erfvaste honden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

littlegun

Re: erfvaste honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:44

Wij hadden vroeger een rottweiler op de boerderij.
Deze was ook zeer erfvast, liep altijd los op het erf.
De hond heeft in z'n hele leven nooit een riem om gehad.

Billy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:07

Berner Sennen zijn over het algemeen wel goede erfhonden. Zijn ze ook ooit voor gefokt, erfvast en te vertrouwen met kippen, konijnen en ander klein spul. Wij hebben nu een tweede, onze eerste was ruim 10 jaar toen hij stierf. Beiden in elk geval super lief met andere dieren en kinderen. Erfvast ook wel, hoewel een ongecastreerde reu nog wel eens de kuierlatten wil nemen. Elke hond moet je opvoeden en je moet natuurlijk wel een beetje kijken naar de achtergrond van een ras, dat moet wel bij je doel passen. Een jachthond als erfhond nemen is wellicht geen goed idee bijvoorbeeld...
De Berner is over het algemeen in elk geval geen hond die zo nodig heel veel wil lopen. Tenminste, die van mij bleef altijd keurig halverwege mijn rondjes met Sil op een veldje lekker liggen wachten om dan op de terugweg weer mee naar stal te lopen. Die wilde niet te ver meelopen, vond ie te vermoeiend :D

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:54

De keeshond is een typische erf-/waakhond en zal niet snel het erf verlaten. Kan wat wantrouwig zijn naar vreemden. Heeft een zacht karakter en is zeer geschikt voor een gezin. Verder trouw, aanhankelijk, oplettend, leergierig, intelligent, en kan zeer dominant zijn, maar als duidelijk is wie de baas is dan kan je er mee lezen en schrijven. Het is vooral een blaffer en niet agressief. Is in alle maten te krijgen. Verder een mooie hond om te zien en vooral ook gezond.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:04

Keeshond hebben wij ook (grote grijze) en inderdaad, daar dacht ik niet zo snel aan omdat hier zoveel grote honden worden genoemt, maar zeker een erfvaste hond (als je thuis bent is hij graag bij je) en heel lief voor de omgeving. Wel zoals Aryana zegt een blaffer, maar de grote minder als de kleine pomeriaantjes.

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 21:16

Femke_Tweety schreef:
Grote Zwitser is vrij groot, Qua hoogte vergelijkbaar met een fikse labrador of eigenlijk nog wat hoger.
Appenzeller en entlebucher zijn wat kleiner.
Berner is ook groot, en langharig. De laatste jaren wel veel gezondheidsproblemen in dat ras.

De berner is de meest "easygoing" van het stel. De grote zwitserse kan knap pittig zijn, hoewel ik het zeker wel leuke honden vind.

Stel deze vraag ook eens op het hondenforum. Daar zitten mensen die er echt veel van weten. (http://www.hondenforum.nl)

oke dankje, zal ik zeker doen!

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:18

Santos_05 schreef:
Keeshond hebben wij ook (grote grijze) en inderdaad, daar dacht ik niet zo snel aan omdat hier zoveel grote honden worden genoemt, maar zeker een erfvaste hond (als je thuis bent is hij graag bij je) en heel lief voor de omgeving. Wel zoals Aryana zegt een blaffer, maar de grote minder als de kleine pomeriaantjes.

De keeshond is idd. een beetje een vergeten ras, maar gezien de gezondheidsproblemen bij een aantal van de genoemde rassen is de keeshond zeker het overwegen waard.

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 21:21

Santos_05 schreef:

dat wist ik niet, maar een keeshondje is denk ik toch niet zo geschikt voor ons
Billy1970 de berner sennen lijkt mij in elk geval een goede hond voor ons hoe ik het zo hoor, nu alleen nog even de rest overtuigen haha

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:21

Ik heb hem nog niet langs zien komen maar een friesche Staby is een geschikte erfhond en lief en mooi en lekker zacht :+:

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:23

JJane schreef:
Ik heb hem nog niet langs zien komen maar een friesche Staby is een geschikte erfhond en lief en mooi en lekker zacht :+:

En hartstikke eigenwijs en zullen erg gemakkelijk aan hun jachtinstinct toegeven en de neus achterna lopen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:25

Appenzeller, goed waakse honden over het algemeen en erfvast. En gewoon mooi om te zien ook!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:33

Ik wou ook de Berner Sennen noemen, ik heb helaas de uitzondering die zich onder de omheining doorgraaft := maar het zijn van oudsher echte erfhonden. Het slechte karakter en de fysieke gebreken die gespeeld hebben die leidden tot het jong overlijden van veel Berners is erg veel aandacht voor geweest bij het fokken en is dus al echt wel een heel stuk verminderd.
Het zijn geen typische waakhonden, door hun grootte wel imponerend om vreemden toch even te laten aarzelen, ze zijn niet erg blafferig, erg mensgericht en zeer kind- en kleinveevriendelijk. Mits ze zich op het erf voldoende kunnen uitlopen, hebben ze over het algemeen geen gigantisch lange wandelingen nodig, maar het zijn geen honden om op een appartementje te houden. Veel gestage beweging heeft de voorkeur.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:40

De meeste rassen zijn voldoende erfvast om dat evt. met een beetje opvoeding gewoon goed te krijgen.
Ik zou zeggen dat alleen spitsen, oertype's, lopende, zweethonden en windhonden niet in aanmerking komen, rasgroepen 5, 6 en 10.

Maar hoe woon je? Tenzij je echt buitenaf woont, heb je toch een erfafscheiding nodig als een hond losloopt, je wilt immers niet dat die op de weg loopt of voorbijgangers lastigvalt. Een waakse hond wil nog weleens denken dat de weg ook bij zijn terrein hoort en een erg vriendelijk hond zal passerende mensen willen begroeten. Als je de grens echt op een meter nauwkeurig wilt hebben zul je toch een stroomdraadje moeten spannen of een hek plaatsen.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:43

tienus63 schreef:
JJane schreef:

En hartstikke eigenwijs en zullen erg gemakkelijk aan hun jachtinstinct toegeven en de neus achterna lopen :D

Eigenwijs? Koppig zul je bedoelen. Maar elke hond heeft natuurlijk enige opvoeding nodig. Momenteel heb ik een Beagle en die is ook erfvast.

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:46

Mijn ouders hebben een golden retriever en een kruising groenedaeler x flet coated retriever.
Beide blijven ze (zonder stroomdraadjes of andere toestanden) gewoon altijd op het erf :).

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:57

anneliesdj schreef:
De meeste rassen zijn voldoende erfvast om dat evt. met een beetje opvoeding gewoon goed te krijgen.
Ik zou zeggen dat alleen spitsen, oertype's, lopende, zweethonden en windhonden niet in aanmerking komen, rasgroepen 5, 6 en 10.

Maar hoe woon je? Tenzij je echt buitenaf woont, heb je toch een erfafscheiding nodig als een hond losloopt, je wilt immers niet dat die op de weg loopt of voorbijgangers lastigvalt. Een waakse hond wil nog weleens denken dat de weg ook bij zijn terrein hoort en een erg vriendelijk hond zal passerende mensen willen begroeten. Als je de grens echt op een meter nauwkeurig wilt hebben zul je toch een stroomdraadje moeten spannen of een hek plaatsen.

Volgens mij is van diverse van deze rasgroepen al bewezen dat ze prima geschikt zijn, alleen kijkend naar de eigenschap "erfhond". Akita kan prima, keeshond is genoemd, alle scandinavische waak en herdershonden zouden moeten kunnen. Andere twee rasgroepen heb ik minder kennis van.
Ik zou iig alle honden met jachtinstinct proberen te mijden, liever een herdershond bijvoorbeeld (niet alleen de herdershonden, maar ik bedoel alle honden met als doel herder)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 22:37

Ja dat is wel zo, maar ik noem het even globaal. Spitsen en oertype's hebben vaak nog aardig jachtinstinct en/of de neiging te gaan zwerven. Natuurlijk geld dat niet voor allemaal en er zijn altijd uitzonderingen binnen het ras.

pamelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 22:42

ik heb al mijn 3e Briard. blijven super op het eigen erf. ook als je ergens ander bent.
kunnen ook oud worden.

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 23:42

Ik heb, vind ik zelf, veel geluk dat onze Berner Sennen zeker niet groter is dan je knie en haar vacht is op haar rug niet langer dan een paar cm. Maar ken ze ook met een schapenvacht. Die van ons os zoals hierboven ook al gezegd, erg mensgericht en zeer lief tegen kinderen en andere dieren. Onze kleine honden zijn de baas over haar.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 07:50

secricible schreef:
Ik zou iig alle honden met jachtinstinct proberen te mijden, liever een herdershond bijvoorbeeld (niet alleen de herdershonden, maar ik bedoel alle honden met als doel herder)

Hou er rekening mee dat de Hovawart zeker een jachtinstinct heeft, al wordt daar meestal wat makkelijk over gedaan 8-)

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 07:54

Heidewachtel! Ons is zeer erfvast en ook heel waaks. Wij zijn heel blij met hem als onze waak/erfhond terwijl het ook een schatje is om gezellig binnen op je voeten te liggen en knuffelen.

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 07:57

Al gekeken naar de cane corso?die zijn uitermate geschikt en van oorsprong ook gefokt voor terrein bewaking ..wel een hond die je goede begeleiding moet geven maar dat geld voor alle honden,daarna een gouden vriend.
Mocht je meer info willen dan graag pb,

Succes!

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 08:59

anneliesdj schreef:

wij wonen inderdaad buitenaf. toch is ons terrein helemaal omheind maar onze poort staat meestal open en daar moet hij gewoon binnen blijven.
hoe werkt dat dan met een stroomdraadje. als je die over de grond spant vloeit de stroom toch weg, en enkele centimeters boven de grond hoe kan de auto er dan door??? en moeten wij daar dan overheen stappen?????

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:13

Ik denk dat ze zo'n systeem bedoeld wat je ingraaft en waar de halsband van de hond op reageert.
Onze hond is daar helaas echt te dom voor, die koppelt de stroom echt niet aan waar ze is. Eerst liep ze zelf! tegen een stroomdraad op en keek ze heel kwaad naar mijn paard die nietsvermoedend verderop stond te grazen }:0

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:16

Een stroomdraadjeop de grond kan ook. Draadje zo laag angen dat hij plat gaat als de auto er overheen rijdt. Je moet er idd overheen dtappen.
Electronische halsband kan ook, maar is duurder

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:23

Wat dacht je van een Riesenschnauzer?
Hele goede erfhonden, wantrouwig tegenover vreemden en zeer lief tegen baasje
Afbeelding