Mijn guppies gaan 1 voor 1 dood!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Re: Mijn guppies gaan 1 voor 1 dood!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 23:21

Ik heb ook geen verwarmingselement hoor? Water is gewoon op kamer temperatuur. Als je zorgt dat je een thermometertje in het water hebt hangen, en zorgt dat je weet hoe warm je water moet zijn, is er echt geen probleem, als je maar niet elke keer teveel van watertemperatuur veranderd. Bij mij ging het doodgaan van de vissen vanzelf over.. xD
Ik heb een tijdje geleden ook een vis gehad, die tot op zijn graten toe was weggerot in het water := die is denk ik klem komen te zitten onder het huisje, maar denk niet dat een dooie vis er wat mee te maken heeft...

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 23:36

Tja beetje gek dit, je bent gehecht aan je guppen en wil niet dat ze dood gaan maar een groter aquarium kopen voor hun! welzijn wil je ook niet. Leg je er dan maar bij neer dat je guppen een voor een het loodje zullen leggen. Guppen zitten graag verwarmd (koud hebben ze hier ook overleefd) en hebben wel wat zwemruimte nodig. Je houdt trouwens niet aan 1 cm vis per liter, dan kan je gruwelijk veel vis erin stoppen, maar 1 cm vis per cm aquarium, aqua van 80 cm dus max 80 cm aan vis in. Ik heb een 80 cm (120 liter) bak met 4 guppen en wat tropische vissen erbij en die doen het super! Eentje is in het begin dood gegaan maar die was ook het meest mager van het stel. Dus als jij ook maar iets om je vissen geeft dan gooi je je vissen in een aquarium van MINIMAAL 60 cm/50 liter en zet je dit aquarium weg of zet je er garnalen in (maar pas op die zijn nog veeeel gevoeliger voor veranderingen). Op MP heb je voor 20 euro al zo'n bak.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 23:40

_/-\o_ Hulde aan sappos

Ik ga mn vinkje weg halen bij het topic want ik weet inmiddels niet of mn tenen nog krommer kunnen trekken...
Ook vissen hebben recht op een waardig bestaan en dat is hier NIET ja lees het goed NIET het geval...

Ik vindt het rustig mishandeling te noemen... Het is maar een vis... Tsjaa hoe ver gaat we tis maar een kitten tis maar een veulentje.. Voor mij is zelfs een torretje een levend wezen dat een waardig leven verdient !

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 23:47

AustriaTrick schreef:
Hee, ik heb zelf ook een aquarium ( 60 l) met guppen en wat andere tropische vissen, ik had laatst ongeveer het zelfde.. ze verloren kleur en stierven een voor een, ik ben toen naar de 'vis expert' gegaan en ik kon het water laten testen, Ik kreeg een medicijn mee eSHA 2000, sinds een paar dagen er in gedaan en t gaat nu al beter, t water wordt wel gifgroen := Mischien kun je dat eens proberen?

Dankje! Haha dan lijkt het net alsof je het water nooit verschoont omdat het gifgroen i haha

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 23:53

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 23:57

Sappos schreef:
Je houdt trouwens niet aan 1 cm vis per liter, dan kan je gruwelijk veel vis erin stoppen, maar 1 cm vis per cm aquarium, aqua van 80 cm dus max 80 cm aan vis in.

Hier hebben wij ons aquarium op gebasseerd. Het staat op een, voor ons betrouwbaar lijkende, site, maar jij zegt dat het niet klopt? Heb nu niet het idee dat onze vissen te weinig ruimte hebben, ze ogen hartstikke happy :)
Of is dat puur gebaseerd op de zwemruimte die guppen nodig hebben?
Laatst bijgewerkt door Laura_x_ op 04-03-13 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 23:57

DozenPower schreef:
Dat kan best. Want de vis was al verkleurt en had al witte ogen

een dode vis moet je altijd zo snel mogelijk eruit halen. als ze gaan rotten dan komen er teveel afvalstoffen in je bak en hier gaan de vissen in no time van dood.
snap ook eigenlijk niet waarom je die vis er niet uit gehaald hebt of niet gezien hebt? moet in zo"n klein bakje toch duidelijk opvallen.
zou dus 1/3 deel water verversen en dit laten testen op nitriet/nitraat.

daarnaast ben ik het met de rest eens. bakje is echt te klein en zeker als ze gaan jongen. hoeveel vissen heb je er nu nog van over? ze jongen echt als een gek.
guppen zijn tropische vissen. ze kunnen het in koud water op zich wel over leven maar echt prettig vinden ze dit niet en vaak worden ze sneller ziek. als je echt om je dieren geeft dan koop je dus een grotere bak met filter en verwarming.
teveel vissen in zo"n bakje zorgt ook voor afvalstoffen. van hun ontlasting. dit gaat rotten en geeft ook nitriet/nitraat. hier kunnen vissen niet goed tegen. je moet wekelijks een deel water verversen dus je vissen krijgen elke keer een grote klap. afvalstoffen die oplopen en dan ineens weer schoon water.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 00:00

Laura_x_ schreef:
Sappos schreef:
Je houdt trouwens niet aan 1 cm vis per liter, dan kan je gruwelijk veel vis erin stoppen, maar 1 cm vis per cm aquarium, aqua van 80 cm dus max 80 cm aan vis in.

Hier hebben wij ons aquarium op gebasseerd. Het staat op een, voor ons betrouwbaar lijkende, site, maar jij zegt dat het niet klopt? Heb nu niet het idee dat onze vissen te weinig ruimte hebben, ze ogen hartstikke happy :)

Nee, bij lange na niet. Iedere vis heeft andere behoeftes, je moet dus specifiek kijken naar welke vis waar behoefte aan heeft en je bak daarop aanpassen of de vis gewoon niet kopen.

Mijn roofvis is maar klein, maar hij zwemt wel heel veel en actief, hij zou doodgaan van ongeluk in een bakje van 15 liter en heeft minimaal 40 liter nodig.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 00:01

DozenPower schreef:
Ik heb een oude aquarium van een vriendin nu. Ze kwam hem nog ff brengen hiervoor.
Ik heb mn guppen erin gedaan en nu gaat het hopelijk helemaal beter :)
Is deze aquarium wel goed?
http://photos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak ... n.jpg?dl=1

Dit ziet er al veel beter en groter uit :j
Goed dat je zo je best doet meid! +:)+

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 00:02

Tieme schreef:
DozenPower schreef:
Dat kan best. Want de vis was al verkleurt en had al witte ogen

een dode vis moet je altijd zo snel mogelijk eruit halen. als ze gaan rotten dan komen er teveel afvalstoffen in je bak en hier gaan de vissen in no time van dood.
snap ook eigenlijk niet waarom je die vis er niet uit gehaald hebt of niet gezien hebt? moet in zo"n klein bakje toch duidelijk opvallen.
zou dus 1/3 deel water verversen en dit laten testen op nitriet/nitraat.

daarnaast ben ik het met de rest eens. bakje is echt te klein en zeker als ze gaan jongen. hoeveel vissen heb je er nu nog van over? ze jongen echt als een gek.
guppen zijn tropische vissen. ze kunnen het in koud water op zich wel over leven maar echt prettig vinden ze dit niet en vaak worden ze sneller ziek. als je echt om je dieren geeft dan koop je dus een grotere bak met filter en verwarming.
teveel vissen in zo"n bakje zorgt ook voor afvalstoffen. van hun ontlasting. dit gaat rotten en geeft ook nitriet/nitraat. hier kunnen vissen niet goed tegen. je moet wekelijks een deel water verversen dus je vissen krijgen elke keer een grote klap. afvalstoffen die oplopen en dan ineens weer schoon water.

De vis lag helemaal in de hoek achter het plantje. Ik kon hem niet zien.
Alvast voor iedereen: bedankt voor jullie tips en meningen! Ik heb nu een grotere bak en hopelijk gaan ze et beter doen!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 00:03

_San87_ schreef:

Nee, bij lange na niet. Iedere vis heeft andere behoeftes, je moet dus specifiek kijken naar welke vis waar behoefte aan heeft en je bak daarop aanpassen of de vis gewoon niet kopen.

Mijn roofvis is maar klein, maar hij zwemt wel heel veel en actief, hij zou doodgaan van ongeluk in een bakje van 15 liter en heeft minimaal 40 liter nodig.[/quote]

Dat wist ik niet, weer wat geleerd :) Bedankt!

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 00:03

vuurneon schreef:
DozenPower schreef:
Ik heb een oude aquarium van een vriendin nu. Ze kwam hem nog ff brengen hiervoor.
Ik heb mn guppen erin gedaan en nu gaat het hopelijk helemaal beter :)
Is deze aquarium wel goed?
http://photos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak ... n.jpg?dl=1

Dit ziet er al veel beter en groter uit :j
Goed dat je zo je best doet meid! +:)+

Dankje :) ik wist niet dat het zo erg was om zo'n bak van 10/15 liter te hebben. Heel erg bedankt voor jullie tips!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 00:15

In het eerste aquarium zag ik een plantje in een mooi terracottapotje staan. Dat plantje moet je er even uithalen en het loodje wat om het uiteinde van het plantje zit even verwijderen (als je dit niet al gedaan hebt) vaak zit er een loodje aan die plantjes.

De vissen kunnen anders doodgaan vanwege loodvergiftiging.

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 00:17

Dankje! Ik ga er morgen GELIJK naar kijken. Want nu kan dat niet

annetjee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 00:24

Als ze achter elkaar dood gaan en je ziet geen rare dingen zoals vinrot, witte stip e.d. Dan is het vaak zo dat er teveel afvalstoffen in het water bevinden. Dan vergiftig je dus je vissen. een derde van je water verschonen per 2 weken. En in een hele kleine bak kunnen je waardes veel erger schommelen dan in een grote bak. Het duurt zo 2 mnd voordat een aquarium helemaal stabiel is. Je kan na 3 weken indd vissen erin doen maar dan moet je het wel in de gaten houden.

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 00:26

Dankje. Ja ik doe 1 x inde week 1 derde water eruit halen en verversen.

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 00:27

Ik liet elke week mn water testen tot het goed was

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 00:31

Heb je je oude filter materiaal gehouden ? Ivm de nodige bacterien of heb je ze nu op puur leiding water zitten? Als dat het geval is zeer goed testen1 of 2 maal daags anders gaan je vissen alsnog hemelen aan nitriet vergiftiging.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 00:34

nou in en bak met koud water doen guppen het prima, weet ik zo ben ik begonnen , nu heb ik een grote bak met verwarming en filter en er zijn er de laatste 3 weken zeker 10 gesneuveld. knepen vinnetjes aan en werden vellerig en doei. dus ik mag ook weer opnieuw beginnen, heb er nog 4, had er net 7 bij

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 00:45

In heb gewoon nog het oude filtertje en thermostaat

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 00:55

@ franka75 jou vis probleem heefter niet erg mee te maken of het water warm of koud is.. Ik zou de link leggen bij de 7 nieuwe die een ziekte bij zich konden hebben dit had in houd water net zo gebeurd :)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:54

Mocht je nog guppen willen... Waarschijnlijk mag je ze bij ons gewoon op komen halen. (Zwijndrecht)

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:02

In je openingspost heb je het over een dode vos in je aquarium :') .
Dus ik vraag heel serieus aan m'n vriend hoe dat nou in hemelsnaam zou kunnen...
:o? Gelukkig snapte hij wel direct dat het om een vis ging... :o

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:48

NatasjavE schreef:
In het eerste aquarium zag ik een plantje in een mooi terracottapotje staan. Dat plantje moet je er even uithalen en het loodje wat om het uiteinde van het plantje zit even verwijderen (als je dit niet al gedaan hebt) vaak zit er een loodje aan die plantjes.

De vissen kunnen anders doodgaan vanwege loodvergiftiging.

En als er schuim om de wortels gebonden zit dan moet dit er ook af. Hier zit een paar weken voeding in voor de plant. Voor in de winkel. Na een paar weken gaat dit rotten en geeft dit ook afvalstoffen af waar vidden niet zo goed tegen kunne .

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 17:20

Ja er zat schuim in en een loodje. Ik heb ze er allebei afgehaald en ik heb de plantjes vastgemaakt met een touwtje :)