Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
anneliesdj schreef:Dat weten we inmiddels toch ook wel, volgens mij is dat al tig keer genoemd in het topic.
Die parmabotten zijn KORT gekookt, niet door en door verhit waardoor ze zacht zijn. Van drogen krijgt een bot niets, maakt hem alleen houdbaar.
anneliesdj schreef:Daarbij voer je geen gekookt of gerookt of anderszinds bewerkte botten omdat ze daar hard van worden en splinteren. Dragende botten zijn niet geschikt omdat die veel harder zijn dan niet-dragende.

Femke schreef:Inderdaad, het is al tig keer genoemd in het topic... En met reden...
Die botten zijn niet geschikt om te eten. Je zegt 't hierboven zelf ook
Een onbewerkt bot, rauw is altijd zachter dan een bot dat op welke manier dan ook door hitte of rook bewerkt is, ook al is 't maar kort.
En die dragende botten zijn rauw al te hard om te eten. Waarbij het inderdaad zelfs een ervaren barf hond (hond die dagelijks gewend is om karkassen te eten) nog te hard/gevaarlijk is om te eten.
Het is dus niet alleen "naïef" om dat soort botten door te blijven voeren.
Maar ronduit koppig om er zo vreselijk luchtig over te doen.
Het is (ja..toch nog maar een keer voor de duidelijkheid) absoluut géén geschikt product om aan een hond te geven.
Alleen al omdat 't een dragend bot is.
Bewerkt met de verhoogde kans op splinteren (wat notabene ook op de verpakking staat, heb er vandaag even eentje in m'n handen gehad), is het nóg gevaarlijker.
Dus echt een dringende oproep aan mensen die dit lezen en soms dit soort botten voeren: stop er direct mee.
Het is het gewoon niet waard om dat grote risico te lopen.
Dat 't misschien een paar keer goed gaat of goed lijkt te gaan, is geen garantie dat je hond de volgende keer niet een fatale darmperforatie oploopt.
Dat is het 't gewoon niet waard... Er zijn genoeg alternatieve kluif producten.

nathalie_v schreef:Ten eerste, er stond op de verpakking zeer weinig info, zelfs niet van welk dier, en of het splintert etc.
de hond leefd nog steeds, heeft wel opvallend vaak gepoept, maar dit zie ik als een positief iets, er is dat namelijk geen verstopping.
Ze vertoont voor haar geen raar gedrag, heeft geen pijnlijke buik, en drinkt nog steeds goed.
Ben blij hoe het tot nu toe verloopt, maar we it
Mij lijkt dat het al fout was gegaan binnen een paar uur nadat je hond het bot gegeten had. Ik denk dat je nu wel ervan kunt uitgaan dat alles verteerd is en met de poep mee naar buiten komt.