bokkers met geiten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jessicauvita

Re: bokkers met geiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 15:49

Ahhh geweldig die foto's hahah

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 15:56

Ze heeft het nu af en toe ook koud, staat ze te rillen in het hok :(:) dunne vacht :P
Hebben er nog 2 maar die staan nooit op foto's :+

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:47

Nou mijn twee lieve geitjes doen het best goed, zijn nog wel wat schuw maar wordt al minder, kon er vandaag redelijk bij in de buurt zitten en zachtjes aaien.
Ik heb ze vanwege de extreme kou nog niet naar buiten gelaten, ik laat ze deze week even in het hok zodat ze ook goed aan ons wennen, ga er steeds een tijdje bijzitten met wat lekkers en aai ze dan.
Verder hebben we voor de kleine een warmte lampt opgehangen want ze had het best wat koud volgens mij.
Eten en drinken doen ze prima al merk ik wel dat niet gewend zijn aan ander voer dan biks, appeltjes en brood laten ze mooi liggen, maar dat komt vast nog wel ;)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 19:09

jjustangela schreef:
Wij hebben een dwerggeitje in huis!:)

Woow wat leuk! Maar het roept wel wat vragen op. :P
Waar is ie 's avonds/'s nachts ? Waar doet die zijn behoefte in?
En haren, hoe zit het daar mee? En hebben jullie ook een weitje ofzo voor hem?
:=

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 15:18

ThessaKeizer schreef:
Nou mijn twee lieve geitjes doen het best goed, zijn nog wel wat schuw maar wordt al minder, kon er vandaag redelijk bij in de buurt zitten en zachtjes aaien.
Ik heb ze vanwege de extreme kou nog niet naar buiten gelaten, ik laat ze deze week even in het hok zodat ze ook goed aan ons wennen, ga er steeds een tijdje bijzitten met wat lekkers en aai ze dan.
Verder hebben we voor de kleine een warmte lampt opgehangen want ze had het best wat koud volgens mij.
Eten en drinken doen ze prima al merk ik wel dat niet gewend zijn aan ander voer dan biks, appeltjes en brood laten ze mooi liggen, maar dat komt vast nog wel ;)

Die wind is ook echt koud!
Ze zullen vast wel snel gewend zijn!

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 18:01

Vanmiddag was het eventjes best lekker op het weitje, wind was wat gedraaid en het zonnetje scheen, dus de dames lekker even naar buiten gelaten, vonden ze wel een beetje spannend en ze waren ook snel weer binnen maar de eerste passen buiten zijn gezet :P
Afbeelding

Afbeelding

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 09:56

Sjors schreef:
jjustangela schreef:
Wij hebben een dwerggeitje in huis!:)

Woow wat leuk! Maar het roept wel wat vragen op. :P
Waar is ie 's avonds/'s nachts ? Waar doet die zijn behoefte in?
En haren, hoe zit het daar mee? En hebben jullie ook een weitje ofzo voor hem?
:=

haha dat snap ik:P ze is zindelijk en doet haar behoeft op een kattenbak. Ze verhaart eigenlijk nooit dus daar hebben we geen last van. En ze heeft haar eigen stoel dus daar ligt ze snachts op te slapen :D Overdag loopt ze gewoon los over het erf heen, en knabbelt overal aan wat ze kan vinden, we hebben dus geen weitje voor haar, en weg lopen doet ze ook niet :D

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:03

Varkens hebben denk ik ook niet zoveel behoefte aan een wei...geiten zijn eigenlijk ook niet echt blij met gras, die gaan voor onkruid....of mijn fruitboompjes.. :Y)
Maar wel heel leuk hoor, ik <3 biggies!!

Hier nog een grappig fotootje dat onze mormels aan het dansen zijn. :D
Afbeelding

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 18:21

Hahahaha, leuke foto zeg!!
Grapjassen :+

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 09:14

Wij hebben ook 2 geiten. Of eigenlijk een weer en een geit, we hoeven geen jongen enzo :')
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 7357_n.jpg
Dit zijn melkgeiten maar we wilden geen standaard witte, dus het mannetje is gekleurd en het vrouwtje is ook niet helemaal wit. Eigenlijk was het mannetje van een vriendin, maar die hoefde hem niet meer en toen het vrouwtje hier geboren werd bij onze verhuurder hebben we die erbij gedaan zodat ie niet alleen stond.
Deze 2 blijven wel achter gaas maar lopen ook aan de lijn mee en kunnen ook aan een stick staan, ze eten zuring :j ideaal dus :D
Stiekem zijn we wel een beetje aan het zoeken naar een goed tehuis voor ze, vooral het mannetje (fles gevoed) vind het geweldig om geknuffeld en vertroeteld te worden en het vrouwtje is iets minder tam maar die laat zich nu ook graag aaien en ik merk dat ze hier dan gewoon tekort komen...

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 09:19

Ik heb meerdere geiten. 1 is ondertussen 13 en mega tam (Zara) . Zij is jaren geleden bij ons geboren en altijd gebleven. Die hebben we als klein geitje met flesjes zitten voeren omdat ze te zwak was. Zij heeft nu per ongeluk weer 2 lammetjes gehad. Helaas is het meisje daarvan overleden na 9 dagen.

Verder hebben we nog een melkgeit en haar dochter, de dochter van Zara van een jaar oud (Gabje) en de dochter van Zara van 2 jaar oud.

Vroeger hadden we veel meer geiten. Ik vind het altijd erg leuk om die kleintjes tam te maken. Al was het dit jaar niet de bedoeling dat Zara weer drachtig zou worden.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 09:26

Ow, wat raffie, het mannetje, ook érg leuk vind is racen met je :j ga je rennen dan rent ie al bokkend en springend mee :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 16:26

Geitjes, geweldige beesten! Heb er zelf 3 gehad in het verleden en baal er nog steeds van dat ik ze gedwongen moest afstaan. De boerin, waar ze stonden, had ze via haar bedrijfsnummer kunnen ophalen (omdat ik zelf helaas geen boerin ben) en ik had ze gekocht van de fokker. Ik deed allemaal leuke dingen met ze en kon ze na verloop van tijd al heel wat kunstjes laten doen. Het hele verhaal zal ik besparen, maar het kwam erop neer dat de boerin het niet prettig vond dat ik dagelijks naar mijn geiten toe kwam (zij was altijd binnen en ik liep niet in de weg) en vooral niet dat ik met ze aan het tutten was. Ondanks dat ik ook regelmatig haar geiten verzorgde en betaalde voor alles. Zij wilde ze alleen maar bij haar laten grazen en dat ik dan één keer in de zoveel tijd eens lang zou komen om te kijken hoe het met ze ging. Nou, daar heb je in mijn ogen geen dieren voor. De geiten waren helemaal uitgelaten als ik langs kwam, want ze hadden duidelijk plezier in al die aandacht. Omdat de boerin zelf geen kinderen kon krijgen, nam ik mijn zoon indertijd al zo min mogelijk mee. Maar ja, op zijn leeftijd (hij was 4 of 5 jaar) was het natuurlijk fantastisch om naar de geitjes te gaan! Toen zei de boerin op een dag dat ze niet meer wilde dat ik zou komen en dat zij de geiten wel van me zou overkopen, want ik kon er nergens anders mee naar toe. Ik heb me een ongeluk gezocht naar een andere plek, maar naast dat ik geen andere plek bij ons in de buurt of zelfs verder weg kon vinden, wilde de boerin niet dat ze haar erf af zouden gaan (ze was, zoals ze zelf zei, inmiddels gehecht aan de beestjes en "de andere dieren zouden er stress van krijgen als ze weg zouden gaan"). Kortom: ik stond - toen - met mijn rug tegen de muur en heb er na veel vieren en vijven mee ingestemd. Kort daarna waren de geiten verdwenen en er is mij nooit gezegd waar ze naar toe zijn gegaan. Kan wel iets verzinnen, maar daar word ik zelf niet echt blij van. Als ik toch ooit zelf de ruimte heb, vraag ik een bedrijfsnummer aan en neem ik weer geitjes. Want, wat ik al zei: ze zijn echt geweldig! :j

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 16:28

Geiten zijn inderdaad leuk :)

We moesten ze gister bekappen :')
wat een gedoe zeg.. eerste x sinds de dierenarts heeft gezegd hoe we het moesten doen etc. Nou, dat wil je niet vaak doen zeg _O-

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:22

Robin_Rikkie schreef:
Geiten zijn inderdaad leuk :)

We moesten ze gister bekappen :')
wat een gedoe zeg.. eerste x sinds de dierenarts heeft gezegd hoe we het moesten doen etc. Nou, dat wil je niet vaak doen zeg _O-

Ik doe het regelmatig bij onze buren ;-) Maar heb nergens problemen mee :D
Waar loop je dan tegenaan?

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:23

Uhm, vooral geiten die tegen stribbelen :')
en we hadden een bekap mesje gekocht maar daar komen we er absoluut niet mee doorheen, dus maar een normaal mesje gebruikt :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:28

Haha wij lopen er met bekappen ook tegenaan dat ze oersterk zijn en het niet hun favo bezigheid is, dus mijn man die gelukkig ook sterk is er regelmatig een blauwe plek aan overhoudt. :P
Maar het bekappen zelf is zo gebeurd, het scheelt wel als ze regelmatig op 't harde lopen, dan is er weinig werk aan.
Ik doe het trouwens met een stevige keukenschaar, vind ik het makkelijkst werken. :j

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:34

Robin_Rikkie schreef:
Uhm, vooral geiten die tegen stribbelen :')
en we hadden een bekap mesje gekocht maar daar komen we er absoluut niet mee doorheen, dus maar een normaal mesje gebruikt :)

Wat raar dat je er met een bekapmesje niet doorheen komt, lekkere kwaliteit :D

Wat voor (formaat/ras) geit hebben jullie? Onze melkgeiten leg ik op de zijkant met mijn knieën bij de poten..
En wel op zo'n manier dat de geit haar poten niet krom kan doen, waardoor ze niet kan opstaan.
Zoals ik het nu beschrijf is het heel vreemd, en dat is het eigenlijk ook :D
Ik zorg er gewoon voor dat geitlief haar poten niet krom kan doen, en daarbij zit ik regelmatig in de meest vreemde houdingen tijdens
het bekappen :=
Met 2 personen is natuurlijk makkelijker! Dan houdt 1 persoon (kan ook op bovenstaande manier) de geit in bedwang en de ander bekapt.
Kleine geitjes kun je het beste optillen/op schoot zetten.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:42

Die van mij zijn veel te sterk voor mij alleen, die sleuren me zo mee als ze niet willen terwijl het verder van die makke beestjes zijn... O:)
Het makkelijke is wel dat ze goeie handvatten hebben.
Het zijn kruisingen en ze zijn een beetje uit de kluiten gegroeid. :+

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:45

Nou we hebben 1 kruising met melkgeit en 'normale'geit :') en uh, die is zooo steek, mar mijn vader deed het bekappen en ik ze vast houden en pffoe :')
Verder 2 kleine geitjes maar die trappen flink en 'steigeren' enz. de laatste hebben we nog nier gedaan want mijn vader kreeg last van zijn rug. We hebben ze in 5 jaar tijd of eigenlijk sinds we de geiten hebben zijn ze nog niet bekapt. En vorige x met inenting heeft de DA ze bekapt en nu groeien ze sneller ofxo hahaha

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:03

Wij doen ze elk half jaar en dan is het zo klaar, ik ben nog geen 10 minuten per geit bezig.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:18

Denk dat wij ook ong 10 minuten bezig waren met 1 geit.. De kruising wel langer omdat die een zwak pootje heeft en die kan daar niet lang opstaan en ook lastig met bekappen om niet pijn te doen :)

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:20

Hier beginnen de geitjes zich nu wel thuis te voelen, kropen ze eerst in een hoekje als ik de stal binnen kwam, nu staan ze al met de pootjes in de vensterbank om te kijken waar ik blijf. Ze lopen nu ook dagelijks een paar uur buiten, en ook dat ging de eerste paar keer heel voorzichtig maar vandaag waren ze toch leuk aan het rennen en gekke bokkensprongen aan het maken :D Heb echt genoten van ze, leuke dieren!! Ik kan ze ook al aardig aaien en ze eten en drinken goed, ze blijven nu ook rustig liggen als ik het stalletje binnen kom, eerst vlogen ze direct overeind. Gaat wel goed komen met die twee tutjes van mij ;)

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:22

Mooi!!
Leuk om te zien he :)
Als het hier lente wordt en 's avonds langer licht dan gaan ze hier af en toe ook los!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 22:08

Ik gebruik een rechte snoeischaar plus een mesje. Gaat snel en makkelijk. Ik doe de te bekappen geit wel eerst een halsband om en zet haar met een touw door een ring vast aan de muur. Dan zet ik haar tussen de muur en mij in. Het is zo klaar. Na afloop krijgen ze een stukje brood.