Waar een goedkope en leuke Lakenvelder koe vinden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 19:13

amoj schreef:
Je maakt echt een verkeerde inschatting van een stier. Mijn oom is 1x gegrepen door zo'n klojo en die heeft het nog maar net overleefd. Als stieren ouder worden en niks meer te doen hebben (lees: kalfjes maken) worden ze vervelender.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een koe met kalf lelijk deed. Ja, brullen en trekken aan het touw, dat noem ik niet gevaarlijk maar gewoon vervelend.

Net zoals de anderen zeggen moet je een koe ook niet alleen houden. En heb je een beschutte/droge plek voor haar?

Ik heb een stal ja! Hooi,kuilgras,kuilmaïs,bieten en water is er natuurlijk ook! :P

Anoniem

Re: Waar een goedkope en leuke Lakenvelder koe vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 19:15

Waarom wil je bieten gaan voeren dan?

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 19:16

Nou Kahawa, als je dan perse je zin wil hebben, dan geef ik je die maar.
Ik woon op een melkveebedrijf, komen dus regelmatig handelaren over de vloer en als er een ding is dat zeker is is dat de 'heldhaftige' verhalen van de handelaren nooit over koeien gaan!
Hier kalft elke week wel een koe, maar mijn zowel mijn vader als mijn opa als de rest die er ooit bij is geweest is nog nooit aangevallen door een koe. Wel heeft mijn vader ooit moeten rennen voor zijn leven door stieren. Ook een handelaar die een flink ongeluk gehad heeft met een stier en ook met ossen moet hij altijd oppassen. Ik snap niet wat jij hier mee wilt bereiken, TS is 13, een KIND! Een kind met een stier of os zou ik toch niet blij van worden, ik wil er zelf ook niet bij in de buurt komen. Koeien zijn ook niet altijd lieverdjes maar het is een feit dat ze minder gevaarlijk zijn.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 19:16

amoj schreef:

Omdat ze dat ook eten?

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 19:16

annnepannne schreef:
Ik woon op een melkveebedrijf, komen dus regelmatig handelaren over de vloer en als er een ding is dat zeker is is dat de 'heldhaftige' verhalen van de handelaren nooit over koeien gaan!
Hier kalft elke week wel een koe, maar mijn zowel mijn vader als mijn opa als de rest die er ooit bij is geweest is nog nooit aangevallen door een koe. Wel heeft mijn vader ooit moeten rennen voor zijn leven door stieren. Ook een handelaar die een flink ongeluk gehad heeft met een stier en ook met ossen moet hij altijd oppassen. Ik snap niet wat jij hier mee wilt bereiken, TS is 13, een KIND! Een kind met een stier of os zou ik toch niet blij van worden, ik wil er zelf ook niet bij in de buurt komen. Koeien zijn ook niet altijd lieverdjes maar het is een feit dat ze minder gevaarlijk zijn.

Ik heb ook nog een vader er moeder hoor!

En ja,ik ben wel eens een keertje ''aangevallen'' door een stier ja,maar als je niets probeert geraak je toch ook nergens?
Er heeft me ook al wel eens een koe in mijn buik gestampt. Ja en? Daar word je pas sterker van. En daar geraak je ook wel overheen hoor! Ik ga toch ooit dood net zoals de rest. Dus dan kan ik er maar beter van genieten he..
Laatst bijgewerkt door SienenIvo op 23-02-13 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 19:17

SienenIvo schreef:
Luf_Midnight schreef:
als je vader melk op haalt voor de campina, gewoon aan een boer vragen of hij een koe insemineert met een lakenvelder rietje. rietje kost rond de 10 euro.
als het kalfje geboren is koop je het kalfje van de boer over voor nog geen 100 euro.
en dan is het een stuk makkelijker.
mijn vriend heeft thuis koeien en wij wilde ook wel eens een lakenveldertje tussen de koeien, dus een gewone koe geinsemineerd, en daar kwam een prachtig lakenveldertje uit (natuurlijk niet helemaal recht lakentje maar wel netjes in de midden)
was nog een kuisje ook dus die loopt nu lekker groot te worden.
wij hebben nu een lakenvelder, witruggen, brownswiss, fleckvieh en zweeds rood bont, naast de normale koeien. erg leuk zo'n apart gezeldschap.

Dat is ook slim! Daar had ik nog niet aan gedacht!
Maar melk je ze ook?

Dan is het een 50% lakenvelder en geen 'hele'
Mag ik vragen waarom je persé een Lakenvelder wilt en niet gewoon een andere soort?

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 19:18

SienenIvo schreef:
annnepannne schreef:

Ik heb ook nog een vader er moeder hoor!

Ja, maar ik maak uit jou berichten op dat de koe toch echt voor jou bedoelt is en niet voor je vader en moeder.
Zou dan toch leuk zijn als je er ook alleen veilig naar toe kan en dat je ouders er niet constant bij te hoeven zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 19:18

SienenIvo schreef:
amoj schreef:

Omdat ze dat ook eten?

Ja, en sojaschroot, cacaoschroot, krachtvoer... Dan kun je haar net zo goed alles geven, want een koe eet dat immers toch?
Denk dat je je dan ook nog wel even mag gaan inlezen over wat te voeren.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 19:19

annnepannne schreef:

Ik woon ook op een melkveebedrijf, maar we hebben daarnaast ook nog een ander ras voor vlees.

Koe met kalf kan even gevaarlijk zijn.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 19:20

wij melken kleine 60 koeien ja, en het lakenveldertje zal als ze groot genoeg is ook gemolken gaan worden.

ze is inderdaad 50% lakenvelder, maar is verder niet veel aan te zien hoor, en dan kan je de prijs ook laag houden wat ze zo graag wilt.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 19:20

amoj schreef:
SienenIvo schreef:

Omdat ze dat ook eten?

Ja, en sojaschroot, cacaoschroot, krachtvoer... Dan kun je haar net zo goed alles geven, want een koe eet dat immers toch?
Denk dat je je dan ook nog wel even mag gaan inlezen over wat te voeren.

Ik heb al geinformeerd bij de voederboer bij ons in de buurt en hij wil me wel helpen met het juiste voer uit te zoeken!

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 19:21

Luf_Midnight schreef:
wij melken kleine 60 koeien ja, en het lakenveldertje zal als ze groot genoeg is ook gemolken gaan worden.

ze is inderdaad 50% lakenvelder, maar is verder niet veel aan te zien hoor, en dan kan je de prijs ook laag houden wat ze zo graag wilt.

En heb je ook een bepaalde boer waar ze een goed rietje hebben of maakt dat niet zoveel uit?

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 19:22

annnepannne schreef:
Dan is het een 50% lakenvelder en geen 'hele'
Mag ik vragen waarom je persé een Lakenvelder wilt en niet gewoon een andere soort?

Omdat ik die graag wil en anders word het een Galloway of een gewone Holstein.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 19:23

SienenIvo schreef:
Luf_Midnight schreef:

En heb je ook een bepaalde boer waar ze een goed rietje hebben of maakt dat niet zoveel uit?

Rietjes komen van KI stations, dus de boer kan ze bestellen daar, dus als je wilt kun je er ook mee overleggen welke je wilt.
Meestal wordt gekeken waar de verbeterpunten zitten van de koe en welke stier daar sterk in is zodat er een betere koe uit komt.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 19:24

annnepannne schreef:
Ja, maar ik maak uit jou berichten op dat de koe toch echt voor jou bedoelt is en niet voor je vader en moeder.
Zou dan toch leuk zijn als je er ook alleen veilig naar toe kan en dat je ouders er niet constant bij te hoeven zijn?

Ze hoeven er toch ook niet altijd bij te zijn hoor!
We kunnen van de stal meteen naar binnen dus ik roep maar en dan wil ze best wel komen hoor! En anders bestaan er wel stokken of zo hoor!

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 19:24

annnepannne schreef:
SienenIvo schreef:

Rietjes komen van KI stations, dus de boer kan ze bestellen daar, dus als je wilt kun je er ook mee overleggen welke je wilt.
Meestal wordt gekeken waar de verbeterpunten zitten van de koe en welke stier daar sterk in is zodat er een betere koe uit komt.

Oke,ik zal het dadelijk even vragen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 19:25

Uhh, met een stok hou je geen koe of stier tegen...

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 19:26

amoj schreef:

Als ik haar een beetje tam maak zal het wel meevallen hoor.. (hoop ik toch) :P

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 19:28

SienenIvo schreef:
amoj schreef:

Als ik haar een beetje tam maak zal het wel meevallen hoor.. (hoop ik toch) :P

Nee, dat zal niet meevallen, een stok is niks.
De huid van een koe is zo dik dat ze daar niks/weinig van voelen.
Meestal luisteren ze wel, maar wij hebben ooit een oude chagerijn gehad die je kon blijven slaan en geen stap vooruit zette.
Koeien voelen niet zo snel pijn.

Maar voor je een koe aanschaft, ga alsjeblieft je eigen inlezen, leen boeken bij de bibliotheek, ga googlen, verzamel informatie, want je weet er echt te weinig van.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 19:30

Je denkt dat ik er te weinig van weet,maar dat valt nog best mee hoor!

Ik heb vroeger mee geholpen samen met mijn vader,ga soms bij een boer helpen samen met mijn neef en ik ga regelmatig nog naar de buurman. Denk je dat ik daar niet leer?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 19:31

koeien met kalfjes kunnen echt verveld worden , zelfst de liefste !
( bij ons hadden we een héél lief schaap , maar met lammetjes beet ze echt door
en liet je alle hoeken van de stal zien )

overgens begrijp ik heel goed dat je een lakevelder wilt , daar heb ik ook een zwak voor :D

ellissofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 19:31

leuk dat je een koe neemt Sien :) wel een foto plaatsen in het B debuut topic als je hem hebt he? succes met je zoektocht :)

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 19:31

romyloverrr schreef:
koeien met kalfjes kunnen echt verveld worden , zelfst de liefste !
( bij ons hadden we een héél lief schaap , maar met lammetjes beet ze echt door
en liet je alle hoeken van de stal zien )

overgens begrijp ik heel goed dat je een lakevelder wilt , daar heb ik ook een zwak voor :D

Hahah! Maar ik snap de risico's wel hoor.. Ook al ben ik nog maar 13 en een KIND..

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 19:32

ellissofie schreef:
leuk dat je een koe neemt Sien :) wel een foto plaatsen in het B debuut topic als je hem hebt he? succes met je zoektocht :)

Haha! Tuurlijk! Jullie krijgen hem als eerste te zien he! Dank je wel! Het zal wel lukken!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 19:33

oké , tja , als je genoeg mensen in je ongeving hebt die er goed mee om kunnen gaan
en ver verstand van hebben zie ik het probleem niet zo :P