Vissenappartement

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

Re: Vissenappartement

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:14

Is hetzelfde met hamsters, daar zijn ook bepaalde maten aan vastgesteld.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:19

vuurneon schreef:
Een kleine goudvis, kan makkelijk 30 centimeter groot worden.... Als je die in zo'n klein bakje houdt, groeit het arme dier krom, de hersens drukken tegen de schedel aan en het dier komt veel te vroeg te overlijden. Bovendien hoort een goudvis niet alleen; voor een goudvis is een bak van minimaal 1.20 cm nodig, nog beter: gewoon een grote vijver.
Dit is niet helemaal waar. Een kleine goudvis wordt niet gauw 30 cm. Er bestaat niet '1 soort' goudvis (zoals velen denken). Het ene soort groeit harder dan het andere. Wel kunnen ze allemaal even groot worden en groeien ze na vele jaren het aquarium of de vissenkom uit. Voor de duidelijkheid: met mijn advies bedoel ik niet de gewone goudvissen die normaal in een vijver gehouden worden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:21

Alle goudvissen zijn goudvissen die normaal in een vijver gehouden worden... Er bestaat niet zoiets als een aquariumgoudvis. Dat is als zeggen dat je ook koikarpers in een aquarium kunt houden.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 27-03-13 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:21

Mooie bak...voor in de kliko :x
Mijn mening is dus duidelijk, afschuwelijke bakken, en vooral zielig voor vissen.
Laatst bijgewerkt door sunshine op 27-03-13 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:26

Vjestagirl schreef:
Alle goudvissen zijn goudvissen die normaal in een vijver gehouden worden... Er bestaat niet zoiets als een aquariumgoudvis. Dat is als zeggen dat je ook koikarpers in een aquarium kunt houden.
Onzin. Koikarpers en goudvissen kun je niet met elkaar vergelijken :n (behalve dat ze beide familie van de karperachtigen zijn).

Er worden ontzettend veel goudvissen in aquaria gehouden. Bovendien is de sluierstaart een gekweekte variant van de gewone goudvis die niet groter wordt dan 15 cm en prima in een aquarium te houden is. Omdat deze vissen rustig van aard zijn (lees: door hun gedeelde staart- en anaalvin en gebogen ruggengraat kunnen ze gewoon niet snel zwemmen) ziet men ze vaak terug in kleinere aquaria.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:29

Ook de sluierstaart wordt 20-30 cm. Het zien inderdaad niet de beste zwemmers :)

En kleinere aquaria? Ook die vissen horen thuis in een grote bak thuis wat dat betreft.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 27-03-13 14:33, in het totaal 2 keer bewerkt

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:30

Ik ken inderdaad ook geen enkele goudvis/goudvis kweekvariant die kleiner dan zo'n 20 cm zou blijven...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:32

Wat ik zelf een ontzettend leuk bakje voor garnalen vind, is de Aqua40 :) (ook volop op marktplaats ed te verkrijgen)

Nadia
Oppermuts

LZP --> BB

Sabini

_Tara_ schreef:
Ik ken inderdaad ook geen enkele goudvis/goudvis kweekvariant die kleiner dan zo'n 20 cm zou blijven...

Bij deze :) : de Sluierstaart wordt maximaal tussen de 15 en 20 cm groot. Het zijn bovendien ook geen snelle groeiers.
De groei en grootte wordt mede bepaald door de ruimte waarin deze vis leeft (wat overigens voor meer vissensoorten geldt).

(Om een beeld te geven hoe ik aan deze informatie kom:
Ik heb meerdere jaren vissen gehouden in aquaria en vijvers. Ik geef les in Dierverzorging, dus leer anderen veel over soorten en huisvesting. En ik heb ervaring met werken in een dierenspeciaalzaak met een ruime aquarium afdeling.
)
Laatst bijgewerkt door Sabini op 27-03-13 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:34

Sabini schreef:
_Tara_ schreef:

Bij deze :) : de Sluierstaart wordt maximaal tussen de 15 en 20 cm groot. Het zijn bovendien ook geen snelle groeiers.
De groei en grootte wordt mede bepaald door de ruimte waarin deze vis leeft (wat overigens voor meer vissensoorten geldt).

Bij deze :D
De sluierstaart.

De wetenschappelijke naam van de sluierstaart is carassius auratus. Sluierstaarten zijn er in verschillende vormen. De meest gehouden soorten zal ik kort beschrijven.

Ryukin heeft een wat hogere bouw en word 30cm met staart.

Leeuwenkop of te wel oranda heeft een verdikte kophuid en word 30cm met staart.

Red cap heeft een verdikte kophuid en is te herkennen aan zijn witte lichaam met rood hoedje en word 30cm met staart.

Telescoopoog is zwart en heeft uitpuilende ogen word 30cm met staart.

Ranchu of te wel buffelrug heeft geen rugvin en een vergrote kop en word 30cm met staart

http://sluierstaart-info.blogspot.nl/

Het aquarium.
Sluierstaarten worden erg groot en zijn dus niet geschikt om in een kom of een klein aquarium te houden. In de regel word 50 liter per vis gerekend. Dat wil niet zeggen dat je 1 sluierstaart in een bakje van 50 liter kan houden. Het beste is een 2 meter aquarium maar dat is voor vele mensen niet haalbaar. Een aquarium van 1 meter lang 50cm diep en 50cm hoog kan voldoende zijn . Dat aquarium bevat 250 liter water. Minus de bodembedekking en de inrichting dan houd je 200 liter over. 200 liter gedeeld door 50 is 4 dus er zouden 4 sluiers in kunnen. Toch is het raadzaam er maar 2 of 3 in te houden om het water niet maximaal te belasten. Sluierstaarten kunnen niet in een vijver worden gehouden. In de winter zullen ze doodvriezen.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Nachtlampje op 27-03-13 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:37

Toch lees ik op meerdere sites dat ze tot 30-35 cm groot kunnen worden. Dat de grootte van de vis wordt bepaald door de ruimte waarin deze leeft klopt inderdaad. Maar dat heet dan vergroeien, niet gewoon groeien wat de vis dan doet. Vuurneon noemde dit ook al.

Edit: Sorry, Nachtlampje noemde het ook al inderdaad.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:38

Nachtlampje schreef:
De sluierstaart.

Ahum...... Jij geeft een bron van een particulier die een blog heeft gemaakt over sluierstaarten. Je begrijpt zeker zelf ook wel dat er 1000 verschillende dingen op internet gezegd worden :roll:

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:39

Uit mijn eigen ervaring weet ik dat een sluierstaart van maar 15 centimeter een uitzondering is, 20-30 cm is echt gebruikelijker.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:40

Het is niet alleen die site waar die grootte genoemd wordt, dat zijn er meerdere. Waaronder ook fora waar mensen ervaringen hebben met het houden van sluierstaarten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:41

Sabini schreef:
Nachtlampje schreef:
De sluierstaart.

Ahum...... Jij geeft een bron van een particulier die een blog heeft gemaakt over sluierstaarten. Je begrijpt zeker zelf ook wel dat er 1000 verschillende dingen op internet gezegd worden :roll:

Je bent zelf ook maar iemand die iets zegt op het internet. Waarom zouden we jou geloven ipv iemand die duidelijk sluierstaarten als hobby heeft en er gepassioneerd genoeg mee is om erover te schrijven?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:41

Sabini schreef:
Nachtlampje schreef:
De sluierstaart.

Ik denk dat jij precies hetzelfde hebt gedaan. :7 }:0
Kijk maar eens op google Sluierstaart grootte, kom je honderd pagina's tegen die allemaal tzelfde zeggen.
Ik heb zelf goudvissen gehouden, had een goudvis van netaan 4 cm die in 3 maanden 12 cm was geworden. Toen snel weggedaan naar een grote vijver.

Conclusie; goudvissen houd je niet in zo'n garnalenbakkie. Leuke bak, maar dan zou je er 10 moeten hebben en allemaal met elkaar verbonden.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:43

Overigens.. Per bak is er ongeveer 7 liter ruimte.. Daar wil je een vis in houden 0.o
Misschien dat je één babygup kan proberen..

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:45

Nachtlampje schreef:
Overigens.. Per bak is er ongeveer 7 liter ruimte.. Daar wil je een vis in houden 0.o

Een gup is een groepsvis dus zelfs dat zou niet gaan :P

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:46

Mooie foto Nachtlampje. Die kan ik wel gebruiken voor mijn lessen. Want er zijn altijd uitzonderingen inderdaad :j

Tara over welke kweekvariant heb jij het dan?

Ik twijfel niet aan mijn kennis over en ervaringen met het houden van vissen. Internet zegt echt zoveel verschillende dingen. En ik begrijp wel dat jullie het leuk vinden om dat hier neer te zetten hoor ;)

Enfin, aangezien TS het aquarium al heeft aangeschaft wil ik graag een zo goed mogelijk advies geven over welke dieren hierin gehouden worden. Guppies zijn vaker genoemd dan de Sluierstaart, terwijl guppies oppervlakte-zwemmers zijn.. Maar ik las dat Jolien hier al vanaf ziet. Garnalen zijn gaaf! Vooral die verschillende kleuren.
Ken je de Betta Splendens Jolien? (Ook wel Kempvis genoemd). Deze worden ook erg vaak gehouden in kleine (of raar gevormde) aquaria. Zoals een bloemenvaas o.i.d. Waar ik persoonlijk geen voorstander van ben. Maar het zijn wel vissen die klein blijven en door het labyrintorgaan kunnen ze zuurstof halen uit water met een kleiner oppervlakte.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:46

_Tara_ schreef:
Nachtlampje schreef:

Een gup is een groepsvis dus zelfs dat zou niet gaan :P

True, maar qua maat :P
Je zou er misschien nog net leuke garnaaltjes in kunnen houden. In elke bak een andere soort :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:47

Sabini schreef:
Mooie foto Nachtlampje. Die kan ik wel gebruiken voor mijn lessen. Want er zijn altijd uitzonderingen inderdaad :j

Ik twijfel niet aan mijn kennis over en ervaringen met het houden van vissen. Internet zegt echt zoveel verschillende dingen. En ik begrijp wel dat jullie het leuk vinden om dat hier neer te zetten hoor ;)

Enfin, aangezien TS het aquarium al heeft aangeschaft wil ik graag een zo goed mogelijk advies geven over welke dieren hierin gehouden worden. Guppies zijn vaker genoemd dan de Sluierstaart, terwijl guppies oppervlakte-zwemmers zijn.. Maar ik las dat Jolien hier al vanaf ziet. Garnalen zijn gaaf! Vooral die verschillende kleuren.
Ken je de Betta Splendens Jolien? (Ook wel Kempvis genoemd). Deze worden ook erg vaak gehouden in kleine (of raar gevormde) aquaria. Zoals een bloemenvaas o.i.d. Waar ik persoonlijk geen voorstander van ben. Maar het zijn wel vissen die klein blijven en door het labyrintorgaan kunnen ze zuurstof halen uit water met een kleiner oppervlakte.

http://aquavisie.retry.org/Database/Vis ... ndens.html

Betta Splendens, ofwel een kempvis. Minimale aquariumlengte: 100cm.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:48

Nachtlampje schreef:
Ik denk dat jij precies hetzelfde hebt gedaan. :7 }:0
Lees mijn bericht eens terug. Daar vertel ik hoe ik aan mijn informatie kom. Eerst lezen, dan oordelen alsjeblieft! :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:50

Sabini schreef:

Die ken ik niet, ga eens googlen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:50

Vjestagirl schreef:
Sabini schreef:

http://aquavisie.retry.org/Database/Vis ... ndens.html

Betta Splendens, ofwel een kempvis. Minimale aquariumlengte: 100cm.

Daar zijn nogal veel discussies over. De 1 zegt dat 60 cm prima kan en de ander 120 cm. Terwijl mijn betta man + 3 dames het super doen in een speciaal ingerichte bak van 80 cm.

Maar ik weet wel dat het bakje van ts veelste klein is voor een betta. Zou er zelfs geen garnalen in willen houden