Pup terug brengen naar de fokker.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 21:40

Omdat er nogal wat commentaar was over de aanleiding van dit topic, hier dus even duidelijk waar het over gaat.

Ik merkte dat er toch wel wat discussie was over het terug brengen van een pup naar de fokker en dan om welke reden wel en om welke reden niet. Om dit in iemand anders topic te doen vond ik niet gepast omdat het dan teveel zou gaan lijken of ik vond dat zij niet juist heeft gehandeld. En dat is dus totaal niet mijn bedoeling. Ik heb er als iedere ander een eigen mening over en daarom leek het mij beter in een apart topic te discussiëren over dit onderwerp omdat de TS het waarschijnlijk ook niet makkelijk heet gehad met haar keuze. Dus bij deze;

Zou jij je pup terug brengen naar de fokker. Zoja, om welke reden?

Eunomia

Re: Pup terug brengen naar de fokker.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 21:44

Dan zal ik mijn mening nogmaals geven.

Ik zou mijn pup niet terug brengen naar de fokker. Het is nou eenmaal niet altijd rozengeur en maneschijn, maar er komen ook andere dingen bij kijken. Veel mensen onderschatten het opvoeden van een pup en dat is ets wat ik er vervelend vind. Het voorbeeld dat ik al eerder gaf was dat je een pup kunt vergelijken met een baby, dat zit ook niet altijd even mee, is ook niet direct zindelijk en laat je ook niet de hele nacht doorslapen. Ik vind het erg jammer als ik verhalen lees van mensen die hun pup terug brengen omdat hè even niet mee zit, begin er dan niet aan denk ik..

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 21:50

xPure schreef:
Dan zal ik mijn mening nogmaals geven.

Ik zou mijn pup niet terug brengen naar de fokker. Het is nou eenmaal niet altijd rozengeur en maneschijn, maar er komen ook andere dingen bij kijken. Veel mensen onderschatten het opvoeden van een pup en dat is ets wat ik er vervelend vind. Het voorbeeld dat ik al eerder gaf was dat je een pup kunt vergelijken met een baby, dat zit ook niet altijd even mee, is ook niet direct zindelijk en laat je ook niet de hele nacht doorslapen. Ik vind het erg jammer als ik verhalen lees van mensen die hun pup terug brengen omdat hè even niet mee zit, begin er dan niet aan denk ik..

dat zeg je precies goed '....denk ik' echter niet iedereen kan dat goed bedenken en vele mensen denken dat het allemaal wel mee valt. Een pup is vaak weken lang gewoon 24/7 werk. Het is pup voor, pup tussendoor en pup na overdag en 's nachts. Na deze eerste moeilijke weken krijg je vele jaren plezier. Maak je je die eerste weken er vanaf dan krijg je al moeilijkere jaren vaak en steek je de tijd die nodig is er niet in breng dan de pup gelijk terug naar de fokker. Dat scheelt weer een hond van 8 á 12 maanden leeftijd in het asiel erbij die totaal ontspoord is, niet alleen thuis kan zijn en niet makkelijk meer voor rede vatbaar is.

De mensen die dat doen zijn er helaas nog steeds veel meer dan de mensen die de pup terug brengen naar de fokker en eerlijk bekennen dat het veel meer werk was dan dat ze gedacht hadden.

Ik vind het super knap dat mensen zelf toe geven zich overschat te hebben en niet de pup daar de dupe van laten worden. De gemiddelde mens heeft gewoon geen idee hoeveel ontspoorde puber/jong volwassen honden in het asiel belanden.... ik kan wel vertellen, veel en veel teveel!!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 21:54

Je zou een pup niet terug brengen... Dan maar willes en wetes houden ten koste van de pup?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 21:56

stef schreef:
Je zou een pup niet terug brengen... Dan maar willes en wetes houden ten koste van de pup?

Waarom ten koste van de pup? Als je 'm terug brengt gaat is of naar een ander huis of hij blijft bij de fokker, daar zal ie ook niet z'n leven lang bij z'n moeder en broertjes en zusjes kunnen blijven?

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 22:03

Soms kun je beter loslaten wanneer blijkt dat je zelf niet goed voor een dier kunt zorgen. Als je een dier vasthoudt, dan kan het ten koste van zo'n dier gaan. Soms kun je een situatie gewoon niet goed inschatten of komen er gevoelens bij jezelf naar boven waardoor je je realiseert dat je de pup niet kan geven wat het nodig heeft. Niet alles is te overzien. Daarom maken wij mensen ook fouten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 22:06

xPure schreef:
stef schreef:

Waarom ten koste van de pup? Als je 'm terug brengt gaat is of naar een ander huis of hij blijft bij de fokker, daar zal ie ook niet z'n leven lang bij z'n moeder en broertjes en zusjes kunnen blijven?

En als je hem houdt terwijl je er, om wat voor reden dan ook, niet voor kunt zorgen? Daar kan de pup niks aan doen...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 22:09

stef schreef:

is het ook niet een kwestie van doorzetten?
Ik heb een keer een hond gekregen van 2 jaar,ik was de vierde eigenaar.
De vorige mensen hebben hem 1 nacht de tijd gegeven om te wennen :n
Bij mij heeft het een half jaar geduurt voordat hij zijn zelfvertrouwen terug had en wist dat hij niet meer in de steek gelaten werd.Hij is in december ingeslapen,14 jaar oud |(

Dieren hebben tijd nodig,het zijn geen programmeerbare machines,maar ook wezens met gevoel en angsten.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 22:10

Absoluut, als je die periode al niet door komt dan is de hond beter af bij een ander baasje. :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 22:15

Waarschijnlijk wel, maar als je om wat voor reden dan ook niet door kunt zetten, wat dan? Pup maar houden? Wordt pup niet beter van imo

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 22:20

Ik heb in 2012 een yorkshireterrierpup gekocht
maar ik had het eerlijk gezegt ook erg zwaar want ook deze vroeg heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erveel aandacht!
Op een gegeven moment was ik ook heel erg moe en dacht ik waarom ben ik er nou toch aan begonnen -O-
Maar gelukkig had ik een super lieve schoonmoeder die mij bijstond zodat ik hem toch gewoon heb kunnen houden en nu is hij al bijna 1 jaar maar ik wil hem nooit meer kwijt hij is mijn lieve teddybeer en mn moeder is er ook erg dol op .. We moeten er nog steeds veel aandacht en tijd in steken maar ik kan me toch ook wel goed in die meid van het andere topic verplaatsen want als je zoals zij geen hulp hebt terwijl je dat eigenlijk wel nodig hebt ga je eraan onderdoor...

Ik heb al eerder een pup gehad (leeft ook nog) maar die was vele malen makkelijker dan deze...

Als je er na een paar dagen al doorheen zit en je hebt er stress van en weinig steun dan is het een geode keuze het dier bij de Fokker terug te brengen
liever op dit moment dan als hij een paar weken of maanden verder is

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 22:21

Nou, dit verschilt per situatie denk ik. Zoals jij het zó stelt in je OP, nee natuurlijk niet. Maar dingen zijn nooit zo zwart wit. Daarnaast zoals TS van dat topic waar je over praat, ik heb het betreffende topic even opgezocht, vind ik het een heel ander verhaal, want wat ik daaruit begrijp was het niet alleen maar omdat ze 's nachts niet goed kon slapen, dat gaat veel verder.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 08:57

Als je een kind krijgt en je hebt een huilbaby, dan kun je het toch ook niet terug brengen.
Als mensen zich nou van te voren eens bedenken dat een dier een eigen karakter heeft en dus ook anders kan reageren, dan zouden veel mensen bij voorbaat geen dieren nemen.
Tja sommige puppy's gaan na twee nachten gewoon slapen en andere krijsen erop los, dat is iets waar je doorheen moet.
Heb je het er niet voor over om hier een paar nachten voor wakker te liggen, hoe zit het dan als de hond eens ziek is en snachts je hele boeltje onder kotst............................???
Als je een brave hond wilt die al wat dingen kan ga naar het asiel en ga daar in goed overleg kijken voor een hond, wil je er eigenlijk liever helemaal geen last van hebben koop dan een fiets :D

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 09:22

Maartje1990 schreef:
Nou, dit verschilt per situatie denk ik. Zoals jij het zó stelt in je OP, nee natuurlijk niet. Maar dingen zijn nooit zo zwart wit. Daarnaast zoals TS van dat topic waar je over praat, ik heb het betreffende topic even opgezocht, vind ik het een heel ander verhaal, want wat ik daaruit begrijp was het niet alleen maar omdat ze 's nachts niet goed kon slapen, dat gaat veel verder.

Wil je de bovenste post van deze pagina dan ook even lezen?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 09:22

Jesito er zijn zat mensen (zeker in amerika waar adoptie populair is ) die een kind dan laten adopteren omdat ze zich toch hebben verkeken kwa nachten wakker en voedingstijden en op de kosten of uiteindelijk toch geen financieele/ steun krijgen van de vader....

Heb het pas geleden op tv nog gezien :j

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 09:25

stef schreef:
Waarschijnlijk wel, maar als je om wat voor reden dan ook niet door kunt zetten, wat dan? Pup maar houden? Wordt pup niet beter van imo

Dan weet je dat toch ook een week van te voren wel? Als het goed is ga je dingen lezen over de opvoeding van een pup, je informeert bij de fokker en bij familie/vrienden/kennissen oid. Nou, dan weet je gewoon dat je pup veel aandacht gaat vragen, veel tijd gaat kosten en kan janken 's nachts. Nou, dan kun je toch wel bedenken of je dat wel of niet aan kan. Als jij niet zonder je slaap kan, dan weet je dat in principe want anders zou je niet weten dat je niet zonder slaap kunt ;). Dan kun je toch ook wel bedenken dat dat niet goed gaat?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 09:26

shilady schreef:
Jesito er zijn zat mensen (zeker in amerika waar adoptie populair is ) die een kind dan laten adopteren omdat ze zich toch hebben verkeken kwa nachten wakker en voedingstijden en op de kosten of uiteindelijk toch geen financieele/ steun krijgen van de vader....

Ja das net zo triest! In dit geval zijn de kinderen dus de dupe van het niet nadenken van ouders. En bij honden is het dus het niet nadenken van de bazen. Dus wel ongeveer dezelfde situatie toch?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 09:42

Ik vind t een absolute not done, waar onze pip vandaan komt zijn er ook twee pups terug gekomen. Het betroffen Stabij's. Een was te druk en een pastte toch niet zo goed in het plaatje van het gezin... Dan breekt mij de klomp! Die mensen zou ik toch liefste met een plank voor hun hoofd slaan, die hebben ze immers toch al..

In dit geval vind ik dat ook. De enige reden om een pup terug te brengen is een hélé goede reden!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 10:11

Je kan heel veel lezen, je kan je ontzettend goed voor bereiden, en dan kan het toch ontzettend tegen vallen.
Je hebt geen programma van je leven, en er kan van alles gebeuren waardoor je het psychisch, lichamelijk of financieel ineens niet meer aan kunt. Moet je het beestje dan maar houden, omdat iemand op bokt het belachelijk vind?
Neuh.
Terug brengen naar de fokker is dan juist in het belang van het diertje.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 10:14

Daar ben ik het absoluut mee eens :j

Dier mag nooit de dupe worden van een inschattingsfout en ik vind het in sommige gevallen dan ook dapperder om je fout toe te geven dan tegen beter weten in door te modderen !

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 10:36

Hier sinds oktober een pup, kan niet anders zeggen dat het me enorm is tegen gevallen qua nachtrust en zo. :o
Een baby is makkelijker, die hoeven niet in t stikkedonker en met -12 naar buiten voor een plasje en een poepje,
en daar krijg je dan ook nog een kraamhulp bij.

Toch is pup inmiddels uitgeroeid tot een fantastische gezins, erf, en waakhond.
Uitslapen is er nog steeds niet bij, maar ik moet er toch vroeg uit om de rest van de beestjes te verzorgen.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 10:37

shilady schreef:

Wij rijke Nederlanders kunnen niet oordelen over hoe het leven in werelddelen als Azië, Afrika en Zuid-Amerika is. Het leven van ouders in Colombia en Ethiopië is niet te vergelijken met westerse ouders. Juist in de landen waar veel armoede (,misbruik, geweld, Aids, etc) voorkomt en zoals in China de maatregelen m.b.t. de bevolkingsgroei, belanden kinderen in tehuizen of worden afgestaan ter adoptie. Er heerst een totaal andere cultuur en sociale samenhang.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 07:52

xPure schreef:
shilady schreef:

Ja das net zo triest! In dit geval zijn de kinderen dus de dupe van het niet nadenken van ouders. En bij honden is het dus het niet nadenken van de bazen. Dus wel ongeveer dezelfde situatie toch?

Ik vind het heel erg dat zoiets onderhand als normaal wordt beschouwd: ach ja het lukt niet dan doen we het maar weg.
Iedereen moet doen wat het beste is, maar eens beginnen met nadenken voor dat iets in huis genomen word of zwanger, is denk ik toch echt het beste.
En laten we dit aub geen Amerika worden!!!!!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 07:53

stef schreef:
Je kan heel veel lezen, je kan je ontzettend goed voor bereiden, en dan kan het toch ontzettend tegen vallen.
Je hebt geen programma van je leven, en er kan van alles gebeuren waardoor je het psychisch, lichamelijk of financieel ineens niet meer aan kunt. Moet je het beestje dan maar houden, omdat iemand op bokt het belachelijk vind?
Neuh.
Terug brengen naar de fokker is dan juist in het belang van het diertje.

Dat is zeker waar stef, maar omdat het diertje te druk is, dat vind ik geen reden.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 07:58

xPure schreef:
Omdat er in een ander topic toch enige discussie over was en ik de TS niet de grond wil stampen leek het mij handiger om even een topic te openen waar gediscussieerd kan over de volgende stelling.

Als een pup een paar dagen 's nachts jankt waardoor je niet de hele nacht door kan slapen, moet je hem dan meteen terug brengen naar de fokker.

Barst los zou ik zeggen, maar respecteer elkaars mening. :)

Wat een suffe ongenuanceerde openingspost... Je wilt TS niet in de grond trappen maar via een ander topic wel even je mening geven. Is precies hetzelfde toch..

Maak je stelling dan breder door te vragen: "Wanneer zou jij je pup terug brengen naar de fokker"