Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Femke_Tweety schreef:Grote Zwitser is vrij groot, Qua hoogte vergelijkbaar met een fikse labrador of eigenlijk nog wat hoger.
Appenzeller en entlebucher zijn wat kleiner.
Berner is ook groot, en langharig. De laatste jaren wel veel gezondheidsproblemen in dat ras.
De berner is de meest "easygoing" van het stel. De grote zwitserse kan knap pittig zijn, hoewel ik het zeker wel leuke honden vind.
Stel deze vraag ook eens op het hondenforum. Daar zitten mensen die er echt veel van weten. (http://www.hondenforum.nl)
Santos_05 schreef:Keeshond hebben wij ook (grote grijze) en inderdaad, daar dacht ik niet zo snel aan omdat hier zoveel grote honden worden genoemt, maar zeker een erfvaste hond (als je thuis bent is hij graag bij je) en heel lief voor de omgeving. Wel zoals Aryana zegt een blaffer, maar de grote minder als de kleine pomeriaantjes.
Santos_05 schreef:Keeshond hebben wij ook (grote grijze) en inderdaad, daar dacht ik niet zo snel aan omdat hier zoveel grote honden worden genoemt, maar zeker een erfvaste hond (als je thuis bent is hij graag bij je) en heel lief voor de omgeving. Wel zoals Aryana zegt een blaffer, maar de grote minder als de kleine pomeriaantjes.
tienus63 schreef:JJane schreef:Ik heb hem nog niet langs zien komen maar een friesche Staby is een geschikte erfhond en lief en mooi en lekker zacht
En hartstikke eigenwijs en zullen erg gemakkelijk aan hun jachtinstinct toegeven en de neus achterna lopen
anneliesdj schreef:De meeste rassen zijn voldoende erfvast om dat evt. met een beetje opvoeding gewoon goed te krijgen.
Ik zou zeggen dat alleen spitsen, oertype's, lopende, zweethonden en windhonden niet in aanmerking komen, rasgroepen 5, 6 en 10.
Maar hoe woon je? Tenzij je echt buitenaf woont, heb je toch een erfafscheiding nodig als een hond losloopt, je wilt immers niet dat die op de weg loopt of voorbijgangers lastigvalt. Een waakse hond wil nog weleens denken dat de weg ook bij zijn terrein hoort en een erg vriendelijk hond zal passerende mensen willen begroeten. Als je de grens echt op een meter nauwkeurig wilt hebben zul je toch een stroomdraadje moeten spannen of een hek plaatsen.
secricible schreef:Ik zou iig alle honden met jachtinstinct proberen te mijden, liever een herdershond bijvoorbeeld (niet alleen de herdershonden, maar ik bedoel alle honden met als doel herder)
anneliesdj schreef:De meeste rassen zijn voldoende erfvast om dat evt. met een beetje opvoeding gewoon goed te krijgen.
Ik zou zeggen dat alleen spitsen, oertype's, lopende, zweethonden en windhonden niet in aanmerking komen, rasgroepen 5, 6 en 10.
Maar hoe woon je? Tenzij je echt buitenaf woont, heb je toch een erfafscheiding nodig als een hond losloopt, je wilt immers niet dat die op de weg loopt of voorbijgangers lastigvalt. Een waakse hond wil nog weleens denken dat de weg ook bij zijn terrein hoort en een erg vriendelijk hond zal passerende mensen willen begroeten. Als je de grens echt op een meter nauwkeurig wilt hebben zul je toch een stroomdraadje moeten spannen of een hek plaatsen.