Idd wat lekkers mee, als hij aan de labrador hangt zal hij wel bij hem in de buurt blijven, je kan het roepen ook in huis gaan leren als je hem nog niet zo goed los durft te laten, als ie dan komt kan je hetzelfde op een veilige plek gaan proberen, komt hij niet dan zou ik gewoon de lab bij je roepen en die een koekje geven (of iets anders wat je wil gebruiken) als hij ziet dat de lab wat lekkers krijgt dan is het voor hem ook verleidelijker om te komen. Je kan het eerst met een lange lijn proberen buiten, en is meer afleiding buiten maar als hij doorheeft dat hij wat lekkers krijgt als hij komt dan komt dat ook wel goed. Als je dat er in hebt ook tussendoor bij je blijven roepen, wat lekkers of gewoon even spelen/aanhalen en met je stem belonen en dan weer doorlopen, zodat het niet zo is dat je hem alleen roept als hij aan de lijn moet, dat hebben ze ook snel door en daar kunnen ze dan ook weer een spelletje van gaan maken.
quartel
Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-13 05:02
Leuk hoor zo een slimmerik Hij weet wanneer ik lekkers op zak heb en luistert dan als een vol getrainde hond. Heb ik niks op dan weet hij dat ook en kijkt me niet eens meer aan Zowel binnen als aan de lange lijn buiten komt hij (zelfs met de nodige afleiding) blij naar me toe. Het commando "zit" blijkt hij dan ineens als de beste te kennen
Haha, en hoe vind hij speeltjes? Heeft ie daar een favoriet van? Die zou je mee kunnen nemen en hem daarmee paaien.. Hij is gewoon lekker aan het ontdekken en aan het leren
Adamootje
is helemaal normaal, bij het opvoeden van een pup ben je net een wandelende snoeppot. Naast het lekkers beloon je hem ook heel vrolijk met je stem en aaien/spelen. Na verloop van tijd ga je het lekkers langzaam afbouwen en neemt je stem en het aaien het lekkers over.
Als wij met Stef naar puppycursus gaan krijgt hij ook geen voer. A. is hij dan happiger op de beloning en B. krijgt hij meer als zijn voer aan beloningen.
Dat werd ons ook geadviseerd toen. Niet eerst eten geven en dan ook nog eens gaan trainen (en dus veel snoepjes geven). Maar ipv het reguliere eten (gezonde) snoepjes geven. Dus kip oid, niet van die megazoute hondensnoepjes.
Sassol
Geplaatst: 07-05-13 14:02
Gosh, wat een cutie
Als ik een avond moet trainen, krijgt de hond ook pas na het trainen eten. Soms neem ik z'n eigen voer mee, maar gezien ik rauw vlees voer doe ik dat niet altijd. Bij mij ligt hier aan beloningen gedroogde kipfilet en graanvrije vleesstaafjes in de kast.
Wat een enorm leuk dier... Die laatste foto.....lijkt wel niet echt.... Fantastisch gewoon
quartel
Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-13 14:13
Hihihi thank's Die laatste foto is gewoon echt hoor Hij is gewoon om plat te knuffen
De eerste dag was hij zo vreselijk bang voor de labrador Ik kom nu net uit het werk thuis en de kleine Zwabber hoor je nu gewoon tegen de labrador zeggen
"ik scheur je in stukken hoor"
En dan zie je de labrador nog net niet in een deuk liggen Gister avond een mega race wedstrijd in zijn uppie........en hij won ook nog
Gek dier........ik mis hem gewoon zodra hij niet bij me is
'hier' komen is zeer makkelijk te leren. Je begint gewoon binnen. Als hij kijkt naar jou dan ga je gek doen en als hij komt dan geef je wat lekkers. Hier een hond die heel voer gevoelig is en dan gooi ik een brokje weg en als hij daarna weer naar mij komt krijgt hij een stukje worst/frikandel o.i.d. Als hij dat weet dan gooi ik het brokje weg en als hij het pakt dan roep ik gelijk 'hier' en beloon hem als hij uiteraard komt. Dit gaat heel vlot en dan de achtertuin in daarna rustige plekken buiten en al snel wat meer drukte op zoeken. Gewoon trainen met lange lijn.
Expres roep ik hierbij niet zijn naam. 'hier' is naar mij toe komen. In principe als je 'zwabber' roept en hij kijkt zou ik al de beloning naar hem gooien voor het feit dat hij op zijn naam reageerd. Zelf leer ik niet dat 'zwabber' betekend dat hij naar de baas moet komen. Hier lopen ze op straat vaak los (in de polders) en dan is het handig dat ik gewoon de naam van mijn hond kan roepen en dat hij dan kijkt en NIET komt en ik 'zit' of 'af' kan roepen omdat er verkeer aan komt en ik hem graag houd daar waar hij op dat moment is. Daarnaast heb ik jaren gehoorzaamheid getraind en vond ik het veel makkelijker dat 'hier' gewoon 'hier' was en zijn naam betekende dat hij naar mij moest kijken en dat is het.
Een commando zou ik dus ook niet geven als je over gaat steken. Je gaat op de rand van de stoep staan en maak dat de hond niet van de stoep af kan. Op een gegeven moment weet de hond niet meer wat hij moet doen en gaat zitten. Dat beloon je uitbundig en dan steek je over. Dan weten ze zo dat ze echt niet de stoep af mogen zonder te gaan zitten. De mijne heb ik dan geleerd te blijven staan. Mijn vorige hond had HD en zitten is dan geen fijne houding. OMdat ik toen begonnen ben met leren staan bij stoeprand heb ik dat erin gehouden. Als ze los voor me uit lopen en ik zeg 'staan' dan draaien ze zelf al naar de rand van de stoep voor oversteken als ik zeg dat ze mogen haha
Nu zijn er natuurlijk vele manieren die naar hetzelfde einde leiden
Overigens mijn reuen (wel geholpen) plassen ook zeker niet overal tegen aan. Dat heb ik gewoon verboden. Als ze los lopen dan is dat altijd in het buitengebied en daar mogen ze overal hun behoefte doen in de berm. Als ik 'nee' zeg dan zullen ze het ook niet doen. In het dorp ondernemen ze al niet eens een poging. mijn ene reu is volle reu geweest t/m 3.5 jaar leeftijd en hij plast zelden met zijn poot omhoog.
quartel
Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-13 18:50
Wat leuk om op deze manier dan ook weer fijne tips te krijgen
Zwabber blijkt alweer erg slim. Hij begint te begrijpen wanneer ik wil dat hij bij me komt Vandaag hebben we samen mijn paard uit de wei gehaald. Dat natte hoge gras zorgt voor geweldige effecten Zwabber gaat nu ook zonder snoep beloning netjes zitten Bij de stoeprand, maar ook als ik het zomaar vraag. Met het paard halen merkte ik wel dat het handig is hem te leren om aan de rechterkant van mij te blijven. Als ik sta te mesten blijft hij keurig aan de riem wachten tot ik klaar ben
Hij is nog geen week hier maar de labrador mist hem als hij er even niet is. Hij mist de lab ook als we weg zijn, ze zijn echt dikke vriendjes aan het worden