Maartje1990 schreef:joh de naam zegt het toch al Friesche vlag! Die koeien staan in Friesland![]()
nogal wiedes dat jij die niet buiten ziet staan
haha
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Kuggur schreef:sunshine schreef:Nee, ik heb weinig tot geen verstand van koeien dat zeg ik eerlijk.
Maar in mijn beleving is gewoon naar buiten het beste, voor de meeste dieren trouwens
Ik ben overigens nog nooit in een stal geweest, ik zeg ook nergens dat stallen niet goed zijn, maar in mijn beleving horen ze gewoon (zoveel mogelijk) buiten
Vind ik toch altijd grappig dit soort commentaren. Jouw "beleving" is dus in dit geval betekenisloos; je hebt verstand noch ervaring wat melkveehouderij betreft. Maar wél een mening natuurlijk.

SienenIvo schreef:amoj schreef:Waarom hoort een koe buiten dan, wat voegt dat toe?
De boer waar ik werk zegt dat je koeien daar fitter door zijn en daardoor gaan ze betere melk geven.
En ze krijgen buiten lucht en dan hebben ze het niet te warm. Wat hier al eerder is gezegd!
Maaike_Indy schreef:Overigens ben ik het er wel mee eens. Een koe is een dier. Dieren zijn "gemaakt" voor buiten. Een koe is een grazer, heeft een tong om zelf het gras uit de weide te plukken. En wat doet de boer, stopt de koeien binnen, ventilatie aan, trekker starten, gras maaien, schudden, harken inkuilen en voor de koeien draaien... En blijkbaar kan dat nog uit ook
Bij een gevoelstemperatuur boven de 21 graden begint deze stress al op te treden. En dat kost de veehouder simpelweg geld... maralyn schreef:Sunshine....Waarom denk je dat niet?
Heb je wel eens verdiept in koeien? En zoals al aangegeven dat sommige koeien echt kiezen om in stal te blijven staan als het mocht.
sunshine schreef:Het is vooral beter voor de mens, makkelijker denk ik en bespaard geld.
De weides hier in NL zijn misschien niet ideaal, maar als er wat bomen zouden staan zodat ze beschut kunnen staan, zou het perfect zijn, maar dat blijkt dan weer niet goed te zijn voor het land (geld? )
Airborn schreef:Edit, vergeet niet dat melkkoeien in nederland echt een indrukwekkende hoeveelheid melk produceren. Je kan ze écht verlijken met olympische sporters... Dus om te zorgen dat ze dat kunnen én gezond blijven, komt het qua klimaat en voedsel echt heel heel nauw. En je hebt daar veel minder controle over als de dieren in de wei lopen (iig in nederland, qua voedingswaardes van het gras, hoeveelheid gras, etc)
Elevien schreef:Veehouders weiden ook regelmatig 's nachts om de dieren hittestress te besparenBij een gevoelstemperatuur boven de 21 graden begint deze stress al op te treden. En dat kost de veehouder simpelweg geld...
) En onze koeien zijn echt liever binnen als buiten, natuurlijk, als het weer goed is, dus niet te warm en niet te koud, staan ze buiten. Maar als het ook maar iets te warm is, of als het heel iets gaat regenen, staan ze allemaal binnen... Mariska_28 schreef:Airborn schreef:Edit, vergeet niet dat melkkoeien in nederland echt een indrukwekkende hoeveelheid melk produceren. Je kan ze écht verlijken met olympische sporters... Dus om te zorgen dat ze dat kunnen én gezond blijven, komt het qua klimaat en voedsel echt heel heel nauw. En je hebt daar veel minder controle over als de dieren in de wei lopen (iig in nederland, qua voedingswaardes van het gras, hoeveelheid gras, etc)
Maar het is toch triest dat we ze zo gemaakt hebben dat ze zoveel melk moeten geven? Melk is geen 1e levensbehoefte.. Maak het dan iets duurder, en geeft die dieren een normaal leven, dat niet in het teken van topsport staat.. Wie heeft ooit bedacht dat koeien zo verschrikkelijk veel liters melk per dier moeten gaan geven? En is de grens al bereikt van wat ze aankunnen? Straks moeten ze vast hangen in een stal, want bewegen is te veel stress voor het belachelijk grote uier, en kost teveel energie wat ze niet kunnen missen. Klinkt nu al klink klare onzin, maar 50 jaar geleden zouden ze denk ik ook niet voor hebben kunnen stellen dat we nu zeggen dat ze binnen beter af zijn...
), maar in alle opzichten. Dit is alleen erg moeilijk te realiseren voor de meesten, zeker gezien er toch iedere week weer bedrijven omvallen. Het zou in dat opzicht al heel wat schelen als mensen ervoor willen betalen, maar wie doet dat? Als je kan kiezen tussen een pak melk van 50 cent of een euro, welke neem je dan? De meeste mensen zullen toch echt voor het goedkope pak gaan hoor.
Voor de rest kunnen ze tussendoor ook nog een keer naar de robot komen als ze willen.
Kinke schreef:SienenIvo schreef:Daar heb gelijk in,maar hoe wil je anders melk drinken en yoghurt eten/drinken?
Ik snap hem niet....
Mariska_28 schreef:Maar het is toch triest dat we ze zo gemaakt hebben dat ze zoveel melk moeten geven? Melk is geen 1e levensbehoefte.. Maak het dan iets duurder, en geeft die dieren een normaal leven, dat niet in het teken van topsport staat.. Wie heeft ooit bedacht dat koeien zo verschrikkelijk veel liters melk per dier moeten gaan geven? En is de grens al bereikt van wat ze aankunnen? Straks moeten ze vast hangen in een stal, want bewegen is te veel stress voor het belachelijk grote uier, en kost teveel energie wat ze niet kunnen missen. Klinkt nu al klink klare onzin, maar 50 jaar geleden zouden ze denk ik ook niet voor hebben kunnen stellen dat we nu zeggen dat ze binnen beter af zijn...
zou zijn: "de heilige koe, de economie", wij met ons allen dus.