Wij gaan wat doen aan het gedragsprobleem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Wij gaan wat doen aan het gedragsprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 09:48

klopt inderdaad, als een hond gaat liggen zou dat de situatie moeten kalmeren, echter gaan andere honden vaak wel even snuffelen, en dat zal iets zijn waar jouw hond nu niet tegen kan. Ben wel benieuwd naar beelden idd. Ook voor mij leerzaam.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 14:27

Goed dat je er wat aan gaat doen! Mijn staff is 4.5 en kan/kon nooit met andere honden. Op straat valt ze naar sommige honden uit. Sinds kort kan ze met de Cane Corso van mijn vriend. Langzaam aan vanuit wandelen naar samen met de muilkorf binnen en uiteindelijk muilkorf af. 2 beste vrienden nu! Blijven niet meer van elkaar af!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 12:36

Afgelopen donderdag weer super lesje gehad. Omtzettend leuk om te zien hoe goed ze toch kan luisteren. Uiteindelijk wacht en blijf met haar geoefend, maar ik durfde eigenlijk niet weg te lopen met de riem los, omdat ik bang was dat ze een andere hond zou grijpen. Tijdje met instructrice gepraat die me er op wees dat dat nergens op sloeg, want ze probeert andere honden juist zoveel mogelijk te vermijden...

Aan het einde heb ik haar door het hek heen kennis laten maken met het braafste hondje van onze groep(jack russeltje). Dan valt het me ontzettend op dat ze de andere hond totaal negeert, absoluut geen interesse om te ruiken oid. Andere hondje reageerde niet onderdanig oid aan haar, vond het allemaal wel prima. Ontdekte dat ik koekjes had dus was allang best, hihi.
Uiteindelijk toch een momentje dat ze aan elkaars neuzen roken, dan begint ze wel wat te grommen en voelt ze zich absoluut niet op haar gemak. Andere hond boeide het totaal niet, was ook niet onder de indruk van het gegrom verder. Daarna ging fase negeer weer in, en heb ik ze ook niet meer geinteresseerd gekregen voor elkaar.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 22:54

*\o/* Wat een positieve update!!
Zulke dingen zijn zo goed ook voor je eigen vertrouwen erin!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 10:17

dat klinkt idd echt supergoed, dat soort ervaringen zijn precies wat je nodig hebt om er doorheen te werken.
Het grommen (een soort laag klinkend 'mmmmr') is een afstandsvergrotend signaal en wordt in mijn ervaring veel gebruikt door (dominante) honden die zich onzeker voelen. Toevallig kwamen wij twee weken terug een grote huskyreu tegen, héél dominant dier. Nou snuffelen met de mijne (hoofd van de husky in de nek van Gis o.a.), en die voelde zich geïntimideerd en draaide zijn hoofd weg met dat lage grommetje erbij. Hun manier om te zeggen 'neem afstand ik vind dit niet prettig', het wegdraaien van het hoofd is daarbij een teken dat hij eventuele conflicten wil vermijden. De husky reageerde erop door zich idd weg te draaien, afstand te nemen en later nog eens terug te komen.

Nu is het wel zo, dat als mijn hond op zo'n moment snapt naar die husky, de husky hem meteen zal willen corrigeren, aangezien hij dat gedrag niet zal dulden.
Ik heb het met mijn eigen hond wel een keer gehad, hoofd in de nek bij een hond die onderdanig zou moeten zijn aan hem, hond vond het teveel en snapte. Dat werd dus even oorlog want als een onderdanige hond de mijne snapt dan zegt hij daar wel wat van.

Gis gebruikte het lage grommen en hoofd wegdraaien in het begin ook richting ons als hij bijv. een speeltje of botje had. Gis is veel gepest en geïntimideerd in het verleden, en ziet al snel een bedreiging in mensen. Bij het grommen verwachtte hij dan straf of een andere heftige reactie van ons. Wij gaan daar uiteraard niet op in maar blijven doodkalm en vriendelijk, maar ook duidelijk. Ik moet natuurlijk wel zo'n botje of iets kúnnen afpakken, aangezien het ook kan voorkomen dat hij ooit iets te pakken krijgt dat niet goed voor hem is. Wel respecteer ik zijn angst en drijf het dus niet op het spits, ik geef er een vervangend gedrag voor. Als hij iets echt niet ziet zitten werk ik er ook daan dmv kleinere tussenstappen (zoals jullie ook doen door de honden elkaar eerst door een hek te laten ontmoeten) Door ermee te oefenen en daarbij altijd de rust te bewaren kwam hij al snel zover dat hij zijn speeltjes kwam brengen als je op de bank zit (zijn piepspeeltjes mag je dan bewaken voor hem, een hele eer), botjes naast je op de bank legde, botjes aanbiedt om vast te houden etc. etc.
Gis kan nu ook heel goed zijn speeltjes en andere dingen delen, ook als ik andere honden in huis heb.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:53

Hoe gaat het nu??

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 13:27

Moeilijk, moeilijk.
Hondjes van de cursus gaan goed, ze durft soms aan ze te ruiken en valt niet uit. Vorige week heeft de therapeute haar hond meegenomen en dat was drama, daar viel ze echt tegen uit. Therapeute gaf aan dat het feit dat ze haar voortanden daarbij toont geen goed teken was en dat haar uitvallen dus echt neigt naar agressie. Feit is wel dat ze de andere hondjes accepteert en dat is wel goed. Bovendien was ze vorige week loops...
Deze week neemt de andere therapeut zijn hondje mee, dus gaan we weer zien..

We zijn sinds afgelopen week gaan lopen met de slip en geconcentreerd lopen, dus niet overal snuffelen enzo en dat zorgt er iig voor dat ze nauwelijks meer uitvalt op straat en dat als het gebeurt ik haar goed kan houden. Dat afwisselend met lange lijn voor ontspanning helpt ook goed..

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:40

dat is toch redelijk positief al?? Is jullie streven dat ze zeg maar echt met andere honden om kan gaan of zou het accepteren van andere honden al voldoende zijn?
Wat voor 'n slip hebben jullie?? Wij hebben van die zeg maar halsband en riem in 1 om af en toe geconcentreerd te lopen met Kazuo en die bevalt me super! je hebt dan echt veel controle over je hond!
Ik vind je bericht echt al heel erg de goede kant op gaan!!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 15:27

Bedankt voor je reactie kentaro. Vorige week was gewoon echt een tegevaller, ik had gewoon een snellere verbetering gehoopt denk ik. Fijn om je nuchtere reactie te lezen :(:)
We hebben nu gewoon een metale slip, die we in een ver verleden hebben gebruikt om haar te corrigeren en bij trekken als mijn moeder met haar liep(minder kracht en energie, en bepaalde plekken mag ze bij ons los en dan begon ze dus te trekken). Die leg ik bovenin haar nek.
In de toekomst wil ik idd zon lijn van gewoon een touw met een lus aan het einde, dat lijkkt me net wat praktischer en daar kan haar vacht niet in komen. Maar eigenlijk hoop ik dat het over een paar maanden niet meer nodig is ;)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:43

Ik ben het enerzijds eens met Kentaro, anderzijds snap ik jouw gevoel ook wel Secricible. Het kan zo frustrerend zijn als je de problemen niet onder controle krijgt en dat zo graag zou willen, vooral voor het welzijn van de hond zelf. Ik heb bewondering voor je doorzettingsvermogen, en dat je er nog altijd in gelooft dat het goed kan komen. Een hoop mensen zouden die moeite al niet eens nemen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:58

Ik snap het gevoel ook absoluut hoor!! (ik wens af en toe ook wel eens dat we een hond hadden waar we 'gewoon' van alles mee konden doen, zonder over veel dingen na te denken... :o )
Maar ik weet ook dat geduld in deze gevallen absoluut nodig is en ik denk ook dat je er zoveel voor terug krijgt?!
(zo'n riem kost gelukkig niet duur en ik vind het altijd handig om achter de hand te hebben! Heb hem ook heel makkelijk in de zak van m'n jas zitten, mócht ooit hun eigen riem breken o.i.d. :P )
ik vind het ook super dat jullie het allemaal door willen zetten en ik weet uit ervaring dat iedere keer als het weer iets beter gaat, het je sterker maakt en meer vertrouwen erin geeft!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:00

Herkenbaar, die wens van jou! Mijn hond heeft een poosje terug echt een dipje gehad, wat voor mij ook wel een deukje in het vertrouwen heeft veroorzaakt. Hij is aan het veranderen, en ik moet zorgen dat ik op tijd meeverander of het voor ben, haha! Het maakt hem moeilijk in te schatten of te voorspellen...
Vooralsnog is het idd uitlaten met de antennes op standje actief, en op tijd handelen als er 'triggersituaties' kunnen ontstaan. Ben dan stiekem weleens jaloers op de mensen van de groep waarmee we wandelen, die hun honden gewoon loslaten en zich niet hoeven bekommeren om vreemde honden of passerende mensen...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 16:18

Het is gewoon zo'n gemakkelijke hond met ons en bij bekende en dan frustreert net me soms dat ze buiten overkomt als een valse onopgevoede hond. En dan pfff... Ze is nog steeds wat loops, maar hopelijk vandaag wel wat meer te genieten.
Feit dat ik zelf veel stress heb op dit moment speelt ook een rol denk ik, maar ik probeer er steeds onbezonnen in te gaan.
Nog even opjou vraag kentaro: ze hoeft van mij niet met andere hondjes te spelen, maar het zou zo heerlijk zijn als we gewoon in een losloopgebied kunnen lopen zondat dat ze een hond die op haar af komt meteen aanvalt..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:21

Ook al zo herkenbaar, hihi! Ik wil niet weten wat mensen soms denken als ik met mijn hond over straat ga... En als ik dan een gesprek heb met mensen erover die hem verder niet kennen, is de standaard vraag 'is hij voor jou dan wel lief?', en dan denk ik 'je moest eens weten!'
In huis en als we alleen zijn is hij zo'n heerlijke hond, en met de meeste andere honden ook. Maar dus niet met allemaal en zeker niet voor vreemde mensen. Het komt dan wel voort uit angst/ onzekerheid maar toch...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 16:25

Met vreemde in ons huis is ze ook vriendelijk, maar wel oppervlakkig. Kinderen mogen wat meer, maar volwassenen alleen aaien als zij dat ook ziet zitten. Als ze niet wil begint ze met likken aan je handen en eventueel weglopen.
Afgelopen week moest ik naar de da met haar en daar is ze alleen maar aan het grommen, bijvoorbeeld bij tanden controleren terwijl ik hier dagelijk haar bekkie open wrik of lippen optrek om te bevoelen.
Lastig, honden met een eigen wil. Maar goed, zon allesvriendje is ook niet alles ;)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:32

Mijn hond is doodsbang voor de DA. we zijn er één keer geweest en hebben daar een pretbezoekje van gemaakt met een hoop leuke dingen, lieve woordjes en koekjes. Dat heeft hem wel echt goed gedaan. Ik kan zelf idd alles bij hem doen, was in het begin ook wel anders trouwens.
Als mensen eenmaal echt binnen zijn is het wel OK, maar hij zal niet zoveel toelaten van een vreemde. Met pasen hadden we mijn opa en oma op bezoek en oma pakte eens lekker zijn hoofd beet, nou dat was écht niet leuk! Ergens vind ik dat ook wel terecht, ik bedoel het is dan wel mijn oma, maar dat weet die hond natuurlijk niet. Als een wildvreemde mij zo joviaal vastpakt/ omhelst duw ik diegene ook weg.

Mijn hond wil een zeker respect sowieso, hij laat niet zomaar met zich rommelen zoals sommige honden doen, maar dat hoeft ook niet. Mensen die hij kent en vertrouwt laat hij helemaal toe. Mensen die niet 'binnen de cirkel' horen mogen lang zoveel niet, maar dat heeft meer te maken met angst dan met respect. ja respect voor zijn angst zeg maar, haha! Hij vindt dat gewoon doodeng omdat hij niet weet wat mensen zullen doen. Logisch ook als je bedenkt hoe hij behandeld is.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 16:40

Inderdaad niet meer dan logisch, als ik een hond was zou ik ook zo denken, haha ;)
Achja, vanavond mogen we weer, dus ik ben heel benieuwd.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 17:02

succes!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:12

Succes inderdaad!

En als je dan in gedachten houdt, dat wij alvast trots op jullie zijn, dan moet het een geslaagde avond worden!! :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 20:44

Hihi, andere meneer was ziek, dus vandaag geen confrontatie gehad. Volgende week dus en dat is meteen de laatste les.
Dit ging weer hartstikke prima, heb haar aan het einde nog weer even door hethek laten kijken naar het jack russeltje. Ook even opgelet hoe deze op haar reageert, maar hij negeert haar volkomen. Sumiko negeert hem ook volkomen overigens, als hij langs komt lopen wil ze wel aan hem snuffelen maar that's it. Andere honden reageren niet uitgesproken fel op haar oid, die vraag kwam een tijdje terug van merrieveulen.
Dus volgende week weer zien. Op de een of andere manier heb ik er heel veel vertrouwen in...

Idee van mij is om hierna te gaan starten met behendigheid. Ze vindt het echt ontzettend leuk om met me te werken en ik denk dat dat meer haar ding is dan bijvoorbeeld iets met ballen of apporteren (een akita en apporteren... Nah :') :') :') ) dus daar gaan we ook nog voor kijken. Ook volgende week overleggen wat voor vervolgstappen er zijn met sumiko om toch aan het gedragsprobleem te blijven werken..

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 06:54

*\o/* Wat een positief bericht!!!
Echt super fijn om te horen!!
Wij hebben met Taro ook behendigheid gedaan! Echt een aanrader! Hij vond het fantastisch en was ook echt goed. Helaas gingen ze daar niet verder. Wilde eigenlijk verder zoeken, maar dat is er steeds niet van gekomen :o

Een goed idee om aan de vervolgstappen te denken! Is ook alleen maar goed voor jouw zelfvertrouwen! En je zult ook zien dat hoe positiever en met meer vertrouwen jij er in staat, hoe beter het ook gaat met Sumiko ;)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 08:28

ik ga mee met Kentaro, klinkt goed en ik denk ook zeker dat je hond erbij gebaat is om lekker aan het werk te gaan. Hoe meer ze leert hoe beter het ook is voor het hele omgangsprobleem.
Heb je weleens één op één training gedaan met een gedragsdeskundige oid?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 09:54

nee, dat hebben we nog niet gedaan, maar wellicht is dat wel een volgende stap.
Mw. die nu onze cursus begeleid is bezig met de cursus van gedragstherapeute en hoopt deze over een paar maanden af te sluiten, dus wellicht kunnen we daarna inderdaad 1 op 1 actie ondernemen met haar.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:11

Wij hebben dat met kazuo ook een paar keer gehad, en ook nog eens iemand die bekend is met het ras! Super!! (ik vind dat echt heel belangrijk! We hadden er meerdere gesproken en dan krijg je reacties als 'Die zal ik eens even goed aanpakken!' / 'Gelijk die ballen eraf' -O- Helaas werd er dan geen rekening gehouden met hoe de hond in elkaar zit en dat het ook nog eens een heel gevoelig ras is die je júist niet met harde hand aan moet pakken)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:47

wederom Kentaro: zo herkenbaar...