Jonge kittens, wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:11

TS doet toch wat ze kan? Die gaat ze echt niet houden terwijl ze weet dat ze dood gaan, alleen omdat ze ze wel leuk vindt.

Maar er zijn er nu dus nog 2 in leven. Weet je zeker dat de rest dood is?

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:13

Wat een gedoe zeg.
Ik heb een keer een bijna dode vleermuis gevonden, op mijn keukenmat, ik heb hem gelijk in een doos met zachte bekleding gelegd zodat het donker en warm genoeg was, en heb nog wat vliegen gestolen van de vleesetende plantjes :Y)
Nog geen 10 minuten later de dierenambulance gebeld en om advies gevraagd. Dat advies gaven ze, en hoe!
Hij knapte zichtbaar op en werd actiever. Later heb ik heb weer teruggehangen onder brede dakgoot. Helaas was hij toch nog niet helemaal klaar en lag hij 2 dagen later alsnog dood.
Dus: Bel nu gewoon die ambulance! Het wordt er echt alleen maar beter op hoor >;) >;) Je verliest er niks aan door ff te bellen.

En advies voor die kittens: tochtvrije ruimte, donker, warm genoeg, moeder in de buurt proberen te houden en de moeder bijvoeren. Zodra de kittens groot genoeg zijn jaag je de moeder weer weg, dat heb ik ook gedaan. Ik had namelijk precies dezelfde situatie als jij nu hebt, maar dan met een goede moeder die meer dan 5X per dag haar kittens schoonlikte en liet drinken, slapen en spelen.

...

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:16

kirsten4 schreef:
@tabaflab, volgensmij idd steriliseren.
Maar misschien wel, het is zo te zien een erg jonge kat, en ook nog heel klein (ze is niet gegroeid de afgelopen 3 maanden dat ze hier liep). Dus misschien kon ze dat wel niet aan, of ze snapte het niet of wat dan ook. Ik kan geen gedachten lezen. Volgensmij is er 1 of 2 doodgeboren .. Maar er zat al niet veel leven in, en heb ze eerst ook maar met rust gelaten. Maar deze twee bewegen meer enzo, dus er zit (denk ik in ieder geval) verbetering in.

Onze kittens( die nu inmiddels 2 zijn) waren ook van een jonge moederpoes ook heel klein maar die kreeg er gewoon 2 en die hebben wij nu.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:20

kirsten4 schreef:
Waardoor komt het blauwe trouwens? Door onderkoeling of wat anders?

Ze zien er op de foto juist niet onderkoeld uit, keurig mooi doorbloede voetjes, kleuren van de vachten zijn leuk blauw(zilver)tabby en zwartsmoke.
V.w.b. bijvoeden, als ze slap en zwak zijn is het zaak dat ze NU melk krijgen, dus gauw bellen die dierenambulance, of melk gaan halen bij een dierenwinkel.

Citaat:
Dat heb ik gelezen, maar Overijssel is een beetje groot.
Ik heb nl een moederpoes met jongen liggen.
Als het in de buurt is wil ik ze wel ophalen om deze erbij te leggen.

Citaat:
Dit lijkt mij eerlijk gezegd geen goed idee. Jou moederpoes, hoe lief dan ook ruikt opeens iets vreemds in haar nest, en kan daardoor ook de eigen kittens verstoten! (heb dit zelf gehad. Onze overleden buurman kreeg dan kittens, maar die wou ze niet en verzoop ze. Dit kon ik niet aanzien, en heb ze bij onze kittens destijds gelegd. Deze heeft gelukkig alleen de vreemde verstoten en haar eigen wel gehouden. Toen de dierenambulance gebeld, en die zijn ze op komen halen met de mededeling dat het onverstandig was om het te doen)

Katten zijn niet zo moeilijk, daar kun je meestal rustig een kitten of pup bij leggen. Da;s mijn ervaring, na 12 jaar katten fokken. Zo hebben we ooit 5 netgeboren kittens opgevangen en bij 2 poezen van ons neergelegd.

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:21

Volgens mij is het ook VAAK <---met de nadruk op vaak ;)
Dat hoe ouder de poes hoe groter de nestjes. Mijn zwerfkat was inmiddels 4 en had toendertijd een nestje van 6 kittens.(opgebouwd vanaf het 1e jaar dat ze eerst 1 kitten kreeg, daarna 2 daarna 3 en daarna talloze nestjes van 4, 5 en 6. Deze waren allemaal kerngezond en echte buitenkatten. Nu heb ik er zelf nog 1, de rest is verkocht.

Nog een tip: Nooit kittens naar een andere plek verhuizen. (in jouw geval niet buiten het hok) Want dan heb je kans dat de moederpoes ze aan hun nekvel mee terugverplaatst of ze gewoon laat stikken.
(ervaring mee, maar dat dat ze ze alle 6, 1 voor 1 mee terug nam naar haar plekje in een oud verrot schuurtje dat ieder moment om kon waaien en vol zat met kieren en spleten :x :')

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:22

Wat is de reden dat je een paar uur wacht dan? Je ouders willen de kat toch niet houden. Ik snap dat je de kleintjes lief, leuk en schattig vindt en dat je ze het liefst zelf groot zou willen brengen, maar dit gaat gewoon niet de goede kant op. De kittens zijn er de dupe van, ook al doet moeder het steeds beter. Ze hebben deskundige hulp en opvang nodig...

lisetteexx

Re: Jonge kittens, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 18:29

En? Heb je de dierenambulance gebeld?
En zijn ze binnen?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 18:36

ook benieuwd ja. zijn ze al opgehaald ?

p.s. neem aan dat ze opgehaald zijn is nu paar uur verder en omdat ik begreep dat de ouders geen katten of kitten erbij wilde...

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 08:40

Ik hoop zeker dat ze opgehaald zijn en niet dat ze inmiddels dood zijn,ik vind het maar akelig stil.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 08:48

kirsten4 schreef:
Mijn ouders komen over iets van 2 minuten thuis, ga nu naar beneden en ik laat het jullie nog weten. :)

Jammer dat we niets meer horen, ze is rond 21.00 uur nog op bokt geweest.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 08:50

En wat is er nu gebeurd?
En als je de katten binnen heb gehaald, wat ga je dan daarna doen als de kleintjes het goed maken? Ga jij de poes laten steriliseren dan? Of zet je dr weer gewoon buiten daarna zodat ze daarna weer zwanger kan raken. En met de kleintjes? Ook die moeten geholpen worden om verdere uitbreiden te voorkomen.
Ik snap dat je ze het liefst zelf wilt houden en als je ook bereid bent om ze dan te houden en te laten steriliseren zie ik ook geen problemen, zo niet, dan vind ik dat de de dierenambulance moet bellen.

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 08:59

Mijn idee hier over? Of de kittens zijn al overleden, of ze hebben ze nu binnen, maar waarschijnlijk durft ze dit niet te vermelden na het commentaar wat de afgelopen 3 pagina's is gekomen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:15

OF de ouders hebben gezegd dat ze alles naar buiten moest doen en zo laten?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:25

Jeetje he.
Het is de natuur, puur natuur. Meer niet. Dierenambulance, wat een gedoe. Wij krijgen ook regelmatig nestjes, sommige nestjes halen het en sommige niet. Afgelopen keer 2 drachtige katten, 1 nestje heeft het niet gered en het andere nestje hebben we enkele dagen terug gevonden en ze hadden de ogen al open.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:28

Dus jij vind dat ze maar lekker aan de lot moet overlaten?is de natuur ? Sorry maar wat een actie is dat dan? Je ziet kittens die hulp nodig hebben en dan maar aan t lot overlaten want is natuur, terwijl je ook kan zeggen hey die hebben hulp nodig ik bel de dierenambulance, kost je 3 minuutjes en hun misschien wel t leven gered...

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:31

Carolaaxxxx: Maar dit is precies waar de dierenambulance voor is? Ben het gedeeltelijk met je eens dat dit 'de natuur' is, maar gedeeltelijk ook niet --> je kunt gemakkelijk helpen, en voor gedomesticeerde dieren vind ik het argument 'het is de natuur' niet helemaal opgaan. Dierenambulance komt ze graag ophalen, zorgt dat mamapoes gecastreerd wordt en dus niet meer continu hoeft te zogen (en dus gezonder door het leven kan), geen overdaad aan wilde katten en de kittens kunnen in een huiselijke omgeving opgevangen worden en dan nog leuke huisdieren worden.
Zelfs als je het zelf niet per sé nodig vindt, waarom zou je níet bellen? Het kost je toch zo goed als geen moeite op deze manier?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:35

Helemaal met sofy eens,ook de castratie is voor de gezondheid voor de poes goed, en het voorkomen van eventuele herhalingen van kittens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:36

Sommige reageren hier wel erg overtrokken :+ Als TS het nest niet ontdekt had, dan waren ze sowieso aan hun lot overgelaten. Beste is wel dat de poes word geholpen. Er zijn al genoeg katten. Dus dat ie 3 het niet overleeft hebben, vind ik zelf persoonlijk niet erg. Beestjes hebben het toch niet door.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:36

Of hun leven wordt vroegtijdig gestopt omdat ze niet gewenst zijn door de natuur of ze komen in een asiel en krijgen misschien wel geen huisje omdat er een overschot is aan katten..
Beide dingen zijn bruut en niet voor die beestjes in mijn ogen.. Maar het gebeurd.. Het eerste is natuur en het tweede wordt aangericht door mensen.
Ik zou de moederpoes aanpakken als deze niet voor jongen zorgt, die laten helpen maar als de kittens het niet overleven is het de natuur..
Misschien heel bot, maar zo ben ik een beetje opgevoed en zien wij ook op onze boerderij. Wij gaan ook niet bij elk nest dat we krijgen een dierenambulance bellen ook al is het gratis en maar een kleine moeite.. De natuur vormt zich zelf en door mensen wordt het enkel misvormd..

Heb ook dubbele gevoelens, geef ik toe. Die kleine hulpeloze dingen maar als mamampoes niet was aan komen lopen bij mensen was precies hetzelfde gebeurd.. Nu heb je enkel nog meer kittens bij het overschot.. Heel bot, maar toch denk ik toch wel zo..

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:37

ik ben het ook met sofy eens, wat voor moeite is het nou om even de dieren ambu te bellen

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:37

Zo kan je dan bij elk dier en mens denken :) dat is namelijk de natuur, maar dannog is het nest wél ontdekt en is dit dus niet van toepassing om het onder de natuur te gooien van ze hadden t toch dan niet overleeft

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:42

Het is en blijft natuur, ontdekt of niet. Kan me er niet zo druk om maken om heel eerlijk te zijn.. Een veulen dat op het randje zit kan je wel helpen, maar dat gaat om een grote geld waarde.
Oh wat ben ik makkelijk in dat soort dingen, de kittens hebben toch geen waarde. Als het nou een raskat was.. Sorry maar er zijn zat vuilnisbak kittens op de wereld.. Een nest minder zou echt niet erg zijn.

Ik ben hier heel makkelijk in, red het nest het wel dan is eht leuk.. Anders zitten die arme kittens in een asiel. Is ook niet wat.
Maar wie ben ik, ik heb een mening daarin die menig bokt mens wel niet op prijs zal stellen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:45

Béétje , sorry, bot en raar...een veulen wel(ook een dier) maar een kat die geen raskat is niet, als t een raskat was dan wel..?En dan?zou je dan wel de dierenambulance bellen of zou je ze alleen helpen zodat je ze kan verkopen?

Vind beetje aparte mening, maar goed zo denk ik dan weer...

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:46

nestje minder zou niet erg zijn dus mogen de kleintjes creperen en akelig aan hun einde komen???? ach maak het uit.. geen waarde hebben ze... zijn maar loslopende katten??? getver. in wat voor rotwereld leef jij??? ook DIE kittens hebben recht op leven, pijnloos, gezond en als ze niet gezond zijn ze pijnloos uit hun leiden te verlossen. .

en der is geen natuur.. op dit gebied... in de natuur had deze moederpoes niet eens bestaan is allemaal mensenwerk! dus de natuur komt hier niet aan te pas
Laatst bijgewerkt door speurneusc op 14-05-13 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:47

Ik snap je punt wel een beetje hoor Carola, maar tegelijk denk ik dat het te kort door de bocht is om te denken dat wij mensen alles maar 'verzieken'. Dat begint namelijk al zo ver terug (bij het domesticeren van de kat) dat je nu moeilijk opeens uit het niks je handen er van af kunt trekken.
Maar dat is een beetje filosoferen. Praktisch gezien vind ik het ook slimmer wel de dierenambulance te bellen voor ieder nestje kittens, omdat deze kittens dan ook zodra ze oud genoeg zijn gecastreerd worden. Dat helpt dus veel sneller tegen het overschot dan zwakke nestjes dood laten gaan, en de sterkere maar gewoon laten overleven en aan hun lot overlaten. Want dan moeten ze gevangen worden om te laten castreren (is soms echt een hels karwei) en hebben ze vaak al weer nieuwe nestjes gehad. Nestjes opvangen en castreren is dan veel efficiënter.
Het gaat me dus nog niet eens zozeer om het overleven van het nestje (dat is natuur), maar vooral ook om de periode daarna.

Overschot is er overigens inderdaad wel, maar de ervaring leert dat juist de nestjes kittens toch nog iedere keer weer een plekje weten te vinden. Ze zijn gewoon te cute om in het asiel te moeten blijven blijkbaar... En regio Eindhoven heeft er ieder jaar toch weer zat (vorig jaar meer dan 1200, die allemaal weer een baasje gevonden hebben).

Kittens gaan overigens in eerste instantie niet naar het asiel, maar naar een gastgezin. Zo rot is dat niet voor ze :D.