Tja zoals gezegd die van mij is er een met een gebruiksaanwijzing. Ik heb de eerste trainingen met een gevulde kong en een flostouw doorgebracht zodat hij kon kalmeren tussen de minuut concentratie door die hij nodig had.
Ik heb ook heel bewust geen standaard puppycursus met hem gedaan omdat voor niemand leuk was geweest.
Miryamk
Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-13 12:37
Nee hoor Fynn blaft niet veel. Alleen als hij erg opgewonden raakt, bv bij behendigheid en in het begin bij de paarden. Verder is ie best rustig sinds hij weet waar hij aan toe is. De eerste weken lag ik wel uitgeteld op de bank Maar hij gedraagt zich nu voorbeeldig, vind ik
Hij kon gewoon de indrukken niet verwerken (heeft hij nog steeds moeite mee) waardoor hij ging opspringen en happen. Vandaar een ander soort cursus waarbij we de vrijheid kregen om hem time outs te geven met zijn Kong.
AstridJ
Geplaatst: 19-06-13 12:44
Dat is wel netjes, werpt je harde werk vruchten af
Ja inderdaad, de training die ik met Zoey volgde ging echt zo traag. Elke week hetzelfde, zit-lig-volg-hier komen-blijf, dat vonden wij allebei zo saai! Zoey en ik waren beide dan ook niet zo gemotiveerd en dat werkte niet, heb het toch bijna een jaar volgehouden..... Met Buck zit ik nu bij een andere club en daar geven ze 'fun-training', zowel voor pups als vervolgcursussen, en dat is echt ideaal voor Aussies! De trainster heeft zelf ook 3 Aussies, dat scheelt. Maar de training is super afwisselend en uitdagend, echt geweldig! Gehoorzaamheid, denkwerk, doggydance, behendigheid, treibal, van alles een stukje, erg leuk!
Wij moeten bij de funtraining na elke oefening een timeout geven, even spelen dus met iets wat de hond geweldig vind. Bij de training bij Zoey was dit niet.
Miryamk
Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-13 12:47
Wel fijn Lizzy dat je nu een training volgt waar je wel wat aan hebt. Fun-training, klinkt leuk Astrid! Zo ver zijn ze hier in de buurt nog niet
Miryamk
Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-13 12:48
Time out is er bij ons ook niet, alleen voor de honden die alles voor hun balletje doen, Fynn wil gewoon een stukje frikandel
AstridJ
Geplaatst: 19-06-13 13:31
Ze gaan toch op steeds meer plekken zo'n soort trainingen geven, ik ben er heel blij mee! Hier een foto tijdens de training, gecontroleerd over vreemde voorwerpen heen lopen. Hier was Buck 4 maanden geloof ik. Nu doet ie het zonder brokje voor zijn neus. Oh ja, balans- en coördinatie oefeningen doen we ook trouwens.
Miryamk
Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-13 08:27
Wat een leuke foto! Helemaal in de ban van het brokje
Wat leuk! Er is geloof ik ook al een aussie topic, maar dat is een beetje doodgebloed. Hier ook een aussie-meisje. Vienna, een red merle van 2 jaar oud nu!
Puppy Vien
Vienna nu
Marjolein29
Geplaatst: 20-06-13 17:07
Wat leuk om al die foto's te zien van jullie aussies! Mijn moeder past drie keer per week op een aussie van nu 5 maanden geloof ik. Volkomen gekke hond, heel lief maar allejemig wat een energie!!
anne3000
Geplaatst: 20-06-13 17:08
Vumana89 schreef:
Compleet offtopic... Ik dacht aan de trainingspakken australians...
Ik ook! En toen ik verder las dacht ik eerst aan een uitwisselings-student uit Australië.
AstridJ
Geplaatst: 20-06-13 17:12
Chel mooi Aussie meisje heb je!
Marjolein kijk eens naar mijn filmpje, niet alle Aussies zijn van die stuiterballen
Met 5 maanden zijn de meeste Aussies wel energiek. Wordt met 2 a 3 jaar wel een iets ander verhaal hoor! Kunnen ze vaak wel wat meer van zich af laten glijden..
lizy29
Ik gok dat die van mij feilloos overgaat van extreem druk naar dementerend... Een rustige tussenperiode zit er denk ik niet in.
CrazyCat
Geplaatst: 20-06-13 17:48
Hier een bijna 5 jarige Aussie. Beer - red tri - reu
Is helemaal gek van sneeuw. Nou hebben we daar hier in Oostenrijk ook meer dan genoeg van gelukkig.
Beer is ontzettend lief, maar heeft regelmatig poep in zijn oren Hij was een jaar toen hij bij ons kwam en is daarvoor opgegroeid in een roedel die allemaal ook paarden en katten gewend waren.
Aan de lijn lopen (fatsoenlijk) vindt hij erg moeilijk. Hij trekt en krijg ik er ook niet zo gemakkelijk uit. Moet zeggen dat hij eigenlijk altijd los loopt, want daarin is hij wel heel erg braaf. Hij gaat altijd los mee met naar de paarden en heeft groot ontzag voor ze. Hij kent zelfs de paarden uit elkaar, want hij is totaal niet bang bij mijn ruin, maar wel op zijn hoede bij mijn merrie en veulen.
Kan me geen betere hond wensen al heeft hij natuurlijk zo zijn lastige trekjes. Hij kan niet goed alleen huis blijven raakt in paniek en gaat aan de deur krabben. En dan echt door het hout heen. Daarentegen kan hij heel goed alleen in de auto blijven zitten, maar zomers als het heet is is dat geen optie.
Hij blaft weinig, maar wel altijd als ik wil opstijgen als we gaan rijden tot we op weg zijn. Zelfde als hij doorheeft dat mijn man met hem gaat fietsen. En dan heeft hij echt een hele irritante schelle blaf.
Zijn er hier mensen die hun aussies voor drijfwerk gebruiken? Ik ken hier iemand die op een schapendrijf cursus is gegaan (wordt ook hier door bc´s gedomineerd) en vertelde me dat de trainer en de mede cusisten er een hard hoofd in hadden, maar dat ze een goede indruk heeft kunnen achterlaten. haar aussie heeft klaarblijkelijk goed gepresteerd (en de ijslandse schapen zijn niet de gemakkelijkste).Jammer genoeg kon ik er niet bij zijn en heb het dus niet zelf gezien, was interessant geweest.
Miryamk
Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-13 21:35
Prachtige foto's weer! Kuggur de enige plek die ik ken in nederland waar je met je aussie kan trainen http://www.jjranch.nl/ Toen ik er ging kijken waren er zelfs mensen uit Denemarken en Frankrijk omdat je met een niet BC helaas niet overal welkom bent. Ik heb de eigenaar daar aan het werk gezien met zijn hond en dat was heel gaaf. Tis toch anders met een loose eye dog. http://www.jjranch.nl/boek.htm Ze hebben ook een boekje
Laatst bijgewerkt door Miryamk op 20-06-13 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Miryamk
Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-13 21:35
lizy29 schreef:
Ik gok dat die van mij feilloos overgaat van extreem druk naar dementerend... Een rustige tussenperiode zit er denk ik niet in.
AstridJ
Geplaatst: 20-06-13 21:53
Mooie Aussie is Beer ook Crazycat! En wat wonen jullie mooi daar in Oostenrijk! Mijn Toller Moby hobbelde ook altijd zo achter mij aan als ik aan het rijden was. Ik denk dat zijn verlatingsangst veroorzaakt is doordat hij in een roedel is opgegroeid en als pup niet geleerd heeft om alleen te zijn... dit is ook erg moeilijk om nu nog aan te leren. Het kan wel, maar zal wel samen met een gedragstherapeut moeten gebeuren, stapje voor stapje. Dat geld ook voor het trekken aan de lijn, dat heeft hij waarschijnlijk als pup ook niet geleerd. Dat is nu ook nog wel te leren maar kost ook weer heel veel geduld. Met een klikker zou je wel een heel eind kunnen komen denk ik.
Kuggur, Aussies drijven wel heel anders dan Borders. De Border werkt samen met de mens en heeft een grote will to please en houd 'zijn' mens goed in gaten en wacht daarbij op commando's, zo is hij gefokt. De Aussie is gefokt om zelfstandig een kudde vee uit de bergen te halen waarbij hij zich goed laat horen en in de hakken van de koeien bijt om ze vooruit te drijven. Waarschijnlijk is een Aussie dit wel te leren maar is natuurlijk wel lastiger dan een Border die het van nature al gewend is om te drijven door samenwerking. Vandaar ook dat een Aussie af en toe oostindisch doof is, ze zijn gefokt om voornamelijk zelfstandig te werken. Ik heb wel een filmpje gevonden op Youtube, hier zei je ook goed dat de Aussie veel fysieker is naar het vee toe met drijven. En ook dat in de hakken bijten zie je hier. http://www.youtube.com/watch?v=8r00okflqYc
lizy29
Er zijn ook maar heel weinig trainers die willen drijven/trainen met aussies. Er is eigenlijk ook af te raden om te trainen bij iemand die alleen met bc's traint. De JJ ranch heeft speciale cursussen voor drijven met Aussies.
Miryamk
Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-13 22:17
Ja, je kan van een aussie (of cattle) niet verwachten dat ie op afstand drijft.. Ik wil sowieso een keer een aanlegtest doen bij de JJ ranch met Fynn, lijkt me heel gaaf! CrazyCat Fynn trok ook vreselijk aan de lijn, na 1 dag had ik overal spierpijn Ik heb hem toen een halti omgedaan en dat langzaam afgebouwd. Zijn vorige baasje is op haar buik door de straat gesleurd Nou, ik ben gekke Henkie niet hoor...
Ik vraag me dus af wat je dan wél van het vee werk van een aussie verwacht. Ik had eigenlijk een drijvende stijl verwacht, minder neiging to het werken op de koppen (stoppen en halen, het natuurlijke instinct van de bordercollie). Wat ik óók vermoed (maar niet zeker weet, vandaar mijn vraag in dit topic) is dat de aussie door zijn stijl (ze blaffen toch ook tijdens het werk, net als kelpies?) beter geschikt is voor (erg) gróte schapenkuddes, of runderen. Ik denk trouwens dat er misverstanden heersen over de zelfstandigheid van de bordercollie, misschien omdat jullie het vnl kennen van de trials, en niet zozeer van het "echte" werk (wat de britten hillwork noemen). Maar ik was niet van plan een discussie te openen over aussie versus bordercollie, slechts geinteresseerd of de aussie in Nederland met vee wordt gebruikt. Ik krijg hier de indruk dat daar dus vrij weinig aan gedaan wordt.