Bijtincident. Wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 13:15

briitje schreef:
@ sallandval. Hoe ik het ook went of keert, is het helaas de waarheid dat ik niet altijd de leider ben. Ik kan de helft van je vragen beantwoorden met ja en de andere helft nee. Wat dus neerkomt op dat ik niet (altijd) de leider ben.
Overigens was ik voor dit voorval al bezig om een privelesje in te boeken. Gewoon om dingen bij te leren.

Over het gromincident. Was ik niet bij, maar flink op zijn klote gehad en gelijk naar zijn plaats toe.

Een hond leeft met de dag dus je kunt prima met hem aan de slag om de andere helft van de puntjes voorelkaar te krijgen. Schijnbaar is dit zo'n hond die echt op elk moment duidelijk gemaakt moet krijgen dat jij de zaken wel regelt, terwijl de meeste honden prima kunnen leven met een baas die zo'n beetje de baas is op de meeste momenten.

Vaak heeft dat meer te maken met onzekerheid dan met dominantie. Zulke honden kun je vaak herkennen aan lichaamssignalen die tegenstrijdig zijn, dus een hond die van voren gromt en van achteren kwispelt (tijdens het spelen), of de oren naar voren met de staart recht naar achteren ipv omhoog; dat soort dingen. Terwijl het beeld bij een dominante of juist onderdanige hond juist 'helemaal klopt' dus alles laag/naar achteren (submissief) of juist alles hoog, naar voren (dominant). Ben heel benieuwd of die hond van jullie ook zo 'onduidelijk' is, dat maakt het namelijk wel lastiger om hem te lezen en corrigeren.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 13:18

Nikki__ schreef:
Wat een onzin komt er weer voorbij.... :n .
Honden kunnen prima op bed, prima in de slaapkamer. Het laten zien dat jij 'de baas' bent is zoveel meer dan een hond wel of niet op bed. Het gaat om vertrouwen, niet om dominantie. Jammer dat er nog steeds mensen geloven in die onzin.
Het is juist onwijs onnatuurlijk om de hond weg te halen bij de roedel, deze slapen namelijk ook gewoon bij elkaar. Ja, zelfs de roedelleider slaapt bij zijn 'onderdanen'.

@TS: Er kunnen zoveel redenen zijn geweest waarom de hond gesnept heeft. Zolang je niet precies gezien hebt wat de hond voor signalen vooraf heeft laten zien, denk ik ook niet dat je hieruit kan oordelen wat het 'probleem' is. Cursus kan nooit kwaad!

Het is maar net hoe je het noemt natuurlijk, dominant en onderdanig zijn zo ingeburgerd dat je ze net zo goed wel kunt gebruiken. Feit is dat een hond die zich groot maakt en naar voren wil komen anders moet benaderen dan één die zijn klein maakt en wil vluchten.

Vertrouwen is één onderdeel, maar het is pas in balans als de hond de baas maar ook de baas de hond kan vertrouwen... en dat laatste is hier nu niet meer zo.

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 13:22

Ik heb ook een keer gehad (danwel met een jack russel) maar ongeveer dezelfde situatie, was lekker aan het knuffelen op bed en opeens beet ze. Dit kwam bij mij doordat ik haar aan het pushen was terwijl ze wou gaan slapen en gewoon geen zin erin had. Daarna is het nooit meer gebeurd, was mijn eigen schuld. Het was een waarschuwingsbijt maar omdat ik zo dicht bij erop zat werd ik geraakt. Ik denk dat het bij jouw ook zo'n geval was je hond had misschien geen zin of was nog half aan het slapen en schrok waardoor hij je per ongeluk heeft gebeten.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 13:24

_Melanietje_ schreef:
Ik heb ook een keer gehad (danwel met een jack russel) maar ongeveer dezelfde situatie, was lekker aan het knuffelen op bed en opeens beet ze. Dit kwam bij mij doordat ik haar aan het pushen was terwijl ze wou gaan slapen en gewoon geen zin erin had. Daarna is het nooit meer gebeurd, was mijn eigen schuld. Het was een waarschuwingsbijt maar omdat ik zo dicht bij erop zat werd ik geraakt. Ik denk dat het bij jouw ook zo'n geval was je hond had misschien geen zin of was nog half aan het slapen en schrok waardoor hij je per ongeluk heeft gebeten.

Geloof me, die jack russel wist precies dat hij jou zou raken hoor. Het is niet meer voorgekomen omdat die hond jou geconditioneerd had om niet meer te dicht bij te komen, hij had jou het ongewenste gedrag afgeleerd.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 13:29

@ Sallandval bedankt voor je tips en antwoorden. heb ik ook echt iets aan. Mijn hond geeft hele tegenstrijdige singalen af, wat het niet makkelijker maakt. vb: buiten doet die bij elke hond zijn haren omhoog, staart hoog in de lucht, rent op ze af en wilt spelen. Sommige honden kunnen dit niet waarderen. Bij andere honden, gaat die liggen en als ze eenmaal voorbij zijn, rent die hard weg. Zo heb ik nog wel meer voorbeelden. Dus met andere honden is die eerder onzeker (denk ik, correct me if i wrong) en bij mensen is die heel zeker van zijn zaak.

En nee na dit incident vertrouw ik heem niet meer nee. Hiervoor overigens wel. Maar dit moet terug komen. Ik ben duidelijk niet de roedelleider in huis. Dus er moeten dingen veranderen. Nogmaals als 1e van het bed af. Wachten voor ze eten ed deden we al.

LBLGypsyCobs

Re: Bijtincident. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 13:37

Als ik jouw verhaal goed begreep, beet ie zonder duidelijke signalen en ging daarna rustig verder met slapen?

Dat geeft eigenlijk aan dat de hond vond dat zijn actie terecht was, dus geen ongelukje of iets.
Ik denk dat je er inderdaad goed aan doet om hem buiten het bed te houden, letterlijk en figuurlijk even wat meer afstand creëren :j

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 13:47

sallandval schreef:
Nikki__ schreef:
Wat een onzin komt er weer voorbij.... :n .
Honden kunnen prima op bed, prima in de slaapkamer. Het laten zien dat jij 'de baas' bent is zoveel meer dan een hond wel of niet op bed. Het gaat om vertrouwen, niet om dominantie. Jammer dat er nog steeds mensen geloven in die onzin.
Het is juist onwijs onnatuurlijk om de hond weg te halen bij de roedel, deze slapen namelijk ook gewoon bij elkaar. Ja, zelfs de roedelleider slaapt bij zijn 'onderdanen'.

@TS: Er kunnen zoveel redenen zijn geweest waarom de hond gesnept heeft. Zolang je niet precies gezien hebt wat de hond voor signalen vooraf heeft laten zien, denk ik ook niet dat je hieruit kan oordelen wat het 'probleem' is. Cursus kan nooit kwaad!

Het is maar net hoe je het noemt natuurlijk, dominant en onderdanig zijn zo ingeburgerd dat je ze net zo goed wel kunt gebruiken. Feit is dat een hond die zich groot maakt en naar voren wil komen anders moet benaderen dan één die zijn klein maakt en wil vluchten.

Vertrouwen is één onderdeel, maar het is pas in balans als de hond de baas maar ook de baas de hond kan vertrouwen... en dat laatste is hier nu niet meer zo.

Absoluut eens, maar wij kunnen vanaf het verhaal niet zien of het bij de hond om 'dominantie' ging of dat het misschien wel uit angst of onzekerheid ging. Grappig dat bijna iedereen er vanuit gaat dat het om dominantie gaat, omdat de hond op bed ligt... Laat duidelijk zien hoe snel mensen hun oordeel trekken. Apart.
De meeste adviezen die hier gegeven worden zijn geschreven voor een zeker/dominante hond, terwijl de hond van TS misschien dit wel helemaal niet is en juist meer behoefte heeft aan steun en vertrouwen, dan aan afstand en correctie.
Had TS niet gemeld dat de hond op bed lag (want volgens helaas nog steeds een hoop mensen is de hond dan direct dominanter dan jij, omdat hij 'hoger' ligt) en had ze het ras weg gelaten had je waarschijnlijk ook andere reacties ontvangen.
Nu helemaal TS aangeeft dat de hond hele wisselende signalen afgeeft en dus eerder onzeker is dan stoer.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 13:50

briitje schreef:
@ Sallandval bedankt voor je tips en antwoorden. heb ik ook echt iets aan. Mijn hond geeft hele tegenstrijdige singalen af, wat het niet makkelijker maakt. vb: buiten doet die bij elke hond zijn haren omhoog, staart hoog in de lucht, rent op ze af en wilt spelen. Sommige honden kunnen dit niet waarderen. Bij andere honden, gaat die liggen en als ze eenmaal voorbij zijn, rent die hard weg. Zo heb ik nog wel meer voorbeelden. Dus met andere honden is die eerder onzeker (denk ik, correct me if i wrong) en bij mensen is die heel zeker van zijn zaak.

En nee na dit incident vertrouw ik heem niet meer nee. Hiervoor overigens wel. Maar dit moet terug komen. Ik ben duidelijk niet de roedelleider in huis. Dus er moeten dingen veranderen. Nogmaals als 1e van het bed af. Wachten voor ze eten ed deden we al.

Het is allemaal zo achterhaald dat je de roedelleider wordt door simpelweg streng te zijn. Lees dit http://www.kangani.nl/Dominantietheorie-is-achterhaald/ maar eens door. Meerdere stukken inmiddels over geschreven (google op: dominantietheorie achterhaald)

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 13:57

Citaat:
Absoluut eens, maar wij kunnen vanaf het verhaal niet zien of het bij de hond om 'dominantie' ging of dat het misschien wel uit angst of onzekerheid ging. Grappig dat bijna iedereen er vanuit gaat dat het om dominantie gaat, omdat de hond op bed ligt... Laat duidelijk zien hoe snel mensen hun oordeel trekken. Apart.
De meeste adviezen die hier gegeven worden zijn geschreven voor een zeker/dominante hond, terwijl de hond van TS misschien dit wel helemaal niet is en juist meer behoefte heeft aan steun en vertrouwen, dan aan afstand en correctie.
Had TS niet gemeld dat de hond op bed lag (want volgens helaas nog steeds een hoop mensen is de hond dan direct dominanter dan jij, omdat hij 'hoger' ligt) en had ze het ras weg gelaten had je waarschijnlijk ook andere reacties ontvangen.
Nu helemaal TS aangeeft dat de hond hele wisselende signalen afgeeft en dus eerder onzeker is dan stoer.

Klopt, omdat de hond op bed ligt, is die bij defenitie gelijk dominant. vb: hij mag iets niet, gromt, krijgt op zijn klote, gevolgd door commando's (vb zit, af) doet dit, maar gromt nog steeds. Maar luistert wel. is dit dan dominantie of ...? in jullie ogen?

Als ik niet had verteld dat het om een AB ging, had ik zeker andere reacties gekregen, laat staan, waarmee die gekruisd is -O-. Elk ras heeft gelijk zijn vooroodeel. :(

Overigens lees ik de site als ik klaar ben met werken.

LexLester

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 14:24

Klopt, omdat de hond op bed ligt, is die bij defenitie gelijk dominant. vb: hij mag iets niet, gromt, krijgt op zijn klote, gevolgd door commando's (vb zit, af) doet dit, maar gromt nog steeds. Maar luistert wel. is dit dan dominantie of ...? in jullie ogen?

Als ik niet had verteld dat het om een AB ging, had ik zeker andere reacties gekregen, laat staan, waarmee die gekruisd is -O-. Elk ras heeft gelijk zijn vooroodeel. :(

Overigens lees ik de site als ik klaar ben met werken.[/quote]

Als je een hond commando's geeft is dat niet meteen op zijn plek zetten dat laat jouw hond ook zien door te grommen hij doet wat je zegt maar geeft zich niet over. Ik zou de hond weg proberen te krijgen uit de ruimte die hij dus probeert op te eisen door middel van je houding en rustig gebruik van je stem. hopelijk heb je hier wat aan. Zo deden wij dat namelijk bij onze dominante boxer van vroeger als hij wat deed wat niet getolereerd werd door ons.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 14:25

Nikki__ schreef:
briitje schreef:

Het is allemaal zo achterhaald dat je de roedelleider wordt door simpelweg streng te zijn. Lees dit http://www.kangani.nl/Dominantietheorie-is-achterhaald/ maar eens door. Meerdere stukken inmiddels over geschreven (google op: dominantietheorie achterhaald)

Die mevrouw (die overigens nergens aangeeft waar ze gestudeerd heeft voor gedragskundige en ook geen referenties van onderzoeken geeft, hetgeen is erg jammer vind) zegt dat de dominantietheorie achterhaald is maar omschrijft bepaalde gedragingen wel als dominerend. Wat maakt het nou uit of je gedrag dominant of dominerend noemt? Dit is toch geen taaltopic?

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 14:27

Nee, geen dominantie o.i.d. Hij volgt gewoon het commando op wat jij hem geeft, omdat hij geleerd heeft dat dat hem iets oplevert. Het niet luisteren naar een commando wil ook niet per definitie zeggen dat hij dominanter is. Kunnen duizenden factoren zijn waarom hij op dat moment niet luistert naar het commando. Grommen met gevolg op zijn sodemieter krijgen laat het grommen soms stoppen (indruk) maar soms ook niet (geen indruk), maar kan er wel voor zorgen dat hij het grommen (=waarschuwen) volgende keer achter wegen laat en hij dus niet meer waarschuwt maar direct aanvalt. Hondengedrag is zo iets complex, dat er geen hap klare antwoorden zijn. Helaas.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 14:31

sallandval schreef:
Die mevrouw (die overigens nergens aangeeft waar ze gestudeerd heeft voor gedragskundige en ook geen referenties van onderzoeken geeft, hetgeen is erg jammer vind) zegt dat de dominantietheorie achterhaald is maar omschrijft bepaalde gedragingen wel als dominerend. Wat maakt het nou uit of je gedrag dominant of dominerend noemt? Dit is toch geen taaltopic?

De persoon die in die tijd de dominantietheorie heeft bedacht, is inmiddels zelfs terug gekomen op zijn theorie. Het is dus niet alleen deze mevrouw die er zo over denkt, google maar eens.
Nee, ik denk dat je het verkeerd begrijpt. Dominerend/dominant gedrag is er absoluut, dat is normale hondentaal. Alleen de dominantietheorie is een theorie die gebaseerd is op dominante handelingen, om zo te laten zien dat jij de baas bent. Deze theorie is bedacht nadat er een groep wolven is geobserveerd, die willekeurig bij elkaar geplaats zijn. Dus geen hechte groep, gewoon een zooitje bij elkaar geraapte wolven in een omheind gebied. In deze groep was een hoop onderlinge agressie, omdat ze simpelweg niet bij de groep 'wilde' horen. Op deze gedragingen is de hele dominantietheorie gebaseerd (hond mag niet hoger staan dan jij, hond moet als laatst eten, als laatst door de deur, enz). Inmiddels zijn er ook observaties in het wild gedaan die kanttekeningen hebben geplaatst bij de dominantietheorie en waaruit naar voren is gekomen dat een groep niet zo zeer draait op agressie en dominantiehandelingen, maar op vertrouwen en rust.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 14:33

briitje schreef:

Zulke honden hebben vaak meerdere of onduidelijke eigenaren gehad. De beste baas voor zo'n wisselvallige hond is een 'blok beton' als je heel duidelijk bent en altijd hetzelfde reageert dan weet de hond wat hij aan je heeft. Zo'n hond wil geen verantwoordelijkheid, hij wil juist een baas waar hij zich veilig voelt. Maar het is moeilijk voor zo'n hond om het vertrouwen te geven, hij zal op de eerste de beste onduidelijkheid reageren met meer onzekerheid.

Voor jullie een moment om afspraken te maken en echt als een team te werken; je krijgt niet de hond die je wilt maar die jou iets kan leren. Schijnbaar waren jullie toe aan meer uitdaging :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 14:35

Nikki__ schreef:
nantietheorie heeft bedacht, is inmiddels zelfs terug gekomen op zijn theorie. Het is dus niet alleen deze mevrouw die er zo over denkt, google maar eens.
Nee, ik denk dat je het verkeerd begrijpt. Dominerend/dominant gedrag is er absoluut, dat is normale hondentaal. Alleen de dominantietheorie is een theorie die gebaseerd is op dominante handelingen, om zo te laten zien dat jij de baas bent. Deze theorie is bedacht nadat er een groep wolven is geobserveerd, die willekeurig bij elkaar geplaats zijn. Dus geen hechte groep, gewoon een zooitje bij elkaar geraapte wolven in een omheind gebied. In deze groep was een hoop onderlinge agressie, omdat ze simpelweg niet bij de groep 'wilde' horen. Op deze gedragingen is de hele dominantietheorie gebaseerd (hond mag niet hoger staan dan jij, hond moet als laatst eten, als laatst door de deur, enz). Inmiddels zijn er ook observaties in het wild gedaan die kanttekeningen hebben geplaatst bij de dominantietheorie en waaruit naar voren is gekomen dat een groep niet zo zeer draait op agressie en dominantiehandelingen, maar op vertrouwen en rust.

dat weet ik wel, maar hier is nergens de 'dominantietheorie' met naam genoemd. Wel zie ik dat mensen het hebben over dominantie, maar dat wil dus niet zeggen dat ze de dominantietheorie bedoelen.

Kanttekeningen plaatsen bij een theorie is iets anders dan bij elke verwijzing op een deel ervan verwerpen.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 14:46

sallandval schreef:
briitje schreef:

Zulke honden hebben vaak meerdere of onduidelijke eigenaren gehad. De beste baas voor zo'n wisselvallige hond is een 'blok beton' als je heel duidelijk bent en altijd hetzelfde reageert dan weet de hond wat hij aan je heeft. Zo'n hond wil geen verantwoordelijkheid, hij wil juist een baas waar hij zich veilig voelt. Maar het is moeilijk voor zo'n hond om het vertrouwen te geven, hij zal op de eerste de beste onduidelijkheid reageren met meer onzekerheid.

Voor jullie een moment om afspraken te maken en echt als een team te werken; je krijgt niet de hond die je wilt maar die jou iets kan leren. Schijnbaar waren jullie toe aan meer uitdaging :)

Helemaal eens!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 14:48

sallandval schreef:
Nikki__ schreef:
nantietheorie heeft bedacht, is inmiddels zelfs terug gekomen op zijn theorie. Het is dus niet alleen deze mevrouw die er zo over denkt, google maar eens.

dat weet ik wel, maar hier is nergens de 'dominantietheorie' met naam genoemd. Wel zie ik dat mensen het hebben over dominantie, maar dat wil dus niet zeggen dat ze de dominantietheorie bedoelen.

Kanttekeningen plaatsen bij een theorie is iets anders dan bij elke verwijzing op een deel ervan verwerpen.

Nee, niet letterlijk het woord 'dominantietheorie', maar zoals je net al zo mooi zei, het is geen taaltopic. De woorden (die TS trouwens zelf ook genoemd heeft) 'je moet de baas zijn over je hond', 'de hond hoort niet op bed', 'de hond kent zijn plaats niet', zijn allemaal afgeleid van de dominantietheorie.
En inmiddels is inderdaad de hele theorie verworpen, al zijn er nog steeds wel voorstanders. Met genoeg kanttekeningen kan het best zo zijn dat het een keer wordt verworpen ;)

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 14:51

Ik ga er niet veel woorden aan vuil maken, al vind ik dat hier heel wat reacties gegeven worden van mensen die duidelijk niet goed weten waar ze het over hebben.
Wie echt interesse heeft in het hoe en waarom van hondengedrag, raad ik ten stelligste aan onderstaand boek te bestellen.

http://www.bol.com/nl/p/dit-is-de-hond/ ... 4011850484

Voor écht goede, gediplomeerde (!) gedragstherapeuten, die de theorieën in dat boek voor een groot stuk volgen, kan je best terecht bij deze mensen:
http://www.hondenscholen.eu/

TS, ik heb je een pb gestuurd, veel succes met het zoeken naar een oplossing!

Nikki, ik denk dat wij op dezelfde golflengte zitten wat betreft hondengedrag :) Chapeau voor je duidelijke uitleg!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 14:54

Nikki__ schreef:
Nee, niet letterlijk het woord 'dominantietheorie', maar zoals je net al zo mooi zei, het is geen taaltopic. De woorden (die TS trouwens zelf ook genoemd heeft) 'je moet de baas zijn over je hond', 'de hond hoort niet op bed', 'de hond kent zijn plaats niet', zijn allemaal afgeleid van de dominantietheorie.
En inmiddels is inderdaad de hele theorie verworpen, al zijn er nog steeds wel voorstanders. Met genoeg kanttekeningen kan het best zo zijn dat het een keer wordt verworpen ;)

Het probleem met het verwerpen van een theorie is dat dan vaak meteen alles van die hele theorie wordt afgewezen. Jij snapt misschien het verschil tussen dominant gedrag en de dominantietheorie wel en TS ook, maar niet iedereen begrijpt dat. Net als met het behaviorisme, zoveel onderdelen daarvan zijn uit hun verband gerukt en vervolgens afgedaan als onzin; terwijl er heel veel nuttige onderdelen in zitten die ook anno 2013 heel bruikbaar zijn.

Ik ben dus meer een voorstander van een aanpassing van de dominantietheorie (aangevuld met kennis over hoe een 'ware' leider zich gedraagt in een roedel wolven van mijn part) dan in een verwerping ervan. Want anders ben ik bang dat het kind met het badwater wordt weggegooid.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 14:57

Is het niet net als met paarden?

Een leider zijn door niet simpelweg te domineren, maar door het dier duidelijkheid, veiligheid, vertrouwen en genegenheid te bieden?

Dus een kriebel of aai op het juiste moment, hem met rust laten op de juiste momenten en 'opdrachten' op een rustige en duidelijke manier geven.
Ook corrigeren op de juiste manier en moment, zo zacht als het kan en zo hard als het moet.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 14:59

tess_84 schreef:
Ik ga er niet veel woorden aan vuil maken, al vind ik dat hier heel wat reacties gegeven worden van mensen die duidelijk niet goed weten waar ze het over hebben.
Wie echt interesse heeft in het hoe en waarom van hondengedrag, raad ik ten stelligste aan onderstaand boek te bestellen.

Voor écht goede, gediplomeerde (!) gedragstherapeuten, die de theorieën in dat boek voor een groot stuk volgen, kan je best terecht bij deze mensen:

Quibus is er maar één, er zijn er veel meer: http://www.doggo.nl/artikelen/werken-met-honden/hoe-word-ik-hondengedragstherapeut.php

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 15:06

Hoe was zijn reactie nadat hij gebeten had?

Mijn hond is totaaaaaaaaal niet agressief, eerder een sulletje dan dat hij zou bijten. Voor een paar maand terug liep ik onze normale rondje 's ochtends en hij had het heel druk met... Iets? Maar omdat hij zo braaf was met los mee lopen wilde ik hem belonen met een aai over zijn rug en kreeg ik ook een uithaal naar mij (hij schrok). Daarna verschuldigde hij zich direct en je kon echt aan hem merken dat het absoluut niet de bedoeling was. Vond het haast zielig, hahaha.

Dus zoek er wat mij betreft niet teveel achter, als hij normaal gesproken gewoon een happy-go-lucky hond is..

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 15:11

sallandval schreef:
tess_84 schreef:

Quibus is er maar één, er zijn er veel meer: http://www.doggo.nl/artikelen/werken-met-honden/hoe-word-ik-hondengedragstherapeut.php

De ene opleiding is de andere niet. Maar goed, ik kan alleen maar spreken over Quiebus, aangezien we daar enorm goede ervaringen mee hebben.

Slieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 15:12

[/quote]

Vertrouwen is één onderdeel, maar het is pas in balans als de hond de baas maar ook de baas de hond kan vertrouwen... en dat laatste is hier nu niet meer zo.[/quote]

Nu helemaal TS aangeeft dat de hond hele wisselende signalen afgeeft en dus eerder onzeker is dan stoer.[/quote]

@Nikki _/-\o_ , jij bent nou echt de enige hier die iets zinnigs te melden heeft. Jij hebt je ècht in hondengedrag verdiept en weet waarover je praat.
Er komen hier helaas zoveel vreselijk foute adviezen voorbij, waar zowel hond als eigenaar niet bij gebaat zijn... :(

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 15:12

:+ Bedankt voor alle reacties. Misschien nog wel eens handig om zo'n boek te lezen (ookal heb ik er een hekel aan!) Ik weet ook niet alles (ookal ben ik er mee opgegroeid, helaas) en je bent nooit te oud om te leren, toch? Ik wil voor dit incident al een cursus met hem volgen. Nu lijkt een gedragstherapeut meer op zijn plaats.

Maarja vind het moeilijk zoeken. Wat is nou goed en wat niet? Dus eigenlijk kan ik het beste op ervaringen van andere afgaan.

Het is duidelijk dat ik me meer als roedelleider moet opstellen. Dus er gaan zeker dingen in het huis veranderen.

En nee hij word niet afgemaakt (voor de mensen die vinden dat dit nodig is) en nee ook word hij niet gemuilkorfd. Ik was in dit geval fout. (ookal mocht die never nooit uitvallen) Les voor mij: beter de hond lezen. Het is tenslotte geen agresieve hond die regelmatig uitvalt. We moeten alleen nog met elkaar werken.

@ leffroi vind het moeilijk te zeggen wat zijn reactie daarna was. Ik was helemaal niet meer gefocust op hem, aangezien ik bloed in me handen had en me vriend dus gelijk wakker maakte.
Het was niet dat die opsprong, een lik over me hand gaf ofzo. Wat ik onbewust zag, was dat die bleef liggen en deed alsof er niks was. Het was echt niet dat die (wakker) schrok. Hij accepteerde het gewoon niet, denk ik.. :+