Is mijn kat zwanger of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Re: Is mijn kat zwanger of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:58

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 17:25

Ik snap iets niet, jij zegt dat jullie goed voor de kittens zullen zorgen maar je ouders vonden 30 euro al teveel om even een morning after pil te halen? Nu moeten jullie toch echt wel wat meer geld betalen hoor :')

Onze poes is met 1 jaar gesteriliseerd (inmiddels 12) en hebben wij tot 1 jaar braaf aan de pil gehouden :) we hadden eerst plannen om met haar te fokken, want ze had (en heeft nog steeds uiteraard :P ) een geweldig karakter. We hebben uiteindelijk toch besloten het niet te doen en maar goed ook...Wat een dure poes is dat geworden zeg :') 3 gescheurde kruisbanden en zeer gevoelig voor granulome zweer en noem maar op :') laten we zeggen dat de poes in de duizenden euro's oploopt aan operaties en bezoekuren en medicijnen :') Zou het niet op mijn geweten willen hebben dat haar kittens met dezelfde defecten zouden opgroeien, ook slechte kruisbanden en gevoelig voor noem maar op.... Ze scheurde haar eerste kruisband toen ze 7 was geloof ik... en haar broertje een jaartje later... Zijn 2 katten die geboren zijn op straat, moeder doodgereden en opgevoed met de hand. Als je niet weet wat voor ouders je kitten heeft loop je meer risico op afwijkingen...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 19:38

williejanne schreef:
onze poes is vorige week gesteriliseerd. Die was 4 jaar. (wij hebben haar nu 6 maanden)
Een echte raskat, maar ze was meer krols als niet. zodra ze krols was hielden we haar nog meer in de gaten zodat ze niet naar buiten kon als wanneer ze niet krols was. Ik had/heb echt geen behoefte aan kittens van een niet andere kat. Wanneer ik kittens had gewild zou ik toch wel heel graag de vader zelf hebben gekozen en willen weten of hij geen ziektes of wat dan ook droeg.

Ik hoop voor jullie dat ze toch echt schijndrachtig blijkt te zijn of dat ze geen keizersnede nodig heeft want dan heb je ook een rekening van 800 euro.

Wij hebben haar laten helpen op de eerste maandag van de maand, dan kost het geen 120 euro maar 97 euro (bij ons dan)

Beetje overdreven keizersnede 800 euri. Onze moederpoes heeft een keizersnede gehad en is in een moeite door gelijk gesteriliseerd en dat kostte inclusief nazorg moederpoes en kittens 400 euro ( wat ik al belachelijk veel geld vind, maar dat terzijde)

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 09:22

maikeltje schreef:
Beetje overdreven keizersnede 800 euri. Onze moederpoes heeft een keizersnede gehad en is in een moeite door gelijk gesteriliseerd en dat kostte inclusief nazorg moederpoes en kittens 400 euro ( wat ik al belachelijk veel geld vind, maar dat terzijde)

Dat jij € 400,00 kwijt was wil niet zeggen dat dat de gangbare prijs is.
Ik heb sinds mij fokkers carrière 5 keizersnedes moeten laten uitvoeren die varierde tussen de € 350,00 en € 1100,00...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 09:59

Calanddra schreef:
Maar het had wel voorkomen kunnen worden door haar met 6/7 maand oud te laten steriliseren, iig voordat ze naar buiten mocht... door haar ongeholpen buiten te laten lopen...ook al ze niet krols is, tja dat is vragen om problemen...

Wat is de reden dat ze nog niet eerder is geholpen?

Die reden is niet moeilijk als je leest dat 30 euro al te veel is om de kat te scannen.
Kat moet nu gewoon naar de DA en gesteriliseerd worden. Vruchtjes stellen nog niks voor en kunnen nog weggehaald worden.

Wil je graag kittens, kijk dan eens bij het asiel en/of word opvang adres.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:17

Ylana schreef:
maikeltje schreef:

Dat jij € 400,00 kwijt was wil niet zeggen dat dat de gangbare prijs is.
Ik heb sinds mij fokkers carrière 5 keizersnedes moeten laten uitvoeren die varierde tussen de € 350,00 en € 1100,00...

Dat is een vrij gangbare prijs, ik heb verschillende klinieken afgebeld, zaten allemaal rond die koers.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:20

Nogmaals, als het allemaal verloopt zoals moet. Maar owee als het midden in de nacht is, er complicaties zijn, of de kittens extra zorg moeten krijgen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:22

Ylana schreef:
Nogmaals, als het allemaal verloopt zoals moet. Maar owee als het midden in de nacht is, er complicaties zijn, of de kittens extra zorg moeten krijgen.

Zoals bij mij :+

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:25

Heb je al gekeken bij de dierenarts hoe of wat?

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:28

maikeltje schreef:
williejanne schreef:
onze poes is vorige week gesteriliseerd. Die was 4 jaar. (wij hebben haar nu 6 maanden)
Een echte raskat, maar ze was meer krols als niet. zodra ze krols was hielden we haar nog meer in de gaten zodat ze niet naar buiten kon als wanneer ze niet krols was. Ik had/heb echt geen behoefte aan kittens van een niet andere kat. Wanneer ik kittens had gewild zou ik toch wel heel graag de vader zelf hebben gekozen en willen weten of hij geen ziektes of wat dan ook droeg.

Ik hoop voor jullie dat ze toch echt schijndrachtig blijkt te zijn of dat ze geen keizersnede nodig heeft want dan heb je ook een rekening van 800 euro.

Wij hebben haar laten helpen op de eerste maandag van de maand, dan kost het geen 120 euro maar 97 euro (bij ons dan)

Ik kan je zo een factuur laten zien, mijn kat heeft enkele weken terug ook een keizersnede gehad, ook 800 euro. En toen ze 's avonds complicaties kreeg en weer terug moest, nog eens 450 euro. Alleen het operatietarief is al iets van 400nogwat excl. btw, de eerste keer zijn ze een uur aan het opereren geweest...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:31

Als de poes zwanger is dan zien ze dat vanzelf wel, daar hoef je toch niet voor naar de da? 60 euri lichter om te constateren of er kittens inzitten. Nah, ik zou gewoon afwachten. Die centen kun je beter gebruiken voor het eventuele nestje lijkt mij :D

Madelief wat is je punt? Is nog helemaal niet aan de orde voor TS.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:35

Wel handig van te voren te weten toch? Dan weet je waar je je op moet voorbereiden en de eventuele voorbereidingen treffen ?

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:37

Dat jij zegt dat dat overdreven is en niet klopt ;) Maar goed, ik snap gewoon waar iedereen over valt, als mensen al moeilijk gaan doen over 30 euro, duim ik heel hard dat de poes niet zwanger is :) En dan heb ik nog geen eens het spoedbezoekje midden in de nacht waarbij ze weeënopwekkers kreeg meegerekend (ook weer 150 euro).

Even ontopic dan: met google kom je al snel uit op alle symptomen van een zwangere kat. Ze kunnen ook schijndrachtig zijn, en die symtomen zijn in principe hetzelfde. Enige manier om het echt zeker te weten is naar de dierenarts en anders is het gewoon afwachten :) Gemiddeld bevallen ze tussen de 63 en 65 dagen, en vlak ervoor verliezen ze de slijmprop. Dan weet je zeker dat ze kittens gaat krijgen :D

Via google kun je ontzettend veel informatie vinden over de zwangerschap en bevalling. Kennis is belangrijk, in de meeste gevallen gaat het goed (dat zeiden ze ook tegen mij), maar het kan dus ook behoorlijk misgaan en dat is echt niet leuk kan ik je vertellen.
Laatst bijgewerkt door madelief88 op 14-05-13 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:37

Beetje minder richting ts en haar ouders kan ook wel? Hoop voor je dat alles goed gaat en dat het een mooi nestje is.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:01

chevax schreef:
Beetje minder richting ts en haar ouders kan ook wel? Hoop voor je dat alles goed gaat en dat het een mooi nestje is.

Nou ja je bent wel een beetje simpel als je een ongeholpen kat buiten laat rondlopen. Ik denk dat heel veel mensen dat 'expres' doen omdat een nestje kittens zo verschrikkelijk schattig is <3 niet wetende dat het klauwen vol met geld kan kosten en er alleen al duizenden kittens worden opgevangen in Nederland.

Heb je een kat die niet geholpen is laat je hem niet naar buiten gaan. Als hij wel geholpen is kan je je kat naar buiten doen, zo simpel is het.

williejanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:32

maikeltje schreef:
williejanne schreef:

Nou serieus de vriendin van mijn schoonmoeder haar poes haar kittens zijn met keizersnede geboren, ze had eerst een spuit gehad om te kijken of het vanzelf kwam, wilde nog niet dus kreeg keizersnee. ze had toch echt een rekening van meer dan 800 euro. En dan was ook een oeps nestje.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:57

Nimfee schreef:
chevax schreef:

Nou ja je bent wel een beetje simpel als je een ongeholpen kat buiten laat rondlopen. Ik denk dat heel veel mensen dat 'expres' doen omdat een nestje kittens zo verschrikkelijk schattig is <3 niet wetende dat het klauwen vol met geld kan kosten en er alleen al duizenden kittens worden opgevangen in Nederland.

Heb je een kat die niet geholpen is laat je hem niet naar buiten gaan. Als hij wel geholpen is kan je je kat naar buiten doen, zo simpel is het.

Ik word een beetje simpel van al die moraalridders hier waarvan de helft waarschijnlijk nog nooit een foutje heeft gemaakt :')

En wat betreft een nestje: kost geen drol als dat normaal ter wereld komt. Ja, extra brokjes en een keer een wormenkuur en antivlooienspul. So what? En een nestje is leuk, ook een huis, tuin en keukennestje.

Dat sommige mensen kittens dumpen is toch niet TS haar schuld? Ga iemand zitten afzeiken die echt iets misdaan heeft. Get real :roll:

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:58

maikeltje, ik ben het volledig met je eens.

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:11

jeetje wat een reltopic.
Het arme kind vraagd om advies en krijgt heel katreddend bokt op haar nek die wel even zullen vertellen hoe dom ze bezig is bla bla bla.
Geef liever een antwoord waar ze iets aan heeft, al dat gezeur elke keer. Bah.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:14

maikeltje schreef:
Ik word een beetje simpel van al die moraalridders hier waarvan de helft waarschijnlijk nog nooit een foutje heeft gemaakt :')

En wat betreft een nestje: kost geen drol als dat normaal ter wereld komt. Ja, extra brokjes en een keer een wormenkuur en antivlooienspul. So what? En een nestje is leuk, ook een huis, tuin en keukennestje.

Dat sommige mensen kittens dumpen is toch niet TS haar schuld? Ga iemand zitten afzeiken die echt iets misdaan heeft. Get real :roll:

Als iedereen lief gaat zeggen 'ooh wat leuk dat je een nestje krijgt, nou let hier en hier even op dan komt het goed', schiet je niet zo veel mee op; want er komt veel meer bij kijken dan alleen dat ene nestje 'opvoeden'. Het kan nooit zo moeilijk zijn om te begrijpen dat een ongeholpen kat gaat zorgen voor een nestje. En nee, ik maak geen fouten omdat ik geen zin heb in een nestje (hoe leuk dat ook mag zijn) en niet wil bijdragen aan het dierenoverschot.
Een nestje kost niet zo veel als er geen complicaties optreden. Toch zal je er op voorbereid moeten zijn dat er eventueel een keizersnede aan te pas komt of een kitten die ziek wordt en extra zorg vraagt. Het is gewoon niet zo simpel. Alles kan verkeerd gaan.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:21

Nimfee schreef:
maikeltje schreef:

Als iedereen lief gaat zeggen 'ooh wat leuk dat je een nestje krijgt, nou let hier en hier even op dan komt het goed', schiet je niet zo veel mee op; want er komt veel meer bij kijken dan alleen dat ene nestje 'opvoeden'. Het kan nooit zo moeilijk zijn om te begrijpen dat een ongeholpen kat gaat zorgen voor een nestje. En nee, ik maak geen fouten omdat ik geen zin heb in een nestje (hoe leuk dat ook mag zijn) en niet wil bijdragen aan het dierenoverschot.
Een nestje kost niet zo veel als er geen complicaties optreden. Toch zal je er op voorbereid moeten zijn dat er eventueel een keizersnede aan te pas komt of een kitten die ziek wordt en extra zorg vraagt. Het is gewoon niet zo simpel. Alles kan verkeerd gaan.

Het is heel simpel: komt tijd komt raad. ;)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:22

chevax schreef:
maikeltje, ik ben het volledig met je eens.

Gelukkig, er zijn meer bokkers die kunnen relativeren :D

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:32

Ik ben ook zo'n katreddende moraalridder ( :') ) en ben het toch met maikeltje eens. 1x zeggen is nodig, 2x zeggen okee, maar de boodschap zal nu aangekomen zijn.

Mijn advies: goed eten in je poes blijven stoppen zodat ze niks aan voedingsstoffen voor de babies tekort komt en verder gewoon afwachten. Het is nu 3 weken verder? Dan moet je nog zo'n 5-6 weken wachten voordat je het zeker weet. In die tijd zou mijn poes flink dikker mogen worden, als ze niet zwanger is loopt ze het er wel weer af daarna en als ze wel zwanger is heeft ze die vetjes snel genoeg opgemaakt om de babies te kunnen voeden. Nummer van de dierenarts (ook de spoedlijn) op de koelkast, een doos (of nog beter een grote plastic hondenmand of konijnenkooi voor binnen) in een rustig hoekje in de huiskamer met veel handdoeken er in en dan komt het wel goed.

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 15:36

Sorry dat dit op een reltopic is gaan lopen.

Het was niet mijn bedoeling om andere bokkers van streek te maken over het kattenoverschot, of andere een verkeerde indruk te geven, dat we niks willen besteden aan onze poes. Het enige wat ik met dit topic wilde bereiken is antwoord op mijn vraag, omdat ik gewoon nieuwsgierig was naar tekenen van zwangerschap bij mijn kat.

Moge Sammie wel zwanger zijn, we zullen met alle liefde voor haar en haar kittens zorgen, en zouden er alles aan doen om het zo goed mogelijk te kunnen laten verlopen, ookal is het doormiddel van keizersnee of dergelijke. Sorry dat ik misschien verkeerde gedachtes heb doen opduiken.. Dat was niet mijn bedoeling.

Bedankt voor de reacties van mensen die mij wel hebben begrepen en gewoon antwoord gaven op mijn goedbedoelde vragen.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:36

TS heeft lijkt me geen invloed over die 30,- kosten.
En áls dat al gebeurt, dan is het niet zo dat de kat automatisch niet zwanger is.
Er wordt hier gezegd dat een nestje grootbrengen meer kost, maar dat komt er dan ook nog bij als poes zwanger is. Neemt niet weg dat ik ook vind dat ze gewoon naar de DA moet gaan hoor :p
En ja, poes lijkt me wel zwanger.