Goed om te lezen dat jij/jullie er wel echt aan willen werken en ook advies aannemen!
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

dierenfan schreef:gelukkig dat je al zo'n aller aller aller belangrijkste blafband gekocht heb, toppie zeg!!!!
Waarom moeten mensen nu altijd pakken naar middelen die een hond in paniek straffen om zijn paniek?? Omdat het zo makkelijk is voor jezelf als het wel werkt??
Ik kan je een heleboel tips geven maar bij alle tips moet de baas aan de slag met de hond. Veel aan de slag, lang aan de slag. Wat deze hond geleerd is in een jaar tijd is niet in een maand tijd compleet om te draaien. Daar moet je 24/7 voor thuis zijn de eerste weken en heel langzaam opnieuw beginnen met opbouwen. Deze hond heeft al enorm veel negatieve ervaringen met alleen thuis zijn en een cocker is heel erg vasthoudend in gedrag en zeer actief en wil graag uren bezig zijn. Totaal ongeschikt voor veel en lang alleen zijn in elk geval. Heb niet het hele topic gelezen en niet gelezen hoe veel en lang hij alleen moet zijn maar ik zou gaan zoeken naar een dagopvang die de hond de hele tijd opvangt zodat hij niet alleen moet zijn en met een goede gedragstherapeut die thuis komt kijken proberen het gedrag om te buigen.
In elk geval beginnen met die band weg te gooien.
Hoeveel tijd er ook in mag zitten. Ik ben al tot de conclusie gekomen dat de fout bij ons ligt en niet bij de hond, dat hoeft niet continu worden herhaald.
Of we gaan even naar de schuur in de tuin, gewoon ff iets halen dan begint hij ook met piepen. Of je loopt even naar boven om iets te halen begint ie ook weer.
) eindeloos opties als je een beetje creatief bent.
Dat komt van zelf wel! Als we zo een tijdje doorgaan denk ik wel dat het langzaam aan beter word
dierenfan schreef:als hij helemaal alleen thuis gewoon rustig is dan is dat al heel wat. Weet je 100% zeker dat hij dan rustig en stil is? In dat geval is het in elk geval geen verlatingsangst maar wel het feit dat hij geen controle heeft over de situatie.
In principe als hij niets hoort en alleen is dan is de situatie voor hem onder controle. Er is niets, dus niets om zich druk over te maken en dan kan hij zich over geven aan rustig zijn.
Echter als jullie er wel zijn en hij kan niet bij jullie dan raakt hij de controle kwijt wat hij niet kwijt wil zijn en raakt hij overstuur. Hij heeft veel negatieve ervaringen hiermee want hij wil bij jullie zijn maar jullie begrijpen dat niet. Dit zal hem geleerd moeten worden. Niet door hem apart te zetten van jullie zodat hij niet bij jullie kan komen. Wel om hem te leren terwijl jullie in dezelfde ruimte te zijn toch afstand te nemen. Dus niet tegen je aan liggen en op je voeten liggen. Eigenlijk laat hij daarbij merken dat hij controle heeft over jou. Immers alles wat je doet dat merkt hij. Het is dus zeer veilig op de voeten/tegen het baasje aan te liggen.
Leer hem dus op zijn plaats te liggen. Wees daar consequent bij. Jij bepaald hoe of wat. Dus als jij zegt dat hij op zijn kussen moet liggen dan moet hij dat ook. Hier is het een breed begrip thuis. Als ik 'plaats' zeg dan gaan ze richting of op hun kussen. Wij nemen er genoegen mee dat ze naast het kussen op de vloer gaan liggen i.p.v. op het kussen als ze maar bij hun plaats liggen (mijn ene hond vind het kussen vaak te warm die licht veel liever koud maar wij vinden dus wel dat hij in dat geval naast zijn kussen moet liggen). Ik laat ze ook gerust wel op mijn voeten liggen als ze dat eens doen maar ik laat ze niet door het hele huis mij achtervolgen en bepalen wat ik moet doen volgens hun. Ze weten heel goed als ik heb gezegd dat ze 'plaats' moeten dat ze daar moeten blijven. Dat is vanaf pup af aan al geleerd.
En nee, niet corrigeren en niet straffen als ze toch achterna komen. Gewoon terug sturen en belonen als ze er wel gebleven zijn. Heb hier 2 honden die er nooit problemen mee gehad hebben. Als pup begonnen met de bench naast mijn vaste zitplaats in de kamer en later de bench daar waar nu hun kussen is en daarna bench zonder deurtje en uiteindelijk dus bench weg. Als pup wel gerust laten piepen in de bench want ik zat er immers bij dus hij was niet alleen echter ze moeten leren dat ze niet alle situaties onder controle kunnen houden als ik thuis ben en overal mee naartoe kunnen gaan. Nu heb ik daar een hele makkelijk pup in gehad en de opvang puppen eigenlijk ook allemaal. Het verschil van piepen voor aandacht of piepen voor plassen/poepen is overigens heel duidelijk. Het piepen voor aandacht altijd dus genegeerd. Ik zit op de bank met de bench er naast. Ik ga naar de wc maar pup kan niet mee. Ging de pup piepen? dan ging ik wel terug naar de bank dus naast de bench maar ik keek niet naar de pup en negeerde dus echt volkomen. Niet praten o.i.d. als de pup echt rustig was dan kreeg hij weer aandacht. Bleef de pup stil als ik naar de wc ging dan was het een super brave pup en kreeg hij wat lekkers. Dat hebben ze heel snel door. Nu heb ik het overigens over een in verhouding grote bench waar ze een warme ligplaats hebben en kale bodem, een grote knuffel om op te hangen, speelgoed om mee te spelen, water om te drinken in een ophang bakje en veilig knaagmateriaal. 3 sterren hotel dus. Deze bench gaat mee naar slaapkamer, kamer, keuken, auto en werk. Wel andere bench overal want van slepen wordt je gek maar de inrichting gaat mee bedoel ik.
Dit is dus echter van pup af aan en pups leren enorm snel welk gedrag wel of niet gewenst is. Jullie hond is 1.5 jaar. Nu heb ik 1 pup gehad en 6 opvang pups (voor NL asiel en geen buitenlanders met al een verleden zeg maar). Heb ook 3 volwassen herplaatsers gehad inmiddels waarvan 2 overleden en 1 heb ik nog. Deze honden heb ik dit ook geleerd maar wel iets anders als met een pup gezien grote volwassen honden al het voordeel hebben (die ik gehad heb in elk geval) dat ze zindelijk zijn en ik heb ook geen grote slopers gehad. Die heb ik dus gewoon geleerd dat ze niet zomaar mij mogen volgen door het huis. als ik het niet gevraagd heb dan moeten ze gewoon blijven liggen. Dit kan ik overigens eisen omdat ik erg veel met hun bezig ben en ik dus eigenlijk alleen praat over de avond uren. Overdag ben ik veel met hun weg of ben ik zelf weg en lopen ze vrij in huis en/of buiten op het terrein. Als ze eenmaal weten dat ze op hun plaats moeten blijven en niet constant voor je voeten mogen lopen dan leer je ze ook vanzelf rustig op hun plaats te blijven. Als ze dat kunnen dan accepteren ze een dichte deur ook veel beter omdat ze toch al niet achter je aan kunnen komen.
Daarvoor heeft zeker een actieve cocker wel 2 uur goed beweging nodig per dag. Dus lekker wandelen is echt niet fout maar probeer elke dag een half uur hersens te kraken. Ga ze dingen laten doen voor je, geef ze opdrachten die ze uit moet voeren enz. Leer ze bijv. meerdere dingen te apporteren. Dat is erg leuk om te doen. Maar leer ze ook zoeken naar een apport. Dus gooi het weg en laat ze het op zoeken. Mijn honden heb ik geleerd 'vooruit' 'links' en 'rechts' zo kan ik ze ongeveer sturen. Soms expres verkeerd voordat ik ze goed stuur. Dat weten ze niet maar ze zoeken dan wel intensief en daarnaast moeten ze ook nog op mij letten willen ze het kunnen vinden. Dat hoeft niet lang en ze zijn bekaf.
Straks komt het tijdperk weer van erg lang gras her en der. Daar gooi ik de bal in en laat ze maar zoeken. Prachtig vinden ze het! Ze zijn ook erg gemotiveerd want apporteren vinden ze geweldig gaaf. Zowel het speelgoed zoeken en halen maar ook het brengen want ze krijgen een heerlijke beloning en ze mogen weer zoeken totdat ik 'klaar' zeg. 'klaar' is ook weer echt klaar. Dan hou ik het speelgoed en is het niet meer interesant voor hun want ik doe er niets meer mee. Zo kunnen ze ook even op adem komen en poepen/plassen.
Wat trouwens ook veel mensen doen is een potje bij de slaapplaats van de hond zetten. Als ze daar netjes op blijven liggen dan krijgen ze uit dat potje wat lekkers. Vele honden gaan dat heel snel leren. Gezien mijn kwijlende boxer is dat voor mij geen goed idee haha
Als hij zoveel te doen krijgt dat hij echt moe is dan zal hij ook niet meer zo bezig zijn met jullie leven te regelen als jullie thuis zijn want daar heeft hij dan de energie niet meer voor. Energie dat verbruikt is is weg natuurlijk dus kan hij niet meer gebruiken om jullie te controleren.
Ik ben zeker geen tegenstander van een bench/puppenren of wat dan ook als het maar met verstand gebruikt wordt en als het maar een 3 sterren hotel is.
) maar dat mag hij straks niet meer ivm nieuwe bankstellen. Dus daar zijn we mee bezig! Als we aan het eten zijn ligt hij netjes in zijn mand en als wij savonds met z'n alle op de bank zitten dan ligt hij vaak ook wel op zijn mat 
Machie schreef:Ik wil trouwens wel nog evenzeggen dat ik het goed vind dat je met het probleem aan de slag wil!
Die blafband zou ik alleen ritueel verbranden. Dat is geen oplossing voor het probleem

Sassol schreef:Je hoeft geen vast weekschema te maken voor de komende maanden. Maar ik neem aan dat iedereen z'n rooster voor de komende week op zondag toch wel weet.
Dan zou je dus per week een uitlaatrooster kunnen maken.
Ik vind dat je voor een jonge hond van dit ras met toch wel redelijk veel uren alleen in de bench, 4u per dag toch echt wel eerlijk is en zou daar dan ook niet onder zitten.
Het kan natuurlijk zijn dat jullie een keer niet aan de 4u komen, dan laat je de hond de ene dag 3u uit en de volgende dag 5u bijv. Als je dus per week maar op 28u uitkomt, dan zit het qua gemiddelde goed en maakt het niet zo belachelijk veel uit hoe je die uren verdeelt.
En kan je dus echt aanraden om voor het ingaan van het rooster echt een 'mega'wandeling te maken van zo'n 3 a 4 uur. Dat de hond gewoon echt een keer supermoe thuiskomt en meteen neerploft.
Voor de momenten dat je even naar de douche of wc moet, zou ik een soort ritueeltje inbouwen. Het is belangrijk dat de hond druk bezig is voordat je weggaat, tijdens dat je weggaat en na dat je weg bent. Je hoeft uiteraard niet iets te verzinnen waarbij je de hele douchebeurt lang de hond bezig houdt, maar toch wel dat hij zo'n 10min. nadat je weg bent zich kan vermaken.
Ga je naar de wc hoeft het uiteraard minder lang te duren.
Dus inderdaad een kong, een zoekspelletje, de brok-in-doos-in-doos-in-doos, een lekker botje waar jij eerst 5 minuten vrolijk mee rondgelopen hebt (ooooh wat een lekker bot, oooh wat een lekker bot, mag jij nog niet hebben, mag jij nog niet hebben, NU WEL) eindeloos opties als je een beetje creatief bent.
Vind ook dat je netjes bezig bent en het gewoon goed benoemd dat je je aangevallen voelt ipv aangevallen terug reageert. Complimenten daarvoor want dat is echt niet makkelijk!
Denk niet dat dat kwaad kan?
Dat we hem eerst heel geïntresseert maken erin, en dan naar boven.
Het was ook niet makkelijk idd, heb me soms behoorlijk moeten inhouden. dees_daan schreef:Ik vind dat het uitlaten net verkeerd om is..
Hij heeft dus s'ochtends een kleine ronde (hoe lang, kan zijn dat ik daar overheen gelezen heb)
Vervolgens moet hij uren alleen in de bench zitten, en dan heeft hij dus niks te doen en geen prikkels, en als jullie thuis zijn dan doe je s'avonds de grote ronde terwijl jullie er dan wel zijn en de 'roedel' dus al samen is en je er dan ook voor kan kiezen om dan een blokje me hem om te gaan en tussendoor een spelletje/training te doen of met een balletje gooien onderweg (als dat kan en hij dat leuk vind)
Ik zou er dan ook voor kiezen om hem s'ochtends meer beweging te geven en zo te zorgen dat hij zijn energie wat kwijt is (kan ook naast de fiets als je geen tijd hebt /geen zin hebt om eerder op te staan, omdat hij daarna juist alleen zit..
Behendigheid is leuk om te doen, en dat zou ik je ook zeker aanraden, maar dat gaat je probleem niet oplossen als je dat 1x per week gaat doen en je verder dit ritme aanhoud.
Hij kan gewoon zijn energie niet kwijt, en dat is frustrerend.. Het is een jonge drukke hond die meer prikkels nodig heeft dan hij krijgt..
Ik zou dan ook echt naar de uren dat hij alleen zit gaan kijken, of jullie je ritme aan willen passen en eens goed kijken of deze hond (of een hond überhaupt) geschikt is voor jullie gezin, als je er echt eerlijk naar kijkt..
dierenfan schreef:niet elke hond heeft behoefte aan vroeg gaan lopen hoor. Mijn honden gaan 's ochtends vroeg even plassen aan de overkant, dan eten erin en dan slapen ze verder tot 10 uur. Dan gaan ze met mijn pa een 20 minuten mee wandelen en daarna slapen ze verder en pas in de middag beginnen ze echt actief te worden. Ik kom nu net terug van 7 km wandelen (los) en ze zijn nu weer goed moe. Ik weet zeker dat ze morgen middag pas weer echt actief gaan worden. Nu moet ik wel zeggen op de dagen dat ze met mij mee naar het werk gaan zijn ze wel van 8 uur 's ochtens t/m 17.00 uur 's middags actief bezig. Dat is ongeveer 3 á 4 dagen per week dus misschien dat ze daarom die andere 3 á 4 dagen wel veel slapen.
Fantastisch dat je er zo mee bezig bent EN dat die blafband verleden tijd is!
scooby09 schreef:Ook wij hebben hier een jonge herders hond 16 maanden.
En ja daar zijn we druk mee.
Lekker fietsen speuren op curcus doen we combi les dat is gehoorzaamheid en behendigheidheid samen.
En elke dag weer is het puzzelen hoe we de dag in delen zodat de hond genoeg aandacht en beweging krijgt.
vanmiddag naast de fiets naar het bos daar los piep balletje in de zak voor als hij ergens anders teveel aandacht voor heeft maar als ik maar bezig blij met hem door takken te laten zoeken en hem wat te laten zwemmen en lekker hard met de fiets heuveltjes te crossen.
Hem ondertussen aanmoedigend die tak die vooral groot is toch lekker mee te laten sjouwen is hij na een uurtje lekker voldaan.
fietsen we naar huis om daar samen! in de tuin te rommelen omvervolgens zijn plekje op te zoeken om voldaan een poosje te gaan slapen.
kortom je hond heeft prikkels en aandacht en vooral beweging nodig echt .
Omgeving zegt weleens jullie zijn altijd zo druk met de hond tja daar hebben wij voor gekozen en soms is het best lastig alles in te passen.
Wij werken vroeg dus lopen we vaak om half 6 s`morgens al buiten..
maar we krijgen er zoveel voor terug...een leuke sociale hond die vrolijk is het leven als een feestje ziet en altijd in voor een spelletje.
Hebben jullie thuis al duidelijk wandel afspraken gemaakt ondertussen?
Het gaat al steeds beter. Blijf korte stukjes oefenen met alleen blijven, hij blijft wel voor de deur staan maar hij is stil. Volgens mij weet ik de oorzaak van het wc probleem al; hij vind de wc eng..
Hij durft niet naar binnen te lopen en als hij naar binnen loopt is het met z'n staart tussen de benen en zijn achterpoten nog steeds in de gang. 
DaniBanani schreef:Even met een handdoek de poten schoonwrijven. Zal-ie wellicht ook niet leuk vinden maar dat is dan even jammer. Of even afspoelen onder de douche, als dat kan. Of gewoon iets Heel Lekkers geven in de bench waar hij wat langer mee bezig is.
Kom op zeg, je ziet toch aan TS dat ze haar best doet voor die hond, dan gaan ze dat dier gerust niet dagenlang alleen in huis laten zitten.NathalietjeB schreef:wou je nou zeggen dat je je hond alleen gaat laten als je op vakantie ben??
want dat zeg je in dit zinnetje We gaan in de mei vakantie op vakantie en daar snapt ie natuurlijk helemaal niks van als we niet thuis zijn, dus dan gaan we voor dat we gaan al wat speelgoed halen!
waarom neem je je hond niet gewoon mee je hond kan namelijk echt niet de dagen dat je op vakantie ben alleen zitten...
ik snap eerlijk gezegd niet als hij echt de halve dag alleen moet zijn dat je een hond in huis heb...en dan ook nog eens alleen laten als je op vakantie gaat?? sorry dat ik t zeg maar ik denk dat die hond beter af is bij iemand anders die er wel veel tijd en aandacht voor heeft...
We nemen JUIST de hond mee zodat hij niet naar iemand anders toe hoeft (en niemand anders er last van heeft). In de toekomst nemen we de hond altijd mee, dan zorgen we gewoon dat we een huis hebben waar een hond in mag 
DaniBanani schreef:Nathalie, je zóu het natuurlijk gewoon kunnen vragen ('goh, bedoel je nou dat ... of begrijp ik je verkeerd?') in plaats van jouw (behoorlijk onlogische) interpretatie voor waarheid aannemen.Kom op zeg, je ziet toch aan TS dat ze haar best doet voor die hond, dan gaan ze dat dier gerust niet dagenlang alleen in huis laten zitten.
Volgens mij bedoelt TS namelijk dat de hond juist wel meegaat op vakantie en er niks van begrijpt als ze (met z'n allen, inclusief hond) niet thuis zijn maar ergens anders.