Arme Luca....Atopie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 19:45

Bij mij is de ervaring ook dat Lotgering erg vet is. Hond werd in ieder geval van 350g al moddervet waar hij bij andere KVV op 500g op goed gewicht bleef.

Misschien ook eens informeren bij een slager die zelf slacht of ze pancreas hebben/kunnen regelen?

Is het een idee om misschien wel meer te voeren, maar dan over meerdere maaltijden verspreid? (Weet niet hoevaak je hem nu eten geeft op een dag?)

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 20:32

Luca krijgt nu drie maaltijden en dat verdeelt over de dag.
Ik ga idd verder informeren voor de verse pancreas.

M'n missie is nog niet volbracht ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 21:29

Rijdt er anders niet misschien iemand vanuit Rotterdam jouw kant op op barfplaats? Er rijden regelmatig lijntjes heel Nederland door, moet je net de juiste datum hebben, dat wel.

Hmja, 3 maaltijden is natuurlijk al heel mooi. Je zou eens kunnen kijken of je bij 4 iets kleinere maaltijden (wat in totaal gewicht dan meer is dan hij nu krijgt) of je verbetering ziet.

Zoektochtje naar losse pancreas kan misschien nog wel even duren (vooral tot je het binnen hebt). Dus misschien een idee om in de tussentijd naar een magere kvv speciaal voor EPI-patienten over te stappen?

Linea

Re: Arme Luca....Atopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 23:19

Misschien was ik met mijn vorige bericht niet helemaal duidelijk omdat ik het vooral over mixen had, maar degomeat heeft dus ook ongemalen pancreas die je los kan toevoegen. Voor zover ik weet bezorgen zij al bij kleine bedragen door het hele land. Wellicht ook een optie, in elk geval tot je in de omgeving een alternatief hebt gevonden. En inderdaad barfplaats in de gaten houden voor lijntjes of iemand bij jou in de buurt die samen wil bestellen?

Met lotgering geen ervaring, van horen zeggen is het inderdaad een vette kvv maar uiteindelijk zal je hond het wel laten merken als het te vet voor hem is neem ik aan. Hopelijk zit Luca snel weer wat beter in zijn vel!

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 23:42

Hier helaas slechte ervaringen met lotgering, honden die na lange tijd voeren een hele slechte vacht kregen
en zelf kaal werden op oren en staart.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 04:58

Gisteren met Luca bij de Da geweest, waar hij helemaal nagekeken is en gewogen is.
Tot onze schrik is Luca dus aan het afvallen, ondanks de hoeveelheid voeding.

Z'n huid is al een stuk rustiger, maar het kan nog beter. Nu moeten we met betadine oplossing gaan deppen, omdat Luca z'n eigen niet meer laat wassen.
Doordat zijn huid dus nog steeds niet helemaal rustig is verliest hij door zijn huid zoveel eiwitten, dat vreet ontzettend veel energie.
Z'n alvleesklier is op dit moment rustig, dus dat is gunstig.

We moeten hem nu gaan bijvoeren met eiwitten, zoals cottage cheese, omdat daar geen vet in zit en in gewone kaas wel.
Ook hebben we eindelijk runderpancreas gevonden.....pffff _/-\o_

We gaan nu de komende weken bekijken hoe het dan met hem gaat.
Ondanks het feit dat toen Luca terug kwam hij op de prednison stond en daar al zijn urine van liet lopen, hebben we toch besloten om hem nu op een hele lage dosering te zetten. Normaal gesproken mag hij twee tabletten, maar beginnen we met een halve tablet.
Puur eigenlijk om hem te helpen en zijn huid rustiger te krijgen. We moeten zoiezo over twee weken resultaat zien qua zijn huid. En Luca moet natuurlijk wel goed op de prednison reageren.

Het is een ontzettend hard gelach.
Luca mag niet meer afvallen, want anders zullen zijn organen het vandaag of morgen ook nog gaan begeven :(
We willen hem zo graag helpen en doen er alles aan, maar ik krijg er op dit moment een heel erg hard hoofd in. Het lijkt allemaal zo simpel op te lossen, maar dat is het absoluut niet.
Luca mankeert eigenlijk zoveel dat als je het ene wil verhelpen, dat dat weer een werking heeft op het andere wat hij heeft.

Zullen jullie voor ons duimen dat hetgeen wat we nu gaan proberen wel zal aanslaan?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 08:24

Hier wordt geduimd!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 14:05

Jeetje dat is schrikken zeg! Hopelijk komt het allemaal goed. Wat mankeert Luca naast de EPI nog meer dan?
(Kan misschien even internet surfen en meedenken voor supplementen/middeltjes waar ik bekend mee ben)

Voor de huid ben ik in ieder geval bekend met Lupoderm vacht&huid kuur, werkt binnen een paar dagen en bestaat uit omega 3-6-9, maar weet dus niet of Luca dit mag hebben? Hij zou maar 3 a 5 ml nodig hebben per dag, dus niet heel veel.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 17:06

Luca heeft natuurlijk EPI, waardoor hij maar weinig voedsel tolereert.
Daarnaast heeft Luca een voedselintolerantie, waardoor hij bijna nergens tegen kan. Ook heeft hij een allergie voor gluten en daarop heeft hij nog eens atopie.

De atopie kost hem op dit moment zoveel energie, waardoor hij heel veel eiwitten verliest.
Maar we kunnen er niet alles in stoppen om hem aan te laten komen, omdat je met zoveel andere dingen te maken hebt.

Mocht iemand dus een gouden tip weten, dan hoor ik die heel graag :j

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 17:49

Een voedselintolerantie voor wat?

Wat ik zo kan bedenken is dat je over kan stappen op wild vlees (hert, fazant, haas etc.). Dat is heel mager, rijk aan voedingsstoffen (rijker dan bio-industrie vlees) en ik moet de hond nog tegenkomen die niet tegen wild kan.

Je zou dan bijvoorbeeld als menu:

fazantkarkas, met hert/ree spiervlees en haasorganen kunnen geven. En uiteraard de pancreas (maar kan Luca dan wel tegen rund?)
En daarnaast geiten/lamspens (geit en lam zijn natuurlijk vettere diersoorten, maar dat maakt bij pens niet uit).
Dan heb je in ieder geval al 4 diersoorten, rijk aan voedingsstoffen en weinig vet.

De meeste voedselintoleranties zijn voor kip en rund. Een voedselintolerantie kan dus juist het onderliggende probleem zijn bij EPI.

Edit: Lotgering verkoopt ook een totaalvoer WILD versie, zit wel lam bij. Weet niet welke smaken Luca nu eet?
En krijgt hij al probiotica? (Ondersteund het maag-darmstelsel)

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 20:32

In m'n vorige Posts heb ik dat al geschreven.
Luca staat op de Lotgering wild. Maar het probleem is dat ik hem niet meer dan 4% percentage kan geven, omdat hij dan om de haverklap moet kakken. Daarnaast kan ik niks geven waar veel vet in zit, omdat hij daar niet tegen kan en aan de schijterij raakt.

Om zijn darmen rustig te krijgen heeft hij een AB kuur gehad, maar ook daar kon hij niet tegen. Ondertussen hebben we een pot Darmcompositum bijgevoerd en zijn ontlasting is en blijft nu goed. We hebben al verschillende homeopathische middelen gebruikt, maar zijn er met heel veel moeten stoppen vanwege de schijterij.
Daarnaast heeft Luca ook op de probiotica gestaan, maar het probleem is dat hij niet aankomt, maar juist alleen maar meer afvalt.

We hebben Duck, carnibest, Renske, smuldier, Alaska etc etc geprobeerd, maar hij verbruikt al zijn eiwitten doordat hij ook Atopie heeft. Zijn huid is zo slecht en niet rustig te krijgen, waardoor hij heel veel energie verliest. We hebben hem drie weken om de dag moeten wassen met medicinale shampoo, maar na drie weken moest ik gewoon een strijd gaan leveren om Luca onder de douche te kunnen zetten.

AB reageert hij slecht op en gaat Luca weer van aan de schijterij, en dat is het laatste wat we kunnen hebben. Als Luca aan de schijterij gaat, valt hij nog meer af.

Zolang we zijn atopie niet onder controle krijgen en zijn huid onrustig blijft, zal Luca dus blijven afvallen.
We moeten nu van de Da toevoegingen gaan doen aan het voer waar heel veel eiwitten inzitten, maar geen vet. Vandaag cottage cheese gehaald en koolvis.

Nu dus een lage dosering prednison om te kijken of we hem even de boost kunnen geven om zijn huid rustig te laten worden en dat deze gaat herstellen. Krijgen we zijn huid onder controle dan kost dat Luca minder energie en zal hij de eiwitten gebruiken om aan te zetten.

Aangezien Luca al op de prednison stond toen hij terug gebracht werd en daar dus incontinent van werd, hebben we dit langzaam afgebouwd en dat is een hele poos goed gegaan.

Luca is in twee maanden tijd, waarin hij op alles getest is en hij verdubbelde hoeveelheden aan voeding krijgt, ruim drie kilo afgevallen!!!
Ik heb hier een DH reu lopen, die 65 cm schofthoogte is en maar 24 kilo meer weegt. Mijn teven van nog geen 60 cm wegen nog meer.
Dit is werkelijk waar verschrikkelijk om aan te zien, terwijl we er alles aan doen, maar totaal geen vooruitgang boeken.

Ik kan jullie vertellen dat dat behoorlijk zeer doet.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 21:09

Pfoe, kan me voorstellen dat dat hartbrekend om te zien is. En dat het ondanks alle pogingen nog steeds niet verloopt zoals je zou zien.

Ik blijf maar gewoon even mee brainstormen:
Visolie al geprobeerd voor z'n huid? Chlorella (alg) kan ik je dan ook erg aanraden, zeer eiwitrijk maar geen vet. Ook goed voor het afweersysteem en vol vitaminen. Ook bevordert het de groei van de goeie bacterie in de darm.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 07:23

Visolie nog niet, kan ik evt van de week gaan doen.

Wel hebben we ook al kruiden zoals brandnetels, paardebloem, zeewier, teunisbloem etc etc homeopathisch vast laten stellen en dit gegeven. Ook dit biedt geen uitkomst en van sommige kruiden gaat Luca weer aan de ............

We zijn Luca eerst gaan ontgiften en hebben een reinigingskuur gedaan. Vervolgens zijn we ons eigen eerst gaan richten op zijn immuunsysteem en zijn algehele gemoedstoestand.

Liever hadden we Luca geen prednison gegeven, maar aangezien hij ook niet tegen AB kan, is dit het laatste wat we nu kunnen proberen. Ik hoop echt dat dit aanslaat en dat Luca er geen nare bijwerkingen van krijgt zoals incontinentie.
We doen ons best en de Da en homeopaat ook, maar ik weet het gewoon echt niet meer. Ik weet ook dat prednison een symptoombestrijding is en dat dat niet de oorzaak weghaalt, maar voor Luca heeft het nu de eerste prioriteit dat hij hierop reageert en dat we van daaruit weer verder gaan.

Sommige mensen zeggen dat je er zeker wel een jaar voor uit moet trekken, maar dat gaat Luca geen eens redden. Als we nu nog een half jaar zo verder moeten tobben en hij valt nog meer af, dan vallen vandaag of morgen zijn organen ook uit.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 08:12

Och wat een ellende...Ik kan je helaas niet helpen , heb er te weinig verstand van.
Hoe is Luca er zelf onder op dit moment?

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 08:28

Tsja wat moet je ervan zeggen.....
Aan de ene kant kan Luca heel erg vrolijk zijn. Hij vind het geweldig om mee te gaan in de auto, alleen je kan bijna niks, want hij heeft totaal geen energie.

Als we hem uitlaten krijgt hij een jasje aan, want mensen kijken je echt aan en na. Tuurlijk moet je daar schijt aan hebben, maar mensen vragen niks, maar oordelen meteen.

Ook wil hij altijd met een bal of stok buiten lopen, maar op het moment mag hij dat niet meer, omdat hij niet meer wil lossen. Hij vreet dan die gehele stok op :j Af en toe kan het ook zo'n eikel zijn....hahaha.

Luca wil niet ver lopen, maar dat komt puur omdat hij daar de fut niet voor heeft. Als je hem ziet lopen denk je minstens dat Luca 12 is, maar hij is nog maar drie :(

Luca kan dus heel erg vrolijk zijn, maar heeft ook veel momenten dat hij echt zielig is en hij zich zielig voelt.
Aan z'n eetlust mankeert het niet, want hij is altijd op snaai uit. Alleen je moet ontzettend oppassen met wat hij opeet. Vorige week had hij de kookworst te pakken en opgegeten, daarna was hij natuurlijk gigantisch aan de schijterij.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 09:14

Ik kan me goed voorstellen dat dit aan je vreet.
Je hond wil nu nog wel door als ik dit zo lees. Ik duim , en hoop dat je ''het'' gaat vinden!
Je geeft hem de allerheerlijkste kans die hij maar kan krijgen, je haalt alles voor hem uit de kast. Nu moet Luca hem ook nog aangrijpen.
Kop op Luca!! ga der voor!!!!

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 22:34

Hoe gaat het nu met Luca?

Heb van dichtbij een hondje meegemaakt die net als Luca meerdere problemen heeft, kan me zo goed voorstellen hoe moeilijk het is..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 22:46

Petje af voor alle hulp die jullie aan Luca geven.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 05:50

Luca reageert gelukkig goed op de prednison, hij is er in ieder geval niet veel van gaan plassen.
Ook drinkt hij niet meer als anders, dus dat is ook een goed teken. Wel geven we hem nu extra vit. C bij, omdat Luca in eerste instantie moeite had met plassen. Telkens druppelsgewijs kwam het eruit, maar nu zijn het weer stralen.

Aanstaande donderdag zou de slager gaan slachten, dus vrijdag moeten we hem bellen. De diepvries pancreas bestellen we mee zodra we weer Lotgering nodig hebben.
Ook vind Luca de Cottage cheese erg lekker en gaat daar niet van aan de dunne.

Volgende week moet ik weer terug naar de Da en dan kijken we verder hoe het Luca verloopt. Qua gewicht en aankomen is het niets, maar ja je kan ook geen wonderen verwachten.
Hoe graag je dat ook zou willen :j
Ook zou vandaag de homeopaat contact met mij opnemen, dus ik hou jullie op de hoogte!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 07:20

Fijn dat je hond zich weer wat beter voelt!
Ik begreep toch dat je zo tegen prednison was?Het was toch de grootste troep die er bestond?
Je ziet maar weer,het kan het leven van een hond wel dragelijker maken.
Je moet nu even voor kwaliteit gaan...niet voor kwantiteit.
Heeft ze geen last van haar maag door de prednison?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 10:47

Prednison IS ook de grootste troep die er bestaat. Het lichaam krijgt er een tijdelijke oppepper van, terwijl het afweersysteem tegelijkertijd wordt platgelegd. Op korte termijn zul je hier niets van merken, maar een oplossing is het zéker niet. Mijn Boxer heeft bijna een jaar moeten herstellen van 4 maanden prednisongebruik, dus wees jezelf ervan bewust wat je geeft... Soms heb je inderdaad geen andere keuze, die had ik ook niet op dat moment. Maar het is raadzaam zo snel mogelijk aan een andere oplossing te werken, zodat je de prednison kunt gaan afbouwen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 11:24

Ja ben ik ook eens met Sonja. Ze knappen voor even erg er van op maar de bijwerkingen zijn erg heftig.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 08:06

geerke schreef:
Fijn dat je hond zich weer wat beter voelt!
Ik begreep toch dat je zo tegen prednison was?Het was toch de grootste troep die er bestond?
Je ziet maar weer,het kan het leven van een hond wel dragelijker maken.
Je moet nu even voor kwaliteit gaan...niet voor kwantiteit.
Heeft ze geen last van haar maag door de prednison?

Als je mijn eerdere Posts hebt gelezen is het niet dat we het zomaar proberen.
Luca reageert nergens op en er zit totaal geen vooruitgang in. Hij staat nu op een halve tablet per dag en alleen om te kijken of we hem even de boost kunnen geven om zijn huid rustiger te krijgen, want zolang zijn huid niet herstelt zal hij al zijn energie daaraan verspillen.

Ik ben zeker tegen prednison, maar op dit moment hebben we even geen andere keuze, aangezien Luca van alle andere dingen die we geprobeerd hebben gigantisch aan de schijterij gaat. Ik ben ook zeker niet van plan om Luca zijn hele leven prednison te moeten geven, want op de lange termijn zijn de bijwerkingen van de prednison niet meer te overzien.

Deze week terug naar de Da en we hebben ook nog contact gehad met de homeopaat, die gelukkig erg goed in verbinding staat met onze Da. Ik laat nog één keer bloedprikken van de week, want het gaat er nu heel erg naar neigen dat Luca auto- immuunziekte heeft.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 09:26

Ik heb geen idee hoor , maar als je bloed laat prikken voor een auto-immuunziekte ,beïnvloed de prednison de uitslag dan niet?
Heb je het idee dat ze inmiddels een beetje aan begint te komen , of blijft het nog steeds hetzelfde?

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 10:33

Eerlijk gezegd niet.
Bij de Da kan ik hem weer wegen van de week, maar ik kan niet zeggen dat hij al aankomt.

Ik weet het echt niet meer :n
En dat van de prednison en de auto immuunziekte, zal ik even moeten navragen aan de Da.