die manieren om dat beest weg te krijgen... Kan je geen hoge-drukspuit gebruiken? :')

Ik had verwacht dat de hond wat meer van formaat was, maar als hij zo klein is maakt het niet uit. Waarom neem je geen waak-chihuahua?

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 22:24

liedje89 schreef:
karin84 schreef:
Dat laatste klinkt alsof het mijn schuld is? De kat was al agressief toen ik vorig jaar mijn cavia probeerde te redden, toen hij deze door de tralies van de ren trok en het dier schreeuwde voor zijn leven. Toen heeft deze kat me al aangevallen. Het is dus niet later ontstaan.

Ik kan me voorstellen dat een goede indruk achterlaten op de kat op zulke momenten niet echt de prioriteit heeft. Maar het kan natuurlijk wel zo zijn dat die kat zo op je reageert omdat jullie voorgaande ontmoetingen niet zo'n succes waren. Dus misschien kan iemand anders de kat wel benaderen. Als je hem een keer in handen krijgt en er een penning of chip te vinden is word de zaak wel wat makkelijker misschien.

Dat kan zeker, maar toen ik de tuin in liep om mijn cavia te redden liep hij weg. En voordat ik iets deed, kwam hij aangesprint en viel aan. Heb geen verstand van katten, dus kan het miet goed inschatten. Maar het was niet speels! En toen werd ik natuurlijk pissig en heb ik staan schreeuwen..

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 22:26

Het is een Jack Russel. Grote mond, maar schade aanrichten kan hij niet. Haha, een waak chihuahua nee toch maar niet.tja, echt grappig vind ik het niet meer. Om 5.30 gaat de wekker..

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 22:40

Lijkt me een mooi aanbod dat iemand hem wilt komen vangen? Dan is het probleem wel opgelost.

Mensen die boos worden omdat hun kat wordt gevangen en in het asiel gestopt? Wat moeten mensen dan, het is toch jóuw kat :? Zeker als je kat niet sociaal is dan hou je dat dier toch op je eigen terrein? Verdriet is niet weg na een goed gesprek...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 07:03

je kan hem zeker vangen maar de dierenambu gaat hem als het goed is echt NIET ophalen. Hij mankeert niets en mag van de wet gewoon op straat lopen. Het asiel en de ambu kunnen zeker wel in problemen komen als ze gezonde katten zomaar van straat halen. Het is in principe gewoon het stelen van iemands goed/ eigendom wat ze dan doen een asiel past daar echt wel voor op dat ze dat niet doen. Daarnaast zitten asielen bomvol met katten rond deze tijd ze hebben dus vaak ook al echt de plaats niet om katten op te halen die niets mankeren.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 07:13

kun je niet met een foto naar de dierenarts gaan en vragen of zij hem kennen?

als mijn kat dit zou doen en mensen hebben alles geprobeerd om mij te vinden, dan vind ik het niet gek dat ie naar het asiel is gebracht. Dit is een echte terror-kat en die hoort niet los buiten te lopen

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 07:26

Vang hem met een visnetje <<)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 07:29

karin84 schreef:

Zwart wit gezien is het een doodnormale actie van de kat wanneer deze zijn prooi heeft deze te verdedigen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 07:33

RusselNuwell schreef:
Heel groot kans dat de eigenaar van niets weet, als het mijn kat was en hij zat uit het niets in het asiel had je behoorlijk ruzie. Terwijl als je met mij om tafel was gegaan dan had ik nog aangeboden om de dierenartsrekening te betalen. Dat die kat niet zo sociaal is en niet snapt dat je niet andermans huisdieren opeet wil niet zeggen dat de eigenaar dat niet snapt.
Ik zou eerst eens op het halsbandje kijken of er een adres op staat, zo niet, even rondvragen of kijken waar de kat zijn voer gaat halen. Ik vind het persoonlijk wel aan de eigenaar van de kat om een oplossing te zoeken, hij is immers verantwoordelijk voor de daden van zijn kat op jouw terrein.

contact opnemen met de eigenaar is leuk, maar dan moet die wel vindbaar zijn, das dus ook niet altijd het geval
en de kat moet ook nog eens vangbaar zijn :=

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 07:36

Cowgirl schreef:
Zwart wit gezien is het een doodnormale actie van de kat wanneer deze zijn prooi heeft deze te verdedigen.

knap l*llig alleen dat de prooi in dit geval je geliefde huisdier is.

Zouden mensen het ook normaal vinden als de prooi in dit geval de kat zelf was en de jager bijv.een grote hond, of is het dan net zo "normaal" als dat het aangevallen dier een cavia of konijn is?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 07:41

dierenfan schreef:
je kan hem zeker vangen maar de dierenambu gaat hem als het goed is echt NIET ophalen. Hij mankeert niets en mag van de wet gewoon op straat lopen. Het asiel en de ambu kunnen zeker wel in problemen komen als ze gezonde katten zomaar van straat halen. Het is in principe gewoon het stelen van iemands goed/ eigendom wat ze dan doen een asiel past daar echt wel voor op dat ze dat niet doen. Daarnaast zitten asielen bomvol met katten rond deze tijd ze hebben dus vaak ook al echt de plaats niet om katten op te halen die niets mankeren.

Dat is dus gebeurd bij het asiel waar wij mee samen werken. Tot een rechtzaak aan toe en heeft het asiel heel veel geld gekost.
Dus vandaar het bandjes beleid en ja wij krijgen daar soms ook boze mensen over want die kat moet nog 2 weken buiten lopen.
Kat gaat alleen mee als zijn gezondheid niet goed is en als het een ongeholpen dier betreft wil ik er nog wel eens vaart achter zetten.

Een asiel is niet zomaar een dumpplaats zoals sommige hier denken en gezien kat van TS een bandje draagt moet er haast wel een eigenaar aan zitten.

Nogmaals dierenambu bellen en chipcontrole.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 07:43

Nee dat is niet meer zo normaal, aangezien katten jagers zijn en cavia's/konijnen niet.
Ik kan niet zo goed hoogte krijgen van de situatie die je schetst ts, het klinkt bijna alsof er een leeuw in je achtertuin loopt. Ik heb al jaren katten, maar nog nooit zoiets meegemaakt, van gehoord of gezien.
Is het een idee om hem te vangen en bij de dierenarts de chip te laten lezen?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 07:45

Sassy schreef:
Cowgirl schreef:

knap l*llig alleen dat de prooi in dit geval je geliefde huisdier is.

Zouden mensen het ook normaal vinden als de prooi in dit geval de kat zelf was en de jager bijv.een grote hond, of is het dan net zo "normaal" als dat het aangevallen dier een cavia of konijn is?

Ik weet niet wat je wilt?

Als een kat een prooi heeft verdedigd hij deze, dat is zoals moeder natuur het heeft gemaakt. Met honden toch idem dito.
Staat buiten het feit dat het voor ons en de prooi niet leuk is.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 07:49

Citaat:
Ik durf hem echt niet te vangen! Dat dier blaast al als je in de buurt komt en valt dan aan. Geloof me, ben een enorme dierenvriend maar kan en beest wel schieten! Heb al rondgevraagd in de buurt, niemand lijkt te weten van wie de kat is. Wijkagent is wel een goede, ga eens opzoeken wie het is. De buren hebben er ook last van, hij doet zijn behoefte in de tuin waar ze uiteraard niet van gediend zijn.
Schrikdraad durf ik niet met alle vogeltjes hier, er liggen ook met grote regelmaat dode vogels in de tuin.

Schrikdraad,zo'n apparaatje kost wel wat en de vogeltjes kunnen er gewoon op gaan zitten hoor :D (ik heb er zelf eentje voor me eigen kat)...
Zowieso kat vangen en kijken of je achter de eigenaar kunt komen, bang vd kat,vanghok regelen!
Citaat:
liedje89- Honden dienen ook niet los te lopen op straat, je kan vinden dat katten dat ook niet horen te doen maar het is wel min of meer normaal dat ze er lopen

Dit is een eindeloze discussie!
Mijn kat mag ook los maar niet van huis. (ben d'r nogal zuinig op _/-\o_ :D )

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 07:56

@cowgirl het is toch verre van normaal dat een kat een mens aanvalt? Ik had m echt vliegles gegeven ben ik bang.

Ts, even de dierenambulance bellen voor advies?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 07:58

Ik vraag me ook af waarom de kat perse terug naar jouw tuin wil komen :+ blijkbaar is daar zoiets leuks (konijn?) dat hij terug wil blijven komen ondanks al jouw pogingen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 08:08

Koper schreef:
Tigra_ schreef:
Dat is dan pech, het is niet mijn kat dus dan zou ik echt niet de moeite doen om eerst uit te zoeken van wie die kat is dat is mijn taak niet.

Inderdaad, het is jouw kat niet dus je hebt hem niet met een val te vangen en naar het asiel te brengen. Gewoon met je tengels van het eigendom van een ander af blijven.

TS, zou je je tuin niet katproof kunnen afzetten? Hopelijk kom je er nog achter van wie de kat is. Sterkte met het konijn en de hond!

Dat is even een lekkere reactie zeg! Dus een kat van een ander mag net zoveel schade aanrichten omdat jij van mening bent dat je er van af moet blijven? Nou niet dus. Dat beest richt serieuze schade aan, met de nodige onkosten erbij! Als eigenaar van een dier ben je er gewoon verantwoordelijk voor, jouw dier behoort een ander geen overlast te geven. En dat een kat buiten moet zijn is onzin. En als je dat persé wel vindt zorg er dan voor dat de tuin zo is gemaakt dat die kat daar niet uit kan komen, kan die rotzooi trappen in de tuin van de eigenaar. En ja dat is goed te doen, onze katten kwamen nooit verder buiten dan in onze eigen tuin.

Je hebt al wat tips gehad, foto maken en langs de dierenarts gaan is ook een goede. Wellicht kennen ze m daar. Gesprek met de wijkagent kan nooit kwaad, heb je in elk geval melding gemaakt. Dierenbescherming/amivedi/dierenambulance bellen voor een vangkooi, dan kunnen zij checken voor een chip.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 08:16

foto maken en ophangen in de buurt en bij de winkels? zal toch wel iemand zijn die hem herkent? Had ie hier ook niet hoeven doen. Waarom zou je een huisdier nemen om hem vervolgens op straat neer te zetten? Begrijp het nog steeds niet...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 08:17

Arm konijn en hondje, hopelijk komt het daar goed mee.

Wij hebben dit aan de hand gehad vorig jaar in onze voortuin/oprit. Eerder al een kat die over de schutting ons huis inliep en daar onze oude hond aanviel. Ik ben zelf flink allergisch voor katten ook. Daar hebben we de eigenaar van kunnen achterhalen die het geen biet boeide wat haar kat uithaalde. Deze mensen zijn gelukkig verhuisd.

Maar de kat in de voortuin dus. Deze zat steeds onder de auto en haat honden. En iedere keer met hun uitlaten viel de kat aan. Dan heb je echt een een probleem. Resultaat is dat de enige kat vriendelijke hond ze nu het liefst ook afmaakt als hij een kat ziet.

Onze achtertuin is nu nagenoeg katvrij. Geen gezicht omdat we geen stroomdraadjes kunnen spannen ivm teveel groen. Overal zit dus grof gaas met de punten omhoog op. En als ze er al inkomen is eruitkomen erg lastig. En ja de honden lopen los in de tuin dus dat gaat nogal eens bijna fout. Maar de enkele kat die het nog waagt blijft het proberen.

Wij zijn zo ook al eens aan aantal steuren kwijt geraakt, het zien gebeuren, resten steur in de tuin van de katteneigenaar aangetroffen, maar nee zijn kat deed dat niet. Grr houdt je eigen huisdier in je eigen tuin. -:(-

Maar we hebben de dierenambulance gebeld, probleem uitgelegd en daar een vangkooi voor gekregen. Zodat ze het beest konden controleren, eventueel eigenaar opsporen en meenemen tot die opdook. Alleen vingen we steeds de verkeerde kat. Stom dier zat wel 5 keer per dag in de kooi. :roll: na een week hebben we het opgegeven, de valse kat was inmiddels een straat verderop gaan zitten vooral waar hij anderen kon lastig vallen wat hij ook deed. Daar is hij uiteindelijk verdwenen later, geen idee waardoor.
Laatst bijgewerkt door karuna op 21-05-13 08:20, in het totaal 2 keer bewerkt