welke hond om mee in de bossen te nemen met paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:50

Ik neem zelf mijn Bull mastiff mee op wandeling! Het is maar hoe je zo opvoed.
En de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ze altijd met korte ritten meegaat (max anderhalf uur) en liefst als het heel koud is (dus winterseizoen). En na iedere galop moeten we even wachten op madam. De eerste keren rende ze mee maar nu heeft ze door dat we ooit wel eens stoppen en netjes op haar wachten.
Ze vindt het wel heel leuk om mee te gaan.
Vriendin van mij haar border collie loopt heel goed mee, zou niet inzien waarom dit niet gaat. Mijn pa zijn jack russel, loopt prima mee, die luistert dan ook heel goed.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:51

Schotse collie? Die van ons gaat toch braaf overal mee naar toe en helpt zelfs op de wei, vind ik geweldig leuk :D

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:52

Ik heb een bordercollie,
En die werkt prima! Hij heeft uithoudings vermogen, is trouw en heel slim en luisterd super goed.
Laatst bijgewerkt door Lau op 07-03-13 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:52

Hou je er rekening mee dat honden in Zweden een groot deel van het jaar niet los mogen ? Dit is wettelijk vastgesteld.

Anoniem

Re: welke hond om mee in de bossen te nemen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:53

ik zou ook naar een briard kijken! :)

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:53

als je het echt gezellig wilt hebben? een lenige hond, goed uithoudingsvermogen, let altijd op je en loopt niet bij je vandaan en gewoon hartstikke leuk? SCHAPENDOES !!!
Wonen er meer van in Zweden (in NL geboren ook)

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:54

Je hebt vele soorten herders...

Duitse, Zwitserse, Schotse Collie, Border Collie, etc.etc.
Voor en zorgboerderij kan dat dus ook juist een optie zijn, want niet elk herder-ras is even fel/waaks.

Het voordeel van een herdershond is dat ie heel graag bij de baas blijft en niet zozeer zijn neus achterna gaat... (over het algemeen dan, hè)

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:55

Mi_Amore schreef:
Schotse collie? Die van ons gaat toch braaf overal mee naar toe en helpt zelfs op de wei, vind ik geweldig leuk :D

Ik denk dat alle soorten collie wel geschikt zijn om mee te lopen met de paarden. Wij gaan geregeld met groep rijden waar dikwijls 3 à 4 honden mee lopen, heel uiteenlopende rassen.
Ik zou richting australian shepperd gaan of australian cattle dog gaan. Je moet met een paar fysieke dingen rekening houden. Hele dikke vachten of honden die het snel warm hebben is niet zo een goed idee want die laat je al beter thuis in de zomer. Ook natuurlijk de uithouding. Wil je dagritten doen, dan kies je voor een hond met veel uithouding. 1 nadeel als je niet gaat rijden, hebben die ook hun beweging nodig. Kruipt dus wel wat tijd in.
Ik heb ook al een dobberman pincher (schrijf je het zo) mee weten gaan, klein klein hondje en dat ging prima. Dus niet zozeer de grootte als wel uithouding is belangrijk. En ja, ze moeten gewoon heel goed luisteren, dat is nog de belangrijkste voorwaarde.

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 11:58

Caesar schreef:
Het valt me op dat je de laatste tijd wel erg veel "nutteloze" topics opent, met een beginpost van 0.
Kun je niet beter iets openen: "ik ga naar Zweden en ik neem mee" ofzo...

haha ook mn zusje van 11 zit hier op :p ze mag zelf geen account dus dan krijg je dit he haha

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:11

Een golden retriever zou prima mee kunnen hoor, goed afgericht geen probleem

Zelf heb ik labrador, ze is nu nog te jong, maar voor haar is het ook de bedoeling dat ze straks los mee kan tijden een bosritje

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:13

Wij hadden een Kooiker x Border Collie.. als je er een met karakter zoekt, zou ik zo een nemen.. Wát was die hond lief zeg. Luisteren goed, kunnen ook nog een potje rennen etc.

rakkertjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:16

Ik neem mijn goldenretriever ook vaak mee op buitenritjes met mn paard.. gaat prima! <3

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:31

Ik heb een Australian Shepherd die altijd los mee gaat. Super uithoudingsvermogen en hij is graag bij mij in de buurt dus hij loopt altijd netjes mee. Doet onderweg wel zijn eigen ding, maar gaat niet weg. Verder is hij een beetje een schijterd voor andere honden dus ik hoef niet echt op te passen dat hij bij elke hond die we tegen komen blijft hangen.

Mijne heeft behoorlijk veel vacht en we wonen in een skigebied in Oostenrijk, maar hij heeft niet echt last van sneeuw wat aan zijn vacht blijft hangen.
Soms wel, maar dan bijt hij het er zelf even uit en volgt me weer.

http://www.youtube.com/watch?v=wPMievWCjZc

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:07

CrazyCat schreef:
Ik heb een Australian Shepherd die altijd los mee gaat. Super uithoudingsvermogen en hij is graag bij mij in de buurt dus hij loopt altijd netjes mee. Doet onderweg wel zijn eigen ding, maar gaat niet weg. Verder is hij een beetje een schijterd voor andere honden dus ik hoef niet echt op te passen dat hij bij elke hond die we tegen komen blijft hangen.

Mijne heeft behoorlijk veel vacht en we wonen in een skigebied in Oostenrijk, maar hij heeft niet echt last van sneeuw wat aan zijn vacht blijft hangen.
Soms wel, maar dan bijt hij het er zelf even uit en volgt me weer.

http://www.youtube.com/watch?v=wPMievWCjZc

Effe off topic. Als er hier 1 vlokje sneeuw valt durft niemand nog te paard de baan op en jullie rijden er gewoon lekker door. Vind dat altijd zo grappig, wat een hoop bangerikken zijn we toch :D .

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 14:09

Dana82 schreef:
Effe off topic. Als er hier 1 vlokje sneeuw valt durft niemand nog te paard de baan op en jullie rijden er gewoon lekker door. Vind dat altijd zo grappig, wat een hoop bangerikken zijn we toch :D .

Als ik niet in de sneeuw zou rijden kan ik ruim 4 maanden niets doen.
Het is in Nederland meestal wel gladder dan hier hoor, hier valt poedersneeuw en niet die slush die je in NL meteen hebt.
Maar daar was ik ook eigenwijs en reed ik als het gesneeuwd had gewoon buiten. Mijne staan ook niet op ijzers, de meesten hebben hier sneeuwbeslag.
Trouwens met mijn merrie rij ik in de winter liever niet die is behoorlijk hittepetit, mijn ruin is heel voorzichtig.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 14:13

Ik rij ook wel gewoon in de sneeuw hoor, ik ken de omgeving hier wel, weet waar er plassen en stronken onder de sneeuw liggen dus die vermijd ik maar verder gewoon lekker rijden, ga ook gerust een stukje galopperen.
Door de sneeuw rijden is toch juist het mooiste wat er is, is zonde om dan ineens niet te gaan rijden.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 14:18

anneliesdj schreef:
Ik rij ook wel gewoon in de sneeuw hoor, ik ken de omgeving hier wel, weet waar er plassen en stronken onder de sneeuw liggen dus die vermijd ik maar verder gewoon lekker rijden, ga ook gerust een stukje galopperen.
Door de sneeuw rijden is toch juist het mooiste wat er is, is zonde om dan ineens niet te gaan rijden.

Dat gekraak van sneeuw onder de hoeven vind ik altijd zo heerlijk rustgevend. En ik galoppeer ook gewoon trouwens.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 14:43

Mijn Berner ging altijd met me mee op buitenrit.. Vanaf een jaar of drie tot zeker negen jaar heeft ie dat volgehouden.. Tot een maand voor dat ik hem helaas in moest laten slapen ;( ..heeft ie altijd zoveel beweging gehad.. Ze kunnen traag overkomen.. Maar denk dat het qua ras niet veel uitmaakt (niet teveel jachtinstinct) maar aan de conditie en aan hoe goed je dier naar je luistert..
Heb nu een podenco nou die nemen we dus niet mee hahaha dat duurt misschien 5 min en dan zijn we d'r toch echt wel kwijt.. En ons Roemeense mixje is er helaas te angstig voor.. Maar vond het altijd heerlijk dat m'n hond mee ging als ik ging rijden.. Als hij mee was na de paarden wist ie al hoelaat het was en was die tijdens t opzadelen heeeeeeel ongeduldig haha was een mooi gezicht maar eenmaal op pad bleef die net zo mooi naast lopen..

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 14:49

BRT --> BB

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 15:59

anneliesdj schreef:
:j En die herders die zelfstandig op de kudde moesten passen, zijn bovendien heel goed waaks maar wel rustig van karakter. En ze hebben vrijwel zonder uitzondering lang haar dus net wat je wilt.

klopt :j

en daarnaast, zachtaardig zoals je wilt
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

goed met paarden
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

gehardheid tegen allerlei weersinvloeden, uithoudingsvermogen! schranderheid oplettendheid, een robuuste hond met een gevoelig hartje
kortom de beauceron :)

weet alleen zo snel niet of er dusdanige fokkers zitten in zweden

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:11

Beauceron is dan weer een van de weinigen die vrij kort haar hebben :P

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:15

Onze deerhound zijn we aan het trainen om mee naar buiten te gaan. Ook onze Barzoi vind het heerlijk met met de paarden mee te rennen.
Voordeel, zijn grote honden en vanouds altijd al honden die met de ruiter meeging.

annewill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:16

Bordercollie.
Die hebben een uithouding van weet ik hoelang.
Enige nadeel, hij reageert extreem op de zweep. Niet dat hij er een tik mee krijgt hoor. Maar zodra er 1 keer mee geknald word, gaat tie helemaal door het lint. :')

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:16

vrij kort als je de briard bijv in je hoofd hebt ja :P verder is het vrij kort dik en stevig met ondervacht

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:19

En laat jij nu net pups hebben!! Je kunt er vast wel een voor ts apart houden :D