briitje schreef:@ sallandval. Hoe ik het ook went of keert, is het helaas de waarheid dat ik niet altijd de leider ben. Ik kan de helft van je vragen beantwoorden met ja en de andere helft nee. Wat dus neerkomt op dat ik niet (altijd) de leider ben.
Overigens was ik voor dit voorval al bezig om een privelesje in te boeken. Gewoon om dingen bij te leren.
Over het gromincident. Was ik niet bij, maar flink op zijn klote gehad en gelijk naar zijn plaats toe.
Een hond leeft met de dag dus je kunt prima met hem aan de slag om de andere helft van de puntjes voorelkaar te krijgen. Schijnbaar is dit zo'n hond die echt op elk moment duidelijk gemaakt moet krijgen dat jij de zaken wel regelt, terwijl de meeste honden prima kunnen leven met een baas die zo'n beetje de baas is op de meeste momenten.
Vaak heeft dat meer te maken met onzekerheid dan met dominantie. Zulke honden kun je vaak herkennen aan lichaamssignalen die tegenstrijdig zijn, dus een hond die van voren gromt en van achteren kwispelt (tijdens het spelen), of de oren naar voren met de staart recht naar achteren ipv omhoog; dat soort dingen. Terwijl het beeld bij een dominante of juist onderdanige hond juist 'helemaal klopt' dus alles laag/naar achteren (submissief) of juist alles hoog, naar voren (dominant). Ben heel benieuwd of die hond van jullie ook zo 'onduidelijk' is, dat maakt het namelijk wel lastiger om hem te lezen en corrigeren.
.
. Elk ras heeft gelijk zijn vooroodeel. 
, jij bent nou echt de enige hier die iets zinnigs te melden heeft. Jij hebt je ècht in hondengedrag verdiept en weet waarover je praat.
Bedankt voor alle reacties. Misschien nog wel eens handig om zo'n boek te lezen (ookal heb ik er een hekel aan!) Ik weet ook niet alles (ookal ben ik er mee opgegroeid, helaas) en je bent nooit te oud om te leren, toch? Ik wil voor dit incident al een cursus met hem volgen. Nu lijkt een gedragstherapeut meer op zijn plaats.