Zwanger konijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Re: Zwanger konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 11:54

Wormkuren mis ik nog in het lijstje.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 12:57

preventief ontwormen wordt niet gedaan bij konijnen en wormen komen dan ook bijna niet voor..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 13:01

saskiakefie schreef:
preventief ontwormen wordt niet gedaan bij konijnen en wormen komen dan ook bijna niet voor..

Helaas komen wormen wel degelijk voor bij konijnen dat is een misverstand dat dat niet zo zou zijn. Dat is bij elk dier zo en bij een konijn niet anders.

http://www.google.de/imgres?imgurl=http ... BQ&dur=362
Helaas even snel een Duitse link maar foto's spreken voor zich.

Hier worden de konijnen elke 3 maand behandelt tegen wormen.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 13:06

Ik heb mijn konijnen echt nog nooit ontwormd. Elke 3 maanden vind ik dan ook wel veel, mijn hond wordt eens in het jaar een keer ontwormd.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 13:10

Maar Wilawander, het is logisch dat het voor kán komen, maar ik heb ook nog nooit een konijn met wormen gehad en als het wel veel voor zou komen waarom wordt het niet preventief gedaan? En daarnaast lijkt me het ook niet erg gezond als ze het elke keer preventief krijgen terwijl ze het vaak toch niet krijgen.

Heb jij het vaak mee gemaakt dan dat konijnen wormen krijgen?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 13:38

Wij geven de cavia's en de konijnen eens in de zoveel tijd, denk 1 maal per half jaar, zo'n pipetje van Beaphar: gewoon voor de zekerheid ;)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 13:46

saskiakefie schreef:
Maar Wilawander, het is logisch dat het voor kán komen, maar ik heb ook nog nooit een konijn met wormen gehad en als het wel veel voor zou komen waarom wordt het niet preventief gedaan? En daarnaast lijkt me het ook niet erg gezond als ze het elke keer preventief krijgen terwijl ze het vaak toch niet krijgen.

Heb jij het vaak mee gemaakt dan dat konijnen wormen krijgen?

Ja hoor. De dierenarts waar ik voor gewerkt heb adviseert het mensen ook gewoon. Wij ontwormen al onze dieren preventief daar voorkomen beter is dan genezen en ik vind als je gezond wilt fokken dit er ook zeker bij hoort. Wat voor een dier dan ook. Ik kweek bijvoorbeeld parkieten en die worden ook zeker elk kwartaal behandeld. Vaak weten mensen pas nadat ze problemen gehad hebben dat dit er ook bij hoort. :)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 13:47

Ja ik weet niet hoor dat voor de zekerheid. Het is wel gif wat je steeds je dieren toedient. Mijn hond wordt ook nooit behandeld tegen vlooien en teken, ik kan borstel haar regelmatig en ik kan ze makkelijk zien. Ze is ooit in de 5 jaar maar 3x behandeld (plus dat ik daarmee al zo veel geld heb bespaard).
Ik zit er ook altijd mee in mijn hoofd dat parasieten e.d. anders resistent gaan worden als men steeds alles preventief gebruikt en dan ook nog eens zo vaak. Wat is er mis mee om je dier gewoon in de gaten te houden eb.v. naar de ontlasting te kijken?

Behalve met bloedluizen, dat is toch wel een verschrikking. Één keer gehad bij mijn gerbils en hamsters, in het voorjaar wordt alles schoongemaakt en gesprayd met een speciale spray. En met een pipetje bij de gerbils en de hamsters. Maar dat is 1x per jaar. Nu toevallig ook omdat ik de gerbils weg moest brengen naar een fokker, vind ik dat ik wel de gerbils moet behandelen voor de zekerheid.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 14:20

Parasieten kunnen enorm veel schade aanrichten en dat kan enorm in de papieren lopen plus blijvende schade. Dan beter preventief met gif behandelen dan dat.

Heb vorig jaar door een hele fijne kweker van parkieten een parkiet met bloedluis in mijn bestand gekregen ondanks dat ze hier gelijk behandeld worden. Dat heeft me in totaal 300 euro gekost, meerdere volwassen vogels en zeker 20 jongen verloren a 22 euro stuk en meerdere weken uitval van de gehele kweek om alles schoon te krijgen. Alleen omdat die kweker zijn verantwoording dus niet nam. Even zo een voorbeeld.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 14:48

Bloedluis wil ik wel preventief voorkomen ja, die heb ik dus eens gehad bij de gerbils. Maar kan je dat niet voorkomen dan met die Bogena birdspray en elke week/maand de hokken, speeltjes schoonmaken met bv. halamit? (of hoe je dat schrijft, ik heb dat gebruikt toen om alle bakken mee schoon te maken). Bloedluis kan ik mij echt wel inkomen dat je dat preventief wilt behandelen, want ik ben ook als de dood dat het weer terug komt. Ik heb er toen een gerbil aan verloren en mijn andere gerbil was er bijna aan bezweken, gelukkig kwam ze er weer bovenop. Zeker met vogels gaat het volgens mij erg hard met bloedluizen. Vreselijk. Ik hoop dat je ze nooit meer mee hoeft te maken..

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 21:05

StalNollie schreef:
volle hand achter de oren bij nekvel

Phoe als iemand een van mijn rexen zou optillen bij hun nekvel...nou reken maar dat ik uit me slof zou schieten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 21:10

EC komt toch ook door wormen en dat komt nogal eens voor natuurlijk. Nu is het wel zo dat ik geen van mijn dieren preventief ontworm of ontvlo. Mijn honden behandel ik met advantix net voor het hoogseizoen in het dierenpension omdat ze altijd mee gaan en ik hun wil beschermen maar ook mijn verantwoording wil nemen voor al de andere dieren dat ze niet door de mijne vlooien kunnen krijgen. Echter verder doe ik niets preventiefs maar als ik iets zie dat verdacht kan izjn dan worden ze wel zonder pardon ontwormd.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 21:12

Denise1984 schreef:
StalNollie schreef:

Phoe als iemand een van mijn rexen zou optillen bij hun nekvel...nou reken maar dat ik uit me slof zou schieten.

zeker bij een drachtig konijn !

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 21:15

heeft de Ts geen hollander-dwerg dat kan natuurlijk ook ?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 21:25

Vind het altijd zo triest om dit soort dingen te lezen..

Wij hebben al jaren 6 konijnen. Nu dit jaar voor het eerst twee jongen gefokt. We hadden van te voren al baasjes voor vier kleintjes die graag een kleintje wilde van onze dwerg. (zijn er dus maar twee geworden) en hebben precies uitgezocht hoe en wat. Vond het nog best een klus en best spannend. Ze zijn zo klein (we hebben van de dwerg een nestje). Gelukkig doen ze het super en mogen ze bijna naar hun nieuwe baasje. Maar het was maar eenmalig omdat er al zoveel konijnen zijn die geen baasje hebben.

Jammer dat mensen er zo mee om gaan. :n

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 23:07

BelgenGek schreef:
heeft de Ts geen hollander-dwerg dat kan natuurlijk ook ?

Nee, onmogelijk. Een konijn van nog geen 700 gram is simpelweg ongezond. Het zal ook wel niet het geval zijn in deze.
Ik snap niet waar begeleiding is in deze.. er wordt met dieren gewoon gerotzooid erg sneu...

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 11:08

dwergen zijn +/- 1000 gram,

Ik ben met je eens dat 700 te licht is voor een voedster die jongen moet krijgen!
en vind het ook jammer dat ouders hun kinderen niet beter begeleiden in deze
en wie word daar de dupe van.. juist het konijn nu.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 14:18

Denise1984 schreef:
StalNollie schreef:

overdrijven is ook een vak. ze gaan niet dood.

en qua kosten plaatje vind ik sommige ook wel erg overdreven hoor.
heb zelf een nestje van 3 jongen gehad enkele jaren terug. en heeft me alleen wat brok, hooi, water en zaagsel extra gekost.

inenten, ontwormen doe ik niet aan.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 14:22

StalNollie schreef:

Vind je mijn kostenplaatje overdreven?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 14:31

Laura_x_ schreef:
Myraxhorsey schreef:
Hoezo kost dat meer?

Ik zou je toch wat meer inlezen, als ik jou was |o

Stel, je konijn krijgt 8 jongen.

- Moeilijke bevalling moeders. Naar de dierenarts: benzinekosten + consult (minimaal 25 euro gemiddeld) + behandeling + eventuele medicijnen. Even van het ergste uitgaan: een operatie kost makkelijk 100 euro, bijvoorbeeld een keizersnee
- Dierenarts aan huis, als dat bij konijnen kan tenminste. Consult + brandstofkosten + behandelkosten + medicijnen.

Dan heb je je jongen.

- Een goede huisvesting voor alle konijnen. Heb je die al?
- Hooi. Moeten ze onbeperkt tot hun beschikking hebben en houd er rekening mee: grote konijnen eten over het algemeen meer dan kleinere konijnen.
- Brokken voor zowel moeders als de jongen. Als je het goed aan pakt, koop je niet de goedkoopste brok maar een goed brok.
- Groenten en fruit.

Stel: er gaat wat fout met de jongen/moeders overlijdt. Dan moet je gaan denken aan flesvoeding of andere medicijnen. Erg kostbaar. Zowel qua geld als qua tijd, want je moet er om de zoveel uur uit.

Op gegeven moment moet je de jongen scheiden op geslacht, heb je daar al iemand voor? De vrouwtjes kun je bij de moeder laten zitten en de rammen moet je uit elkaar halen. Lees je daar goed over in, anders heb je straks nog meer zwanger.

Het kan ook fout gaan. Moeders begint te vechten met haar dochters of de dochters vechten onderling, reken op een apart hok (minimaal 1m2) per konijn. Voor de mannen geldt dit ook, omdat algemeen bekend is dat rammen onderling vechten.
Je moet dus rekenen op 8 extra hokken, dat is meer dan die 40 euro kan ik je vertellen ;)

Bodembedekker voor de hokken.

Je wilt niet al je konijnen houden. Je wilde zelf een groepje van 4. Wat doe je met de anderen? Juist, verkopen. Ik hoop dat je echt hart voor dieren hebt en de konijnen niet alleen gaat plaatsen, omdat het kostenbesparender is voor jou.
Stel, je houdt 2 rammen en 2 voedsters 'over'. De rammen laat je castreren, die kun je dan koppelen met een voedster (nogmaals: INLEZEN) en samen plaatsen. De castratiekosten per konijn kan varieren van 35 euro tot 80 euro.
Dan moet je nog iemand vinden. Er is een groot konijnenoverschot, dus reken erop dat je de konijnen minimaal een jaar bij je hebt. Dit kost ook weer: brok, hooi, bodembedekker en eventuele dierenartskosten.

Dan wilde je zelf een groepje maken. Ik, en ik weet zeker dat anderen dit ook doen, raad je aan om een groepje van 3 voedsters en 1 gecastreerde heer te maken. Die ram moet je dan dus ook laten castreren en koppelen aan je voedsters.

Hou er rekening mee dat het spul steeds groter en groter wordt en steeds meer gaat eten ..

En dan heb ik het nog niet eens gehad over de onverwachte dierenartskosten, die kunnen met zoveel konijnen al snel in de tientallen euro's lopen!

Verder hoop ik dat je voedster er ongeschonden vanaf komt, aangezien ze het de eerste keer ook niet gered heeft.
Je hebt de ram er hopelijk toch wel allang bij weg?

Waarom maak je het jezelf zo moeilijk? Het had véél makkelijker gekund.

Edit: Konijnendeskundigen, verbeter mij als ik in mijn laatste stuk (vanaf het scheiden) een fout heb gemaakt. Ik heb nooit een nestje konijnen gehad, wil ik ook niet :). Ik baseer dit puur op wat ik zou doen in zo'n situatie en van bronnen op internet.

Edit2: Inentingen! Ik zou ze wel even laten enten, helemaal als je ze bij andere mensen plaatst.

ja wel redelijk overdreven.

net als 1 voorbeeld goedkope brok is per defenitie geen slechte brok.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 14:35

Waarom zou mijn lijstje niet realistisch zijn? Wat is er volgens jou onzin?

Behalve die paar tientjes voor ontwormen en enten, want daarvan schreef je dat je dat niet deed. Prima, ieder zijn eigen toch? ;)

Ik zeg altijd maar zo: Ik vind dat je moet kijken naar de voedingsstoffen die in een bepaald type brok zitten en niet naar de prijs. Mijn conclusie is dat zijn de duurdere brokken vaak toch wel beter samengesteld. Toentertijd heb ik diverse merken brok uitgeprobeerd bij mijn cavia's en konijnen, ook de goedkope, en daardoor ben ik tot die conclusie gekomen.

Helemaal bij zwangere dieren vind ik speciaal brok noodzakelijk. Bij TS zou ik het wel aanraden, aangezien moeders op slecht gewicht lijkt te zijn. < 1000 gram.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 14:40

extra huisvesting logisch maar niet voor alle jonkies.
eten, nogmaal goedkoop hoeft zeker niet slecht te zijn
hooi kost geen drol
ontwormen/inenten doe ik ook niet aan.
groente/fruit is overbodig.

minimaal een jaar is ook erg overdreven. over het algemeen is er redelijk wat interesse, en wat mensen er daarna mee doen tja verkocht is verkocht is toch ook zo bij paarden?

en met deze zin zal ik iedereen over me heen krijgen, er is ook nog zoiets als slachten en bereiden. smaakt goed hoor.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 14:45

StalNollie schreef:
extra huisvesting logisch maar niet voor alle jonkies.
eten, nogmaal goedkoop hoeft zeker niet slecht te zijn
hooi kost geen drol
ontwormen/inenten doe ik ook niet aan.
groente/fruit is overbodig.

minimaal een jaar is ook erg overdreven. over het algemeen is er redelijk wat interesse, en wat mensen er daarna mee doen tja verkocht is verkocht is toch ook zo bij paarden?

en met deze zin zal ik iedereen over me heen krijgen, er is ook nog zoiets als slachten en bereiden. smaakt goed hoor.

Ik denk dat je op alles voorbereid moet zijn in zo'n situatie. Het zal misschien wel heel anders gaan, maar het zou ook negatief kunnen uitpakken. Die kans is er altijd.

Ik zeg ook niet dat het slecht is, anders zou het allang uit de schappen zijn gehaald :j Als je erg let op de samenstelling van het type brok en je kijkt naar wat konijnen nodig hebben, dan is de duurdere brok vaak beter.
Een voorbeeldje. Ik heb Kenner voer, het goedkoopste voer, geprobeerd voor mijn cavia's (even voor nood). Cavia's kunnen zelf geen vitamine C aanmaken, dus dat moet in het voer zitten. Op de zak stond dat er extra vitamine C in zou zitten. Nou, lariekoek. De vitamine C in dat voer is veel en veel te weinig. Nu voer ik een brok wat zo'n 10 euro duurder is per zak, maar ik weet wel zeker dat ze voldoende vitamine C binnenkrijgen :)

Als je geen adresje hebt, en je moet het uit de dierenwinkel halen, gaat het je kapitalen kosten :j Nogmaals, ik weet niet waar TS het hooi weg haalt.

Groenten en fruit zijn naar mijn mening noodzakelijk voor konijnen, al hoeft dat echt niet iedere dag. Regelmatig een stuk fruit of groente stellen ze zeker op prijs.

Er is geen interesse, opvangen en asielen zitten overvol en ook Marktplaats staat tot de nok toe vol met de 'vermeerderproducten' ;)

Haha met die laatste zin krijg je mij niet over je heen hoor, al zou ik er zelf nooit voor kiezen. Ik zeg altijd maar: ieder zijn eigen, laat elkaar in de waarde :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 15:21

Je hebt fokkers en vermeerderaars zeg ik altijd maar..... als je serieus wilt fokken dan vind ik het lijstje verre van overdreven.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 15:54

StalNollie schreef:
Denise1984 schreef:

overdrijven is ook een vak. ze gaan niet dood.

heb zelf een nestje van 3 jongen gehad enkele jaren terug. en heeft me alleen wat brok, hooi, water en zaagsel extra gekost.

inenten, ontwormen doe ik niet aan.

Hoezo is dat overdreven? Ik begrijp de reactie helemaal, naast dat het vervelend en pijnlijk is voor de konijnen houd je er weinig rex aanover omdat je de helft van de vacht mee neemt.... := En ja als iemand mijn konijnen aan het nekvel zou oppakken, al zijn het geen rexen, zou ik ook uit mn slof schieten, ze hebben er een flink trauma aan overgehouden en dat vertrouwen opnieuw opbouwen heeft veel tijd gekost..