eekhoorn belaagd door kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 09:59

amigootje schreef:
Wat dacht je geen eekhoorns meer voeren ?

En wat zou dat oplossen ?

Heel raar hoor, er is helemaal niets mis om een eekhoorntje de gelegenheid te geven om goed voedsel te vinden.Meerdere natuurbeschermingsorganisaties doen daar aan mee, en er is speciaal eekhoornvoer te koop, met hazelnoten, zonnebloempitten, pinda's etc.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 10:00

Elin_ schreef:
Hannapony schreef:
mijn vader zou een hoge drukspuit zeggen, het is een echte kattenhater... ik zou gewoon een waterpistool gebruiken hihi

De eekhoorntjes die wij voerde(2) zijn ook gedood door een kat.
Als ik die tip van je vader nou eerder had geweten dan vast niet }>
Kat moet gewoon op je eigen terrein.
En niet ieder baasje heeft inderdaad een goede omheining..nou dan zorgen ze daar maar voor.
Voor mijn paard moet ik ook zorgen dat er omheining staat en dan nog is iets..
De meeste katteneigenaren nemen zomaar een poes of kater,beide worden vaak niet geholpen zo krijg je steeds meer ongewilde nestjes omdat niemand z'n kat bij zich houd!

Dat is wel heel verdrietig, dat de eekhoorntjes die jullie voerden allebei gedood zijn door een kat.

Weet je ook wie de eigenaar van die kat is ? En kan je hem er op aan spreken ?

barrymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 10:06

sterregoud schreef:
Vanochtend om 8.00 was die er weer.
Ik naar buiten met een emmer water, maar de kat was snel weg, en er kwam een deel van de emmer over mijzelf heen, nog in pyama, en niet helemaal wakker.

Geen geslaagde actie dus, :(

Vandaar een water pistool is veel makelijker.
Zorg wel dat je het vol met water hebt liggen want als je nog moet gaan vullen dan loont het zich ook niet.
En zorg dat je deur van het slot is als je in de aanval gaat.
Want bij dat soort sluwe katten is de sleutel omdraaien al genoeg om op de vlucht te slaan.

Monchou

Re: eekhoorn belaagd door kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 10:10

Ik heb helemaal niets tegen katten en ik heb er ook helemaal niets tegen dat ze zo af en toe door mijn tuin lopen en heerlijk buiten zijn. Waar ik wel wat tegen heb, is hun moordlust:
http://www.nu.nl/opmerkelijk/3025604/ka ... dacht.html

Ik zeg niet dat iedereen opeens zijn kat moet gaan binnen houden, maar misschien zou het wel een goed idee zijn om eens goed na te denken met z'n allen hoe we die ''moordlust'' wat in kunnen dammen..

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 10:10

Ik vind (als kattenliefhebber) dat je die beesten moet laten gaan...
T is hun instinkt dus niks aan te doen.

T is jammer als ze jagen (ik vind vogeltjes etc ook leuk maar die hebben wij dus niet in de tuin door de kat) maar zo heeft de natuur het bedoelt.

En nat spuiten oid kan geen kwaad, maar het houd de kat heus niet weg van zn prooi ;)

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 10:13

branka16 schreef:

T is jammer als ze jagen (ik vind vogeltjes etc ook leuk maar die hebben wij dus niet in de tuin door de kat) maar zo heeft de natuur het bedoelt.

En nat spuiten oid kan geen kwaad, maar het houd de kat heus niet weg van zn prooi ;)

De ''natuur'' heeft hier natuurlijk niks mee te maken.. er is nog weinig ''natuurlijks'' aan Nederland.
En daarom juist zouden we inheemse dieren zoals de eekhoorn een beetje moeten helpen om te overleven, anders hebben we over een aantal jaar geen eekhoorns (en misschien bepaalde bedreigde vogelsoorten) meer in Nederland, alleen nog 4 miljoen vette katten..

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 10:17

Martine_R schreef:
branka16 schreef:

De ''natuur'' heeft hier natuurlijk niks mee te maken.. er is nog weinig ''natuurlijks'' aan Nederland.
En daarom juist zouden we inheemse dieren zoals de eekhoorn een beetje moeten helpen om te overleven, anders hebben we over een aantal jaar geen eekhoorns (en misschien bepaalde bedreigde vogelsoorten) meer in Nederland, alleen nog 4 miljoen vette katten..

Met Martine ben ik het helemaal eens ! :j

Eekhoorntjes zijn een bedreigde diersoort, en die hebben het al moeilijk om te overleven.
Die verdienen onze steun, en niet dat maar doorslaande gejaagd van een kat. (want katten krijgen thuis al eten, en moorden gewoon om de kick)

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 10:18

branka16 schreef:

Ja, jij kiest voor een kat als huisdier.

Ik kies in mijn tuin voor vogels en eekhoorntjes. En daar heeft de kat van een buurman of vrouw van verderop niets te zoeken. Dat is namelijk mijn tuin.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 10:18

@TS als 'jouw' eekhoorntjes vermoord zouden worden door een buizerd of een vos zou je het dan wel goed vinden of zou je die ook proberen weg te jagen?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 10:24

branka16 schreef:

In de natuur zitten niet zo veel katten op een klein stukje bij elkaar gepropt. Als er binnen hun territorium niks meer leeft gaat de kat nl. zelf ook dood aan honger.. Dat is niet hoe de natuur het bedoelt heeft. Het is ook de natuur van mijn honden om een kat die ze pakken krijgen (in onze tuin) af te maken..

Het is ook de natuur van mijn paard om in een kudde te leven en rond te trekken met die kudde, alle hekken maar weg die om de weilanden staan?
Honden leven ook in roedels in de natuur en jagen met de roedel. Alle honden ook maar de straat op schoppen zonder toezicht?
Want dat is hoe de natuur het bedoelt heeft voordat de mens er zich mee ging bemoeien.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 10:40

troi schreef:
@TS als 'jouw' eekhoorntjes vermoord zouden worden door een buizerd of een vos zou je het dan wel goed vinden of zou je die ook proberen weg te jagen?

Ik zou de buizerd of de vos wel weg proberen te jagen.
Maar als dat niet zou lukken, zou ik er meer vrede mee hebben dat een wild dier dat voedsel echt nodig heeft om te overleven, 'mijn' eekhoorn gedood zou hebben, dan een tamme kat, die gewoon zijn bakje eten krijgt.
Ik heb trouwens vaak gezien dat katten bijv., een duif wel doden, maar niet opeten. Dat is nogal zinloos,.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 10:41

Tinky12 schreef:
amigootje schreef:
Wat dacht je geen eekhoorns meer voeren ?

Waarom geen eekhoorns meer voeren?Moet een iemand zijn pleziertje opgeven omdat een ander zijn dieren niet bij zich kan houden?Lijkt een beetje omgekeerde wereld :\

Ik vindt dat een eekhoorn niet gevoerd hoort te worden door een mens... Laat de natuur ze gang gaan, de eekhoorn ze eigen eten zoeken... Een eekhoorn hoort in de natuur, en niet in iemand zijn achter tuin.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 11:24

amigootje schreef:
Ik vindt dat een eekhoorn niet gevoerd hoort te worden door een mens... Laat de natuur ze gang gaan, de eekhoorn ze eigen eten zoeken... Een eekhoorn hoort in de natuur, en niet in iemand zijn achter tuin.

Die achtertuin is in de meeste gevallen gewoon een verlengde van wat men in nederland "natuur" noemt.

Jij mag best vinden dat deze diertjes niet door de mens gevoerd horen te worden...maar een dier van een ander hoort geen overlast te veroorzaken op andermans terrein.

Laten we duidelijk zijn dat ik een enorme kattenliefhebber ben maar ik vind het gewoon niet netjes dat een ander maar moet accepteren dat de kat van de buren op andermans terrein overlast,schade en verdriet bezorgen.

Kan iemand voor mij die wet opzoeken waarin staat dat katten een uitzondering zijn en vrij rond mogen lopen?Ik heb daar nog steeds geen antwoord op gehad...nu toch wel erg graag weten welk artikel dit is en vanaf wanneer dit is ingegaan.

amigootje

Re: eekhoorn belaagd door kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:24

En dat is zo, een kat hoort geen overlast te veroorzaken. Maar dat de kat jaagt is ook weer zijn natuur...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 16:12

amigootje schreef:
En dat is zo, een kat hoort geen overlast te veroorzaken. Maar dat de kat jaagt is ook weer zijn natuur...

Klopt...en het is aan het baasje om ervoor te zorgen dat hij niet in andermans tuin jaagt ;)

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 13:36

Ondanks al mijn pogingen om de kat te verjagen, is het niet gelukt....
Ook met waterpistool niet, de kat heeft al door als ik maar een raampje open. Hij komt alleen in de tuin als ik er niet ben.

Hij heeft nu beide eekhoorntjes gedood, |( |(

De boswachter had ik nog wel gebeld, maar die richt zich hier alleen op het bos, en vangt geen katten weg.

ik ben heel verdrietig van, vind het zó rot, en snap ook echt niet dat er nog steeds mensen zijn die het goed praten dat hun kat een 'buitenkat' is. Dat andere mensen daardoor niet meer van hun tuin kunnen genieten, en zelfs de vogels die ze door de winter hebben geloosd zijn sneuvelen, en nu zelfs de eekhoorntjes....

Alsjeblieft houd je kat bij je !

flare

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:39

Wij hebben een x een glas water en/of de sproeier (geen dikke keiharde straal) op de buurkat gezet, komt nooit meer in onze tuin :+

edit; ahw superbalen dat er 2 gedood zijn :(

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 14:01

LenaBaars schreef:
De kat heeft in Nederland inderdaad "recht op vrije uitloop" en zo is dat ook in de wet opgenomen.

Ik sluit me [zoals te verwachten was] geheel aan bij de postings van Tinky12.
En dat bijzondere recht wat een kat als enige gehouden dier in Nederland zou hebben volgens de wet,
is al eerder op bokt aan de orde geweest.
Op mijn vraag toen waar eea beschreven stond is het tot op heden stil gebleven.

Ook ik sluit me aan bij de posts van Tinky12 en bij Wolter. Ik kan jullie verzekeren dat er geen sprake is van een bijzonder recht m.b.t. het houden van katten. Da's nou gewoon een broodje aap.
Triest om te lezen dat er 2 eekhoorntjes door een loslopende kat gedood zijn. Jammer dat veel katteneigenaren hun verantwoordelijkheid niet nemen.