hoe hond leren loslopen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:51

Ik zou het eerst met de lange lijn oefenen. Ik heb altijd geleerd dat mijn hond mij in de gaten moest houden. Dus liepen we buiten, dan rende ik ineens de andere kant op. Als ze dan kwam heel goed belonen. Ik heb het heel langzaam opgebouwt, ben denk echt dik een jaar bezig geweest voordat ze los kon. Het belangrijkste is dat jij leuker bent dan alles om de hond heen.. dus ga springen gek doen, rennen, verstoppertje doen, geef commando's ect ect..

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 21:54

onley schreef:
en ook niet als je super blij doet? dan zou ik hem gewoon helemaal niet loslaten als het eten hem ook niet boeit lange lijn eraan en klaar is kees en enkel in losloop parkjes hem zijn gang laten gaan

vind het maar raar dat het eten hem niet boeit hoe is die dan aan de lijn zelf trekt die of juist niet?

Nee super blij helpt ook niet. Ik laat hem sowieso alleen los in losloop parkjes, maar ik moet op een gegveen moment ook weer terug en dan begint het probleem.

Ja ik snap het ook niet, mn andere hond die luisterd wel gewoon en hij komt ook gewoon als ik m roep. Maar deze pff verschrikkelijk, terwijl hij het wel kon.
Aan de lijn trekt hij alleen alleen als hij een andere hond ziet, of iets ruikt. Maar ook dat is al een stuk minder en hij trekt amper.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 22:11

Volgens mij is je hond gewoon heel slim. Hij wil je niet kwijtraken maar hij wil ook niet aan de riem dus hij zorgt dat beide niet gebeurt :D . Doet die van ons ook, dus die moet je een beetje voor de gek houden. Wil je haar aanlijnen ga dan lekker spelen aan het eind een knuffel en zo ineens ben je aangelijnt :?

Is er echt niets dat spannender is dan de geurtjes/eenden ect. is er geen speeltje of voedsel dat hij echt top vind, vind hij het niet erg als je een andere hond gaat knuffelen? Speeltje top maken kan trouwens ook door het maar zo heel af en toe te geven/nieuwe speeltjes te gebruiken, iets waar je iedere dag de beschikking over hebt is natuurlijk niet leuk genoeg.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 22:13

Maar dan ben je denk niet intressant genoeg voor je hond...
Als je nou eens oefent met naast je zitten als er een andere hond aan komt,
En dat de hond naar jou kijkt, inplaats van naar de andere hond..

Mijn beagle had het dat ze al in alle verte naar andere honden ging.
Ik heb het nu zo geleerd, eerst netjes naast zitten,
En pas op mijn commando zeg ik ga maar..

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 22:15

Wat herkenbaar!

Mijn ouders hebben een inmiddels 2 jarige Friese stabij x berner seiner. Lijkt op een labrador overigens....

Super lief en enthousiast. Alles en iedereen vind ie leuk. Ook totaal geen dominantie in zich.

Kan goed luisteren tot hij is afgeleid.
Hij kan gewoon niet los. Nergens niet....
Hij ziet er ook totaal geen kwaad in. Hij lijkt niet te begrijpen waarom je boos op hem bent...

En mijn ouders hebben altijd honden gehad. Alle soorten en maten.
Zelfs de "gevaarlijke" hond die we gehad hebben kon los en had respect voor mijn ouders...

Maar deze.... Hij lijkt het gewoon niet te begrijpen...
In alles ziet hij lol.
Als hij beseft dat je boos bent, komt ie niet meer omdat hij niet op zijn lazer wil krijgen...

Ook ik probeer het elke keer als hij hier is. (Mag mams niet weten :o ) Snachts op het veld hierachter. Dan zijn er geen "afleidingen", maar toch komt elke keer weer het moment dat ie niet meer komt....
Terwijl ik goed beloon als hij komt. En netjes naast me loopt. Hij kan het ook allemaal. Maar het is allemaal zoooooo leuk!!

Sommige honden...
Wij hopen dat ie ooit volwassen in zijn koppie wordt....
Verder is het een tophond!

Ik weet geen oplossing voor je helaas. Sterkte!

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 22:22

liedje89 schreef:
Volgens mij is je hond gewoon heel slim. Hij wil je niet kwijtraken maar hij wil ook niet aan de riem dus hij zorgt dat beide niet gebeurt :D . Doet die van ons ook, dus die moet je een beetje voor de gek houden. Wil je haar aanlijnen ga dan lekker spelen aan het eind een knuffel en zo ineens ben je aangelijnt :?

Is er echt niets dat spannender is dan de geurtjes/eenden ect. is er geen speeltje of voedsel dat hij echt top vind, vind hij het niet erg als je een andere hond gaat knuffelen? Speeltje top maken kan trouwens ook door het maar zo heel af en toe te geven/nieuwe speeltjes te gebruiken, iets waar je iedere dag de beschikking over hebt is natuurlijk niet leuk genoeg.

Ik heb werkelijk alles geprobeerd, Jaloers is hij altijd als ik een andere hond aai/knuffel maar toch op zo'n moment komt hij wel wat dichterbij maar zodra ik mn arm uit steek om m te "aaien" rent tie gelijk weer weg. Speeltjes zijn even intressant, maar niet lang genoeg.
Hij is inderdaaad onwijs slim, beetje te slim denk ik soms -O- Ook binnen in huis, is hij te slim.
Wou dat hij wat dommer was, maar helaas. Hij kan zelfs snachts naar mn kamer sluipen, zo zacht dat ik hem niet hoor hij klimt zooo voorzichtig het bed op dat ik het niet voel.
Deuren? Hij maakt alles open, de bench? hij vind een manier om eruit te komen.
Hij is zoo slim....weet precies wat wel en niet kan....en echt geen woorden voor eigenlijk. Zijn blik zegt al genoeg :')

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 22:25

@ jes_sira, Ja de mijne snapt wel waarom ik boos ben.
Maar op het moment dat hij los is, vind hij ook alles geweldig...zo blij is hij dan. Ook rent hij naar alle honden toe hij is al zovaak afgesnauwd maar hij snapt het gewoon niet hij blijft gewoon doorgaan met spelen. Zit geen kwaad in, hij vind het allemaal een leuk spelletje, boos roepen helpt niet overdreven blij helpt ook niet. weglopen werkt het beste maar als nog is het moeilijk....

Ehona

Re: hoe hond leren loslopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 22:34

Je moet ook vooral het bij je roepen oefenen en hem dan niet vastmaken maar weer laten lopen. Want anders leert hij komen = vast en dan willen ze vaak niet meer komen (ook niet als je ze beloond). Dus regelmatig bij je roepen, belonen, en weer laten lopen.

Probeer ook eens een hondenfluitje, soms helpt dat als ze zijn gefocused op iets anders (bijv. een andere hond) om ze uit die focus te 'fluiten'. Als je daarna roept dat 'ie moet komen heb je misschien beter zijn aandacht.

Werken aan een lange lijn werkt naar mijn inziens niet, omdat een hond inderdaad heel goed beseft wanneer hij echt los is.

En wat al eerder is gezegd; niet naar hem toe lopen, maar juist van hem af. Dat kun je ook doen als je vindt dat hij te ver weg van je gaat. Bijvoorbeeld dat je hond maar in een straal van zoveel meter om je heen van je af mag, gaat hij verder dan roep je hem één keer en draai je je vervolgens om en loop je de andere kant op. Als hij dan komt, belonen en weer terug de kant op gaan waar je heen ging. Dit blijven doen telkens als hij buiten die denkbeeldige cirkel gaat. Zo leert hij dat hij niet te ver bij je vandaan mag lopen, en in je buurt moet blijven. Meestal als een hond door heeft dat je de andere kant op gaat dan komt hij wel achter je aan.

Als het nou toch niet lukt, ondanks de tips en adviezen gegeven in dit topic, dan raad ik je echt aan om les te nemen of opnieuw op cursus te gaan. Het kunnen los laten lopen van een hond vind ik ten eerste belangrijk voor de beweging van de hond, maar vooral ook voor de relatie en het respect tussen jou en je hond.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 22:37

Ja maar t is toch logisch dat als je hem boos roept dat die dan niet komt.. :s
Ik zou als ik jou was naar cursus met 'm gaan..

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 22:39

Sammy_xxs schreef:
Maar op het moment dat hij los is, vind hij ook alles geweldig...zo blij is hij dan. Ook rent hij naar alle honden toe hij is al zovaak afgesnauwd maar hij snapt het gewoon niet hij blijft gewoon doorgaan met spelen. Zit geen kwaad in, hij vind het allemaal een leuk spelletje, boos roepen helpt niet overdreven blij helpt ook niet. weglopen werkt het beste maar als nog is het moeilijk....

Ik denk dat hij het ook wel begrijpt... Maar hij ziet de ernst er niet van in. Alles is lol.
Ook hier werkt enthousiast doen allang niet meer. Hij laat zich niet foppen... Helaas...

Het is echt niet leuk. Ik weet het.... Altijd heb ik de honden van mijn ouders gehad als ze weg waren. Maar ben veel bij mijn paarden en hij kan gewoon niet mee... Ja wel voor even. Maar om hem uren vast te zetten.... Dat vindt ik zielig. Altijd heeft elke hond gewoon los gelopen hier...
Nu gaat ie naar mijn zusje aankomend weekend omdat hij gewoon niet mee kan...

Hopelijk wordt het beter als hij ouder wordt....

Sterkte!

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 22:46

Angeliquee18 schreef:
Ja maar t is toch logisch dat als je hem boos roept dat die dan niet komt.. :s
Ik zou als ik jou was naar cursus met 'm gaan..

Dat probeer ik ook zeker niet te doen, maar na een tijdje sta je wel enigszins te koken....

Cursus heeft ook die van mijn ouders gehad. Hij weet het ook allemaal wel...
Maar alles om hem heen is veel te leuk...

Mijn ouders zijn zeer ervaren. Daar ligt het zeker niet aan...

Ik oefen illegaal :D Mijn moeder is bang dat ie zichzelf in de problemen brengt.... Is nl. Uiteraardook wel eens gebeurd...
Want anders leert hij het nooit.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 22:49

Ukkiee schreef:
Je moet ook vooral het bij je roepen oefenen en hem dan niet vastmaken maar weer laten lopen. Want anders leert hij komen = vast en dan willen ze vaak niet meer komen (ook niet als je ze beloond). Dus regelmatig bij je roepen, belonen, en weer laten lopen.

Probeer ook eens een hondenfluitje, soms helpt dat als ze zijn gefocused op iets anders (bijv. een andere hond) om ze uit die focus te 'fluiten'. Als je daarna roept dat 'ie moet komen heb je misschien beter zijn aandacht.

Werken aan een lange lijn werkt naar mijn inziens niet, omdat een hond inderdaad heel goed beseft wanneer hij echt los is.

En wat al eerder is gezegd; niet naar hem toe lopen, maar juist van hem af. Dat kun je ook doen als je vindt dat hij te ver weg van je gaat. Bijvoorbeeld dat je hond maar in een straal van zoveel meter om je heen van je af mag, gaat hij verder dan roep je hem één keer en draai je je vervolgens om en loop je de andere kant op. Als hij dan komt, belonen en weer terug de kant op gaan waar je heen ging. Dit blijven doen telkens als hij buiten die denkbeeldige cirkel gaat. Zo leert hij dat hij niet te ver bij je vandaan mag lopen, en in je buurt moet blijven. Meestal als een hond door heeft dat je de andere kant op gaat dan komt hij wel achter je aan.

Als het nou toch niet lukt, ondanks de tips en adviezen gegeven in dit topic, dan raad ik je echt aan om les te nemen of opnieuw op cursus te gaan. Het kunnen los laten lopen van een hond vind ik ten eerste belangrijk voor de beweging van de hond, maar vooral ook voor de relatie en het respect tussen jou en je hond.

Dat van die cirkel is iets dat ik ga proberen.
Al is hij niet bang je kwijt te raken.
Is namelijk al een paar keer gebeurd.
Gaat ie toch gewoon met anderen mee... Hij vind iedereen lief....

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 06:45

Sammy_xxs schreef:

Ten eerste zou ik hem niet meer los laten, dus hop de lange lijn er aan
Je zegt hij doet helemaal niks maar dat is niet waar.. Hij rent hard op andere honden af en is opdringerig en daarom word hij afgesnauwd. Als hij een keer de verkeerde tegenkomt heb je een gevecht met alle gevolgen van dien..
Hij komt niet als je hem wilt pakken omdat hij donders goed weet dat hij dan aan de riem gaat en het spel over is, je moet dus oefenen dat als hij komt hij iets heel lekkers krijgt maar daarna ook weer vrij is om te doen wat hij deed. Dan zal je zien dat hij veel sneller naar je toe komt. Je bent boos als hij zo doet en ook nog als hij komt ja dan zou ik me ook niet laten vangen ;)
Kortom ik snap niet waarom je hem nog los laat en vervolgens er problemen mee hebt dat ie niet luistert.. Je weet dat hij niet luistert dus eerst dat helemaal uitwerken voor dat hij los kan. Hoe vaker je hem los doet en hij niet luistert hoe langer werk je er aan hebt..

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 06:54

Heel simpel ik denk dat jou hond gewoon veeel te weinig uitdaging heeft bij jou.

Hij KAN het allemaal (logisch) maar jij blijkbaar niet. Dus opnieuw op cursus. En ga spelletjes doen met je hond. Laat hem denken. Ga fietsen, skaten, hardlopen. Wees SAMEN. En niet steeds dat hij van alles moet.

Gewoon aan de riem mee hardlopen. Dat wordt zijn taak: Mee lopen. En dan steeds uitbouwen.

Elke hond kan niet, alleen niet elk mens kan het met elke hond.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 07:04

Een vriendin van mij heeft ook zo'n eigenwijze hond (Shiba), beestje is ondertussen 6 jaar geloof ik, maar ze doet hem alleen nog maar aan een rollijn. Zo kan hij toch wel een eindje rennen en gek doen, maar niet weglopen. En geloof me, de lijn even losklikken is gegarandeerd weglopen bij dat hondje.

Heb je de tip van Sassol al geprobeerd? Beginnen werken met een fluitsignaal waarop een lekker stuk vlees volgt (of iets anders dat veel meer waarde heeft dan een standaard koekje). Eerst maar in huis en in de tuin oefenen, dan op omheind ander terrein. Misschien helpt dat omdat het een nieuw commando is? Een frisse start zeg maar :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 07:08

Jis_ schreef:
Je hond zit in de pubertijd, dat is niet makkelijk. :) Wat ik zou doen is even niet los laten lopen en thuis goed het hier blijven oefenen.

Dit is wat ik ook dacht gezien zijn leeftijd, hij is voor de 2e keer aan het puberen.
Heb je hem laten helpen? Anders spelen zijn hormonen ook nog eens op als hij zo met geurtjes bezig is.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 07:28

Logisch dat je hem graag wil laten rennen, maar ik denk, net als een aantal posters hierboven, dat het niet verstandig is om hem op dit moment nog los te laten. Iedere keer als hij niet komt is een bevestiging van dat gedrag, en aangezien het je niet lukt dat gedrag op dit moment te doorbreken (ook omdat les op dit moment even niet lukt) moet je het ook niet doen.

Wat je wel kan doen is lekker met hem gaan fietsen, of hardlopen/skaten. Dan kan hij wel zijn ei/energie kwijt, met het voordeel dat hij dan samen met jou aan het 'werk' is, waardoor jullie relatie ook weer beter gaat worden. En als je dan wel kan gaan lessen, daarna pas het loslaten weer oppakken.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 08:15

Ja fietsen doe ik sowieso al met hem. Dat doe ik bijna elke dag. Ook hem roepen en als hij komt geef ik een snoepje en laat hem weer gaan. Dus hij komt wel is zo af en toe maar meestal is het wegrennen.
Boos ben ik niet als hij komt. Dan beloon ik hem altijd.

Maar ik laat hem nog steeds los omdat ik denk als ik hem nu standaard aan de lijn hou,en hij mag een keer los dat hij helemaal niet meer komt.
ik ga iig weer oefenen met mn longeerlijn en k ga opzoek naar een cursus waar ik heen kan met hem.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:03

wat voor hond is het eigenlijk?
en wat is er dan op de momenten anders als die juist wel komt en je hem weer laat gaan?
dus een beetje luisteren kan die wel..
vertrouw je hond dat is ook belangrijk.

ga zo een dunnelijn halen wat ik je liet zien die krijg je in ieder dierenwinkel zijn veel lichter en handiger in gebruik.
wat ik ook wel deed is de lijn eraan laten hangen en hem dan zo los laten lopen.

Of je neemt een lijn van 60 cm en laat deze vast aan de hand als die losloopt zodat je hem dan wel wat sneller te pakken hebt als er iets is
in plaats van naar zijn hals te rijken als die los is en niet komt

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 14:35

Ja ik ga wel zo'n dunne lijn halen, hij is een stafford en hij is nu 1,5 .
Wat er op die momenten anders is, is dat ik dan een hele lange wandeling maak.
Maar als ik hem hierachter in het losloopgebied wil laten rennen, dan loopt hij weg.

Misschien omdat het bekend terrein is dat hij niet luisterd hij weet tenslotte toch de weg naar huis.
Als ik ergens met hem wandel waarvan hij de weg niet terug weet luisterd hij een stuk beter.
Maar ik heb niet de mogelijkheid om constant naar een nieuw plekje opzoek te gaan.
Heb ook geen auto dus moet het op de fiets doen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:34

dan voorloppig daar aan die lijn en die lijn eraan houden ook als je hem los laat of een korte lijn eraan zodat die nergens kan blijven hangen vind het wel raar dat die niet reageert op de beloning ( lekkere boterhammen worst zonder varkensvlees) of kippenhartjes doen ze normaal een moord voor.

terug op curses gaan zou ik wel doen.
Ik ga nu ook weer naar de hondenschool met mijn Am bull en die word nu binnekort 2 jaar
ook onder het wandelen de volle aandacht gaan vragen met beloningen en steeds wat vreten naar binnen schuiven

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 23:31

Ja ik vind het ook raar hoor dat eten hem niet interesseert, maat hij is sowieso erg kieskeurig wat betreft eten. Hij eet sowieso geen mensen eten. Dat lust hij niet. Verder eet hij alleen vlees brokken laat hij staan. Of ik moet het mengen. Knakworst ofzo vind hij ook niks aan. Dan indeesaad kipfilet of kippenhart maar dat vind hij buiten dan weer niet meer interessant.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 06:23

Waarom ga je niet naar een hondenschool? Het is toch wel belangrijk dat die luisterd en (ik mag dat vast niet zeggen) voor dit ras.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 19:52

Ik ga sowieso op zoek naar een hondenschool hier in buurt :)
Vandaag ging het eigenlijk best goed, hij deed af en toe moeilijk maar hem pakken duurde steeds niet langer als 5 min ofzo...de ene keer kwam hij gelijk en de andere keer duurde het wat langer.
Hij heeft echt heel erg veel energie, hij heeft vandaag denk ik ongeveer een uur gezwommen, en veel gerent en gespeelt. maar dan alsnog is hij niet moe. Ik krijg hem meestal te pakken als hij klaar en voldaan is.
Ik heb nog wel goede hoop voor hem, hihi hij weet het ook wel allemaal hij heeft er alleen lak aan. Vandaag waren we in het bos daar is het overal een losloop gebied, dus hoefde hem ook niet steeds te roepen.

Het enige wat wel lastig is van hem, is als ik hem wil loslaten gaat hij er als een haas vandoor hij sprint dan de hele boel bij elkaar. Als hij gewoon is rustig van me weg leert lopen zal het roepen en pakken denk ik ook beter gaan :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 18:05

Wat ik er van begrijp is de hond ook gewoon niet rustig en één brok energie. Uiteraard moet een hond z'n fysieke energie kwijt, maar van mentale inspanning raken ze veel eerder moe.
Trainen dus die hond! Op laten letten, ook als er een andere hond passeert. Over dingen heen laten springen op jouw commando/tussen paaltjes door zigzaggen (kan met fietsenstandaarden bijv.) zit en blijf (evt. even vastbinden) iets verstoppen en laten speuren etc.