het parkietentopic!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: het parkietentopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 09:10

Ik heb nergens gezegd dat Kakariki's agressief zijn, maar valkjes staan bekend om hun zachtaardige karakter. Er kunnen altijd uitzonderingen tussen zitten natuurlijk ;)

Jammer dat de kweker zo onverschillig doet. Als hij er maar eentje aanraad zou ik direct een andere kweker zoeken. Apart advies :\

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 09:11

Ik kweek nu al een aantal jaren parkieten met ca. 600 jongen per jaar en krijg dus de nodige mensen over de vloer. Over het algemeen zijn de kooien vaak aan de krappe kant zeker bij de grotere soorten zoals de kakarikies en zijn ze bedoeld voor kinderen. Ik raad dan vaak al de grotere soorten af. Kinderen hebben vaak al gauw geen zin meer eraan als ze eenmaal gebeten worden en met een kaka of een valk komt dat nu eenmaal sneller aan. Dan zitten ze meer in de kooi daardoor, schreeuwen meer, aan gebrek aan een maatje enz. En belanden ze weer op MP. Dan hebben ze met grasparkieten vaak iets meer plezier en vaak ook blijvend.

Hier gaan vogels alleen per twee ongeacht wat voor een soort. Een vogel hoort niet alleen, dan daarbij zijn twee veel makkelijker tam te maken dan 1 zeker als je deze bij een goede kweker koopt die ze dagelijks in handen heeft.

Catharina's en Bourkes zijn hele zachtaardige vogels die geen of nauwelijks lawaai maken maar ook vrij schuw zijn en daardoor moeilijk tam te maken.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 11:19

Goed om al die dingen te lezen, het helpt me echt in het maken van een goede keuze!!!!
Voor de duidelijkheid: de parkieten zijn voor MIJ, de kinderen zullen er af en toe wel naar kijken, maar ze zijn niet echt geïnteresseerd in de vogels. Hoewel ze er wel veel naar vragen.

Moeiijk tam maken is lastig, al zijn Catgarina's nog zo mooi.... Dan zullen het toch wel de Engelse parkieten worden.... Iets minder lawaai dan de Hollandse, mar wel lekker actief en echte slopers, h ha!

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 17:29

Nou, ik ben eens even bij de intratuin gaan kijken wat daar een parkiet zou kosten. Ze hadden er ook Bourkes , karariri's en Catharina's en ntuurlijk Hollandse grasparkieten.

Eerste gedachte: wat zien alle voges er belabberd uit.... duidelijk niet verzorgd door iemand die er verstand van heeft.... wat slecht in de veren!!!!

Ik vond de Bourkes en de Catharina's wel erg rustig. (Lees: saai) De parkieten waren lekker actief, veel leuker om naar de kijken. Het gaan dus toch echt engelse parkieten worden (Ze kosten daar 16, 95) maar ik neem contact op met een kweker.

Komende week bestel ik de voliére, dan kan ik die eerst nog beitsen en rustig inrichten.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 17:36

Wilawander schreef:
Ik kweek nu al een aantal jaren parkieten met ca. 600 jongen per jaar .

:wow: :oo

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 17:36

Hier ook iemand met parkieten, wij hebben er zelf 4 in huis zitten, 1 koppeltje en 2 "vriendjes" jammer genoeg gaan deze straks met de zomer naar buiten wanneer mijn vader klaar is met de dan mogen ze lekker naar buiten toe.

Koppeltje is ook broeds, en heeft 5 eitjes gelegd waarvan al 1 is uitgekomen. Zelf denken we dat de andere eitjes niet meer uit komen.

De Parkietjes zijn redelijk tam, 1 gaat ook zo mee onder de douche en vindt ze dan ook echt heerlijk. De andere zijn stuk minder tam en zitten af en toe wel eens op je vinger.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 17:52

_O- :):) Mee onder de douche.......

Alle mensen die me PB hebben gestuurd met tips en adviezen: hartstikke bedankt, ik heb hier echt wat aan en weet waar ik aan begin. Veel opties overwogen en de keuze wordt de Engelse parkiet, hoewel ik die niet het mooiste vind...... Foto van de voliere krijg ik helaas niet geplaatst, moet ik even hulp voor vragen...

Hebben jullie nog foto's misschien?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 18:18

Sjors schreef:
Wilawander schreef:
Ik kweek nu al een aantal jaren parkieten met ca. 600 jongen per jaar .

:wow: :oo

Ja uit de hand gelopen hobby zeg ik altijd maar ;) :+ maar wel heel erg leuk. Heb twee reusachtige volières en dan nog een grote kweekruimte in huis waar ik zomers en de winter kweken kan. En nog kan ik niet voldoen aan de navraag. Aan dierenwinkels verkopen wij niet.

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 18:27

Afbeelding
Kleine gedeelte van die van mij

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 18:54

Leuk is dat, verschillende vogels bij elkaar....

Wilawander, jammer dat je zo gruwelijk ver weg zit, ik zou graag eens komen kijken.
Maar ik ga ze wel bij een kweker halen en niet in de winkel!

Wat is trosgierst trouwens duur zeg, belachelijk!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 19:09

Heb je al een kweker gevonden? http://clearbody-grasparkieten.webnode.nl/ dit is in Swalmen. Volgens mij enigzins bij je in de buurt. Serieuze kweker en goede engelse. Wij hebben eens wat kweekvogels geruild onderling.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 19:42

Die had ik zelf ook in gedachten, ha ha! Mijn pardje gat over twee weken naar Swalmen verhuizen, Swalmen valt onder de gemeente Roermond. Is dus op fietsfstand!!!!! *D

Edit: ik weet niet of hij ook verkoopt, hij heeft alleen heel bijzondere, geloof ik......

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 19:53

Hij heeft Clearbody's maar een deel daarvan zijn gewoon te koop en heeft ook gewone kleuren. Ik weet niet of hij momenteel nog wat heeft maar vragen kan je hem altijd. Hij is in elk geval een adresje waar je met een gerust hart wat kunt kopen.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 10:45

Ik heb hem gemaid, wilawander.

Advies gevraagd:

Eerst 1 vogel en dan na een paar weken nog 1? Of 2 tegelijk?

Eerst een paar weken in een binnenkooi om ze meer aandacht te kunnen geven en als het buiten wat warmer wordt, naar buiten? Of meteen buiten?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 11:13

Meteen twee nemen. Ook die paar weken is het niet fijn voor een vogel om alleen te zitten en dat maakt voor tam maken helemaal niets uit.
Het binnen houden ligt er aan of de vogels nu ook al buiten zitten. Zitten ze in een binnenvoliere, dan is de overgang naar buiten nu echt nog te groot. Ik zou dat dan doen wanneer de buitentemperatuur overdag ongeveer 15 graden is en er een verwarmd binnenhok aan de buitenvoliere zit.
Als de vogels nu ook al buiten zitten is het meestal geen probleem.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 11:27

Ik ga morgen kijken en ik heb geboden op een vogelkooi. Want die heb ik toch ook nodig als ik ze een keer uit elkaar moet halen, je weet maar nooit.

Ik heb er echt zin in, ze zijn zelfstandig en al heel tam en ze mogel alleen met zijn tweetje naar een nieuw huis. Het is dus wel een betrokken kweker en dat voelt goed. Ze zijn wel prijzig, maar ze zijn dan ook bijna 8 weken oud en tam, dan is het denk ik niet zo raar dat ze wat duurder zijn.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 11:48

Klinkt prima! En de raad van Cayenne kan ik ook alleen maar beamen. Volgens mij krijgen ze het goed bij jou!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:54

Ga je naar Laurent? dat zit goed hoor en hij heeft nette prijzen voor wat je krijgt. Die ik hier heb van hem zijn nog steeds vrij tam als ze in de broedkooi komen en normaal zitten ze in de volière en doe ik daar niks mee qua tam maken.
En inderdaad mooi met zijn tweeen dat gaat qua tam maken ook veel makkelijker. Ik zeg altijd maar zo. Twee durven meer als 1 alleen.

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 16:36

Ik heb stiekem ook nog een vraagje, nou is 1 parkieten koppeltje broeds en heeft 5 eitjes gelegd. 1 Daarvan is uitgekomen en nu is het wachten op de rest. Het probleem is dat we denken dat de andere eitjes niet bevrucht zijn omdat deze een beetje roze zijn. Op internet hadden we gelezen dat deze dan niet bevrucht zijn. Nu de vraag wat moeten we met de onbevruchte eitjes doen? Het 1e vogeltje is een week geleden uit het ei gekomen. Nu is er nog een kans dat er nog een eitje uit kan komen. Dat weten we ook maar we weten ook wel zeker dat er eitjes die niet bevrucht zijn er bij zitten. Wanneer zouden wij deze moeten weg halen of doet het popje dat zelf?

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 17:06

jamiroquai schreef:
Ik heb hem gemaid, wilawander.

Advies gevraagd:

Eerst 1 vogel en dan na een paar weken nog 1? Of 2 tegelijk?

Eerst een paar weken in een binnenkooi om ze meer aandacht te kunnen geven en als het buiten wat warmer wordt, naar buiten? Of meteen buiten?

Persoonlijk zou ik ze eerst binnen houden. Tenzij je ook een (verwarmd) binnenhok hebt voor je jonge vogeltjes. Het kan namelijk nog vriezen en zou zonde zijn als ze daar wat aan over houden.
Na 15 mei is er geen kans meer op nachtvorst en zijn de temperaturen redelijk. Vanaf dan zou ik het opbouwen. Zijn ze ook wat ouder + door jou 'tam' gemaakt.

Houdt er wel rekening mee dat 2 vogeltjes te gelijk tam maken meer geduld vraagt. Aangezien ze het gedrag van elkaar kopiëren ;)

Nwktje schreef:
Ik heb stiekem ook nog een vraagje, nou is 1 parkieten koppeltje broeds en heeft 5 eitjes gelegd. 1 Daarvan is uitgekomen en nu is het wachten op de rest. Het probleem is dat we denken dat de andere eitjes niet bevrucht zijn omdat deze een beetje roze zijn. Op internet hadden we gelezen dat deze dan niet bevrucht zijn. Nu de vraag wat moeten we met de onbevruchte eitjes doen? Het 1e vogeltje is een week geleden uit het ei gekomen. Nu is er nog een kans dat er nog een eitje uit kan komen. Dat weten we ook maar we weten ook wel zeker dat er eitjes die niet bevrucht zijn er bij zitten. Wanneer zouden wij deze moeten weg halen of doet het popje dat zelf?

Lastig, weet je hoe je eitjes kan schouwen? Schouwen doe je in een donkere kamer en een zaklamp, voorbeeld http://www.youtube.com/watch?v=7dJSyhHnFq4 . De donkere vlekken die je in het filmpje ziet is het ongeboren kuiken.
Ze voeden het jong wel goed?

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 20:23

Ze voeden het jong prima, het groeit ook echt als kool. Ja we zouden het ook eventueel kunnen zien door het tegen het ligt aan te houden maar mijn vader laat de eitjes en het koppeltje liever met rust. Af en toe kijken doen we wel maar niet oppakken.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 10:02

2 slapeloze kinderen vannacht..... :=

De vogels zitten sinds een week binnen omdat ze al helemaal zelfstandig zijn. Dus bij mij blijven ze ook nog even binnen. Ze hebben tot die tijd wel koud gezeten.

Ik kan pas vanavond de tijdelijke kooi ophalen, en vanmiddag de volgels, dus voor die paar tussenuren zullen we even een oplossing moeten bedenken.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 17:56

Hallo, zijn we uitgepiept hier?????

Ik zal zo een foto plaatsen van onze nieuwe aanwinsten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 19:53

Wat leuk, ik ben benieuwd naar een foto van de parkietjes! Zijn ze ook al wat tam?

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 20:26

Ik ben benieuwd! Ik zal binnenkort ook wel een foto plaatsen van ons lelijke scharrel baby hahaha