over hondenbelasting

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 17:38

Ook n onze gemeente betaal je honden belasting in het buitengebied.
Heb al eens boos gezegd dat de drollen die ik opruim eens bij het gemeentehuis op de stoep gooi.

Het is oneerlijk zomaar een groep meer te laten betalen dan nodig is voor onderhoud van de veldjes of mensen die er geen gebruik van maken te laten betalen.
Dan kun je ook zeggen iedereen op een oneven huisnummer betaald meer of iedereen met bruine ogen.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 18:14

secricible schreef:
Vjestagirl schreef:
Er zijn zo veel belastingen die je betaald die niet terug gaan naar waar je over betaald hebt. Je wegenbelasting doet dat bijvoorbeeld ook niet. Dat vind ik echt geen argument om hondenbelasting af te schaffen.

Als je argumenten baseerd op het feit dat honden belasting van oudsher ingevoerd is omdat de hond een gebruiksdier was en dat tegenwoordig niet meer is vind ik het wat anders.

Hondenbelasting is ingevoerd ivm de vele zwerfhonden en het gevaar dat dit gaf voor huishonden en mensen ivm rabies. Met de hondenbelasting werd (al in de middeleeuwen) de entingen voor alle honden betaald voor rabies.
Raad eens wie tegewoordig die enting betaald? Inderdaad, dat doe ik gewoon zelf...

Ik heb vorig jaar al bezwaar ingediend om deze reden, toen afgewezen. Dit jaar ga ik het weer proberen... Ik betaal meer dan 100e per jaar en de afgelopen 2 jaar zijn vrijwel alle voorzieningen afgeschaft. Geen gratis poepzakjes meer, hondenpoep wordt hier niet meer opgeruimd (want er zijn zoveel mensen die niet het fatsoen hebben op te ruimen) en het enige veldje dat er is wordt gebruikt als fietspad en parkeerplaats waardoor er nauwelijks gras meer op staat. Ik woon dan wel naast het zuiderpark, maar daar wil je niet komen in de ochtend of avond... Ook de voorzieningen daar zijn weg of worden niet meer onderhouden.

Ik meende dat hondenbelasting ooit ingevoerd was omdat je vroeger ook karretjes had die getrokken werden door honden, dus een soort van wegenbelasting.
Ik zal eens even googelen of ik er nog wat van kan vinden.

Edit: gevonden, het was inderdaad ooit ingesteld voor rabies en transportbelasting, echt nog iets van deze tijd. :+

anneliesdj

Re: over hondenbelasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 15:29

Jullie hebben beide gelijk, dat waren de 2 hoofdredenen ;)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 14:59

Dus volledig uit de tijd, mooi zo.

Snap overigens al die agressie van sommige mensen niet, dan ben je geen dierenliefhebber, anders bedenk je wel wat vriendelijkers als je ze niet in je tuin wilt hebben.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:52

Juist, hondenbelasting is ingevoerd vanwege de karretjes die ze vroeger rond trekte.. Dus waarom deze belasting nog bestaat en er geen paardenbelasting is?

Ik baal van die belasting, zou graag nog een senior uit het asiel er bij willen.. Maar omdat de belasting per hond ook nog eens onwijs omhoog gaat.. zijn we dan een vermogen per jaar kwijt..

Overigens zijn hier in de buurt geen wandelpaden voor honden en geen gebieden waar honden los mogen. We hebben een bos en het strand, maar daar mogen in de zomer niet eens honden komen.... Dus ik laat mijn honden vaak uit in een park in Leiden. Ja in Leiden, waar je geen hondenbelasting hoeft te betalen... Ook dubbel.

Om even op een rijtje te zetten, mijn rekening voor de hondenbelasting is even hoog als wat een geheel gezin ( ouders en 2 kinderen) kwijt zijn aan afvalstofreiniging ( riool etc) simpel via google kom je er achter dat die laatste ook daadwerkelijk veel kosten met zich mee brengt.. Echter is nergens te vinden waarop de hondenbelasting is gebasseerd, sterker nog per gemeente verschilt dit bedrag.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:06

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 09:41

Ik ben aan de late kant maar heb toch nog een bezwaarschrift geschreven die ik t/m morgen nog bij mijn gemeente kan inleveren.

Ik ben benieuwd :=

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 20:59

ben benieuwd hoe het met de petitie gaat, niets meer over gehoord en er werd toch grif getekend

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:02

Ik wil best hondenbelasting betalen,
Maar dan mogen ze eerst meer voor ons gaan doen!
Enigste wat ze nu doen is controleren op poepzakjes
Goh, wat zijn wij daar mee geholpen zeg!

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:11

hier in harlingen betalen we ook hondenbelasting terwijl we nergens maar ook nergens de hond los moge laten er zijn geen uitlaatveldjes en we moeten overal de poep opruimen we krijgen er alleen bakken met rode poepzakjes voor en daar betaal je zoveel euro per jaar de belasting voor belachelijk

ik heb een binnen kat het zou belachelijk worden als ik voor haar ook belasting moet gaan betalen

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:13

Dan krijg je er nog poepzakjes en prullenbakken voor animalwoman. Zelfs dat krijgen we niet hier in den haag en dan betalen we 2x zoveel als jullie. Echt ongelooflijk hoe hondenhater de gemeente den haag is.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:16

Word er bij jullie eigenlijk gecontroleerd of je hondenbelasting betaald?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:20

Hier zijn ze in 5 jaar 1x aan de deur geweest (en dat was voor we een hond hadden). Ik begreep wel dat ze hebben aangegeven dat ze meer gaan controleren.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:26

jemug he echt niet normaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:53

Bij mijn vorige huis ging de soweco op de poepstrook eerst alle hondenpoep bij elkaar harken in een lange baan, dan kwam er een trekkertje met een soort poepzuiger erachter die over die poep heen reed met de bedoeling het op te zuigen. Resultaat was dat het trekkertje letterlijk over de poep heen reed, slingerde als een malle en de poep dus niet in de zuigmachine kwam maar via de wielen van het trekkertje op het naastgelegen fietspad/voetpad... en meer dan de helft bleef gewoon op het gras liggen. Geen succes dus :')
Ook hadden we daar enorm last van katten die in onze tuin zaten te poepen, vuilniszakken los trokken, ons opblaaszwembad vernielden omdat ze hun nagels eraan gingen scherpen... wat ze ook deden aan onze tuinmeubelen en ornamenten en onze konijnen terroriseerden. Ik liet, wanneer ik een kat in de tuin zag, altijd de honden erop los, maar die krengen kwamen 's nachts steeds terug.

Hier waar ik nu woon geen hondenbelasting *\o/*

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 07:40

Bij ons komen ze ook jaarlijks aan de deur, we wonen echt in "the middle of nowhere" (meer dan 5 km van de stadsgrenzen af). Onze hond is een erfhond, dus ik zie het echt als geldklopperij. >;)

Als we nou in de stad woonden en we maakten ook echt gebruik van poepveldjes e.d. Dan zou ik er persoonlijk wat minder moeite mee hebben, waarschijnlijk alleen tegen de hoogte dan = bijna 85 euro bij ons.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 08:11

Den haag is misschien duur maar heeft veel losloopplekken waar je hond lekker kan uitrazen. Daar zou ik ook meer geld voor willen betalen.

Wij hebben hier nagenoeg niks. Veel hondenbelasting (de eerste 55 euro, de tweede 140 de derde 195 euro) maar er wordt geen drol opgeruimd door de gemeente of iets extras gedaan voor honden. Er zijn 4 stroken waar de hond los mag. 2 stukjes fietsdijk van een kleine kilometer van waterschap waarvan een is opgenomen in een fietsknooppuntenroute en bij mooi weer veel te druk om zelfs met een aangelijnde hond te lopen. En voor beide stukjes geldt een laatste kans voordat ze ook helemaal verboden gaan worden voor honden omdat er geen poep wordt geruimd. Een route om een woonwijk heen op de openbare weg waar auto s rijden. Veel te link om los te laten. Een ministukje ook waar auto s rijden en dat overgaat in een stenen plein waar niets te beleven valt voor een hond en een stukje door een park van misschien 500 meter.

Er was meer, oa hier naast ons overgaand in een rustig fietsvrij parkje maar dat mag niet meer. En een lange mooie rustige dijk waar geen mens woont mag je niet eens met een aangelijnde hond komen. Overal moet poep geruimd worden maar dat doet bijna geen mens dus moet je vaak hinkstap springen door de drollen in veel te hoog gras en zakjes kun je gratis halen bij de vuilstort of het gemeentetehuis dat dan wel. Willen we ze fijn uitlaten moeten we dus de auto pakken. En dat in erg landelijk gebied in een plaats met net 14000 inwoners.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 15:31

Dat vind ik alsnog luxe Karuna :')

Wij betalen voor de 1e hond €91,80, tweede en volgende hond ook en kennel tarief is € 367,20. Daarvoor krijgen we in 1 van de 4 dorpen die bij de gemeente hoort een losloopgebied, in de andere 3 dorpen niks. Dat losloopgebied is midden in een recreatie gedeelte, waar je een klein stukje maar met de hond mag komen. Met mooi weer moet je over de mensen heen lopen, dus dan kan je er niet lopen. Er zijn voor de rest bijna geen plaatsen waar je met een hond mag komen, wordt regelmatig gecontroleerd of de hond aangelijnd is en of je de poep opruimd. Er zijn hier in de buurt 2 kleine grasveldjes waar een hond wel mag komen, maar die verdwijnen binnenkort, omdat er een weg komt. Dan moeten we dus minimaal 10 minuten lopen, of de auto pakken.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 18:43

ik zou wel honden belasting moeten betalen maar ik betaal geen cent! ik woon ook in het buitengebied en ga dan wel wandelen in het buitengebied maar nergens ook maar 1 prullenbak of strontzakje te bekennen. dus nee ik geef ze geen cent

@ zwanepol en dan nog betaal je?? je hond komt niet eens van het erf af en jij moet geld aan de gemeente betalen? nou ik zou ze regelrecht m n erf af sturen.. zijn ze helemaal gek!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 19:06

Ik heb een tijd geleden bezwaar aangetekend. Heb een mooie brief terug gekregen waarin m'n bezwaar ongegrond is verklaard. Er stond in dat ze het geld gebruiken voor hondenveldjes, loslaatstroken, poepzakjes, poepzuigers, handhavers en nog wat van die zaken. Helaas zitten er geen jaarrekeningen bij waarmee ze hun claim kunnen onderbouwen. Ze zijn hier nogal fanatiek in langs de deuren gaan en met het aantal honden in deze stad gok ik zo dat de opbrengsten wat hoger zijn dan de magere voorzieningen die ze hier hebben.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 19:18

essiesilly schreef:
ik zou wel honden belasting moeten betalen maar ik betaal geen cent! ik woon ook in het buitengebied en ga dan wel wandelen in het buitengebied maar nergens ook maar 1 prullenbak of strontzakje te bekennen. dus nee ik geef ze geen cent

@ zwanepol en dan nog betaal je?? je hond komt niet eens van het erf af en jij moet geld aan de gemeente betalen? nou ik zou ze regelrecht m n erf af sturen.. zijn ze helemaal gek!

Bij een controle hebben ze geconstateerd dat we een hond hadden dus waren we de sjaak ;(
We kregen direct een brief die we ingevuld terug moesten sturen (wat ik in eerste instantie niet heb gedaan) en daarna kregen we een dreigbrief dat als we geen aangifte deden een boete volgde boven op de honden belasting, we hadden dus weinig keus... :n

Dat was vorig jaar en bezwaar is er toen bij ingeschoten maar dit jaar heb ik het nog wel op tijd (vandaag :P ) ingediend.
Ik ga er vanuit dat mijn bezwaar niet wordt toegewezen dus ik heb me nu al voor genomen dat ik in hoger beroep ga (kosten < €50,-)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 19:20

tss echt vreselijk! gore ambtenaren! op je eigen terrein nog belasting betalen voor die gasten ook bah!

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 19:22

Trouwens met googlen ontdekte ik dat er ook gemeentes zijn in nederland waar de inwoners van buitengebieden geen hondenbelasting hoeven te betalen. Het verschilt allemaal dus nog wel aardig per gemeente

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 19:27

essiesilly schreef:
tss echt vreselijk! gore ambtenaren! op je eigen terrein nog belasting betalen voor die gasten ook bah!

Tja, 1 x per jaar een rondje door het buitengebied rijden leverd blijkbaar voldoende op voor de gemeente. En de bezwaarschriften worden wrs allemaal afgehandeld onder het mom van dat ze in hun recht staan. Ik denk dat er verder niemand in hogerberoep gaat, dus een simpele manier van de gemeentekas spekken. :(

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 21:03

Ik heb afgelopen jaar een hele lange brief ingeleverd over mijn bezwaar. Ik kreeg wel een hele nette persoonlijke terug terug waarin duidelijk uitgelegd stond waarom het ongegrond was. Alleen jammer dat ze maar op 5 van de 11 argumenten ingingen.