Help! Dierenambulance bellen voor gewonde mus ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Help! Dierenambulance bellen voor gewonde mus ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 10:55

Waarom niet bellen voor een mus maar wel voor een kat? Is die kat dan meer dan een mus? En de meeste katten hebben een baas, laat die dan voor hun dier zorgen als het enkel om de kosten gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:09

Tuurlijk zijn het vrijwilligers en kost dat niets, maar die auto + benzine wel. En als ze genoeg geld binnen krijgen om voor ALLES te rijden moeten ze dat ook gewoon lekker doen (even buiten beschouwing laten in hoeverre je daar een dier zoals een mus blij mee maakt door gigantische stress). Maar krijgen ze dat niet, moeten ze niet stug voor alles willen blijven rijden want dat gaat niet. Dat is gewoon tekenen voor het einde van de ambulance. Groot wild valt voor mij alles onder wat mensen niet zelf verantwoord zouden kunnen helpen (zwanen o.a. omdat die niet erg gemakkelijk zijn, of ze moeten er zeer slecht aan toe zijn). Ik denk dat het ook een beetje een mentaliteitsprobleem van de mensen zelf is. Het is altijd gelijk "oh bel de dierenambulance wel" .. maar je kan toch ook gewoon ZELF actie ondernemen? Een vogelopvang bellen, diertje naar een DA brengen. Heel veel mensen die bellen hebben gewoon zelf vervoer daar naartoe, maar vinden dat dan weer zonde van de benzine. Dan denk je toch gewoon verkeerd? Want die vrijwillige dierenambulance rijdt net zo goed op die dure benzine. Als ik een gewond dier vind (die het redden waard is, mus/rat/muis gaat de nek gewoon van om, scheelt een hoop stress en kans is toch groot dat ze de volgende dag dood zijn) dan regel ik zelf wel wat. Ik weet waar de DA zit tenslotte, is het ergens anders dan zoek ik dat wel even uit.

Capopjekop .. en daarom zit mijn kat lekker binnen en komt niet buiten de tuingrenzen. Zodat andere mensen hem niet van de weg hoeven schrapen of dat de dierenambulance er niet voor hoeft te komen.

Ik weet niet hoe dat gaat, maar stel mijn kat loopt wel buiten, beland onder een auto en wordt door de dierenambulance opgehaald en naar de DA gebracht. Moet ik dan ook voor dat vervoer betalen of niet?

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:14

@idinn
Ik ben het helemaal met je eens :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:25

idinn schreef:
Ik weet niet hoe dat gaat, maar stel mijn kat loopt wel buiten, beland onder een auto en wordt door de dierenambulance opgehaald en naar de DA gebracht. Moet ik dan ook voor dat vervoer betalen of niet?

Bij ons wel :j

20 Euro.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:26

Heel goed hoor TS dat je het musje hebt geholpen.

Alle redenatie over economisch verantwoord vind ik écht misselijk. Draait dan werkelijk alles in het leven om geld??? Dan mag die 3e lijn behandeling voor Kanker ook niet meer: levert niets meer op, patient gaat toch dood, en je kan onnodig lijden (bijwerking van de chemo) die patient ook besparen. En toch.... in het echte leven werkt dat anders en is geld ineens niet meer zo belangrijk.

Ik ben het er wel mee eens dat mensen ook ZELF meer kunnen doen. Dierenambulance bellen terwijl je zelf prima in staat bent het beestje naar de DA te brengen en/of zelf te verzorgen vind ik ook wel wat gemakkelijk. Nu is TS volgens mij niet in het bezit van een rijbewijs, dus dit was voor haar niet mogelijk. Maar over het algemeen kunnen mensen misschien best wat vaker zelf wat doen.

Wij hebben toevallig net een tijdje terug een merel gered. Onze eigen katten hadden deze gevangen.... en een enorm gat onder de vleugel veroorzaakt. Dus wij hebben het dier met AB en pijnstillers geholpen en uiteindelijk weer losgelaten. Deze enorm dure merel vliegt nog altijd hier door de tuin!!! En dat voelt goed! Dat gevoel is voor mij onbetaalbaar!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:30

Mussen worden steeds zeldzamer dus een redingspoging vind ik erg goed. Ik hoop alleen niet dat het diertje door een kat gebeten is want dan sterft het diertje sowieso.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:32

Echt weer bokt, als ze het beestje had laten liggen was het ook niet goed geweest..

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:36

@sprintje
En nu maak je de vergelijking tussen een mens en een mus. En weet je wat nou eht grootste verschil is tussen die 2? Juist een mens kan praten en zelf beslissen hoe ver die wil gaan. Je hebt altijd nog zelf de keuze of je nog chemo wilt om tijd te rekken en je kan zelfs als het echt niet meer gaat/kan euthanasie plegen. En dat kan een mus niet. Daarom vind ik het ook niet eerlijk tegen over zon beest om hem overal naartoe te slepen met een gebroken vleugel, terwijl de dierarts er dan meestal toch een eind aan maakt dus waarom zou je hem zelf dan niet uit zijn lijden verlossen? :) Maargoed ieders mening is anders daarin heb ik ook respect voor :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:38

En juist daarom is het aan de mens het beestje te helpen. Daarnaast veroorzaken wij zelf vaak alle problemen dus is het ook aan ons om het op te lossen. Stelletje egoïsten zijn we.

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:40

Ja ik zou zelf ook wel alles willen doen om zon beestje te helpen, maar in hoeverre kan een dierenarts een mus met een gebroken vleugel helpen? Opereren gaan ze echt niet doen, dus de kans is groot dat hij dan daar alsnog een spuitje krijgt. En dat vind ik dus niet eerlijk want er had hem heel wat stress bespaart kunnen blijven als je hem zelf ter plekke uit zijn lijden verlost.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:42

R00s schreef:
Ja ik zou zelf ook wel alles willen doen om zon beestje te helpen, maar in hoeverre kan een dierenarts een mus met een gebroken vleugel helpen? Opereren gaan ze echt niet doen, dus de kans is groot dat hij dan daar alsnog een spuitje krijgt. En dat vind ik dus niet eerlijk want er had hem heel wat stress bespaart kunnen blijven als je hem zelf ter plekke uit zijn lijden verlost.

Ligt eraan hoe de breuk is. Bij een collega van mij zit momenteel ook een vogel met een gebroken vleugel, die is getaped.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:45

Hoeft niet altijd te zijn als wat je denkt dat het is. Dit musje blijkt ook geen gebroken vleugel te hebben.. En zoals Daphne__ dus zegt, hoeft het niet fataal te zijn.

Verder heb ik er totaal geen moeite mee als het overduidelijk is dat het musje het niet gaat halen, het musje dan zelf te doden zonder dierenambulance/arts. Om die reden die jij beschrijft ROOs :j Maar ik zou het zelf nooit kunnen doen.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 12:09

R00s schreef:

Jij bent blijkbaar nog nooit met zo'n beestje naar de DA geweest. Opereren gaat misschien wat ver (al is dat niet per definitie uitgesloten). Maar een vleugeltje spalken, AB en pijnstilling geven dat kan allemaal prima. Mits het dier natuurlijk kans heeft om te overleven.

De merel die wij hebben geholpen zag er ook niet fraai uit. Toch wel geprobeerd, against all odds. En toch vliegt hij hier nu rond in de tuin!
Wie niet waagt die niet wint!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 12:11

Sprintje schreef:
Draait dan werkelijk alles in het leven om geld???

Als puntje bij paaltje komt wel ja .. helaas is niks gratis :+

Wat bij onze ambu wel goed was .. toen de keer dat ik met een meerkoet zat moest ik de volgende dag nog maar een keertje bellen. Pas dan zouden ze ophalen, want de ervaring was dat vogels die je zonder problemen kan vangen de volgende dag dood gaan. Leefde het dan nog, dan was kans op herstel groot genoeg. Dus die hebben ze de dag erna opgehaald. Tegenwoordig komen ze de dag zelf al om het dier te halen. Tja als je weet dat de meeste de volgende dag niet halen, vind ik dat zonde van het geld. Overigens was ik 10, dus kon het dier niet zelf wegbrengen.

Sprintje, jullie hebben dat dus zelf gedaan? Dat vind ik dan heel anders als de ambu ervoor bellen ;)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 12:17

Wat een onzin om onderscheid te maken tussen een huisdier of een vrij dier !

Alsof het voor het dier zelf wat uitmaakt ... pijn is pijn en leed is leed en elk dier heeft volgens mij ook evenveel recht op hulp :j

Heel goed gedaan, Sjors, ben trots op je Afbeelding :*

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 12:24

idinn schreef:
Sprintje schreef:
Draait dan werkelijk alles in het leven om geld???

Als puntje bij paaltje komt wel ja .. helaas is niks gratis :+
...
Sprintje, jullie hebben dat dus zelf gedaan? Dat vind ik dan heel anders als de ambu ervoor bellen ;)

Nee hoor niet alles kost geld. De zon en de regen komen gratis. Ook liefde en aandacht die je kan geven aan mensen en dieren is ook gratis ;-) Beetje klef misschien, maar écht niet alles hoeft in geld omgerekend te worden :n

De dierenarts is niet gratis :+ Vandaar dure merel, want wij gingen natuurlijk op zondagavond... en ja we hebben de merel zelf opgevangen, verzorgd en 2x per dag zijn medicijnen gegeven, schoon hok gegeven, en heel veel moed ingesproken :j

En met goed resultaat dus! De stress was voor de merel niet voor niets! Zij wilde duidelijk blijven leven en vechten :j

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 12:37

Jongens kom op zeg, TS heeft in dit geval de keuze gemaakt om uiteindelijk wel de dierenambulance te bellen.
Dan kun je wel zeggen "het is maar een mus", maar voor zover ik weet is een mus ook een dier. Maar ik kan me hier natuurlijk volledig in vergissen hoor. Als de dierenambulance het niet nodig had gevonden om die mus op te halen, dan hadden ze dit vast wel laten blijken.
Het moge nu inmiddels wel duidelijk zijn dat niet iedereen het met de TS eens is. Vroeg zij om een volledige discussie over het wel of niet redden van een mus? Ik kan het me niet herinneren. Het enige wat de TS vroeg, was of zij de dierenambulance wel of niet moest bellen voor het beestje. Inmiddels is bekend dat er inderdaad gebeld is en dat ze de mus hebben opgehaald. Blijkbaar was het dus toch wel de moeite waard geweest om te bellen.
En om dan te roepen "dat is de natuur" vind ik altijd zo'n dooddoener. Als iemand kanker krijgt, dan is dat ook de natuur, of het lot, of welke benaming je er ook maar aan wilt geven. Laat je diegene dan ook maar voor wat het is, zonder een behandeling?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 14:28

Sprintje, maar het ging hier niet over de zon en de aandacht, meer over de ambulance zelf en die benzine wat erin zit. Dat valt wel onder het kopje 'helaas duur' :+ Gelukkig zijn er nog dingen die gratis zijn, anders was het wel een erg trieste wereld. Een merel op zondag is helemaal een dure! Maar als het echt weer beter kan worden, waarom niet. Je moet doen waar je jezelf goed bij voelt.

Daphne__ dat vind ik wel goed dan! Niet dat daar niks voor betaald hoeft te worden, want je huisdier los op straat is inderdaad je eigen verantwoordelijkheid vind ik :j

Jolien87 ... mag er dan nergens over gediscusseerd worden tenzij een TS zeg dat dat mag? En wat doe je nu zelf dan? ;) Ja als je kanker krijgt is dat de natuur, maar als mens kan je ZELF beslissen wat je dan doet. Je hoeft geen operatie of chemokuur te ondergaan hoor, je mag ook gewoon zonder behandeling doodgaan als je daar zin in hebt. En dat is die appel met peer, die mus kan dat niet zeggen. Wat niet wegneemt dat het goed is dat mensen zich voor zulke dingen inzetten (of die mus dat dan leuk vindt of niet). En een dierenambulance juich ik alleen maar toe, maar nadeel vind ik dat iedereen maar voor alles direct belt. In plaats van gewoon zelf actie te ondernemen zoals Sprintje. Ik heb het dan niet over de TS, die had die mogelijkheid niet. Toen ik 10 was heb ik ook de ambu gebeld voor een meerkoet, kon die moeilijk onder de snelbinders doen en ermee naar de DA met 2 euro zakgeld.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:05

Daphne__ schreef:
idinn schreef:

Bij ons wel :j

20 Euro.

bij ons is eens de brandweer moeten komen omdat er een schaap in het water was gevallen
( was gewoon in het watergegaan om daar gras te eten )
en eens hebben mensen de dierenambulance laten komen
voor een schaap met een gebroken nek ( opzich niet erg , als je dat niet weet )
kwam de dierenbescherming , pap snel het nummer gevraagt om het dier af te maleden ( ging het toch niet redden )

toen vroegen ze of we nog ''even'' 120 euro wilde betalen voor de bahandeing van het schaapje
een geval wat gewoon niet te redden is moet je doodlaten gaan / maken en niet
nog proberen te redden.
natuulijk was het schaap zo dood en heeft mijn vader gezed van mij hoefde die
behandeling niet , ik wist al voor julie begonnen dat het dier geen kans had , dus ik betaal die rekening niet .

overgens , doen we als een schaap nog kans op overleven heeft er alles aan om hem te redden
( zo overleven zwakke lammetjes wel eens een paar dagen binnen )
en doet mijn vader er alles aan om ''oude'' schapen te redden

ik denk dat men eens moet gaan beseffen dat niet alles te redden is
en als iets wel gered kan worden , of dat wel zo diervriendelijk is , of
dat het beter doodgemaaakt kan worden !

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:05

pillow schreef:
Ik zal wel weer een lompe boer zijn, maar kom op zeg een mus!! Weet je wat dat kost die dierenambu, goed dat die er is daar niet van, maar voor een musje laten uitrukken gaat mij te ver. Laat lopen (er komt wel een kat)of draai hem zijn nek om zou ik zeggen.

ben het met je eens
als t beesje ergens in een bos had gelegen had niemand hem opgemerkt en er komt vanzelf wel een vos/kat of iets dergelijks.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:38

idinn schreef:
Sprintje, maar het ging hier niet over de zon en de aandacht, meer over de ambulance zelf en die benzine wat erin zit. Dat valt wel onder het kopje 'helaas duur' :+ Gelukkig zijn er nog dingen die gratis zijn, anders was het wel een erg trieste wereld. Een merel op zondag is helemaal een dure! Maar als het echt weer beter kan worden, waarom niet. Je moet doen waar je jezelf goed bij voelt.

De merel is helemaal niet duur. Sterker nog, de voldoening die het geeft om die merel hier dagelijks in de tuin haar ding te zien doen is onbetaalbaar.

Afbeelding

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:44

wij hadden op stal een keer een uit het nest gevallen musje kon nog niet vliegen dus met een beetje stro en wat biks en water (ja joh gewoon doen alsof het een pony is) in een lege stal gezet ook echt een papieretje op de deur : mussie. dus wij hebben de hele ponykampweek voor hem gezorgd en konden hem gewoon op onze arm laten zitten en op de laatste dag zagen we hem zo weg vliegen! dus hadden we toen een mus gered van de dood.

zo dat was het verhaaltje ga maar lekker slapen haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 21:39

Ik heb regelmatig egels. Vaak komt men ze halen als ze hier in de buurt zijn. Soms houdt ik ze dan een nacht over en de andere keer zijn ze sowieso in de buurt.
Dat ze er altijd speciaal voor uitrukken geloof ik niet. Ik denk toch dat men ze vaak komen halen, wanneer het binnen de route past of niet te ver om is.
Vogels houd ik vaak een nacht binnen, wil vaak ook al wel eens helpen, om ze even bij te laten komen. Aan de andere kant, breng ik ook particulier een gierzwaluwjong weg met de auto naar de opvang 30 km verderop.
Ik maak niet echt onderscheid tussen een kat of een vogel, leed is leed. En ik laat geen beesten lijden. Dus top hoor TS!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 22:01

Ragdollcat schreef:
pillow schreef:
Ik zal wel weer een lompe boer zijn, maar kom op zeg een mus!! Weet je wat dat kost die dierenambu, goed dat die er is daar niet van, maar voor een musje laten uitrukken gaat mij te ver. Laat lopen (er komt wel een kat)of draai hem zijn nek om zou ik zeggen.

Ah joh, als je aangereden bent en een been breekt, laat maar liggen hoor, zat mensen op de wereld, laat maar verrekken dat is ook de natuur.

Kom op nou zeg, slaat toch nergens op.

TS toppie hoor dat je dat doet.

jij bent ook een lekker Je gaat een mens vergelijken met een mus. Beetje de weg kwijt lijkt me. Ik mag mijn mening hebben en dan hoef ik niet zo'n belachelijke reactie.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 22:10

Goed gedaan TS.

Het maakt in dit geval niet uit of het een kat of mus is die je op straat vind.
Ze voelen beide pijn en hebben beide hulp nodig.

Als het oude vrouwtje op de hoek van de straat haar parkiet per ongeluk uit het raam heeft laten vliegen hoor je ook niemand zeggen "ach, het is maar een vogel, vergeet deze en koop maar gewoon een nieuwe".