Poes likt zich kaal ... Help!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 23:22

Colway schreef:
Bij ons werd stressook steeds genoemd, maar nu ze dus anti jeuk middelen krijgt isset likken gestopt. Lijkt me bij ons dus aannemelijker dat het jeuk is. Anders had ze nog gelikt

wat zijn die antijeuk middelen? prednison of iets anders?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 23:50

Anoniem schreef:
Een van onze siamezen doet dit soms ook (plukt dan ook hele happen haar uit zijn vacht)

Siamezen staan erom bekend dat ze zichzelf soms overmatig wassen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 23:53

ok maar dat zijn ook wel streslijertjes

Collie2008

Re: Poes likt zich kaal ... Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 07:37

Weet niet hoe die prikken heten, die werken 3 weken, maar zijn een aanslag op de nieren dacht ik, dus DA is daar niet zo voor, maar was wel goed om te zien dat het werkte en het likken dus door de jeuk komt

Het middel wat we nu geven is atopica. Iedere dag krijgt ze een beetje oraal toegediend. 2 mnd opbouwen en dan straks 2 of 3 keer per week geven als onderhoudsdosis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 08:11

Wat wel eeb beetje helpt is extra borstelen, de siamees heeft ook een wat dikkere vacht dan de andere 2 siamezen(die overigens geen stress katten zijn)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:34

Wat ik wel apart vind is dat de DA zegt dat er geen allergie is? Toen ik met mijn kat voor hetzelfde probleem (alleen andere plekken en wel echt kapot likken), vertelde hij mij dat er voor katten geen allergie-testen zijn.

Heb je al eens een eliminatiedieet geprobeerd? (Dus geen granen, kip, rund of lam. Dat zijn de grootste jeuk-veroorzakers). Hebben jullie uberhaupt het idee dat het jeuk is?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:38

Ik heb dat geprobeerd en bij mij werkte het niet ,dat middel dat 3 weken werkt en slecht is voor de niren is waarschijnlijk prednisolon. Gaan ze ook meer drinken.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 22:26

Even een update: na een tijd Royal Canin Calm van de DA gevoerd te hebben wat geen verbetering gaf tegen het likken, weer terug gegaan op Royal Canin Indoor 7+. Ook daarop geen verschil en geen verbetering.
Ik voer nu de Calm maar op, maar zonder resultaat.

Ik ben dus terug bij af en poes likt nog steeds en de laatste tijd zelfs wat meer ....

Afbeelding

Hier zie je haar kale, blote buikje. ;)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 00:00

Hoi ik heb van de puur lijn nu anti jeuk , en dat lijkt iets meer rust te brengen , hebben ze bij de petsplace, tis erg lastig te bestrijden

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 06:39

Ok.

Ik ben weer terug gegaan naar gewoon voer, Inhome van Perfect Fit.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 09:36

royal canin is ook geen heilig voer bij allergieën, zie ook op de allergievoeren van dat merk genoeg jeuk voorkomen...
hier deed de jeukpoes het super op carocroc lam, ook een heel betaalbaar voer trouwens, op andere voeders waaronder Iams, RC bleef ze jeuk houden.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 10:02

Sonja_vR schreef:
royal canin is ook geen heilig voer bij allergieën, zie ook op de allergievoeren van dat merk genoeg jeuk voorkomen...
hier deed de jeukpoes het super op carocroc lam, ook een heel betaalbaar voer trouwens, op andere voeders waaronder Iams, RC bleef ze jeuk houden.

Waar is dat Carocroc lam te koop?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 10:27

Kaallikken begint heel vaak als medische aandoening zoals vlooien of jeuk door andere oorzaken. Het probleem is dat overmatig likken heel snel voor endorfines zorgt en het word daardoor snel een gedragsprobleem, eigenlijk stereotyp gedrag. Vaak is de oorspronkelijke oorzaak niet meer te vinden en dit soort gedrag kom je erg lastig vanaf. Het is wel per definitie een uiting van verminderd welzijn, zij het fysiek dan wel psychisch.
Ik wil wel even benadrukken dat ik denk dat je stress niet te snel moet uitsluiten. Veel mensen willen niet weten dat hun lieve dier mogelijk stress heeft en zien daardoor alleen de dingen die goed gaan. Dat een kat tevreden ergens slaapt, is geen bewijs dat er nooit stress is. Ik kom het vaak tegen, dat eigenaren echt oprecht overtuigd zijn dat er geen stress is, en dan kom ik erachter dat het wel degelijk de oorzaak is! Laatst nog een consult gehad bij een vrouw die echt alles deed voor haar katten maar ze had ook een likker. Medisch alles uitgesloten (incl allergietesten, wat een goede dermatoloog kan) en heilig overtuigd dat er geen stress kon zijn. Conclusie was dat 2 van de 5 katten chronische stress hadden....

Mijn advies zou zijn om medisch alles uit te sluiten bij een dermatoloog (utrecht bijv) en als het niet medisch is (kan ook zeker aan het voer liggen) haal er een therapeut bij die kan kijken wat er gedragsmatig mis gaat. Clomicalm kan daarbij helpen maar dit middel is bedoeld als ondersteuning, niet als oplossing! Het is een antidepressivum en dat moet je niet zomaar willen geven. En sowieso nooit afstraffen voor het likken!
Succes, het is een lastig probleem!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 23:56

simodi schreef:
Ok.

Ik ben weer terug gegaan naar gewoon voer, Inhome van Perfect Fit.

Wat ik je ook kan aan raden is zuur voer voor blaasgruis , 98 % van de katten heeft dat volgens mijn da en dat zure voer vallen ze ook vanaf is een zak met licht groen en wit en ook bij pets place. blaas en urine heet het beter als al dat zout

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 23:57

Colway schreef:
Weet niet hoe die prikken heten, die werken 3 weken, maar zijn een aanslag op de nieren dacht ik, dus DA is daar niet zo voor, maar was wel goed om te zien dat het werkte en het likken dus door de jeuk komt

Het middel wat we nu geven is atopica. Iedere dag krijgt ze een beetje oraal toegediend. 2 mnd opbouwen en dan straks 2 of 3 keer per week geven als onderhoudsdosis

Dat is dan predisolon inderdaad, oh sorry ik kende zelf een paar siamezen die dat wel waren

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 21:27

K kom ff t topic binnenspringen, mijn kat heeft namelijk ook sinds een hele tijd dat hij veel likt en kale plekken heeft daardoor. Het begon met een kale plek tussen de achterpoten/op de buik, en nu ook het stuk onder zn voorpoten. We waren ermee naar de dierenarts geweest een tijd geleden, die kwam uit op stress omdat ze niets kon vinden, daar medicijnen voor gekregen maar het hielp echt helemaal niets. Ik kan zelf ook geen stressfactor vinden, maar misschien dat het iets onderliggends is.
Wel is ie al best lang niet behandeld tegen vlooien, dat gaan we maar weer eens doen. Voer krijgt hij al jarenlang hetzelfde. Hij loopt dagelijks buiten.
Hij is nu 11 jaar. Hij likt nog niet tot bloedens aan toe trouwens, al raakt t soms op kleine plekjes wel wat geirriteerd. Hij doet t niet op vaste momenten.
Misschien dat hij het indd ook lekker vindt door de endorfine hormonen die aangemaakt worden.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 21:47

Dat is dus hetzelfde als die van ons. :j
Ook hier diagnose stress, maar ook met speciaal anti-stress voer van de DA geen verbetering.
Het is volgens mij inmiddels ook gewoonte geworden om op die plekken intensief te likken.

Ik ga nu zelf ander voer proberen: Royal Canin Hair en Skin 33. (Voer nu Royal Canin Adult 7+, poes is 10 jaar en liks nu sinds een jaar)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 22:54

Als je het voer nog niet gekocht hebt raad ik je een graanvrije brok met daarover zalmolie aan. De omega 3-6 verhouding klopt van geen kanten bij Royal Canin Hair & Skin. Omega 6 zit sowieso wel in het eten, dus je moet de omega 3 omhoogschroeven wil je de juiste verhoudingen krijgen.
De juiste verhouding omega 3 : omega 6 is:
2 : 1
Bij Royal Canin Hair & Skin is dat:
1 : 5
Bij bijv. Orijen Visbrok is dat:
1 : 1.4

En die omega 3-6(-9) verhouding zorgt nou juist voor (o.a.) de gezonde vacht & huid.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 00:57

Ik heb zuurvoer ook vanwege heftig blaasgruis struviet door al dat gore zout hebben ze in de meeste winkels en ze vallen dan ook af

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 09:20

franka75 schreef:
Ik heb zuurvoer ook vanwege heftig blaasgruis struviet door al dat gore zout hebben ze in de meeste winkels en ze vallen dan ook af

Het gaat hier niet om katten met blaasgruis of die te dik zijn ... ;)

schimanski

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:32

Een van mijn katten doet al zolang ik haar heb het zelfde. Ze likt tussen haar achterpootjes en haar achterlijfje net zolang tot het kaal is en gaat door tot het kapot is. Dit heeft volgens mijn da niets met voeding te maken maar een soort eczeem. Ze krijgt hier Neoral voor. En dit werkt subliem!! Ze krijgt nu iedere dag 0,3 ml . We hebben het een keer geprobeerd af te bouwen maar na 2 weken ervan af te zijn begon ze toch weer. Ik wil proberen het zover af te bouwen dat ze naar3x per week kan. En dat moet lukken. Hier vond ik iets over Neoral: http://www.dierenkliniekkenaupark.nl/neoral

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 20:36

Schimanski ik zal dit onthouden!

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:46

nog even, ook al zit je kat altijd binnen is dit geen garantie dat hij of zij geen vlooien en/of wormen heeft..

Vlooien kan je zomaar zelf meenemen als je bij iemand of ergens bent die wel vlooien heeft.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 23:39

simodi schreef:
franka75 schreef:

Het gaat hier niet om katten met blaasgruis of die te dik zijn ... ;)

nee maar het had gekund dat ze daarom is gaan likken he, alles uitsluiten

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 23:41

Ja dat is zeker waar en ik houd er goed in de gaten, ze heeft nu ook korstjes bij haar oren dus ze krijgt zeer spoedig een vlooienbehandeling