Stybba schreef:Allereerst gefeliciteerd met deze mooie kittens! Ik vind vooral de lapjes erg leuk
Jullie kunnen er niks aan doen dat de buurman een kater heeft, maar jullie kunnen zeker voorkomen dat jullie poes keer op keer kittens krijgt. Het is heel schattig en leuk voor jullie, maar voor de poes is het behoorlijk belastend. Daarnaast zijn er al zoveel kittens elk jaar, als je er zelf iets aan kan doen om ervoor te zorgen dat je er niet nóg meer bij 'maakt' is dat toch ook mooi?
Als mama krols is zal ze niet bang zijn voor de kater... Voor het steriliseren betaal je eenmalig, als je elke keer voer moet halen voor meer katten, vaccinatie etc dan ben je op de lange termijn veel meer kwijt. Volgens mij kost sterilisatie van een poes gemiddeld €120,- maar voor het recieze bedrag moet je even navraag doen bij je eigen dierenarts. Kittens mogen pas vanaf 12 tot 14 weken bij de moeder weg, niet al bij 8 weken zoals veel mensen denken, dit is veel te vroeg!
In die periode heb je zeker 3x moeten ontwormen (op leeftijd van 3, 5 en 7 weken, daarna bij 3, 4, 5 en 6 maanden en vervolgens gedurende het hele leven 4x per jaar), minimaal 1 vaccinatie (op leeftijd van 9 weken en vervolgens 12 weken nog een keer, daarna jaarlijks). En het ontvlooien ook niet te vergeten.
Wat je vaak ziet bij kittens van mensen die helemaal niet enten en ontwormen is een dikke buik door de wormen en daarbij groeiachterstand, diarree etc en verder vieze oogjes/neus door niesziekte. Dit kan vooral bij jonge kittens dodelijk zijn! Daarnaast kunnen ze er als het niet word behandeld de rest van hun leven last van hebben. Vlooien kunnen vooral bij jonge kittens zorgen voor ernstige bloedarmoede, daarnaast is het natuurlijk niet prettig voor de kat. Dus regelmatig ontvlooien komt er ook nog bij.
Het is maar net hoe jullie de kittens van de hand willen doen, maar het is zeker wel zo netjes om ze in ieder geval te enten, te ontvlooien en te ontwormen. Chippen is aan te raden, maar dat kunnen de nieuwe eigenaren ook zelf beslissen of ze dat willen. Het is voor de gezondheid verder niet van belang.
Mocht je meer willen weten kan je altijd pb'enSucces verder!
MEGA bedankt voor de informatie !!
Weet nu al veel meer en zeg t ook ff tegen mijn ouders .

Succes verder!