Honden los waar het niet mag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 13:28

Ik heb onze hond eigenlijk altijd los lopen maar als ik een andere hond aan zie komen maak ik die van miij altijd even vast aan de riem. Die vind mij is altijd heel vriendelijk tegen andere honden en wil eigenlijk niets liever als spelen. Sommige honden hebben daar geen zin in of zijn bijterig/agressief.
Zodra ik merk dat de andere tegemoetkomende hond ook even wil spelen dan maak ik die van mij weer los en kunnen ze samen een paar rondjes rennen. Mocht een hondeneigenaar niet willen dat ze gaan spelen, prima, dan lopen we weer verder en laat ik mijn hond een stukje verder weer los.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 13:40

Hier in de buurt is een park waar geen ènkele vogel op de grond broedt, ook niet aan de waterkant vanwege de vele loslopende honden.
Dus nee, loslopende honden en broedende vogels gaan nìet samen. Weet ik van de beheerders.

dierenfan

Re: Honden los waar het niet mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 20:32

In de bebouwde kom hier laat ik ze niet veel meer los. Vroeger wel toen ik maar 1 hond had en het nog toegestaan was. Inmiddels is het verboden, wordt er behoorlijk op gecontroleerd en daarnaast met 2 honden vind ik het niet meer veilig ook.

In het bos laat ik ze gerust los daar waar het niet mag echter in de niet losloop gebieden mogen ze best rond lopen maar ze mogen niet van het pad af (voor het gemak mogen ze in losloop gebieden ook niet zomaar door het bos heen denderen)en als er iemand gepasseerd moet worden met of zonder hond dan gaan ze vast of moeten ze naast me zitten/liggen. Andere mensen mogen ze echt niet op af gaan want ze mogen immers niet los.

Als ze in een losloop gebied zich bemoeien met andere honden en mensen dan vind ik dat niet erg, daar is dat gebied voor. Echter daarbuiten hebben ze mij en meer niet. Ze jagen overigens ook echt niet en als ik in een gebied loop waar bijv. koeien of schapen lopen ter begrazing dan blijven ze sowieso aangelijnd.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:16

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:30

Hmm dat is wel rot voor je zeg!

Zelf zou ik mijn honden in dat geval ook loslaten en dan eventueel weer vast doen daarna (als je bang bent anders een boete te krijgen of je liever met de hond aan de riem loopt). Een andere optie is om tussen jouw hond en de andere hond te gaan staan. Met de juiste lichaamstaal kun je de andere hond duidelijk maken dat je niet gediend ben van zijn aanwezigheid in jouw roedel.

Overigens kan ik me haast niet voorstellen dat je hond (herplaatser of niet) zijn plafond op het gebied van gehoorzaamheid heeft bereikt (als je dat bedoelt met "meer zit er niet in"), een hond kan altijd nog meer leren (baasje ook trouwens :) ). In dat geval kun je deze situatie ook anders gaan bekijken; namelijk als een mooi moment om te oefenen met wat je wilt zien van jouw hond, in plaats van een situatie die je ergernis opwekt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:33

Hier lopen honden ook geregeld los. Een paar weken geleden zag ik het bijna mis gaan. Een vrouw liet in de berm van de straat haar hond uit en die schoot de weg op, vlak voor de auto van een vrouw en twee kleuters die achterin zaten. De vrouw ging vol op de rem, kon nog net de hond ontwijken en draaide vervolgens haar raampje omlaag om te kijken of de hond nog leefde. De eigenaresse van de hond kwam op hoge poten naar de auto en begon de vrouw voor van alles uit te maken en schreeuwde er op los dat haar hond bijna vermoord was etc etc. De automobiliste stond volgens mij nog stijf van de schrik, want die kon geen woord uitbrengen. De kinderen in de auto begonnen ook van schrik te huilen, volgens mij vooral omdat die vrouw zo tekeer ging.

Echt not done vind ik het. Iedereen zegt dat ze hun honden onder controle hebben, maar het blijven dieren en je brengt op deze manier toch mensen in gevaar.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:36

Amaris schreef:
liedje89 schreef:
Ik laat mijn hond ook wel eens los waar het niet mag, ze mogen inderdaad nergens meer los. Meestal is dat gewoon omdat de slechte het voor de goede verpest hebben, als je hond goed is opgevoed zou het niet zoveel uit moeten maken of hij los of vast loopt...

Ik roep mijn trouwens hond altijd bij me als ik een aangelijnde hond tegen kom, ook als het in een losloop gebied is. Vind het ook een beetje raar om dat niet te doen. Je wilt je eigen hond toch heel houden en als het goed is hoef je maar een woord te zeggen (misschien 2), hoeveel moeite is dat nou :Y) .

Of het is gewoon voortschrijdend inzicht in met name de natuurgebieden over hoeveel onrust loslopende honden bij broedende en zogende dieren veroorzaken.

Exact! Honden horen gewoon niet los waar het niet mag! En daar zijn goede redenen voor.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 16:38

Ik heb de tip van 8nnemiek gebruikt en haar uitgelaten aan een longeerlijn, reageert ze al een stukje kalmer mee :) (en scheelt mij heel wat meter lopen :)) )
Lichaamstaal kan veel doen maar lang niet alle honden reageren daar direct op. Een tijdje terug is ze meerdere keren aangevallen door een loslopende hond en denk maar niet dat die ook maar iets van mij aantrok :n

Het gedrag wat ze nu nog vertoond naar andere honden heeft vrij weinig met gehoorzaamheid te maken, het is nl. geen onwil maar gedrag wat er al heel lang in zit en ik mag in mijn handjes knijpen dat ze al zo ver gekomen is. (Hondenscholen en therapeuten zagen het als gevalletje hopeloos.)
Je gaat er nu al bij voorbaat van uit dat een situatie bij mij ergernis op wekt, erg jammer want je kent mij (en mijn hond) niet en je slaat de plank volledig mis.
Overigens bedoel ik met dat er niet meer in zit dat ze nooit een volledig sociale hond zal worden die alles en iedereen maar om zich heen duld :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:42

Haarbal schreef:
Exact! Honden horen gewoon niet los waar het niet mag! En daar zijn goede redenen voor.

Daar heb je alleen zo weinig aan als mensen het toch doen.

Mijn moeder zei altijd; "Aan gelijk heb je erg weinig als je in het ziekenhuis komt te liggen". Dat geldt voor een hond net zo goed in mijn beleving; wat heb je eraan dat je gelijk had als je hond gegrepen wordt en letsel heeft? Niets toch?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:45

Nijn schreef:
Het gedrag wat ze nu nog vertoond naar andere honden heeft vrij weinig met gehoorzaamheid te maken, het is nl. geen onwil maar gedrag wat er al heel lang in zit en ik mag in mijn handjes knijpen dat ze al zo ver gekomen is. (Hondenscholen en therapeuten zagen het als gevalletje hopeloos.)
Je gaat er nu al bij voorbaat van uit dat een situatie bij mij ergernis op wekt, erg jammer want je kent mij (en mijn hond) niet en je slaat de plank volledig mis.

Het zou best kunnen dat ik de plank volledig missla, maar persoonlijk denk ik eerder dat ik een andere definitie van ergernis heb dan jij. Als ik een probleem heb dat maakt dat ik óf tegen mijn principes in moet gaan óf gevaar loop met mijn hond.. dan is dat zeer waarschijnlijk iets dat mij ergert. Jou ergert deze situatie schijnbaar niet, dat kan natuurlijk. Maar je voelt er wel íets bij, anders opende je dit topic toch niet?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 16:48

Het roept bij mij twijfel op, ik zat in dubio over wat te doen (los of toch aangelijnd houden), dat heeft in mijn geval weinig met emoties te maken.
Als ik iets heb geleerd (en zeker met zo'n hond als ik heb) is het wel om emoties buiten beschouwing te laten :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:55

Nijn schreef:
Het roept bij mij twijfel op, ik zat in dubio over wat te doen (los of toch aangelijnd houden), dat heeft in mijn geval weinig met emoties te maken.
Als ik iets heb geleerd (en zeker met zo'n hond als ik heb) is het wel om emoties buiten beschouwing te laten :)

Bestaat zoiets, je emoties buiten beschouwing laten? Mijn ervaring is juist dat juist dieren een meester zijn in me leren mijn emoties beter te voelen en ze met de natuur mee te laten werken in plaats van er tegenin. Als ik doe alsof ik niet geërgerd/boos/verdrietig ben prikken mijn honden en paarden daar zo doorheen en werk ik mezelf tegen.

Bovendien komt twijfel ook vanuit een emotie; namelijk de angst een verkeerde keuze te maken.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 17:00

Ik ben prima in staat emoties buiten beschouwing te laten, of uit te schakelen, hoe je het ook wilt noemen.
Scheelt dat ik een vrij nuchter persoon ben en rationeel in mijn doen en laten.
Hoe neutraler ik ben hoe neutraler mijn hond met een situatie omgaat :)
Er is in deze geen angst voor een verkeerde keuze, beide zijn nl. in mijn ogen prima zolang ik het belang van mijn hond maar voor ogen houdt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 17:09

Volgens een ander recent topic mag ik niet in een losloop gebied komen met mijn aangelijnde hond... Dus: dan ga ik naar een aanlijn gebied...
En zoals ik daar al zei: maakt geen fluit uit. En dat blijkt weer uit een aantal reacties hier

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 18:39

Fijn dat het aan de longeerlijn al beter gaat. Ik zou zelf ervoor gekozen hebben om dan ook los te laten lopen, gezien je zegt dat jouw hond prima luistert. Ook wel eens controleurs gehad die niks zeiden over het feit dat je hond losliep als ze zagen dat deze gewoon 100% betrouwbaar luistert.

Zelf laatst ook weer een gesprek gehad die gelukkig wat positiever uitviel uiteindelijk en ik de man nog wat tips heb gegeven voor omheinde gebieden.
En inderdaad de opmerking: 'maar hij doet toch niks' komt hier ook het vaakst voorbij.
Als ik roep: kunt u uw hond aanlijnen? En die persoon roept terug: ooh maar hij doet niks hoor! Roep ik weer terug: Maar de mijne wel!
Vaak stoppen ze er dan wel wat extra energie in om de hond weer aan de riem te krijgen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 19:35

Cayenne schreef:
Hier lopen honden ook geregeld los. Een paar weken geleden zag ik het bijna mis gaan. Een vrouw liet in de berm van de straat haar hond uit en die schoot de weg op, vlak voor de auto van een vrouw en twee kleuters die achterin zaten. De vrouw ging vol op de rem, kon nog net de hond ontwijken en draaide vervolgens haar raampje omlaag om te kijken of de hond nog leefde. De eigenaresse van de hond kwam op hoge poten naar de auto en begon de vrouw voor van alles uit te maken en schreeuwde er op los dat haar hond bijna vermoord was etc etc. De automobiliste stond volgens mij nog stijf van de schrik, want die kon geen woord uitbrengen. De kinderen in de auto begonnen ook van schrik te huilen, volgens mij vooral omdat die vrouw zo tekeer ging.

Echt not done vind ik het. Iedereen zegt dat ze hun honden onder controle hebben, maar het blijven dieren en je brengt op deze manier toch mensen in gevaar.

Als ik het was geweest was die hond dood geweest. Ik gooi mijn stuur niet om voor dieren, en rem alleen als ik al zéker weet dat er niemand achter me rijd. En de eigenaresse had vóóral haar muil open moeten trekken...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 19:50

Mijn hond loopt ook altijd los, heb wel altijd de riem bij me voor de zekerheid.
Maar mijn hond blijft altijd vlak bij me en negeert andere honden.
Vroeger was hij wel speelser en liep in grotere bogen om mij heen.
Maar nu is hij 12 en blijft hij dicht bij me.

Aan de riem is hij juist lastig, los voelt hij zich fijner.
Dus hij loopt ook los in het bos en andere gebieden waar het niet mag.
Maar in al die jaren ben ik nog nooit een controleur tegen gekomen.
Het scheelt dat het hier vrij landelijk is en dus niet heel druk is.
Ik zie ook geen enkele reden daarom om hem aan de riem te doen.
Daarbij zijn de plekken waar ik vaak loop de meeste honden gewoon los.
Alleen de honden die dat niet kunnen zijn aan de riem.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 21:10

Oh dit is zo herkenbaar, mn DH*Chow kan ook niet met alle honden als ie vast zit en kom dan idd vaak mensen met de hond los tegen, waardoor ik dan alle zeilen bij moet zetten om mn 3 honden, die er dan samen voor gaan tegen te houden, mensen uit de buurt weten dat ie dit aan de lijn doet en we passeren elkaar dan ook netjes aangelijnd en niet te dicht langsmekaar, maar mn in het weekend komen de honden die de rest van de week alleen een blokkie om mogen ineens ook de dijken waar ik op wandel op en idd stormt los op je af, en dan kwijg je: ja maar hij doet niets, ik zeg nu ookwel eens, mijn honden zitten vast he, als er wat nu wat gebeurt ben jij aansprakelijk, dan gaan de meesten ineens rennen en hun hond aanlijnen, maar het is jammer dat het zo moet, hij heeft overigens nog nooit echt wat gedaan, die kans geef ik hem niet maar wil ook niet dat dit alsnog gebeurt. Als ik wel bewust naar het losloopgebied ga dan zet ik hem aan t werk los, apporteren ed en dan maken de honden om hem heen niet meer uit, doe dit al 9 jaar zo en het gaat prima, maar idd jammer dat sommige mensen niet even verder kijken dan hun neus lang is. M'n andere 2 honden zijn allemansvrienden maar die laat ik ook niet naar iedereen toestormen en daar luisteren ze dan ook naar, kan me kapot ergeren aan mensen die hun hond laten wegstormen en dan een beetje banketstaaf hun hond gaan staan roepen en dan hulpeloos naar jou kijken.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 17:53

nathalie_v schreef:
http://www.hogz.nl/gele-hond.html

Je kan hier mee starten.
Het is nog niet heel erg bekent, maar hopelijk weten dadelijk was veel mensen het :-)

Wat een goed project! Hier zouden ze banners van moeten verspreiden zodat zoveel mogelijk hondenbezitters ervan op de hoogte zijn (anders weten mensen niet wat een gele strik betekent).

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 18:22

Wat zal ik er eens over zeggen. Ik kom ook weleens loslopende honden tegen, heb er wel een beetje een hekel aan. Onze hond gaat ook vaak los maar dan wel als er geen andere honden in de buurt zijn. De mensen die ik vaak zie lopen met een loslopende hond dat zijn toch vaak mensen waarvan hun hond een raket is die absoluut niet op paden blijft en luisteren vaak ook niet. Word er af en toe zo pissig over. Honden eigenaren kunnen soms zo "dom" zijn. Dat jouw hond niets doet is prima maar jouw hond is niet alleen. Echt zo'n belabberde uitmaak. En dan vooral nog de aso types die denken dat alles van hun eigen is.
Tja wat moet je er aan doen hopen dat ze een keer een flinke boete krijgen maar dat zal waarschijnlijk ook niet helpen. Ooit eens gehad in het bos dat ik aan het wandelen was waar honden vast moesten komen we mensen tegen zeggen ze je moet je hond vast houden hoor want de boswachter loopt daar. Waar haal je het lef vandaan om een hond in het bos los te laten, dat je het in achteraf op de zandpaden doet moet je zelf weten maar toch niet in het bos waar vele andere mensen rond lopen al dan niet met een hond want ook lang niet iedereen houdt van honden en wil een hond kort bij zich hebben en er ook wild rond loopt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 16:55

Nijn schreef:
Mijn hond weegt ruim 30kg dus dat is sowieso geen optie.
Buiten het gewicht om heb ik sowieso een hekel aan mensen die hun hond optillen, letterlijk boven een andere hond staan is een teken van dominantie. Als je al een hond hebt die dominant is (wat die van mij is) bevestig je dat alleen maar.

Ik heb een tuig waar ik mijn hond dan aan optil, zodat de voorpoten bungelen. En dat is meer om de andere hond te beschermen/controle te houden. Mijn hond is ook een herplaatser en heeft last van angst agressie.

Ik laat mijn hond ook ergens los waar het niet mag, een industrieterrein in aanbouw. Dat is de enige plek waar ze los kan en we altijd overzicht hebben en geen andere honden tegen komen. Maar doordat er idd veel mensen hun hond ook los laten lopen in een aanlijngebied in het bos, komen we daar ook bijna nooit meer. Ik vind het echt niet erg dat iemand zijn hond los laat, als ze ze maar terug roepen/ bij zich houden als ze een aangelijnde hond tegenkomen.

Het is zelfs al zo ver dat ik, de 1 of 2 keer per jaar, alleen op een regenachtige koude dag heel vroeg 's ochtends in een aanlijn gebied ga lopen, zodat er nog niemand is. (Ja, andere mensen met honden die niet zo sociaal zijn.

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:38

Ik heb sinds 2 maanden een hondje en ik laat hem alleen los in losloop gebieden omdat hij 9 van de 10 keer wel gelijk luistert maar soms uit enthousiasme toch die ene keer niet direct komt En ik verwacht in losloop gebieden geen agressieve honden, hier in het dorp hebben we 4 plekken waar echt bordjes staan met: dit is een losloop gebied. Maar ook genoeg plekken waar het geen losloop gebied is en honden dus aan de lijn moeten, helaas kom ik toch in de losloop gebieden soms honden tegen die daar beter niet kunnen lopen(voor de veiligheid van iedereen maar ook voor de prikkels die de hond krijgt van allemaal andere loslopende honden die toch even willen kijken wat voor hond het is).
Dus eigenlijk heb ik meer last van mensen die met honden in losloop gebieden lopen waar ze beter niet kunnen lopen.

Verder snap ik je frustratie, ik heb altijd een bal bij me zodat als er wat gebeurt, ook in een losloop gebied, ik altijd mijn hond snel bij me kan krijgen als hij even niet wil luisteren.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 18:10

Rosannee_ schreef:
Ik heb sinds 2 maanden een hondje en ik laat hem alleen los in losloop gebieden omdat hij 9 van de 10 keer wel gelijk luistert maar soms uit enthousiasme toch die ene keer niet direct komt En ik verwacht in losloop gebieden geen agressieve honden, hier in het dorp hebben we 4 plekken waar echt bordjes staan met: dit is een losloop gebied. Maar ook genoeg plekken waar het geen losloop gebied is en honden dus aan de lijn moeten, helaas kom ik toch in de losloop gebieden soms honden tegen die daar beter niet kunnen lopen(voor de veiligheid van iedereen maar ook voor de prikkels die de hond krijgt van allemaal andere loslopende honden die toch even willen kijken wat voor hond het is).
Dus eigenlijk heb ik meer last van mensen die met honden in losloop gebieden lopen waar ze beter niet kunnen lopen.

Verder snap ik je frustratie, ik heb altijd een bal bij me zodat als er wat gebeurt, ook in een losloop gebied, ik altijd mijn hond snel bij me kan krijgen als hij even niet wil luisteren.

losloopgebied zegt niet dat je hond los moet zijn he, alleen dat ie daar los mag, met anderen rekening houden waarbij dat dus niet vanzelfsprekend is, is dus niet zo vreemd, als je hond goed luistert is dat ook niet lastig, maar het gaat hier om gebieden die geen losloopgebied zijn maar waar ze wel loslopen en als jij dan rustig wil wandelen (aangelijnd) met je hond met gebruiksaanwijzing, wie is er dan lastig, idd de baas die te lui is zn hond vast te doen als ie een andere aangelijnde hond ziet.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 18:14

Gewoon de hond aan de lijn houden, als een loslopend hond door jouw hond aangevallen wordt die wel netjes aangelijnd is, pech voor de eigenaar van loslopende hond, die is fout bezig en jij niet.

Gewoon duidelijk zijn en roepen dat ze de hond bij zich moet houden en dat er een aanlijnplicht geldt.

Vreselijk als ze niet houden aan de regels, er zijn heel wat dieren die doodgebeten zijn door de loslopende honden en of gewond geraakt, er is niet voor niets aanlijnplicht.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 18:25

Ragdollcat schreef:
Gewoon de hond aan de lijn houden, als een loslopend hond door jouw hond aangevallen wordt die wel netjes aangelijnd is, pech voor de eigenaar van loslopende hond, die is fout bezig en jij niet.

Gewoon duidelijk zijn en roepen dat ze de hond bij zich moet houden en dat er een aanlijnplicht geldt.

Vreselijk als ze niet houden aan de regels, er zijn heel wat dieren die doodgebeten zijn door de loslopende honden en of gewond geraakt, er is niet voor niets aanlijnplicht.

Dat ligt helaas genuanceerder.
Mijn hond (vast in een aanlijngebied), beet een hond die los liep en op de mijne dook.

Die eigenaar zou alleen boete (kunnen) krijgen voor het loslaten lopen van zijn hond.
Ik (althans mijn WA verzekering) heeft de DA kosten moeten betalen.
Gelukkig viel het mee, maar ik was er ook niet gelukkig mee.