Hond accepteert baby niet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Freggle_Edge

Re: Hond accepteert baby niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 15:41

Fijn dat jullie zelfs al een plan B hebben. Maar ik hoop dat plan A helemaal gaat lukken!

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 16:04

Hier een update. Ik ben op dit moment onwijs in dubio wat te doen met mijn hondje.
We hielden hem en de kleine goed apart, maar toen ze samen uit logeren waren bij mijn vader en ze samen in de (grote) tuin van mijn vader waren, heeft hij mijn zoontje in het gezichtje naast zijn oog gebeten. Gelukkig waren het alleen tandafdrukken. Volgens mijn vader liep de hond per ongeluk tegen hem aan. Wat ik apart vind, want de tuin is groot genoeg en mijn zoontje op een kleedje lag te spelen. Na dat incident raakte ik er wel van bewust dat je ze nooit altijd apart kan houden.
Daarom ben ik toch op zoek gegaan naar een nieuw baasje. Mijn schoonmoeder wilde hem heel graag in huis nemen, maar mijn schoonvader is er fel op tegen. Na hem op marktplaats te hebben gezet kreeg ik tot mijn verbazing best wat reacties. Na goed doorvragen vielen er wel wat mensen af, maar uiteindelijk klikte het onwijs met een vrouw. Beiden hadden we er een ontzettend goed gevoel bij, al viel het afscheid wel heel zwaar, we zouden hem nog blijven zien als we wilden. Top dus!
Helaas kon hij niet wennen bij haar, hij heeft 8 dagen lang 24 uur per dag nonstop lopen hijgen. Zij en haar dierenarts dachten aan pijn, dus kwam hij weer terug bij ons. Het hijgen verminderde wel weer iets en onze dierenarts neigde meer naar stress. Maar zodra mijn zoontje in de woonkamer is, hijgt hij constant, maar ook als hij buiten loopt of bij me op schoot zit of als we aan tafel zitten te eten, valt ons nu op. Buiten loopt hij hooguit 50 tot 100 meter en dan stopt hij of rent terug naar huis. Ook is hij snachts op de houten vloer aan het graven en is hij veel de vloer aan het likken. Ik heb het idee dat hij begint te dementeren. En dus ben ik weer in gesprek gegaan met de dierenarts. Zij adviseerde een paar opties, pijnstilling proberen om te kijken hij beter in zijn vel gaat zitten en dus wel of niet pijn heeft, of weer op zoek naar een ander adres of inslapen.
Ik heb gekozen voor pijnstillers waar hij nu 3 dagen op zit. Hij lijkt wel pittiger te lopen en volgens mijn vriend hijgt hij wel minder over het algemeen. Dat zou impliceren dat hij toch wel pijn heeft.
Inmiddels loopt mijn zoontje en toen ik gisteren even snel mijn sleutels van het aanrecht gristte om met kind de deur uit te gaan, kroop hij enthousiast naar de hond die hem ditmaal in zijn oor en achterhoofd beet, met tandafdrukken en dik oortje tot gevolg.
Nu beginnen we toch te neigen naar inslapen, voordat het een keer flink mis gaat. Ik ben zo in twijfel. Wat te doen...

dinek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:13

lag de hond in zn mand toen je baby ernaartoe kroop ? dan snap ik ergens wel dat hij dat deed..

onze hond raak zelf helemaal in paniek en gaat dan aanvallen als kinderen hem.te lang aankijken (uitdagen voor een hond dus..) misschien dat je baby dat ook doet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:17

Als je hem niet kunt houden zou ik persoonlijk voor euthanasie gaan, om hem op deze leeftijd nog te herplaatsen wetende dat hij dat niet aankan zou ik niet eerlijk vinden, daarnaast is dementie ook niet niks en zal het lastig worden om een goede plek te vinden.
Je zou er ook voor kunnen kiezen om een stuk voor hem af te zetten zodat je kindje er niet bij kan en hij een eigen plek heeft, het is niet zo raar dat hij uithaald als hij zich al bedreigd voelt, lopend op hem af is dan nog veel bedreigender natuurlijk. Hij kan zich niet zo snel terugtrekken.

Ik vind het trouwens wel verbazend hoeveel mensen het meteen op dominantie gooien terwijl de hond je kindje duidelijk negeerde, zat te trillen en te janken, ik snap niet hoe je dan nog kan denken dat de hond de baby domineert..

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 16:23

Mijn hondje stond gewoon midden in de kamer. Mijn zoontje mag namelijk niet op de hondenkussens komen, dat is verboden terrein.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:27

Wat vervelend dat het uiteindelijk toch mis is gegaan. Je hond voelt zich nog steeds niet op zijn gemak bij je kind en uit dit nu door te happen, blijkbaar heeft hij gemerkt dat dit werkt om het kind bij zich weg te houden, waar hij ook is. Geen dominantie, maar puur angst/stress als het kind in de buurt is.

Gezien zijn leeftijd, het feit dat hij aan het aftakelen is en deze bijtincidenten, zou ik er toch voor kiezen de hond in te laten slapen :).

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:29

Hoe moeilijk ook,ik zou de hond laten inslapen.
Het is goed dat jullie zoveel mogelijkheden hebben bekeken,maar dementerend en pijn,en de kleine niet kunnen accepteren gaat gewoon niet samen. Dat ga je er waarschijnlijk ook niet meer uithalen.
Voordat de hond echt aftakelt en/of jullie zoontje iets aan doet zou ik de moeilijke keus maken.
Dan heb je hem een mooi leven gegeven,maar verder leed bespaard en dat is ook wat waard!

Sterkte met de keuze.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:29

Misschien is het wel hard maar ik zou hem laten inslapen. Hij is duidelijk niet gezond en, zo te lezen, zal hij ook niet beter worden.
Het risico dat hij je zoontje eens goed hard bijt met littekens tot gevolg is vrees ik behoorlijk groot. Als hij aan het dementeren is en vaak pijn heeft wordt die kans alleen maar groter.

Je kan toch ook niet de hele dag als een politieagend hond en kind uit elkaar houden? Natuurlijk is het erg maar de beslissing van inslapen zit er denk ik toch wel aan te komen.
Sterkte ermee!

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:38

Wat ik opmaakt uit jou OP is dat jou Westland High Terriër niet weet wat hij met de situatie aan moet. Daarnaast beschreef jij een ambivalente houding; staart hoog en oren opzij. Dat betekend dus naar achter gericht. Hij is zo onzeker als het maar kan en door te grommen probeert hij zich te verdedigen wat natuurlijk geen effect heeft tegen zo'n klein kind.

Verder heeft corrigeren totaal geen effect hier ga je het alleen maar erger maken. Gedrag dan wordt veroorzaakt door angst mag nooit worden gestraft. Hierdoor maak je het alleen maar erger. Mensen verstaan onder corrigeren vaak fysiek corrigeren door middel van stem, maar dit is bij honden gewoon negeren.

Mijn tip is echt zoek hulp van een hondentrainer die hier ervaring mee heeft.

Daarnaast mensen en honden behoren niet tot 1 roedel. Honden en mensen zijn niet van het zelfde soort en zijn daarom niet een gezamenlijke roedel. Je leeft samen en je hebt een baas in deze samenleving met deze dieren, maar je bent geen roedel.

Heb niet alle posten gelezen dus laat het mij even weten als ik wat heb gemist.

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:39

Die hond staat stijf van de stress. Sinds er een nieuw roedellid is, is zijn rol compleet verandert. Zijn roedelleider is constant gestressed naar hem toe, het nieuwe roedellid overtreed constant zijn grenzen en hij heeft ook geen eigen veilige plek meer. Daar zou ik ook overspannen van worden als hond. Als het kind er niet zou zijn, zou hij hoogstwaarschijnlijk nergens last van hebben gehad, maar omdat er een risico is dat het kind de dupe wordt, is het voor hem einde verhaal. Heftig hoor!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:43

yrsa_karlijn schreef:
Die hond staat stijf van de stress. Sinds er een nieuw roedellid is, is zijn rol compleet verandert. Zijn roedelleider is constant gestressed naar hem toe, het nieuwe roedellid overtreed constant zijn grenzen en hij heeft ook geen eigen veilige plek meer. Daar zou ik ook overspannen van worden als hond. Als het kind er niet zou zijn, zou hij hoogstwaarschijnlijk nergens last van hebben gehad, maar omdat er een risico is dat het kind de dupe wordt, is het voor hem einde verhaal. Heftig hoor!

Lees je bewust over het dementeren en pijngedeelte heen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:43

nowylover schreef:
Wat ik opmaakt uit jou OP is dat jou Westland High Terriër niet weet wat hij met de situatie aan moet. Daarnaast beschreef jij een ambivalente houding; staart hoog en oren opzij. Dat betekend dus naar achter gericht. Hij is zo onzeker als het maar kan en door te grommen probeert hij zich te verdedigen wat natuurlijk geen effect heeft tegen zo'n klein kind.

Verder heeft corrigeren totaal geen effect hier ga je het alleen maar erger maken. Gedrag dan wordt veroorzaakt door angst mag nooit worden gestraft. Hierdoor maak je het alleen maar erger. Mensen verstaan onder corrigeren vaak fysiek corrigeren door middel van stem, maar dit is bij honden gewoon negeren.

Mijn tip is echt zoek hulp van een hondentrainer die hier ervaring mee heeft.

Daarnaast mensen en honden behoren niet tot 1 roedel. Honden en mensen zijn niet van het zelfde soort en zijn daarom niet een gezamenlijke roedel. Je leeft samen en je hebt een baas in deze samenleving met deze dieren, maar je bent geen roedel.

Heb niet alle posten gelezen dus laat het mij even weten als ik wat heb gemist.

Ik zou het topic even doorlezen..

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:44

Nee, daar lees ik niet overheen. Stress doet namelijk ook veel op je lichaam. Het is toch niet feitelijk bewezen dat hij dement is of pijn heeft? Ik snap wel dat je als baas een rede wil hebben om de beslissing tot inslapen te nemen, maar dat is niet gelijk een waarheid.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:47

Wat je ook besluit ik zou zo'n hond geen dag meer in huis willen hebben. Je kind is nu twee keer gebeten en je weet, helaas uit ervaring, dat een ongeluk in een klein hoekje zit! Waarom is dat dier in hemelsnaam nog in je huis?? Als moeder snap ik daar werkelijk helemaal niks van!

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:49

Ik zou een ander plekje voor hem zoeken, de hond maak je hier duidelijk ook niet gelukkig mee!

Wij hebben een JR teefje, die in korte tijd 2 katten dood gebeten heeft, nou zijn katten geen kinderen, maar ivm mijn zoontje van 9 maanden ben ik zeer alert. Moet er niet aan denken dat ze hem pakt!
Ik moet ook merken dat ze zich irriteert aan hem, en dan gaat ze eruit!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:49

yrsa_karlijn schreef:
Nee, daar lees ik niet overheen. Stress doet namelijk ook veel op je lichaam. Het is toch niet feitelijk bewezen dat hij dement is of pijn heeft?

Het zou kunnen dat het hierboven beschrevene door de stress komt. Wat moet je dan met zo'n hond? Een nieuw baasje zoeken? Dat betekent stress, daardoor is het diertje teruggekomen. Het diertje houden betekent ook stress, want het kan niet met het kind omgaan. Daarnaast heeft de hond al twee keer gebeten en moet je dan het lot maar tarten?

Geloof me, ik ben zelf totaal niet van het wegdoen van dieren. Maar met twee bijtincidenten uit angst... En hond dat compleet gestrest is... Hoe lang moet je nog wachten voor er echt onherstelbare schade is?

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 16:50

Voor mijn gevoel heb ik nu wel alles geprobeerd, van gedragsdeskundige tot nieuw baasje, en apart houden lukt me dus toch niet altijd. Een onbewaakt moment blijft. Al is het niet bij mij, dan gebeurt het in de toekomst wellicht bij de oppas. Ik kan het niet tegenhouden. Ook ben ik de hond heel bewust meer aandacht gaan geven en knuffelen, het helpt niet.
Volgens de dierenarts is de kans klein dat hij de 15, 16 jaar gaat halen qua ouderdom, en nu is hij 13, maar toch voel ik me verdomde schuldig en rot erover. Het blijft toch ook mijn andere 'kindje'.
De dierenarts stelde ook nog voor om hem een periode valium te geven om zo te proberen de stress uit zijn systeem te halen, maar dat lijkt me intuïtief geen goed idee.
Pfff ik vind het zo onwijs moeilijk!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:50

Pomski schreef:
Ik zou een ander plekje voor hem zoeken, de hond maak je hier duidelijk ook niet gelukkig mee!

Wij hebben een JR teefje, die in korte tijd 2 katten dood gebeten heeft, nou zijn katten geen kinderen, maar ivm mijn zoontje van 9 maanden ben ik zeer alert. Moet er niet aan denken dat ze hem pakt!

Dat vind ik dan weer overdreven... Zodra je merkt dat de hond zich anders gaat gedragen, dan ga je daaraan werken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:51

dierenfan schreef:
Wilawander schreef:
Ongelooflijk dat zoveel mensen adviseren hem aan te pakken. Het dier is onzeker en handelt zoals hij zich verdedigen kan. Door corrigeren, schoppen en mopperen maak je het probleem alleen maar groter.

Dit dus ik kan het ook NIET geloven dat zoveel mensen voor corrigeren gaan. Nooit doen!!!!

maar laten we het fenomeen corrigeren nu eens uit de negatieve sfeer halen...de hond laat ongewenst gedrag zien en dit zul je moeten corrigeren...
corrigeren:verbeteren herstellen, rechtzetten, veranderen, verhelpen, aanpassen afstraffen, berispen
afstraffen en berispen zijn maar twee kleine dingetjes binnen de definitie van :)

als je niet corrigeert, zul je dus alle gedrag van de hond accepteren, tolereren, negeren of moeten belonen...daar krijg je een hond niet recht mee,
nee je moet hem niet aan zijn nekvel door het huis smijten, schoppen, slaan of wat dan ook, maar je zult wel degelijk moeten afremmen, uitwegen bieden, gedrag om moeten gaan buigen, verhelpen en ga zo maar door.

ts wens ik in ieder geval succes en wijsheid toe met de situatie ik snap heel goed dat je toch naar inslapen begint te neigen.. ik denk dat ik dat ook zou doen, het diertje loopt nu stijf van de stress door het huis, jullie lopen op eieren en moeten continu opletten dat hond en kind gescheiden zijn etc , dat maakt de situatie ook niet beter en zorgt alleen maar voor meer stress en onzekerheid.
bespreek het eventueel nog eens met de GT die langs is geweest,die zal hier misschien ook wel heel reëel haar gedachten over kunnen laten gaan , maar dat jullie het niet meer zien zitten met de combi hondje en de kleine lijkt me niet meer dan logisch.

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:52

Tja ik zou hem laten inslapen, het hondje is al 12, heeft ataxie en een kunstheup, overplaatsing is mislukt en hij heeft al 2x het kind gebeten. Dan is het bij mij toch einde verhaal.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:55

mijn eerste reactie als moeder zijnde 1 van 5 en 1 van 7 maanden.. liefdevol huisje zoeken zonder kids..
Ik zelf zou het mezelf nooit vergeven als mijn kids gebeten worden

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 17:06

O god, ik snap eerlijk gezegd niet dat je hond en kind nog samen laat. Misschien ben ik een aansteller, maar ik vind het echt een gevaarlijke situatie.
Dus of een ander huisje voor de hond, of inslapen, wat de oorzaal van het bijten ook mag zijn. Een ongeluk is zo gebeurd.

Dit neemt overigens niet weg dat het me een vreselijke beslissing lijkt!

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:03

_San87_ schreef:
Pomski schreef:

Dat vind ik dan weer overdreven... Zodra je merkt dat de hond zich anders gaat gedragen, dan ga je daaraan werken.

En mijn zoontje risico laten lopen, dacht het niet!
Mijn kind is mij zoveel meer waard dan wat dan ook!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:08

troi schreef:
Wat je ook besluit ik zou zo'n hond geen dag meer in huis willen hebben. Je kind is nu twee keer gebeten en je weet, helaas uit ervaring, dat een ongeluk in een klein hoekje zit! Waarom is dat dier in hemelsnaam nog in je huis?? Als moeder snap ik daar werkelijk helemaal niks van!

Exact mijn gedachte!

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:17

Ik snap het wel enz, echt een rotsituatie zit je in.. Maar het lijkt altijd te eindigen : hondje, heb je al heel lang, baby komt, hondje gromt, hond is agressief, en bij jou is dat wat erger natuurlijk maar het valt me gewoon op. Dus helemaal niet aanvallend naar jou, maar heel veel mensen doen de hond al super snel weg.. Bedenk dan van te voren voordat je een hond neemt denk ik dan, das ook een maatje voor het leven..