Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
saskiakefie schreef:preventief ontwormen wordt niet gedaan bij konijnen en wormen komen dan ook bijna niet voor..
saskiakefie schreef:Maar Wilawander, het is logisch dat het voor kán komen, maar ik heb ook nog nooit een konijn met wormen gehad en als het wel veel voor zou komen waarom wordt het niet preventief gedaan? En daarnaast lijkt me het ook niet erg gezond als ze het elke keer preventief krijgen terwijl ze het vaak toch niet krijgen.
Heb jij het vaak mee gemaakt dan dat konijnen wormen krijgen?

Denise1984 schreef:StalNollie schreef:volle hand achter de oren bij nekvel
Phoe als iemand een van mijn rexen zou optillen bij hun nekvel...nou reken maar dat ik uit me slof zou schieten.
Laura_x_ schreef:Myraxhorsey schreef:Hoezo kost dat meer?
Ik zou je toch wat meer inlezen, als ik jou was![]()
Stel, je konijn krijgt 8 jongen.
- Moeilijke bevalling moeders. Naar de dierenarts: benzinekosten + consult (minimaal 25 euro gemiddeld) + behandeling + eventuele medicijnen. Even van het ergste uitgaan: een operatie kost makkelijk 100 euro, bijvoorbeeld een keizersnee
- Dierenarts aan huis, als dat bij konijnen kan tenminste. Consult + brandstofkosten + behandelkosten + medicijnen.
Dan heb je je jongen.
- Een goede huisvesting voor alle konijnen. Heb je die al?
- Hooi. Moeten ze onbeperkt tot hun beschikking hebben en houd er rekening mee: grote konijnen eten over het algemeen meer dan kleinere konijnen.
- Brokken voor zowel moeders als de jongen. Als je het goed aan pakt, koop je niet de goedkoopste brok maar een goed brok.
- Groenten en fruit.
Stel: er gaat wat fout met de jongen/moeders overlijdt. Dan moet je gaan denken aan flesvoeding of andere medicijnen. Erg kostbaar. Zowel qua geld als qua tijd, want je moet er om de zoveel uur uit.
Op gegeven moment moet je de jongen scheiden op geslacht, heb je daar al iemand voor? De vrouwtjes kun je bij de moeder laten zitten en de rammen moet je uit elkaar halen. Lees je daar goed over in, anders heb je straks nog meer zwanger.
Het kan ook fout gaan. Moeders begint te vechten met haar dochters of de dochters vechten onderling, reken op een apart hok (minimaal 1m2) per konijn. Voor de mannen geldt dit ook, omdat algemeen bekend is dat rammen onderling vechten.
Je moet dus rekenen op 8 extra hokken, dat is meer dan die 40 euro kan ik je vertellen![]()
Bodembedekker voor de hokken.
Je wilt niet al je konijnen houden. Je wilde zelf een groepje van 4. Wat doe je met de anderen? Juist, verkopen. Ik hoop dat je echt hart voor dieren hebt en de konijnen niet alleen gaat plaatsen, omdat het kostenbesparender is voor jou.
Stel, je houdt 2 rammen en 2 voedsters 'over'. De rammen laat je castreren, die kun je dan koppelen met een voedster (nogmaals: INLEZEN) en samen plaatsen. De castratiekosten per konijn kan varieren van 35 euro tot 80 euro.
Dan moet je nog iemand vinden. Er is een groot konijnenoverschot, dus reken erop dat je de konijnen minimaal een jaar bij je hebt. Dit kost ook weer: brok, hooi, bodembedekker en eventuele dierenartskosten.
Dan wilde je zelf een groepje maken. Ik, en ik weet zeker dat anderen dit ook doen, raad je aan om een groepje van 3 voedsters en 1 gecastreerde heer te maken. Die ram moet je dan dus ook laten castreren en koppelen aan je voedsters.
Hou er rekening mee dat het spul steeds groter en groter wordt en steeds meer gaat eten ..
En dan heb ik het nog niet eens gehad over de onverwachte dierenartskosten, die kunnen met zoveel konijnen al snel in de tientallen euro's lopen!
Verder hoop ik dat je voedster er ongeschonden vanaf komt, aangezien ze het de eerste keer ook niet gered heeft.
Je hebt de ram er hopelijk toch wel allang bij weg?
Waarom maak je het jezelf zo moeilijk? Het had véél makkelijker gekund.
Edit: Konijnendeskundigen, verbeter mij als ik in mijn laatste stuk (vanaf het scheiden) een fout heb gemaakt. Ik heb nooit een nestje konijnen gehad, wil ik ook niet. Ik baseer dit puur op wat ik zou doen in zo'n situatie en van bronnen op internet.
Edit2: Inentingen! Ik zou ze wel even laten enten, helemaal als je ze bij andere mensen plaatst.

StalNollie schreef:extra huisvesting logisch maar niet voor alle jonkies.
eten, nogmaal goedkoop hoeft zeker niet slecht te zijn
hooi kost geen drol
ontwormen/inenten doe ik ook niet aan.
groente/fruit is overbodig.
minimaal een jaar is ook erg overdreven. over het algemeen is er redelijk wat interesse, en wat mensen er daarna mee doen tja verkocht is verkocht is toch ook zo bij paarden?
en met deze zin zal ik iedereen over me heen krijgen, er is ook nog zoiets als slachten en bereiden. smaakt goed hoor.
Als je erg let op de samenstelling van het type brok en je kijkt naar wat konijnen nodig hebben, dan is de duurdere brok vaak beter.
Nogmaals, ik weet niet waar TS het hooi weg haalt.
StalNollie schreef:Denise1984 schreef:
Phoe als iemand een van mijn rexen zou optillen bij hun nekvel...nou reken maar dat ik uit me slof zou schieten.
overdrijven is ook een vak. ze gaan niet dood.
en qua kosten plaatje vind ik sommige ook wel erg overdreven hoor.
heb zelf een nestje van 3 jongen gehad enkele jaren terug. en heeft me alleen wat brok, hooi, water en zaagsel extra gekost.
inenten, ontwormen doe ik niet aan.
En ja als iemand mijn konijnen aan het nekvel zou oppakken, al zijn het geen rexen, zou ik ook uit mn slof schieten, ze hebben er een flink trauma aan overgehouden en dat vertrouwen opnieuw opbouwen heeft veel tijd gekost..