Arm hondje, STOM ijs.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:41

fijn idd dat er perfecte mensen bestaan die simpele zielen toch graag nog even een schop na geven :roll:

TS, gelukkig is het goed afgelopen tot zo ver, zal wel heel flink schrikken zijn geweest
en ik zou er ook achteraan gesprongen zijn hoor :j mag een omstander raar bij gaan staan kijken, maar dat is niet mijn probleem :+
hopelijk houden jij en die kleine er niets aan over kwa verkoudheid etc

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:48

Odin schreef:
In dit geval is het niet gebeurd, maar door het ijs zakken kan bij een hond vrij eenvoudig tot de dood leiden.

Ja wordt altijd graag beweert door de onheilprofeten van bokt, maar kent iemand een geval waar dit daadwerkelijk is gebeurd?
Huishonden stammen af van wolven, en komen er fysiologisch gezien aardig mee overeen. Dat plotseling in aanraking komen met ijskoud water instant de dood betekent lijkt me aardig onwaarschijnlijk.
Mijn honden zwemmen probleemloos in ijskoud smeltwater, één is wel eens door het ijs gezakt, niet van inder de indruk.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:08

Kuggur schreef:
Odin schreef:
In dit geval is het niet gebeurd, maar door het ijs zakken kan bij een hond vrij eenvoudig tot de dood leiden.

Ja wordt altijd graag beweert door de onheilprofeten van bokt, maar kent iemand een geval waar dit daadwerkelijk is gebeurd?
Huishonden stammen af van wolven, en komen er fysiologisch gezien aardig mee overeen. Dat plotseling in aanraking komen met ijskoud water instant de dood betekent lijkt me aardig onwaarschijnlijk.
Mijn honden zwemmen probleemloos in ijskoud smeltwater, één is wel eens door het ijs gezakt, niet van inder de indruk.

Ja, ik ken zo'n geval, meerdere zelfs helaas. De pup van een goede kennis van mij is daar één van.
Veel mensen zijn hiervan niet op de hoogte, maar een hond kan een zogenaamde cold-shock krijgen (van schrik haalt hij diep adem en krijgt ijskoud water in zijn longen en hierop volgt de dood).

xSlvna

Re: Arm hondje, STOM ijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:13

Je verwacht toch ook niet gelijk dat je kleine dwerg door het ijs gaat...?
Ik was gister en vandaag op het ijs 't lopen met 47 kilo, hond weegt er nog geeneens 1, met dat vriesweer zou ik zelf denken dat zoiets niet door het ijs gaat.
Drama :')

Gelukkig maakt de hond het goed :)

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:22

Gewoon je hond niet op het ijs laten, dat voorkomt eventuele ellende.
Het probleem is natuurlijk dat als ze eenmaal op het ijs geweest zijn wanneer het wél veilig is, ze er ook op willen als het inmiddels weer is gaan dooien. Dat verschil ziet een hond niet. Dan lijkt het nog wel ijs, maar is het flinterdun en de kans is dan heel groot dat de hond er doorheen zakt.
Het ijs is ook erg glad voor de hond, die niet aan een dusdanig glad oppervlak gewend is. Dan gaan de poten alle kanten op als je pech hebt. Mag er misschien heel grappig uitzien, maar bandletsel of verrekking van spieren is niet ondenkbaar.

Mijn honden mogen gewoon niet op het ijs, en dat weten ze. Zo lang het water is mogen ze hun gang gaan, maar zodra er ijs ligt komen ze niet meer op sloten en meertjes.

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:40

Wat een schrik gelukkig goed afgelopen. Ooit is mij hondje ook door het ijs gegaan maar gellukkig was het dun genoeg om aan de kant te komen. Ze bal vloog over het ijs en hij dacht het ook te kunnen

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:44

Gelukkig is het goed afgelopen :)
Door het ijs zakken kun je voorkomen, door je hond aan te leren alleen op commando het water in te mogen.
Dus ook zomers met mooi weer, alleen op commando het water in mogen.
Honden begrijpen het verschil niet, als ze altijd zelf het water in mogen springen, dat het nu opeens niet meer mag.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 16-01-13 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:48

wat zal jij geschrokken zijn! :(:)
Goed gereageert hoor!Het komt wel goed met hem! :(:)

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:52

heb het zelf ook een keer meegemaakt, hondje schrok van een andere hond, was normaal eigenlijk het water niet in te krijgen maar dacht toen wel, daar kan ik over wegrennen.
ik was toen een paar keer met een vriendin van mij met de honden het ijs opgeweest, ach ja we waren jong, dan sta je daar niet zo bij stil...
Resultaat...... hond door het ijs, ik er achteraan gesprongen en hond eruit gehaald, rennend naar huis en beide onder de warme douche.
gelukkig heeft zij toe niks aan dit avontuur overgehouden en is evengoed bijna 16 geworden

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 13:54

Ach eht is goed gegaan meneer eet goed, drinkt goed, speelt weer buiten, is niet hangerig of loom, hij loopt niet raar! Is gelukkig met n sisser afgelopen, en een wijze les.. En ik hoop dat mensen die het niet wisten, hier wat aan hebben ! En hun lieve viervoetertjes goed in de gaten houden!

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 21:17

Fijn dat hij er niets aan overgehouden heeft!

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 10:32

Inderdaaad!

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:13

Mijn hond zwemt nog lekker in de wakken hoor. Labrador hè! Zijn wel gebouwd op kou, dat wel.

Wat een schrik voor je zeg! Gelukkig is het goed afgelopen. Soms leer je dingen op de harde manier. Rot dat sommigen hier zo hard reageren. Totaal niet opbouwend en het was zeker iet je bedoeling om je hondje te verzuipen.. sterkte!

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 15:02

Haha, nee ik wilde hem der niet ingooien & onderwater houden inderdaad!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:52

En voor alle "heldinnen" hier die van plan zijn hun hond in dergelijke omstandigheden achterna te springen; niet verstandig.
Niet lang geleden in Engeland iemand geprobeerd zijn door het ijs gezakte hond te "redden", resutaat, eigenaar verdronken, hond op eigen kracht uit het wak gekomen. En dergelijke situaties zijn vaker zo tragisch geeindigd.

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 17:02

Dus je moet je hond gewoon laten liggen? Sorry, maar als ik weet dat het niet dieper is als 1.50 m en er een vriendin bij is, dan kan ik best dat water in gaan.. Ik ga niet mn maatje laten liggen om dood te gaan.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:09

Niinatjuh schreef:
Dus je moet je hond gewoon laten liggen? Sorry, maar als ik weet dat het niet dieper is als 1.50 m en er een vriendin bij is, dan kan ik best dat water in gaan.. Ik ga niet mn maatje laten liggen om dood te gaan.

Ehm, nee, en ook niet als het water kniediep is. Ik wilde er slechts op wijzen dat als eerste reactie erachter aan springen niet altijd de verstandigste optie is, niet in het minst omdat de kans dat de hond zichzelf redt aardig groot is, en als het water niet zo ondiep is je jezelf ermee in levensgevaar kunt brengen. Daarbij zij de mogelijkheden reddend op te treden vaak aanzienlijk beter vanaf de kant dan erin; je houd het als mens aanzienlijk korter uit dan een hond in ijskoud water (en als je je bewustzijn verliest door onderkoeling is water van 1.50 diep net zo dodelijk als dieper water).
Honden krabbelen ook veel gemakkelijker uit een wak dan een mens.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 08:43

Maar in een dergelijke stresssituatie valt het logisch beredeneren (gedeeltelijk) uit en is de kans groot dat je achter je hond aanspringt.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 08:56

Achja die van ons is vroeger ook weleens aan de riem op het ijs gesprongen en erdoor gezakt. Ik liep alleen de hond uit te laten was toen denk ik een jaar of 10 en hond (kleine terrier) kwam er zoals ik me kan herinneren vrij makkelijk weer uit, ik zal wel wat aan de riem getrokken hebben. Snel mee naar huis gerend en onder de warme douche gezet, had nergens last van. Ook na dit avontuur was ze nog steeds dol op het ijs, die sjeesde urenlang achter de ijshockeypuck aan zodra er geschaatst kon worden :D. Fijn dat het weer goed gaat met je hondje!

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 14:53

Onder een warme douche? Een ijskoude hond? Vink persoonlijk niet zo heel slim, maar misschien wel n logische reactie..