help.... hond eet bot in 1 keer op

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 10:47

valt bést wel mee..dat bot is echt zacht..veel zachter als een onbewerkt bot...hier eten ze ze ook wel hoor,meestal de kleinere versie,de grote zijn iets te duur voor 7 honden...

en varken eten ze wel meer hoor,varkensoren,neuzen,wangen...we wonen al jaren in aujeszky vrije landen,tis allemaal zo overdreven..pff..

anneliesdj

Re: help.... hond eet bot in 1 keer op

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 10:55

Aujeszky zou je toch ook niet bang voor hoeven zijn als het gerookt, gekookt of weetikwat is.

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 11:02

Oke ik voel me nu echt zo'n sukkeltje.. maar wat word er precies bedoel met ' zelfs ervaren barfhonden krijgen geen dragende botten' oid..? Barf is toch dat vers vlees..?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 11:41

Barf is het voeren van alleen rauw vlees, botten en organen. Daarbij voer je geen gekookt of gerookt of anderszinds bewerkte botten omdat ze daar hard van worden en splinteren. Dragende botten zijn niet geschikt omdat die veel harder zijn dan niet-dragende. (dragend zijn bv poten, heupen, schouders, ruggengraat) De ziekte van Auszjeski komt soms (zeldzaam) voor in varkensvlees, daarom wordt geen varken gevoerd.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 12:03

nou dan heb ik met mijn vorige hond altijd geluk gehad: die heeft dat soort botten jarenlang weggekauwd. Nooit wat gehad.
Heel soms eens gehad dat ze na 2 dagen kleine stukjes bot uitkotste, maar dat is dan ook alles. En die kreeg ook van die botten zoals op die foto van ts. En van die hele grote, ik noemde ze altijd koeienpoten, maar denk dat jullie daarmee die dinobotten bedoelen? die at ze overigens niet op, want die waren veel te groot en te dik bot; daar at ze dan de restjes die er nog aan zaten en de merg die erin zit.

pas overigens wel op met die mergpijpjes. Die kreeg mijn oude hond ook altijd, totdat ze het op de een of andere manier voor elkaar had gekregen om die pijp over dr grote hoektanden heen te krijgen, waarna het ding muurvast om dr onderkaak zat. Zelf hadden we geen zaagje dat scherp genoeg was om hem kapot te krijgen, dus stonden we om 12 uur s'nachts bij onze da met een hond die helemaal in paniek was om het ellendige ding er weer af te krijgen. Daarna ook nooit meer zo'n pijp gegeven.
Ging in mijn geval om een grote herder, weet niet of de hond van ts een kleintje of een grote is; soortgelijke incidenten zal natuurlijk met een klein hondje niet zo snel gebeuren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 16:17

anneliesdj schreef:
Dat weten we inmiddels toch ook wel, volgens mij is dat al tig keer genoemd in het topic.
Die parmabotten zijn KORT gekookt, niet door en door verhit waardoor ze zacht zijn. Van drogen krijgt een bot niets, maakt hem alleen houdbaar.

anneliesdj schreef:
Daarbij voer je geen gekookt of gerookt of anderszinds bewerkte botten omdat ze daar hard van worden en splinteren. Dragende botten zijn niet geschikt omdat die veel harder zijn dan niet-dragende.

Inderdaad, het is al tig keer genoemd in het topic... En met reden...
Die botten zijn niet geschikt om te eten. Je zegt 't hierboven zelf ook ;)

Een onbewerkt bot, rauw is altijd zachter dan een bot dat op welke manier dan ook door hitte of rook bewerkt is, ook al is 't maar kort.
En die dragende botten zijn rauw al te hard om te eten. Waarbij het inderdaad zelfs een ervaren barf hond (hond die dagelijks gewend is om karkassen te eten) nog te hard/gevaarlijk is om te eten.

Het is dus niet alleen "naïef" om dat soort botten door te blijven voeren.
Maar ronduit koppig om er zo vreselijk luchtig over te doen.

Het is (ja..toch nog maar een keer voor de duidelijkheid) absoluut géén geschikt product om aan een hond te geven.

Alleen al omdat 't een dragend bot is.
Bewerkt met de verhoogde kans op splinteren (wat notabene ook op de verpakking staat, heb er vandaag even eentje in m'n handen gehad), is het nóg gevaarlijker.

Dus echt een dringende oproep aan mensen die dit lezen en soms dit soort botten voeren: stop er direct mee.
Het is het gewoon niet waard om dat grote risico te lopen.

Dat 't misschien een paar keer goed gaat of goed lijkt te gaan, is geen garantie dat je hond de volgende keer niet een fatale darmperforatie oploopt.

Dat is het 't gewoon niet waard... Er zijn genoeg alternatieve kluif producten.

@Kimmie261: Je kunt natuurlijk zelf die inschatting maken voor je eigen honden.
Maar op zo'n forum en zeker in een topic zoals dit lezen ook veel mensen mee die eigenlijk dat risico niet zouden willen lopen. Als iemand dan koppig roept dat 't allemaal wel mee valt en dat 't allemaal overdreven is, terwijl het in werkelijkheid hélemaal niet meevalt en absoluut niet overdreven is, dan maak JIJ min of meer een beslissing voor die mensen door 't advies te verkondigen dat mensen 't niet zo nauw moeten nemen met de waarschuwingen in het topic.

Kan heel goed zijn dat iemand daardoor toch zo'n bot koopt, hond er van sterft (zou écht niet de eerste zijn), dankzij een beslissing die ze gemaakt hebben op basis van JOUW bericht.
Ik zou dat persoonlijk niet op m'n geweten willen hebben.... En ben daarom inderdaad misschien wat extra overdreven voorzichtig in topics zoals deze. Met een goede reden.

Over aujeszky... In de meeste Europese landen komt 't inderdaad niet meer voor.
Maar er staat op die botten helemaal geen herkomst. Niemand die garandeert dat 't aujeszky vrije producten zijn...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 16:25

pff femke wat een overdrevenheid zeg,ga je nu ook waarschuwen dat mensen hun hond niet meer moeten uitlaten,ook daarmee gebeuren er ongelukken ( dodelijk) ..

en van mij mogen mensen zo'n kluif geven hoor...het is nl geen dragend bot,zijn over het algemeen kleine botten en ze zijn ZACHT!!!!

veel zachter als een gewoon rauw bot,en ja ik kan het zo ongeveer wel weten,ik geef mijn honden nl vers en ook vleesbotten dus.

dus wat mij betreft koopt iedereen gewoon lekker wat ie kopen wil,want dan moet ik ook bij ieder balletjes topic gaan waarschuwen dat balletjes gevaarlijk zijn ( ook letterlijk een keer bij een dierenarts gezeten waar een mevr binnen kwam met een dood hondje in haar armen,gestikt in een bal..),en stokken,en flostouwen...pfff...

nog ff ....hond in een gouden kooitje zetten en niet meer bewegen...

er zijn zoveel dingen waaraan/waardoor een hond evt een ongeluk mee kan krijgen...je zou geen leven hebben als je bij alles moet stilstaan en nadenken.

en aujeszky is gevaarlijk bij rauwe producten,deze botten zijn bewerkt,niet rauw meer dus...

zou gerust vandaag hier de honden zo'n kluif geven...en wat een ander daarmee doet...ze zoeken het maar uit,ik voel me alles behalve daarvoor verantwoordelijk :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 18:54

Femke schreef:
Inderdaad, het is al tig keer genoemd in het topic... En met reden...
Die botten zijn niet geschikt om te eten. Je zegt 't hierboven zelf ook ;)

Een onbewerkt bot, rauw is altijd zachter dan een bot dat op welke manier dan ook door hitte of rook bewerkt is, ook al is 't maar kort.
En die dragende botten zijn rauw al te hard om te eten. Waarbij het inderdaad zelfs een ervaren barf hond (hond die dagelijks gewend is om karkassen te eten) nog te hard/gevaarlijk is om te eten.

Het is dus niet alleen "naïef" om dat soort botten door te blijven voeren.
Maar ronduit koppig om er zo vreselijk luchtig over te doen.

Het is (ja..toch nog maar een keer voor de duidelijkheid) absoluut géén geschikt product om aan een hond te geven.

Alleen al omdat 't een dragend bot is.
Bewerkt met de verhoogde kans op splinteren (wat notabene ook op de verpakking staat, heb er vandaag even eentje in m'n handen gehad), is het nóg gevaarlijker.

Dus echt een dringende oproep aan mensen die dit lezen en soms dit soort botten voeren: stop er direct mee.
Het is het gewoon niet waard om dat grote risico te lopen.

Dat 't misschien een paar keer goed gaat of goed lijkt te gaan, is geen garantie dat je hond de volgende keer niet een fatale darmperforatie oploopt.

Dat is het 't gewoon niet waard... Er zijn genoeg alternatieve kluif producten.

Waarom zit je nu tegen mij tekeer te gaan dan?
Sjonge heb je issues ofzo?

Het enige wat ik aangaf was; dit bot lijkt mij geen gerookt bot en daardoor zachter en dus minder schadelijk. Om ts maar een beetje gerust te stellen :)*

En waarom leg ik uit wat barf is? Omdat ik mijn honden ook zo voer.
Dus tegen mij hoef je niet tekeer te gaan, me naief en koppig te noemen en zeggen dat ik te luchtig denk.
Ik ben gewoon nuchter en in dit geval; zo vaak gaat dat niet mis, dus doe er niet zo dramatisch over.
Je hebt de hond van ts al dood verklaart terwijl ze nog heerlijk ligt te slapen.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:28

King eet altijd dit soort botten en die zijn na een half uurtje op. Hij lust nieteens van die gefabriceerde botten, wat volgens mij gewoon runderhuid is?

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 23:14

Ten eerste, er stond op de verpakking zeer weinig info, zelfs niet van welk dier, en of het splintert etc.

de hond leefd nog steeds, heeft wel opvallend vaak gepoept, maar dit zie ik als een positief iets, er is dat namelijk geen verstopping.
Ze vertoont voor haar geen raar gedrag, heeft geen pijnlijke buik, en drinkt nog steeds goed.

Ben blij hoe het tot nu toe verloopt, maar we it

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 23:15

Maar we houden haar nog steeds nauwlettend in de gaten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:29

Dat poepen komt door de calcium in het bot, dat is heel normaal.

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:35

Wat een stress om niks, net zoals kimmie261 zegt. Duizenden honden eten die botten zonder probleem, ze zijn echt niet zo hard.
Tuurlijk kan er wat fout gaan maar dat kan ook met een bal!
Mensen zouden eens iets meer moeten ontspannen en niet zo doordrijven in het alles maar perfect moeten/willen doen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:46

Tot het je eigen hond is die er aan overlijd. Dan piep je wel anders gok ik :)
Je laat een hond toch ook niet alleen met een bal?

Mensen nemen zo makkelijk zoveel risico's met dieren.. snap ik niet. :) Helemaal niet als anderen die fouten al voor je hebben gemaakt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:58

oliebol happens, ze kunnen overal wel wat vinden om op te kauwen of zich in te verslikken.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 07:11

Je neemt al risico door een huisdier te nemen..

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 11:46

Als ie op een stokje bijt kan dat ook de darmen stukmaken. Gooien met een stok: vast in het gehemelte. Spelen met een bal: doorslikken.

Ik vind het lastig hoor. Ik zorg zo goed mogelijk voor King maar hij moet wel hond kunnen zijn. Het is net zoals met kinderen: wij mogen op het werk niet skaten want straks vallen ze. Niet zwemmen want straks verdrinken ze. Het is allemaal om de veiligheid te bevorderen maar ook heel krampachtig.

Maar even voor de vraag: wat voor botten mogen wel?

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 12:21

Nou, mijn hond mag niet met stokken. Mij dus wel te gevaarlijk. Een bal (of 50) heeft hij wel :)
En wat voor botten mogen wel.. Alles imo. Alleen gewoon per hond (en eetgewoontes) bekijken wat slim is. Mijn hond krijgt bijvoorbeeld pensstaafjes (niet echt een bot) en van die staafbotten, waar laagje over laagje is gelegd. Af en toe wat anders, maar ik ben er toch bij als hij eet. Ik heb een keer een varkensoor uit zijn keel moeten rukken omdat hij heel erg moest hoesten. Nou heb ik ook eentje die graag 'samen' zijn bot op eet, dus ik moet hem altijd helpen vasthouden oid, zo heb ik ook een deeltjer controle.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 12:33

welk kluifje je ook zal opnoemen,er zal áltijd wel iemand zijn die er een slechte ervaring mee heeft... Afbeelding

ik heb overigens het halve internet afgespeurd,maar nog geen verhaal gevonden waar een hond dood is gegaan aan een parmaham kluif...waar is die bron dan dat er zo vreselijk veel honden al aan dood gegaan zijn??

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:13

Dat verhaal van de stok die in de grond blijft staan en in het gehemelte terecht komt, volgens mij is dat net zo'n broodje aap verhaal als dat je 7 spinnen per nacht eet.
Hoe vergezocht is het?
Zoveel stokken ik al heb gegooid, er is er nog nooit één rechtop blijven staan (denk dat dat ook ligt aan hoe je gooit). En als het wel gebeurt, dan ziet de hond dat toch ook en ontwijkt de punt, of hebben jullie allemaal zulke domme honden? En dan sta je er als baas ook nog bij, als je het ziet gebeuren kun je ook commando af geven.
En wat als je gewoon door het bos wandelt, daar liggen takken genoeg met opstaande punten eraan, daar blijft je hond toch ook niet op steken?
Nee dan zie ik een hond eerder stikken in een bal.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:14

@ kimmie; Er was een waarschuwing via Facebook.Die mensen hadden er geen weet van,hun hond heeft het bot zonder goed te kauwen naar binnen gewerkt,was versplinterd,en beest is geloof ik overleden.Darmen helemaal aan gort.Ze waarschuwden iedereen voor dit soort botten.Het was net zo'n bot als de TS aangeeft. :j

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:18

nathalie_v schreef:
Ten eerste, er stond op de verpakking zeer weinig info, zelfs niet van welk dier, en of het splintert etc.

de hond leefd nog steeds, heeft wel opvallend vaak gepoept, maar dit zie ik als een positief iets, er is dat namelijk geen verstopping.
Ze vertoont voor haar geen raar gedrag, heeft geen pijnlijke buik, en drinkt nog steeds goed.

Ben blij hoe het tot nu toe verloopt, maar we it

Het komt wel goed, veel poepen is prima. En bij het volgende bot leg je hem gewoon even weg als hij te gulzig wordt.
Succes ermee, iedereen leeft erg met je mee :Y)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:20

Je moet die waarschuwing ook maar net tegenkomen trouwens.
Ik heb namelijk geen waarschuwing gezien op facebook.
Nu weet ik zelf ondertussen ook wel het een en ander, maar als je je hond goedbedoeld zo'n bot geeft, ga je er niet vanuit dat zoiets zo 1,2,3 gebeurt als je er geen ervaring mee hebt of ervan gehoord hebt via een ander. Daarbij is het maar net de vraag in hoeverre en hoevaak zoiets al gebeurt is. Zelfde verhaal als inderdaad met stokken gooien.. Er kan met Alles wel eens een keer iets foutgaan. In dat geval kun je beter ook niet meer op je paard stappen, want die kan ook struikelen en vallen en bovenop je belanden? Niet teveel horrorverhalen lezen, maar gewoon even altijd in je achterhoofd wel realistisch blijven is imo de beste oplossing haha

TS, ik ben blij dat tot nu toe alles goed is met je hond :) Mij lijkt dat het al fout was gegaan binnen een paar uur nadat je hond het bot gegeten had. Ik denk dat je nu wel ervan kunt uitgaan dat alles verteerd is en met de poep mee naar buiten komt.

Wat betreft mergpijpen, kijk daar ook mee uit
Die van mij heeft dus wel het bot helemaal kapot gekregen! trouwens, als ze echt willen krijgen ze alles wel kapot ;)
En dat is er met stukken via overgeven weer uitgekomen, ben me ook helemaal kapot geschrokken toen, want ik wil niet weten wat er had kunnen gebeuren. Waren hele scherpe stukken bot!
Die van mij krijgt nu gewoon lekker buffelhuidknookjes enzo en absoluut niks meer met bot of wat dan ook. En als hij het wel al zou krijgen zoals een gevulde mergpijp, dan alleen onder toezicht en dan pak ik het bot weg zodra hij 'leeg' is :)

EDIT: Maar het is ook net wat je eigen ervaring ermee is.
Genoeg honden krijgen al jaren botten en alleen maar verse karkassen met bot en vlees en dat gaat prima. Honden zijn uiteindelijk carnivoren!
Maar ik houd wel gewoon altijd in m'n achterhoofd dat veel botten kunnen splinteren en houd er rekening mee, dus pak het dan gewoon op tijd weg bij m'n hond als ik twijfel of wat dan ook (als hij bot krijgt)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:29

weet je als je op google intypt :hond dood flostouw dan heb je een pagina vol resultaten en toch heeft bijna elke hond wel een flostouw..

bij intypen: hond dood parmaham kluif... echt geen een...

dus dat er dagelijks honden sterven door parmaham kluiven,geloof er niets van,en ja het is een risico als je een kluif geeft,maar bij deze een waarschuwing:ook varkensoren,kaasblokjes,brokjes,stierenpezen,koeienhoefjes,en eigenlijk alles wat wel kauwbaar is voor honden zit een risico aan als je je hond dat laat opeten...

er zal bij elk voedingsmiddel áltijd wel iemand bij zijn die er een slechte ervaring mee heeft...

maar denk dat er dagelijks honderden ,mss wel duizenden honden zo'n parmaham kluif opeten en zoveel dodelijke ongelukken kan ik er niet van vinden...

dus dat minimale risico wil ik dan best lopen ,als ik mijn honden zo'n kluif wil geven... :)

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:34

De waarschuwing van facebook was van die mensen met die hond en niet van een fabrikant ofzo.Die van mij kan zulke botten ook niet hebben .Ze krijgt ze allemaal kapot,en ze splinteren.
Mergpijpen,Grote botten,niks gedaan.

Ik heb nu omdat ze zo graag kauwt,en heel hard,een extra sterke Dynobone gegeven.
Je kunt ook een Nylabone geven.Die heb je met een smaakje.Daar kunnen ze aan kauwen wat ze willen,ze krijgen er alleen schilfertjes af die geen kwaad kunnen.Die poepen ze zo weer uit.Maar ze kunnen hun kauwbehoeften lekker botvieren op die dingen.Als de smaak er af gaat even koken met boullion en voilla ze kunnen er weer tegen.