'Kat aanschaffen, maar vriend allergisch.' Mogelijk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Diane65

Re: 'Kat aanschaffen, maar vriend allergisch.' Mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 22:13

Mensen, lees nou toch eens: er bestaan GEEN hypo-allergene katten. Kale katten hebben vreselijk last van huidschilfers en vragen mega-verzorging (badderen, insmeren met olie, etc). Mensen kunnen dus allergisch zijn voor 1. huidschilfers, 2. haar, 3. enzym/eiwit in speeksel en 4. bacterieen uit de anaalklieren die de kat over zijn vacht verspreid (feromonen). Als je echt zeker wilt weten waar je allergisch voor bent, zul je dus of bij catteries langs moeten gaan, (waarbij bekend is dat de Siberische kat het enzym in het speeksel niet of veel minder heeft en dus mogelijk interessant is om eerst te bezoeken), of een uitgebreide allergietest ondergaan om erachter te komen welke allergie het is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 22:16

Diane65 schreef:
Mensen, lees nou toch eens: er bestaan GEEN hypo-allergene katten. Kale katten hebben vreselijk last van huidschilfers en vragen mega-verzorging (badderen, insmeren met olie, etc). Mensen kunnen dus allergisch zijn voor 1. huidschilfers, 2. haar, 3. enzym/eiwit in speeksel en 4. bacterieen uit de anaalklieren die de kat over zijn vacht verspreid (feromonen). Als je echt zeker wilt weten waar je allergisch voor bent, zul je dus of bij catteries langs moeten gaan, (waarbij bekend is dat de Siberische kat het enzym in het speeksel niet of veel minder heeft en dus mogelijk interessant is om eerst te bezoeken), of een uitgebreide allergietest ondergaan om erachter te komen welke allergie het is.

Dit dus. Wie weet is het broertje van TS wel op een heel andere manier allergisch dan haar vriend.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 23:52

Koper schreef:
fargo schreef:
Ik vertelde dat ik slecht tegen zwartharige katten kan en toen zei ze nu je het zegt daar zit wel wat in, dat is vaak een andere structuur, prikt meer als het in je kleren of op je zit (zei zij) en houdt ook meer stof vast..

Dat lijkt me heel sterk. Wel kan ik me voorstellen dat je stof op zwarte haren beter ziet (net zoals wanneer een zwart paard gerold heeft en dan smerig is en een vos die gerold heeft niet)

Nou, mijn broer had altijd zwarte katten (zwart met wit) en daar had ik altijd problemen mee zodra ik daar over de vloer was.
En zij zat dagelijks tot over haar oren in de katten en zij beaamde het dat dat zeker kon.
Maar goed, ik neem gewoon nooit zwarte of langharige katten, ik neem het risico niet dat ik ze dan weg zou moeten doen en misschien zelfs de anderen ook niet meer kan velen. Mijn kortharige witjes en rooien en grijs/blauwen voldoen prima.

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 00:10

Ik ben zelf allergisch en heb astma, en ben ooit , voor een ex, bij 2 verschillende soorten katten op bezoek geweest. Gewoon bij mensen thuis. Heel gedoe, via Internet mensen aangeschreven. Hele vriendelijke reacties, op veel adressen welkom, en direct een goed beeld: ik liep 2 dagen met een vervormd gezicht all snotterd rond.overal vocht ophoping rond mn ogen. Vreselijk! En als je bij een bezoek al zo reageert moet je het echt niet doen!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 00:19

Mocht je het nou een weekendje in huis willen proberen, mag je mijn langhaarbengaaltje wel eens lenen. Hij heeft al eerder voor dat doel elders gelogeerd en dat ging prima (hij vind alles best zolang hij eten, drinken, een kattenbak en aandacht heeft :+ )

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 00:30

Mijn vriend heeft een keer katten uit het asiel gehaald.
Daar was afgesproken dat ze een week 'op test' kwamen, om te kijken of ze zouden kunnen aarden (het waren 2 hele angstige katten). We kregen zelfs hun eigen spulletjes uit het asiel mee, omdat het bekend was en voor het geval het niet zou klikken dat we niet allemaal dure spullen hoefden te kopen.
Ze aardden prima (binnen 3 dagen van angstig onder de bank naar brutaal op schoot), maar mijn vriend bleek helaas allergisch voor hun speeksel. Dus zijn ze na een weekje terug gegaan.

Misschien kun je bij een asiel langs gaan en je vragen stellen? Dan kun je beginnen met je broertje en vriend daar kennis met een kat te laten maken, en mits er dan geen allergische reacties zijn een afspraak maken voor een test in je huis.
Ik weet niet of alle asielen dit doen, maar zij zijn gebaat bij een goede match dus willen je waarschijnlijk graag helpen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 00:52

Fargo, ik reageerde op wat je over stof schreef. Elke kat met gelijke vachtstructuur wordt precies even stoffig alleen zie je dat op zwarte haren beter. Ik heb een tortie tabby met veel ondervacht gehad (waar dus meer stof in blijft zitten) en een bicolor zwarte met weinig ondervacht en die zwarte ziet er altijd veel stoffiger uit. Omdat hij zwart is, niet omdat hij stoffiger is.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 09:05

Koper schreef:
Fargo, ik reageerde op wat je over stof schreef. Elke kat met gelijke vachtstructuur wordt precies even stoffig alleen zie je dat op zwarte haren beter. Ik heb een tortie tabby met veel ondervacht gehad (waar dus meer stof in blijft zitten) en een bicolor zwarte met weinig ondervacht en die zwarte ziet er altijd veel stoffiger uit. Omdat hij zwart is, niet omdat hij stoffiger is.

aah, dan snap ik het weer ;-)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 09:10

Leonoor schreef:
Mocht je het nou een weekendje in huis willen proberen, mag je mijn langhaarbengaaltje wel eens lenen. Hij heeft al eerder voor dat doel elders gelogeerd en dat ging prima (hij vind alles best zolang hij eten, drinken, een kattenbak en aandacht heeft :+ )

Het heeft op zich minder nut om zomaar een kat die niet definitief blijft uit te proberen, want even extreem gezegd elke kat is anders.
Toen ik mijn 2 eerste poezen adopteerde (toen ik al wist dat ik allergisch was, thuis hadden we ook altijd een poes toen ik klein was - maar toen wist ik het nog niet ;-))
Toen heb ik gezegd, geef ze me maar even - als ik mijn neus er veilig in kan stoppen zonder te beginnen met proesten dan is het waarschijnlijk safe ;-) En ze toen een weekend op proef (voor de zekerheid, ik wist eigenlijk al genoeg) meegenomen.

Als je puur wilt kijken of het mogelijk is, ja dan is het een optie om even een kat te lenen zeg maar. Maar het geeft geen garantie voor een andere met ander haar/kleur/vacht/huid - dat bedoel ik eigenlijk te zeggen ;-)

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 11:44

Bedankt voor alle reacties! Ik heb aan alle informatie echt wel iets.
Ik ga vanmiddag bij een asiel langs, misschien dat we daar in een ruimte kunnen zitten met een kat, kijken hoe mijn vriend reageert. Mocht dit goed uitpakken zou ik nog best op je aanbod willen ingaan Leonoor!

Zou het ook niet veel verschil maken als ik zorg dat het huis goed schoon blijft (doe ik toch wel), maar het kan altijd beter natuurlijk.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 12:10

Goed dat je langsgaat, dat is de enige manier om erachter te komen. :)
Hier ook iemand met astma + allergieën en alle adviezen hier zijn waarschijnlijk goed bedoelt, maar bij iedereen is het anders.. Persoonlijk reageer ik minder op langharen dan op kortharen, maar er zijn ook mensen bij wie het andersom is.

Succes vanmiddag, laat even weten hoe het ging. :)

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 12:13

Ik heb net gebeld, om half 2 gaan we langs.
Ze hebben heel veel verschillende katten, weet niet of het mogelijk is om met 1 kat apart in een ruimte te zitten, want als we een groot verblijf ingaan met meerdere katten en hokken denk ik dat hij wel reageert.

Ik ben erg benieuwd, mocht hij hier niet goed op reageren wil ik toch overwegen om naar een cattery te gaan in Siberische boskatten of naar de naaktkat te kijken, die blijkt ook nog wel goed te zijn. Al zou het de mooiste optie zijn om een weekend 1 kat in huis te nemen, want 1 kat in huis of 20 in een opvang scheelt al een hoop.

williejanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 12:15

ik heb hier ook al een aantal mensen over de vloer gehad die allergisch zijn voor katten, maar voor mijn kat totaal geen last hebben. (selkirk rex)

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 17:08

We waren vanmiddag bij het asiel geweest.
We waren half 2 geariveerd en gingen om kwart voor 3 naar huis. Mijn vriend heeft geen extreme allergie reactie gehad ontdanks dat we bijna 1,5 uur bij een stuk of 20 katten hebben gezeten in een 'kleine' ruimte.
Hij werd na een uur wel iets snotterig en moest 2 a 3 keer hoesten, hij vond echt dat het meeviel (normaal kreeg hij namelijk bijna geen lucht meer). We hebben een ontzettend leuke jonge kater gezien, ik wilde hem eigenlijk al meenemen, haha.

We hebben afgesproken dat wij er over na denken, en dan een kat op proef (14 dagen) mogen nemen. Gaat het niet, mag hij/zij terug. Heel fijn dus.

Nu hadden ze hier echter wel alleen kortharige katten. Ik en mijn vriend willen toch graag ook bij de langharige gaan kijken.. maar die hebben ze hier niet in asiel's in de buurt. Hoe en wat we daarmee gaan doen weten we nog niet.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 17:16

Mijn moeder heeft het hetzelfde als je vriend, we hebben altijd al katten gehad. Maar mijn oude kat overleed, we waren toen 3 jaar katloos maar een kennis van ons had toen een nestje kittens. We hebben er 2 meegenomen, mijn moeder had in begin erg last van allergie maar door medicijn is het probleem opgelost daarna is ze gaan afbouwen en ze kan nu weer samen met katten leven zonder medicijnen.

Maar denk vooral goed over na, het is zonde als jullie het kat moeten wegdoen vanwege allergie

Edit, we hebben gewoon oosters korthaar en HTK poes

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 19:12

Leuk dat het misschien wel gaat lukken!

Iets wat heel logisch is, maar wel waar; zorg dat je regelmatig schoonmaakt (stofzuigen, stoffen etc).
Mijn vriend heeft bij sommige mensen thuis namelijk veel meer last van zijn allergie dan bij anderen. Bij vrienden waar het helemaal zo erg niet is (terwijl die 4 katten hebben die graag binnen zitten), wordt altijd gemeld dat ze speciaal voor hem gestofzuigd hebben en zo mogelijk de hele dag een raampje open laten staan. Scheelt enorm. (dit is trouwens niet de speeksel-allergie; hij is ook nog eens op een of andere manier allergisch voor katers. Als ze gecastreerd zijn, wordt het beter. Dat kan dus blijkbaar ook haha)

holandia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 19:21

Hier is mijn katten allergie niet overgegaan (paarden ook niet maar goed die zijn buiten en kan je bij weggaan), honden allergie is wel weggegaan. Hij kan zich laten testen hoe het ervoor staat. Ik heb niet altijd reactie maar ook wel eens een vertraagde.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 20:05

Regelmatig stofzuigen en overal stof afnemen helpt zeker heel goed.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:24

Heb je gladde vloeren of heb je vloerbedekkening?
HEb je gordijnen of heb je luxaflex?

Dat soort dingen hebben al heel veel invloed op je allergie. Gladde oppervlakken kun je beter schoon houden, daar blijft minder stof en haren op achter bijvoorbeeld.
Heb je wel vloerbedekking dan is regelmatig stofzuigen zeker extra van belang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:47

Langhaar in het asiel is erg zeldzaam, maar je kan op www.dierenasiels.com filteren op langhaar :)

Wat super dat het zo geod ging al!

Rosmoov

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 22:46

Ik wil niet veel zeggen Papegara , maar ik ken je van het frettenforum....en weet dat je inmiddels al zovele huisdieren hebt gehad en je door bepaalde problemen ze toch telkens weer wegdoet of herplaatst ....sorry maar waarom begin je weer aan een huisdier ? Ik hoopte dat je na het fretten en alle andere dieren avontuur nu eens zou stoppen....hoelang duurt het voor je deze kat weer herplaatst ?