Hond kan niet alleen zijn.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Re: Hond kan niet alleen zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 15:53

Maar hij blaft dan niet eerst op jouw commando, hij blafte dan al zelf omdat hij moest wachten.
Ik bedoelde, dat jij hem zelf laat blaffen op jouw commando, en dan kun je makkelijker het commando 'stil' er achteraan leren.
Als hij het commando 'stil' eenmaal kent, kun je dit gewoon gebruiken, net zoals 'zit' en 'af'.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 15:57

Dat moet ik nog oefenen. Maar hij blaft op commando, maar ook net zo makkelijk als die moet wachten ect. Dus niet alleen op commando, helaas.
Overigens is het wel goed om hier mee aan de slag te gaan. Maar dit is maar 1 onderdeel van heel t probleem :Y)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:03

Ja, dat snap ik, maar je moet ergens beginnen.
Maar als hij gaat blaffen als hij moet wachten, is het handig als jij 'stil' kunt zeggen en dat hij dan ophoudt.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 16:06

Zeker! om te beginnen gaan we daarmee aan de slag :)

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:53

Pfff wat een gemier over blafbanden. Ja ik heb hem ook gebruikt, althans mijn vriend. Heeft ie gewerkt nee. Gebruikten we hem continu nee.
Ik denk dat ik een gevalletje hopeloos in huis heb. Mijn hond blaft ook wel eens, tuurlijk dat mag. Maar de JR die blaft onophoudelijk op het moment dat je weggaat (dus ook als je de kamer verlaat)
We zijn consequent, hij krijgt genoeg beweging en hij zit geen uren en uren alleen.
Hij is gewoon tja zeer en zeer dominant (hij eigent mijn vriend op en een correctie van mij accepteert hij niet, tot bijtend aan toe). Komt het door de opvoeding, ja dat geeft mijn vriend toe. Maar helaas nu na 2 jaar van alles geprobeerd te hebben is het nog steeds niet verminderd.

Tja wij zitten nu met het dilemma dat er een baby aan komt (heb al 2 jongens van 6,5 en 4,5 jaar) ALS hij dit gedrag ook naar de baby gaat tonen, gaat het hoe erg ook einde verhaal worden voor hem.
Herplaatsen gaan wij simpelweg met deze hond niet doen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:44

Leffroi schreef:
@ dierenfan

Ik blijf het herhalen. Er zijn altijd sukkels die niet weten hoe zo'n band te gebruiken en hem dus misbruiken. En nogmaals, zo'n band is niet gemaakt om in een asiel te gebruiken.

Verder heb ik hem niet als 1e optie gegeven, gezien ts al heel wat had geprobeerd.

Dat jij er slechte ervaringen mee hebt, betekend niet dat het ondingen zijn ;)

nogmaals, wij gebruiken ze NIET in de opvang. zijn hier echt op tegen en hebben ze ook niet uiteraard. Als mensen ze aanbieden weigeren we ze aan te nemen of nemen ze aan met het gezegde dat ze daadwerkelijk de vuilnisbak in gaan!! Echter wij komen WEL veel leed tegen van het gebruik van die ondingen ;) Zelf heb ik er geen slechte ervaringen mee omdat ik ze zelf weiger te gebruiken, absoluut niet nodig heb en uitstekend zonder kan

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:52

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:14

briitje schreef:
Tuurlijk heb je helemaal gelijk in! Beweging hoort nou eenmaal bij zn basis behoefte. En aan beweging komt hij niks te kort. Tuurlijk zal ik hem nooit met een band corrigeren tijdens spel. Absoluut niet. Dit is heel mijn intentie niet. Wat ik probeer duidelijk te maken is dat hij gaat blaffen/piepen wanneer hij ze zin niet krijgt. Bv hij mag niet spelen met die hond, hij moet wachten, is alleen ect ect. En bv met een tak afpakken en het lukt hem niet, word die echt nijdig..

Als ik het zo terug lees, leg ik het idd verkeerd uit.

@ Mika11 blaffen op commando heeft de vorige eigenaar al geleerd, alleen de stil knop nog niet :+

Hoe weet je of hij niets aan beweging tekort komt? Gewoon bedoeld als normale vraag en niet als iets anders mocht het zo over komen. Ik ben daar wel benieuwd naar. Zelf ga ik er altijd vna uit dat een hond die ruim voldoende beweging krijgt en geestelijk moe wordt helemaal niet stil staat bij veel blaffen en gek doen. Die is tevreden, allert en rustig en goed te hanteren. Ik snap dat je wil dat hij in bepaalde situaties moet wachten. Echter hij kan het niet en dus kan je het niet van hem eisen. Hij kan niet alleen thuis zijn dus kan je niet van hem eisen dat hij maar alleen thuis moet zijn. Hij heeft nooit zijn bek moeten houden waarschijnlijk dus je kan er niet van uit gaan dat hij opeens wel zijn bek houd. Dat is een leerproces. En iets wat hij ruim 2 jaar mocht lukt je niet om in eventjes af te leren. Daar gaat tijd overheen.

Je kan hem zeker gaan belonen als hij stopt met blaffen. Echter als hij dan nog opgewonden is dan beloon jij hem voor het feit dat hij niet meer blaft maar hij krijgt zijn beloning terwijl hij wel enorm opgewonden is ;) Eigenlijk is alles met trainen en trainen wel te leren. Hoe? Trainen met rust en rust en rust. Dit gaat niet in 1 dag en dit gaat niet opeens buiten dit gaat wel stapsgewijs en over een hele periode.

Wil gerust wat tips geven misschien voor niets maar wie weet.

Wat vind hij enorm lekker of geweldig gaaf? Echt iets waar hij ALLES voor doet maar dan ook alles. Begin daar waar hij geen prikkels heeft en rustig is. Pak een clicker en leer hem de clicker aan. Roep zijn naam, hij kijkt, klik, beloning doe dat een paar keren. Wacht dan totdat hij even niet naar je kijkt en klik weer. Kijkt hij? Belonen!! (mag ook met stem erbij uiteraard zelfs!!) hij snapt de klik en weet dus dat er wat gaat komen. Leer hem dan ook zelf nadenken. Maak het clickeren altijd leuk. Geef super lekkere beloningen zeker in het begin. ;)

Doe er dan eventueel de riem aan om hem een beetje te kunnen begrenzen (maar probeer de lijn slap te houden). Vraag niets van hem maar blijf staan. Gaat hij naar je kijken dan klik en beloning. Het moet dus vanuit hem komen en geen aandacht vragen van hem. Op een gegeven moment snapt hij het. Ga dan klikken als hij kijkt en gooi de beloning weg, laat hem dat pakken en als hij weer naar je kijkt gooi je het weer weg (diverse kanten op). HIj leert zo altijd naar jou te kijken. Zo doe je aan 'free shaping' hier een filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=L0XuafyPwkg

Heerlijk relaxt, druk bezig en daarna ook echt moe want ze zijn erg bezig geweest met nadenken en dat is heel vermoeiend. Nu is de hond op het filmpje vast en zeker geen leek en zoals je daar hoort kan je dus i.p.v. de clicker ook een stopwoord gebruiken echter ik pak graag de clicker omdat deze altijd dezelfde klank heeft hoe ongeduldig ik ook kan zijn. Je ziet op het filmpje ook het moment dat de hond in verwarring gaat en daarna helpt ze hem weer even op weg om weer wat eerder te belonen. Even een stapje terug dus.

Kan je hem iets lekkers bieden waar hij enorm graag voor werkt dan is dat echt ideaal! Zo doe ik het ook met mijn ene aan de lijn uitvallende hond. Zeer veel mensen gaan corrigeren, terug trekken, snauwen enz. naar hun hond. Ik ben niet heilig ik heb dat ook allemaal gedaan tot treurens toe met een hond die steeds feller werd. Dat vroeg ik immers van hem. Hij is onzeker naar andere honden en vind uitvallen de makkelijkste keuze. En gezien hoe ik erop reageerde versterkte ik zijn gedrag alleen maar want ik werd ook elke keer vervelend als er een andere hond in zicht was. Na 4 jaar (ja, 4!!! jaar) eindelijk de goede methode gevonden. Ik heb hem overigens vaak wel aan de gentle leader omdat hij zeg maar 80% van de wandeling toch los loopt en die 20% dat hij vast loopt in elk geval goed onder controle staat. Zeker als ik aan het trainen ben gewoon op straat, in de stad, intratuin, markt is het handig dat ik hem goed onder controle kan houden met 1 hand (40 kg krachtige hond) terwijl ik ook nog de clicker en koekjes heb. Inmiddels kan ik overigens al zonder gentle leader omdat hij niet meer uit valt. Maar ja, hoe voor elkaar gekregen?

Eerst op afstand gedaan uiteraard maar hij ging kijken naar een hond en dan kreeg hij van mij het commando 'watch' (kijk heb ik al om naar mij te kijken ;) ) en dan gelijk een klik want dat commando voerde hij immers gelijk uit en tja die klik brengt iets enorm lekkers dus hij kon wel even naar mij kijken. Ik gaf het lekkers en gelijk weer 'watch' en klik enz. In het begin had ik wel eens situaties dat ik te snel wilde gaan en dan moest ik echt omdraaien en van de situatie weg lopen maar dan weer wel met 'watch' klik beloning. Nu gaat het super goed als ik er maar mee bezig ben (en dat is vaak moeilijk als je 2 honden heb net als jij en ik dan zit je met aandacht verdelen) hij gaat al zelf naar een andere hond kijken en naar mij. Geen opwinding meer met uitvallen maar opwinding dat hij een hond ziet en dus wat lekkers van mij wil krijgen. Het is nu soms moeilijk om hem 'watch' uit te laten voeren omdat de andere hond gewoon niet meer interessant is.

Door hem zelf na te laten denken ga je meer van hem verwachten. Bovendien denk jij nu voor hem en dan gaat hij zelf voor zichzelf nadenken. Deze methode die ik volg noemt men control unleashed http://controlunleashed.net/

Als je er op deze manier meer rust in kan krijgen krijg je ook een meer stabiele hond die daardoor ook beter in zijn vel gaat zitten en ook wat onafhankelijker gaat worden. Je gaat hem namelijk belonen voor rustig gedrag en uitvoeren van het gewenste gedrag zonder dwang. Ik heb hier nu een hoop dingen die hij doet zonder commando ervoor te hebben geleerd. Hij gaat zitten bij de auto deur zonder commando en bij 'hop' springt hij in de auto waar hij gelijk gaat zitten voor (inmiddels) een braaf en een aai en dan gaat de deur dicht. Uit de auto ook zo. Hij gaat zitten of liggen zonder commando dan gaat de deur open en hij gaat er pas uit als ik het commando geef. Dat is bij de buitendeur ook zo gewoon via free shaping (dus gewacht todat hij ging zitten en toen steeds beloond) geleerd. Zelf na laten denken. Het aanleren kost meer tijd maar het zit er uiteindelijk toch veel sneller in.

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 09:19

briitje schreef:
Naar de wc gaan is het probleem niet. We hebben nog een andere hond en om de dag mogen ze mee naar bed. Samen maken ze er een potje van, dus vandaar. Als hij alleen in de woonkamer moet slapen, is er ook niks aan de hand. We hebben een bench, maar daar heeft die in het begin enkele keren ingezeten, maar dat hielp ook niet. Dus nu mag die gewoon los. De vorige eigenaar heeft voor ons gevoel alles bij elkaar gelogen. De rede dat hij weg moest, is omdat de eigenaar weer aan het werk ging. Dus eigenlijk was die daar nooit alleen. Misschien is dit ook de rede, dat die juist niet alleen kan zijn.

Snap niet dat hier nog niet op gereageerd is . De hond mag om de dag mee naar bed , geeft weinig stuctuur voor een hond lijkt me. En als hij niet alleen kan zijn zou ik hem vanaf dag 1 proberen te leren dat hij ergens in huis zijn eigen plek heeft. Als hij dan lawaai maakt word je misschien wakker maar ben je tenminste in huis om een brul naar de hond te geven. Dan leert hij gelijk dat ook al ben je niet in het zicht dat je wel op hem let.

Als hij de bench na een paar keer nog niet veilig vindt moet je het niet opgeven maar eerst overdag eens proberen met deur open. Uiteindelijk kan je een 2e plek nemen , een vloerkleed bv en hem na een tijdje wisselen. Dus op jouw commando komen en weer rustig wachten op het kleed. na een bepaalde tijd mag hij weer terug in de bench. Zo leer je hem in huis op verschillende plaatsen wachten en rustig zijn.

Een hond die in huis structuur krijgt is uiteindelijk buiten ook makkelijker af te remmen als hij zich druk lijkt te gaan maken.

Zo te lezen mag de hond nu maar een beetje van alles en dan ook nog de ene dag meer dan de andere dag.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 11:24

@ dierenfan Tuurlijk weet je nooit zeker of die daadwerkelijk wel aan zn beweging komt. Ik probeer althans te zeggen dat ik wel 1 a 2 uur met hem wandel. Maar wat je zegt hij word daar geestelijk niet mee geprikkeld. Zoals ik al eerder zei, we gaan eerst eens aan de slag met het stil aanleren en belonen. En uiteraard alleen belonen als die rustig is. Anders heeft het alsnog geen nut nee. Bedankt voor je tip. Ik werk liever zonder clicker, ook omdat ik vaak met 2 honden loop en dit dan makkelijker oefenen is.

@ tycho Hij heeft in de woonkamer gewoon een vaste plek. En de ene dag mij hij mee naar bed en de andere dag de teef. Zie er het probleem niet zo van in. Hij gaat niet in een bench, omdat wij vinden dat het niet nodig is. We hebben er meer nadelen mee met onze andere hond gehad. Deze claimde hij helemaal op en er mocht geen hond in de buurt van de bench komen. En als deze hond gewoon zijn vaste plek heb, waarom zou die dan in een bench moeten??

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:36

Ik volg Tycho. Een hond heeft grenzen nodig. En niet 1 dag wel en 1 dag niet. Mijn hond mocht in het begin ook mee naar bed. We woonden in een kleine flat dus moeilijk te weerstaan want we konden hem geen eigen plek geven door plaatsgebrek. Nu hebben we een huis en mag hij niet naar de bovenverdieping. Dat doet hem deugd om soms wat meer afstand te hebben ook al zou hij natuurlijk het liefst van alles tussen ons in liggen, maar het is voor een hond geen gezonde gewoonte. We laten het enkel nog toe als we samen op vakantie gaan en dan zie je hem wel opfleuren als hij een bed ziet :P
Thuis heeft hij zijn eigen plek en alleen mijn vriend mag bij me slapen. Bij wolven heb je ook het alfa koppel en de rest. Jij leert je hond je alfamannetje te zijn en dan is het logisch dat hij het niet begrijpt dat je hem alleen laat.
Graag zien is niet een hond als een kind behandelen. Het is opvoeden en soms een gezonde afstand bewaren ook al zou je hem het liefst van alles altijd op je schoot willen m.v.s.
Je hond gaat je niet minder graag zien als je hem minder plaats geeft. En opstaan zonder hondenhaar in je mond...serieus, het went :D

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:20

briitje schreef:
@ tycho Hij heeft in de woonkamer gewoon een vaste plek. En de ene dag mij hij mee naar bed en de andere dag de teef. Zie er het probleem niet zo van in. Hij gaat niet in een bench, omdat wij vinden dat het niet nodig is. We hebben er meer nadelen mee met onze andere hond gehad. Deze claimde hij helemaal op en er mocht geen hond in de buurt van de bench komen. En als deze hond gewoon zijn vaste plek heb, waarom zou die dan in een bench moeten??

Een eindje terug schreef je ; ik heb nog eens zitten nadenken en schoten hoop dingen te binnen die denk toch wel een onderdeel van t probleem zijn. Hij piept/blaft namelijk niet alleen als die alleen moet zijn. Maar ook als die gescheiden van ons ligt. Of als we buiten lopen en een hond is sneller ed dan hem, dan gaat die ook keihard blaffen. Als hij de stok niet te pakken krijgt, gaat die ook blaffen. Denk toch allerlei dingen wat ermee te maken heeft..

Mijn gedachten gang is dan toch dat z'n halsband het meest consequent is... correct me if i wrong

Je ziet het probleem niet zeg je, van de ene dag de ene hond in bed en de andere dag de ander. En waarom moet hij een bench ?
Het gaat er volgens mij niet om dat hij in een bench zou moeten maar dat hij weet wanneer zijn energie omhoog mag en wanneer niet.
Die bench kan een veilige plek worden in huis waar hij altijd naar toe kan voor rust en ontspanning. Je schrijft ook regelmatig dat hij blaft als hij zijn zin niet krijgt.

Ik doe een gok maar van wat ik lees lijkt het erop dat jouw hond blaft en jankt van opwinding. Als hij zou leren wachten , rustig worden en regels volgen die hem helpen te ontspannen, dan heb je een groot deel van het probleem opgelost. Bij een hond gaan corrigeren en dan pas consequent zijn ben je te laat en lijk je niet te weten wat je moet corrigeren. Je moet de opwinding afkappen of via spel in banen leiden.

Wat jij als gezellig ziet , hond om de dag in bed, ziet hij op een dag anders. Dan grijpt hij 'uit het niets' jouw andere hond omdat hij misschien vind dat hij hoger in rang is en dat die hond niets op dat bed te zoeken heeft bij jullie. Daarom eerst structuur en weten hoe een hond iets kan beleven.
Als jij jouw nieuwe hond nu regels geeft die te volgen zijn heb jij er straks een fijne hond aan. Haal hem dus uit die onrust en opwinding .Dan kijkt hij op een moment naar jou met de vraag wat wil jij dat ik doe ipv dat hij blijft 'mopperen' omdat hij zijn zin niet krijgt. Geloof me de meeste honden volgen liever dan dat ze zelf problemen moeten oplossen in huis.

ps. Een hond die de bench claimt naar andere honden (of jou) , heeft ook gebrek aan structuur , een baas en rust. Dan kan je als hond niet anders dan het zelf gaan regelen of verdedigen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 02:09

Leffroi schreef:
Elektronische halsband. Meestal hebben ze het na 2 keer wel gezien. Zielig? Mwoh, valt mee. Hoeveel stroom komt er immers uit een batterijtje?

Stap 1. Schaf een tazer aan.
Stap 2. Gebruik hem op jezelf.
Stap 3. Wacht tot je je lichaam weer onder controle hebt (gaat hopelijk vanzelf).
Stap 4. Realiseer je hoeveel "stroom" er uit een batterijtje kan komen.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 06:23

Kuggur schreef:
Leffroi schreef:
Elektronische halsband. Meestal hebben ze het na 2 keer wel gezien. Zielig? Mwoh, valt mee. Hoeveel stroom komt er immers uit een batterijtje?

Stap 3. Wacht tot je je lichaam weer onder controle hebt (gaat hopelijk vanzelf).

Lieve schat, weet jij het verschil wel tussen een taser en een blafbandje?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 07:48

Leffroi schreef:
Kuggur schreef:

ik weet een overeenkomst. Het is geen taser en een blafbandJE maar taser en blafband!!! Denk niet dat je er nog zo minachtend over doet als je hem zelf om zou MOETEN hebben. Immers een hond stopt niet voor niets met blaffen. Hij blaft (i.p.v. slopen bijv.) omdat hij zijn ENORM ellendig voelt als hij alleen is. Dat blaffen ga je weg halen door stroom. Je maakt echt niet dat de hond zich beter voelt omdat hij die band aan heeft. Dat wil dus zeggen dat hij blaft omdat hij zich ellendig voelt en niet meer blaft omdat het stroom een nog veel slechter gevoel heeft.

En dan zelf maar vrolijk weg gaan omdat je hond niet meer blaft. Ik vind het walgelijk en nee, niemand kan me overtuigen dat dit beter is voor de hond. Makkelijker voor luie bazen weer wel.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 10:18

Over de blafband kan ik heel kort zijn waarom dit niet het juiste trainingsmiddel is: het corrigeert op het geluid van de hond en niet op de ongewenste houding. Het blaffen is een uiting van opwinding met uiteenlopende oorzaken.

Een blafband is dus symptoombestrijding, waarover we hopelijk eens zijn dat dit nooit de juiste aanpak is.

Probeer dingen ook meer vanuit een hondopzicht te bekijken: hij doet het niet om 'zijn zin te krijgen', hij doet het uit frustratie iets niet te kunnen. (Zoals bij jou zijn, de stok pakken, naar de hond toe willen)
Wat je dan dus gaat doen is ervoor zorgen dat je hem iets bied wat hij wél kan. (Zoals jou aankijken, even alleen zijn zodat hij zijn eten krijgt etc.)
Je moet de hond dus plaatsvervangend gedrag aanbieden/aanleren.
Het is namelijk vele malen makkelijker om iets WEL te doen dan om iets NIET te doen.
Wat betekent dit nou voor het alleen laten. Je zult moeten beginnen bij dat de hond het als prettig ervaart om alleen te zijn. Dus geef hem zijn en eten en loop de kamer uit, nog wel in zicht als hij anders niet eet of naar jou op zoek gaat. Zorg dat je een kong klaar hebt liggen op zijn plek. Als hij klaar is met eten stuur je hem naar de mand waar een kong ligt met iets lekkers erin, het liefst iets wat sterk ruikt.
Dit herhaal je maar dan ga je net uit zicht staan en als hij zijn eten op heeft stuur je hem naar de kong.
En zo ga je opbouwen, en gaat de hond uiteindelijk uit zichzelf naar de mand om zijn kongetje leeg te lebberen. En heeft hij dus iets wat hij wél kan doen als jij weg bent.

Maar je zult echt bij het 0-punt moeten beginnen. Wat hij dus al wel aankan. Je kunt je hond niet een half uur alleen laten als hij al gaat piepen als jij uit zicht bent.
Blijf wel reëel in je verwachtingen.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 11:18

Als je gewoon consequent bent dus of altijd op bed of nooit etc. en je neemt de tijd om een hond het alleen zijn te leren, met baby stapjes dan heb je al die ellende als blafbanden helemaal niet nodig.
Het geeft niets als je lekker wilt tutten met je hond en hem heel veel knuffeld is alleen maar fijn voor beide, mits je duidelijk en consequent blijft in wat mag en niet. Ik heb inmiddels 3 ridgebacks en een rottweiler gehad (heb nu nog 1 Ridgeback) en onze honden mogen gewoon lekker op de bank en mee naar bed maar als er visite komt moeten ze er vanaf. Dus op commando moeten ze zonder morren van de bank. Nooit geen enkel probleem en alle honden konden prima alleen zijn. Binnenkort weer een pupje en ook die weer heel rustig leren dat alleen zijn niet erg is. De eerste dagen betekend dat voordeur uit en direct weer naar binnen en maar in en uit blijven lopen, zo wordt het door de voordeur verdwijnen al veel minder spannend je bent tenslotte direct weer terug. Dat langzaam uitbreiden met minuutjes, mijn ervaring leert dat als je het eerste uur door bent het daarna niet meer zo spannend is of je 1 of 3 uur wegblijft. En al die rare banden etc. wordt een hond alleen maar onzeker en angstig van en die zal eerder gedrag gaan vertonen wat je niet wilt dan een hond die vertrouwd is met zijn baas en zich veilig voelt in huis.

Las ook over een hond die bezitterig over zijn baas, ook dit sta je zelf toe. Vind het dan weer zo triest om te lezen dat er een baby op komst is en hond dan waarschijnlijk het veld moet ruimen terwijl dit gedrag gewoon aangeleerd is omdat de hond daar de ruimte voor kreeg.....

Een hond opvoeden kost tijd, veel geduld en energie. Het is al zo ontzettend knap wat bijv. een pup in korte tijd allemaal leert, hoe hij zich volgens ons moet gedragen, netjes meewandelen, zindelijk worden, alleen leren zijn.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:46

Leffroi schreef:

Het gaat niet om het verschil, het gaat om de overeenkomst (ze doen het beide op batterijtjes) :)* .
Lieverd.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:15

Kuggur schreef:
Leffroi schreef:

Het gaat niet om het verschil, het gaat om de overeenkomst (ze doen het beide op batterijtjes) :)* .
Lieverd.

Zou ik nog maar even kijken naar het verschil (in batterij)

Een taser is gemaakt om iemand te verlammen, al is het maar voor tijdelijk. Een blafband is gemaakt om een schrikreactie te geven, niet om te verlammen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:45

Beste meid, mijn opmerking was vanwege jouw argument, en ik citeer : "hoeveel stroom komt er immers uit een batterijtje?".

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 09:44

hoi ts,

Ik denk dat deze hond opnieuw moet aanleren om alleen te zijn, zo als iemand eerder ook al schreef.
Je doet er zoiezo goed aan om een honden training te gaan volgen, wat je ook leert is altijd mee genomen.
Wel moet je goed kijken of de training/methode goed bij jou en de hond past. (denk aan diervriendelijk, haalbaar en nuttig)
Probeer het alleen blijven op de bouwen.
Mocht je stap voor stap willen weten hoe je dat het beste kunt doen mag je me wel even een pbtje sturen.

Succes!

p.s een hond blaft voornamelijk door prikkels en/of stress als je dan met een blafband gaat werken... dan vererger je die prikkel, en neemt het gedrag misschien (soms) een andere wending (het niet meer blaffen) maar hij kan dan de spanning (prikkel) niet meer kwijt en dat uit zich in ander (vaak vervelender) gedrag.
Dus mocht je overwegen om een blafband te nemen, hierbij dus een reden om het niet te doen :)

xWhitneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 10:00

Blijf dit even volgen ,

Onze huksy van 7 maanden kan ook moeilijk tot niet alleen blijven.
Hij heeft een bench met zn favoriete speeltjes , een kluif etc. zit dan samen met de katten in een ruime hal zodat hij niet helemaal alleen is , maar nee hoor vraag niet hoe hij komt uit de bench. ( lees: bench is nog volledig gesloten en hond is er uit 8)7 ) zelfs nu we er hangsloten aan hebben gedaan krijgt hij het voor elkaar.
De 1e paar x was het goed gegaan , geen geblaf of gehuil , maar daarna heeft hij als een bezetene mijn kussen op bed gesloopt en alle folders/papieren versnipperd.
Dus hond weer in de bench met al zn sloten en hopen dat hij erin blijft als we boodschappen gaan doen. Maar blaffen en piepen huilen oefff mn buren klagen al :(
Uitgelegd dat het een jonge hond is en dat we het aan het opbouwen zijn en verder ook niets aan kunnen doen tot nu toe..
Wel probeer ik nu dat hij wat afstand van me neemt want hij zit het liefst 24/7 bij me als ik naar toillet ga , koken ben , kleine verschonen , met de was bezig douche etc..
en dan eens zien of dit helpt en hij het dan minder erg vind als ik weg ga.
Hij slaapt overigens snachts ook in de hal met een gesloten deur zonder problemen :?

over 2 weken start bij ons de cursus dus ben benieuwd of ze me daarmee kunnen helpen o.a

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 10:18

@Whitney,
Als hij snachts in de hal zit, zit hij dan ook in de bench?
Als ik het zo lees is hij niet echt blij met de bench (door wat voor reden dan ook) en moet hij daar eerst aan wennen.

En als je je "gewone dingen" aan het doen bent, ben je dan ook met de hond bezig? of doe je heb in een andere ruimte ofzo?

hopelijk helpt de cursus inderdaad.

xWhitneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 10:26

Voorheen zat hij snachts idd in de bench ( omdat hij daar bij de fokker ook in zat ) Maar hij is idd niet blij met de bench die indruk hadden wij ook al , terwijl hij er toch zelf in gaatzonder moeilijk te doen .
Bench heeft ook een poosje in de woonkamer gestaan op zn vaste plek en dan ging hij er alleen in als wij het hem vroegen anders lag hij ervoor.

Als ik bijv met het huishouden bezig ben is hij gewoon aanwezig in de woonkamer , maar zodra ik naar de slaapkamer ga dan houd hij me enorm in de gaten of ik wel terug kom ( wonen gelijksvloers)
en tussendoor krijgt hij gewoon zn aandacht als ik tv kijk mag hij gerust bij me voeten liggen , hij hoeft echt niet hele dag op zn plaats te blijven, of hij gaat de tuin in spelen met de kat ( wat zn maatje is )

Wel was ik vergeten er bij te zeggen dat hij heel gefocust is op het weggaan van ons.
zodra ik schoenen aantrek of een jas en of dit nu bij mezelf of de kleine is dan begint hij al te piepen.

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 11:39

Besteden jullie aandacht aan het gepiep als jullie weg gaan? misschien iets geven ter afleiding.
speelgoed/ kluif/ een gevulde Kong o.d
Zo dat hij door krijgt nu gaan ze weg maar ik krijg iets lekkers/leuks.
Zo opbouwen dat hij minder behoefte heeft aan die persoonlijke aandacht... maar ook zichzelf kan vermaken.
Honden zijn gezeldschapsdieren, sommige moeten echt leren om alleen te zijn.
Stapsgewijs opbouwen.

en in dit geval inderdaad niet opsluiten in een bench waar hij zich duidelijk niet prettig in voelt (hij gaat er voor liggen ipv er in, ontsnapt etc.)

Succes :)