Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
). In dat geval kun je deze situatie ook anders gaan bekijken; namelijk als een mooi moment om te oefenen met wat je wilt zien van jouw hond, in plaats van een situatie die je ergernis opwekt. Amaris schreef:liedje89 schreef:Ik laat mijn hond ook wel eens los waar het niet mag, ze mogen inderdaad nergens meer los. Meestal is dat gewoon omdat de slechte het voor de goede verpest hebben, als je hond goed is opgevoed zou het niet zoveel uit moeten maken of hij los of vast loopt...
Ik roep mijn trouwens hond altijd bij me als ik een aangelijnde hond tegen kom, ook als het in een losloop gebied is. Vind het ook een beetje raar om dat niet te doen. Je wilt je eigen hond toch heel houden en als het goed is hoef je maar een woord te zeggen (misschien 2), hoeveel moeite is dat nou.
Of het is gewoon voortschrijdend inzicht in met name de natuurgebieden over hoeveel onrust loslopende honden bij broedende en zogende dieren veroorzaken.
(en scheelt mij heel wat meter lopen
)
Haarbal schreef:Exact! Honden horen gewoon niet los waar het niet mag! En daar zijn goede redenen voor.
Nijn schreef:Het gedrag wat ze nu nog vertoond naar andere honden heeft vrij weinig met gehoorzaamheid te maken, het is nl. geen onwil maar gedrag wat er al heel lang in zit en ik mag in mijn handjes knijpen dat ze al zo ver gekomen is. (Hondenscholen en therapeuten zagen het als gevalletje hopeloos.)
Je gaat er nu al bij voorbaat van uit dat een situatie bij mij ergernis op wekt, erg jammer want je kent mij (en mijn hond) niet en je slaat de plank volledig mis.
Nijn schreef:Het roept bij mij twijfel op, ik zat in dubio over wat te doen (los of toch aangelijnd houden), dat heeft in mijn geval weinig met emoties te maken.
Als ik iets heb geleerd (en zeker met zo'n hond als ik heb) is het wel om emoties buiten beschouwing te laten

Cayenne schreef:Hier lopen honden ook geregeld los. Een paar weken geleden zag ik het bijna mis gaan. Een vrouw liet in de berm van de straat haar hond uit en die schoot de weg op, vlak voor de auto van een vrouw en twee kleuters die achterin zaten. De vrouw ging vol op de rem, kon nog net de hond ontwijken en draaide vervolgens haar raampje omlaag om te kijken of de hond nog leefde. De eigenaresse van de hond kwam op hoge poten naar de auto en begon de vrouw voor van alles uit te maken en schreeuwde er op los dat haar hond bijna vermoord was etc etc. De automobiliste stond volgens mij nog stijf van de schrik, want die kon geen woord uitbrengen. De kinderen in de auto begonnen ook van schrik te huilen, volgens mij vooral omdat die vrouw zo tekeer ging.
Echt not done vind ik het. Iedereen zegt dat ze hun honden onder controle hebben, maar het blijven dieren en je brengt op deze manier toch mensen in gevaar.
nathalie_v schreef:http://www.hogz.nl/gele-hond.html
Je kan hier mee starten.
Het is nog niet heel erg bekent, maar hopelijk weten dadelijk was veel mensen het
Nijn schreef:Mijn hond weegt ruim 30kg dus dat is sowieso geen optie.
Buiten het gewicht om heb ik sowieso een hekel aan mensen die hun hond optillen, letterlijk boven een andere hond staan is een teken van dominantie. Als je al een hond hebt die dominant is (wat die van mij is) bevestig je dat alleen maar.
Rosannee_ schreef:Ik heb sinds 2 maanden een hondje en ik laat hem alleen los in losloop gebieden omdat hij 9 van de 10 keer wel gelijk luistert maar soms uit enthousiasme toch die ene keer niet direct komt En ik verwacht in losloop gebieden geen agressieve honden, hier in het dorp hebben we 4 plekken waar echt bordjes staan met: dit is een losloop gebied. Maar ook genoeg plekken waar het geen losloop gebied is en honden dus aan de lijn moeten, helaas kom ik toch in de losloop gebieden soms honden tegen die daar beter niet kunnen lopen(voor de veiligheid van iedereen maar ook voor de prikkels die de hond krijgt van allemaal andere loslopende honden die toch even willen kijken wat voor hond het is).
Dus eigenlijk heb ik meer last van mensen die met honden in losloop gebieden lopen waar ze beter niet kunnen lopen.
Verder snap ik je frustratie, ik heb altijd een bal bij me zodat als er wat gebeurt, ook in een losloop gebied, ik altijd mijn hond snel bij me kan krijgen als hij even niet wil luisteren.
Ragdollcat schreef:Gewoon de hond aan de lijn houden, als een loslopend hond door jouw hond aangevallen wordt die wel netjes aangelijnd is, pech voor de eigenaar van loslopende hond, die is fout bezig en jij niet.
Gewoon duidelijk zijn en roepen dat ze de hond bij zich moet houden en dat er een aanlijnplicht geldt.
Vreselijk als ze niet houden aan de regels, er zijn heel wat dieren die doodgebeten zijn door de loslopende honden en of gewond geraakt, er is niet voor niets aanlijnplicht.