Vanaf heden fokverbod zieke ouderhonden (rashonden)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 02:06

Haha, dit verzin je toch niet. Wat een aparte wereld toch de rashondenfokkerij....

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 07:16

En daar gaan we weer....wat een circus :Z

Er verandert dus geen ene zak.
Je hebt dus nog steeds hetzelfde. Het VFR en het BRS en bij beide kan je een stamboom aanvragen.
Niet iedereen fokt via een RV, dus waar moeten die fokkers zich aan houden? Het gewoonlijke BRS, dus het is voor de zoveelste keer een blamage.

De RvB moet gewoon één lijn trekken mbt het afgeven van stambomen.
Het is een zwart op wit gegeven welke erfelijke dan wel aangeboren afwijkingen veelvuldig voorkomen bij specifieke rassen. Mocht je willen fokken dan moeten de ouderhonden getest zijn op deze afwijkingen. Zo niet, dan ook geen stamboom, of je nou volgens een RV fokt of niet.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 07:35

troi schreef:
@stef, wat dacht van je de king charles spaniel, waar rond de 95% ernstige schedelmisvormingen heeft waardoor in veel gevallen syringomyelia optreed. Als die rasvereningen dit advies serieus neemt kunnen ze zichzelf opheffen aangezien 5% van hun hondenbestand overhouden. http://www.cavalierhealth.org/syringomyelia.htm

Daar gaan we weer. Na 40 jaar Cavaliers te hebben gefokt ben ik gestopt door het bekrompen denken van mensen. Niet 95% van de Cavaliers hebben dat. (had ik wel heel bijzondere honden want de getesten waren allemaal vrij) Daarbij noemen ze ook weer Cavaliers zonder stamboom Cavalier.
Ik geloof niet dat er maar een fokker is die zonder stamboom fokt die honden laten testen.
De hondenhandel lacht zich rot om dit soort regels, hun hoeven niets. Rashonden duurder hun bastaarden duurder.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 09:49

De rashonden wereld, de conformatiefokkerij produceert willens en wetens defecte honden.
De meerderheid van de cavaliers bezit het defecte gen voor syringomyelie, om over hun hartproblemen nog maar te zwijgen. En dat heeft niets met "bekrompen denken" te maken.
"Rastypische" bulldogs die geen tien meter kunnen rennen door hun misvormde ademhalingsweg, "rastypische" herders met een heupstand die het onmogelijk maakt normaal te rennen, ach dat wordt een lang stuk tekst als we alle ellende moeten opnoemen die honden is aangedaan de laatste decennia vanwege het najagen van bizarre, arbitraire schoonheidsidealen.
En de club die dáár verantwoordelijk voor is stelt nu dit regeltje in, sorry, maar dat boezemt mij niet al te veel vertrouwen in.

kohtje

Re: Vanaf heden fokverbod zieke ouderhonden (rashonden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:44

Jawel heeft wel met bekompe denken te maken,beetje klepel en bel verhaal. Maar als je nu zo tegen ras honden bent hoe fok je dan een geweldige Border collie? Als je niets op papier zet en je dus niets van achtergrond en daar voorkomende ziektes weet. Zet je dan gewoon een hond die goed bij schapen is op een hond die nog beter bij schapen is?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:56

kohtje schreef:
Jawel heeft wel met bekompe denken te maken,beetje klepel en bel verhaal. Maar als je nu zo tegen ras honden bent hoe fok je dan een geweldige Border collie? Als je niets op papier zet en je dus niets van achtergrond en daar voorkomende ziektes weet. Zet je dan gewoon een hond die goed bij schapen is op een hond die nog beter bij schapen is?

Ehm, wie denk er nu bekrompen? Je laatste zin is een verregaande versimpeling, maar uiteraard komt het daar wél op neer.
Waar jij blijkbaar niet van op de hoogte bent is de complexiteit van het drijfvermogen, er zijn nogal wat factoren om rekening mee te houden.
Dit is ook de reden waarom puur uiterlijke kenmerken (kleur, vachtlengte stand oren etc) als criterium automatisch een sterk negatieve invloed heeft op de kwaliteit van het fokprogramma).
En wie heeft het hier over "niets op papier zetten"?
Lees de regels van de ISDS er eens op na, dan zie je wat er allemaal geregistreerd wordt, én hoe streng deze registratie is.
Je hebt blijkbaar vreemde vooringenomen ideeen over het fokken van werkhonden...
Overigens begrijp je nóg iets verkeerd, ik ben uiteraard niet tegen het fokken van rashonden, ik ben tegen conformatie fok, dat is iets héél anders.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 02-05-13 11:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:59

Staat leuk op papier, in de praktijk verandert er helemaal niks. Veel te veel centjes mee gemoeid.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:11

Nee Kugger ik heb geen verstand van werkhonden fokken wel van show en huishonden fokken. Zelfs een goede werkhond moet toch enkele uiterlijke kenmerken hebben zoals bouw.
Hoeveel honden heb jij al gefokt Kugger?
Maar wat ik al zei de hondenhandelaar lacht zich rot die zijn honden worden duurder. Tijd om de rashonden goedkoper te verkopen.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:58

Nikka schreef:
Staat leuk op papier, in de praktijk verandert er helemaal niks. Veel te veel centjes mee gemoeid.

Idd :j
De RvB zou een non-profit organisatie moeten zijn, die niet gemoeid zijn met een winstoogmerk.
Maar als de RvB de regels goed door zou voeren en alles op één lijn betrekken, lopen ze behoorlijk wat inkomsten mis qua het afgeven van stambomen. En dat is nu juist het probleem.

Vroeger het RFR en BRS en nu het VFR en het BRS. Ik zie het verschil niet :o?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 12:21

kohtje schreef:
Nee Kugger ik heb geen verstand van werkhonden fokken wel van show en huishonden fokken. Zelfs een goede werkhond moet toch enkele uiterlijke kenmerken hebben zoals bouw.
Hoeveel honden heb jij al gefokt Kugger?
Maar wat ik al zei de hondenhandelaar lacht zich rot die zijn honden worden duurder. Tijd om de rashonden goedkoper te verkopen.

Als je werkhonden wil gaan fokken moet je eerst leren het werk waar je voor fokt te beheersen, op hoog nivo. Dan moet je goede dieren vinden, en die moet je bewijzen, een bordercollie wint geen open trials voordat hij een aantal jaar opleiding achter de rug heeft én trial ervaring heeft opgedaan. Dit proces neemt vele jaren in beslag.
Ik heb geen ambities zelf te gaan fokken, en als ik zulke ambities zou hebben heb ik nog een aardig lange weg te gaan dusdanig veel ervaring te hebben verzameld dat ik dit competent zou kunnen doen. Ik neem aan dat dat je vraag beantwoordt.
Wat betreft de uiterlijke kenmerken "zoals bouw", vorm volgt functie , niet andersom, denk dáár maar eens over na.