Hoe zit het nu ? Vraag over koeien, melk en in de wei lopen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 01:01

Maartje1990 schreef:
joh de naam zegt het toch al Friesche vlag! Die koeien staan in Friesland :j :') nogal wiedes dat jij die niet buiten ziet staan :+ haha

_O- _O- _O- _O- _O- _O-

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 07:57

Kuggur schreef:
sunshine schreef:
Nee, ik heb weinig tot geen verstand van koeien dat zeg ik eerlijk.
Maar in mijn beleving is gewoon naar buiten het beste, voor de meeste dieren trouwens :j

Ik ben overigens nog nooit in een stal geweest, ik zeg ook nergens dat stallen niet goed zijn, maar in mijn beleving horen ze gewoon (zoveel mogelijk) buiten :o

Vind ik toch altijd grappig dit soort commentaren. Jouw "beleving" is dus in dit geval betekenisloos; je hebt verstand noch ervaring wat melkveehouderij betreft. Maar wél een mening natuurlijk.

Maar uiteindelijk zijn dit "soort" mensen met deze meningen wel de consument wat betreft afname van zuivel. Niet onverstandig om daar als sector rekening mee te houden ;)

Overigens ben ik het er wel mee eens. Een koe is een dier. Dieren zijn "gemaakt" voor buiten. Een koe is een grazer, heeft een tong om zelf het gras uit de weide te plukken. En wat doet de boer, stopt de koeien binnen, ventilatie aan, trekker starten, gras maaien, schudden, harken inkuilen en voor de koeien draaien... En blijkbaar kan dat nog uit ook :')

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 09:21

SienenIvo schreef:
amoj schreef:
Waarom hoort een koe buiten dan, wat voegt dat toe?

De boer waar ik werk zegt dat je koeien daar fitter door zijn en daardoor gaan ze betere melk geven.
En ze krijgen buiten lucht en dan hebben ze het niet te warm. Wat hier al eerder is gezegd!

Op dat bedrijf wel, maar de 2 die ik ken niet.
Doordat de boer namelijk mais en kuil op waarde kan toevoegen met grasbrok en mineralen meel, kan de boer op die manier de productie net zo hoog en hoger houden dan als ze buiten lopen....!!

Het gemiddelde op het ene bedrijf is geloof ik 18 en het andere bedrijf waar ze langer buiten lopen is 14 ofzo.

Dus ook dat is achterhaald dat ze fitter worden. Want een goede ruime stal met goede ventilatie systemen? Daar is het lekker fris in de stal.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 09:55

Maaike_Indy schreef:
Overigens ben ik het er wel mee eens. Een koe is een dier. Dieren zijn "gemaakt" voor buiten. Een koe is een grazer, heeft een tong om zelf het gras uit de weide te plukken. En wat doet de boer, stopt de koeien binnen, ventilatie aan, trekker starten, gras maaien, schudden, harken inkuilen en voor de koeien draaien... En blijkbaar kan dat nog uit ook :')

Mechanische ventilatie vind je weinig in de hollandse koeienschuur hoor. Doordat ze tegenwoordig erg luchtig gebouwd worden en het klimaat is dat ook niet nodig. Gras maaien en voor de koeien gooien geeft een hogere opbrengst aan gras per hectare dan koeien weiden. Op de plekken waar poep ligt eten de koeien niet dus dat stukje gras verlies je weer.

Veel melkfabrieken promoten het weiden met premies, ook voor het imago van het product. Zelf vind ik het ook fijn als de koeien weer buiten staan en ik zag de dames echt genieten toen ze zaterdag weer na de winter naar buiten mochten.

Elevien

Re: Hoe zit het nu ? Vraag over koeien, melk en in de wei lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 09:59

Veehouders weiden ook regelmatig 's nachts om de dieren hittestress te besparen :) Bij een gevoelstemperatuur boven de 21 graden begint deze stress al op te treden. En dat kost de veehouder simpelweg geld...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 11:36

maralyn schreef:
Sunshine....Waarom denk je dat niet?

Heb je wel eens verdiept in koeien? En zoals al aangegeven dat sommige koeien echt kiezen om in stal te blijven staan als het mocht.

Ik ben zo blij dat die van ons wel heerlijk buiten lopen, heerlijk kunnen liggen, helemaal plat ook (dat kan in een stal echt niet) en af en toe een sprintje trekken, lekker springen etc..
De koeien zelf de keuze geven is uiteraard het allerbeste, net zoals bij paarden.
Maralyn, leg eens uit...waarom is binnen dan beter maar doen de meeste boeren zieke koeien toch naar buiten?? Blijkbaar is dat dan opeens niet meer slecht?

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 12:01

Het is vooral beter voor de mens, makkelijker denk ik en bespaard geld.
De weides hier in NL zijn misschien niet ideaal, maar als er wat bomen zouden staan zodat ze beschut kunnen staan, zou het perfect zijn, maar dat blijkt dan weer niet goed te zijn voor het land (geld? )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 13:04

Vind wel jammer dat sommige mensen hier vanalles roepen, terwijl ze erg geen verstand van hebben.

Hier zie ik genoeg koeien die op de wei mogen, maar het liefst toch binnen lopen overdag. Aangezien het daar veel koeler is.

Zo ken ik ook een boer die zijn dieren biologisch houdt. Maar hij laat de koeien zelf kiezen als ze buiten of binnen willen staan. 1 x raden waar ze overdag staan, juist binnen. 's Nachts gaan ze meer naar buiten.

Daarbij is het in de schaduw niet veel koeler zomers.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 13:04

sunshine schreef:
Het is vooral beter voor de mens, makkelijker denk ik en bespaard geld.
De weides hier in NL zijn misschien niet ideaal, maar als er wat bomen zouden staan zodat ze beschut kunnen staan, zou het perfect zijn, maar dat blijkt dan weer niet goed te zijn voor het land (geld? )

Ik denk dat je daar voor een groot gedeelte de spijker op zijn kop slaat...
En de koeien hebben het zeker niet slecht binnen. Maar het is jammer dat er dan vaak gezegd wordt dat het voor de koe beter binnen is, en dat geloof ik dan weer niet. De koe gedijt buiten in een NATUURLIJKE omgeving prima. Alleen de boer wil geen bomen langs of in zijn weiland, geen verlies in melkproductie, vind het teveel werk etc. Snap ik prima, maar geef dat dan gewoon toe. En kom niet met dit soort smoesjes om de consument te laten geloven dat het voor een koe beter/luxer/comfortabeler binnen is.

Overigens, een nadeel van schaduwplekken creëren is wel dat je een plaats maakt waar de koeien dus samen klieken. En veel stront op een plek geconcentreerd krijgt waar ze dan gezellig met z'n allen met de uiers in gaan liggen. Ook niet optimaal dus.

Maar het blijft een dilemma waar je mee zit wanneer je dieren houd om er geld mee te verdienen. Je wilt het voor je zelf arbeidstechnisch, goed voor elkaar hebben, voor je dieren goed voor elkaar hebben (want een gezond dier wat goed in zijn/haar vel zit produceert beter) en je wilt er aan het einde van de maand wat aan over houden. En hoeveel mag diercomfort je kosten in geld en in arbeid... Want economisch gezien is het inderdaad veel voordeliger om de koeien/kippen/varkens op stal te houden.

En dan heb je nog die lastige consument. Die het liefste de koeien buiten ziet, maar in de supermarkt toch maar even het goedkope pak melk pakt...
Laatst bijgewerkt door Maaike_Indy op 09-05-13 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 13:06

sunshine schreef:
Wat ontzettend raar dat ik dat hier niet zie, ik zie ze echt maar zelden, vandaar ook dat ik het zo vreemd vond!!

Sommige boeren wachten soms ook hun eerste snede af.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 13:32

Airborn schreef:
Edit, vergeet niet dat melkkoeien in nederland echt een indrukwekkende hoeveelheid melk produceren. Je kan ze écht verlijken met olympische sporters... Dus om te zorgen dat ze dat kunnen én gezond blijven, komt het qua klimaat en voedsel echt heel heel nauw. En je hebt daar veel minder controle over als de dieren in de wei lopen (iig in nederland, qua voedingswaardes van het gras, hoeveelheid gras, etc)

Maar het is toch triest dat we ze zo gemaakt hebben dat ze zoveel melk moeten geven? Melk is geen 1e levensbehoefte.. Maak het dan iets duurder, en geeft die dieren een normaal leven, dat niet in het teken van topsport staat.. Wie heeft ooit bedacht dat koeien zo verschrikkelijk veel liters melk per dier moeten gaan geven? En is de grens al bereikt van wat ze aankunnen? Straks moeten ze vast hangen in een stal, want bewegen is te veel stress voor het belachelijk grote uier, en kost teveel energie wat ze niet kunnen missen. Klinkt nu al klink klare onzin, maar 50 jaar geleden zouden ze denk ik ook niet voor hebben kunnen stellen dat we nu zeggen dat ze binnen beter af zijn...

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 13:41

Bij ons in de buurt zie ik regelmatig koeien buitenlopen. Wij hebben ze ook buitenlopen, maar we wachten nu nog tot na de eerste snede. Ik denk dat veel meer boeren dit nu doen, en ik weet ook zeker dat de boeren die bij Campina leveren, bijna allemaal de koeien wel buiten hebben lopen... En inderdaad, voor een aantal boeren zal dit gewoon niet mogelijk zijn, ivm ruimtegebrek, teveel koeien of iets anders...

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 13:44

Elevien schreef:
Veehouders weiden ook regelmatig 's nachts om de dieren hittestress te besparen :) Bij een gevoelstemperatuur boven de 21 graden begint deze stress al op te treden. En dat kost de veehouder simpelweg geld...

En daarbij zijn ze overdag als ze de keuze hebben inderdaad ook heel vaak liever binnen, wij hebben een serrestal (Google :D ) En onze koeien zijn echt liever binnen als buiten, natuurlijk, als het weer goed is, dus niet te warm en niet te koud, staan ze buiten. Maar als het ook maar iets te warm is, of als het heel iets gaat regenen, staan ze allemaal binnen...

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 13:47

De boeren die aan Campina leveren hebben hun koeien zeker weten hun koeien buiten staan! Ik ken ook boeren die ze niet buiten hebben staan zoals AnneJa zegt. Ruimtegebrek,teveel koeien of dergelijke..

Bij de Bio boeren staan ze ook zeker buiten en daar word alles aan de regels gedaan.

Mariska_28 : koeien zijn gemaakt voor te melken. Wat vind jij veel liters melk?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 13:48

SienenIvo schreef:
Mariska_28 : koeien zijn gemaakt voor te melken. Wat vind jij veel liters melk?

Als het als "topsport" omschreven moet worden, vind ik het teveel melk....

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 13:50

Hier staan ze ook sinds maandag weer buiten. Ik heb geen idee of deze koeien 's nachts nar binnen gaan, ze staan in de polder.
Ben laatst met school bij een koeienboer geweest, een andere dag die van de koeien die nu buiten staan, daar hadden ze het prima.
Die hebben een mooie stal, kunnen beslissen of ze een stukje willen lopen, gaan liggen in stal, ze hebben van die borstels, en als het weer het toe laat komen ze buiten (nu dus).

Ik ben van mening dat koeien buiten horen, al is het maar een deel van de dag. Ze moeten gras kunnen grazen en echt vrij kunnen rondlopen. Maar dat is helaas niet altijd rendabel voor de boer, dat is erg jammer.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 13:58

Mariska_28 schreef:
Mariska_28 : koeien zijn gemaakt voor te melken.

Koeien zijn gemaakt om gemolken te worden door hun kalfjes.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 14:00

Kinke schreef:
Mariska_28 schreef:
Mariska_28 : koeien zijn gemaakt voor te melken.

Koeien zijn gemaakt om gemolken te worden door hun kalfjes.

Daar heb gelijk in,maar hoe wil je anders melk drinken en yoghurt eten/drinken?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 14:05

Mariska_28 schreef:
Airborn schreef:
Edit, vergeet niet dat melkkoeien in nederland echt een indrukwekkende hoeveelheid melk produceren. Je kan ze écht verlijken met olympische sporters... Dus om te zorgen dat ze dat kunnen én gezond blijven, komt het qua klimaat en voedsel echt heel heel nauw. En je hebt daar veel minder controle over als de dieren in de wei lopen (iig in nederland, qua voedingswaardes van het gras, hoeveelheid gras, etc)

Maar het is toch triest dat we ze zo gemaakt hebben dat ze zoveel melk moeten geven? Melk is geen 1e levensbehoefte.. Maak het dan iets duurder, en geeft die dieren een normaal leven, dat niet in het teken van topsport staat.. Wie heeft ooit bedacht dat koeien zo verschrikkelijk veel liters melk per dier moeten gaan geven? En is de grens al bereikt van wat ze aankunnen? Straks moeten ze vast hangen in een stal, want bewegen is te veel stress voor het belachelijk grote uier, en kost teveel energie wat ze niet kunnen missen. Klinkt nu al klink klare onzin, maar 50 jaar geleden zouden ze denk ik ook niet voor hebben kunnen stellen dat we nu zeggen dat ze binnen beter af zijn...

En dáár zit het punt nu juist. Natuurlijk willen vrijwel alle veehouders ook alleen maar het beste voor hun dieren. Niet gezegd dat weidegang het beste is, als ik het me goed herinner was is van 12-16 graden de ideale temperatuur (ben ik het roerend mee eens oveirgens, doe mij ook maar zoiets :P ), maar in alle opzichten. Dit is alleen erg moeilijk te realiseren voor de meesten, zeker gezien er toch iedere week weer bedrijven omvallen. Het zou in dat opzicht al heel wat schelen als mensen ervoor willen betalen, maar wie doet dat? Als je kan kiezen tussen een pak melk van 50 cent of een euro, welke neem je dan? De meeste mensen zullen toch echt voor het goedkope pak gaan hoor.

Dat geldt overigens niet alleen voor de melkveehouderij, ook pluimvee, groenten en fruit, etc.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 14:07

SienenIvo schreef:

Ik snap hem niet.... }:0

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 14:08

Ook hier staan ze buiten en worden ze meestal drie keer daags naar binnen gehaald met de tractor voor te melken. :) Voor de rest kunnen ze tussendoor ook nog een keer naar de robot komen als ze willen. ;)

Over het algemeen lopen ze ook niet aan de weg, dus je ziet ze niet altijd in een oogopslag terwijl er toch zo'n 180 buiten staan. :Y)

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 14:09

Kinke schreef:
SienenIvo schreef:

Ik snap hem niet.... }:0

Jij zegt dat koeien gemolken moeten worden door kalfjes,maar als de boeren hun koeien niet melken en ze hebben veel melk van die koeien hebben biest voor hun kalfjes en de rest is voor Campina,Friesche Vlag,etc.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 14:11

ik zeg niet dat koeien gemolken 'moeten' worden door hun kalfjes maar dat ze daar voor gemaakt zijn ipv top hoeveelheden te maken voor de mens. Ik ben het dus niet eens met wat Mariska28 zei, dat koeien gemaakt zijn om te melken, dat heeft de mens ervan gemaakt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 14:16

Mariska_28 schreef:

Ja - goede vraag: wie heeft dit nou verzonnen...?

Mijn antwoord ;) zou zijn: "de heilige koe, de economie", wij met ons allen dus.
(Okee - er zijn veganisten, er zijn mensen die consekwent melk van superverantwoorde bedrijven kopen, maar daarna heb je nog heel veel anderen...)

(En helaas: als heel veel mensen samen verantwoordelijk zijn, wil het er nog wel eens op uitdraaien, dat niemand zich verantwoordelijk voelt.)

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 14:23

Leuk dat iedereen meer bomen in de wei wil, alleen hebben veel boeren bewust geen bomen in de wei. En nee, niet omdat een boom betekend dat er dan minder gras groeit, maar omdat alle koeien dan onder die boom gaan liggen, daar gaan mesten, in die mest gaan liggen en dus het aantal koeien met mastitis (uierontsteking) grandioos toeneemt... En dat is slecht voor de koe, slecht voor de boer, en slecht voor de volksgezondheid indirect omdat er dan behandeld moet worden met AB uiteindelijk...
16 graden is voor een koe al aan de warme kant btw. Ze produceren zelf zoveel warmte dat rond het vriespunt de ideale temp is voor een melkkoe. (uiteraard is voor kalveren etc de ideale temp wel wat hoger, die hebben nog niet zn grote pens die warmte produceerd)