en ik wil graag mijn honden los hebben lopen hoor,maar volgens mij is het in nederland verplicht je hond buiten losloop gebieden aangelijnt te hebben
...het is niet verboden je honden los in huis te hebben...of los in je tuin te hebben liggen.daarnaast, ik liet mijn honden vroeger altijd los lopen,maar de buurt vroeg mij ze aangelijnt te houden omdat ze vooral voor de dogo heel erg bang waren ( deed nog geen vlieg kwaad) ,maar goed zodra het kon liepen ze heerlijk los
als het evt persoonlijk op mijn honden nu slaat,mijn honden lopen nooit aan de lijn,komen alleen op eigen terrein,en liggen niet in kooien en hebben geen muilkorfen om...
voor mijn dogo vond ik het toen op dat moment de beste oplossing ( is inmiddels 15 jaar geleden waar ik het over heb),ik vind uren in een kooi waar die verplicht was te liggen tot ik thuis was meer schadelijk als in huis rondlopen met muilkorf,geen snuitje dus,maar korf waar hij prima door had kunnen kotsen( heeft ie nooit hoeven doen) en ook mee kon drinken,en zelfs spelen,maar ja,spelen met zichzelf zal ie niet veel gedaan hebben... ( en hij had een hondenvriendinnetje hoor,maar die wilde niet spelen..later heb ik een kennel gemaakt en hem een jonge soort genoot gegeven waarmee hij wel uren kon spelen)
en ik geef toe,die muilkorf was vooral voor mij,niet voor hem,maar hij sloopte zo erg dat je toch op een bepaalde manier je spullen wil beschermen,en toen moest ik kiezen uit 2 kwaden.
en in ruimte beperken is niet erg,dat doet een kennel ook,maar ik vind wel dat een hond een minimale ruimte moet hebben,en dat is groter als de 1m2 van een hondenkooi,zie zo'n kennel waar ik een foto van geplaatst heb,prima ruimte om je hond in te laten vertoeven,het kan lopen,ruim verliggen rechtop staan...echt geen problemen mee,maar die kleine rot huiskamerkooitjes..
. Nu moet ik wel zeggen dat wij vrij makkelijk zijn met onze spullen en met huisdieren gaat er gewoon wel eens wat stuk...