door onze hond gebeten en nu ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 16:31

Diablo schreef:
Wist je dat ranglageren hun voer verdedigen tegen ranghogeren? Dat is volkomen normaal hondengedrag, eten is een eerste levensbehoefte voor een dier en hij zal dit dus verdedigen. Hij weet immers niet of en wanneer hij weer eten krijgt.
Ik heb ook molossers (en andere honden), maar geen één hond heeft me ooit gegrepen voor dit soort dingen. Ten eerste pest ik ze niet door aan de voerbak te zitten en ten tweede heb ik ze geleerd dat het leuk is als ik aan de voerbak zit. Het kan zo makkelijk zijn zonder de hond door het hele huis te zwiepen....ook dat soort rare dingen heb ik nog nooit hoeven doen bij mijn honden, alles gaat met de stem.

De bak was leeg. Ik pakte hem om weg te zetten. Als alfa moet je ten alle tijden alles van de hond af kunnen pakken. Bijten is gewoon onacceptabel. (De puber dreigde niet ervoor)

Daarnaast is door dat "zwiepen" de hond nu een goude hond geworden wat misschien wel anders af had gelopen.
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 13-01-13 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 16:32

@Diablo
Klopt wat je zegt, over het waarschuwen, dat is precies hoe een hond doet inderdaad. maar omdat de TS op de vorige pagina had verteld dat het duidelijk doorbijten was, kwam ik even met mijn verhaal van de dierenarts :) Hoe het echt zou zijn geweest weet ze zelf het beste ;)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 16:38

IxL schreef:
@Diablo
Klopt wat je zegt, over het waarschuwen, dat is precies hoe een hond doet inderdaad. maar omdat de TS op de vorige pagina had verteld dat het duidelijk doorbijten was, kwam ik even met mijn verhaal van de dierenarts :) Hoe het echt zou zijn geweest weet ze zelf het beste ;)

Duidelijk doorbijten is niet twee gaatjes in de duim, dit valt reuze mee. Deze hond heeft gewoon duidelijk gewaarschuwd, al vaker ook. Daar is niet goed mee omgegaan, dat heeft niets met de bijtgrens te maken, dat heeft met opvoeden te maken. En dan bedoel ik dus niet het hele huis doorzwiepen natuurlijk.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 16:39

maar las ik nou dat het iets is van de laatste paar keer?
Kan je hond niet gewoon pijn hebben??
Ik had ook een hond die borstelen niet fijn vond, maar dat had ook medische redenen. die kon ook grommen naar mij. Misschien hond ook na laten kijken!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 16:41

HorseTopShop schreef:
Diablo schreef:
Wist je dat ranglageren hun voer verdedigen tegen ranghogeren? Dat is volkomen normaal hondengedrag, eten is een eerste levensbehoefte voor een dier en hij zal dit dus verdedigen. Hij weet immers niet of en wanneer hij weer eten krijgt.
Ik heb ook molossers (en andere honden), maar geen één hond heeft me ooit gegrepen voor dit soort dingen. Ten eerste pest ik ze niet door aan de voerbak te zitten en ten tweede heb ik ze geleerd dat het leuk is als ik aan de voerbak zit. Het kan zo makkelijk zijn zonder de hond door het hele huis te zwiepen....ook dat soort rare dingen heb ik nog nooit hoeven doen bij mijn honden, alles gaat met de stem.

De bak was leeg. Ik pakte hem om weg te zetten. Als alfa moet je ten alle tijden alles van de hond af kunnen pakken. Bijten is gewoon onacceptabel. (De puber dreigde niet ervoor)

Daarnaast is door dat "zwiepen" de hond nu een goude hond geworden wat misschien wel anders af had gelopen.

Alles af kunnen pakken is inderdaad handig, dat ben ik met je eens. Ik heb alleen nog nooit gebruik hoeven maken van geweld tegen mijn honden. ik heb er op het moment acht, ik kan van allemaal de bak wegpakken, óók als er eten in zit, omdat ik ze zónder geweld geleerd heb dat dit niet erg is. Ze hebben nooit een reden gehad om mij te bijten voor dit soort dingen, dat heb ik voorkomen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 16:44

Ik heb 4 molossers en heb ook nooit eerder "geweld" hoeven te gebruiken. Echter is deze heel erg dominant. Ik wil inderdaad niet mijn vingers kwijt zijn als ik wat uit de bek wilt halen of af wilt pakken.

Ik heb het over een jonge, erg dominante hond die aan het puberen was he. Dit heeft ze ook maar 1 keer gedaan. Daarna was het duidelijk dat ze het niet nog een keer hoefde te flikken.
Had ik het niet zo aangepakt, was het waarschijnlijk veel erger afgelopen.

Bijten mag gewoon niet.
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 13-01-13 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 16:44

Diablo schreef:
Alles af kunnen pakken is inderdaad handig, dat ben ik met je eens. Ik heb alleen nog nooit gebruik hoeven maken van geweld tegen mijn honden. ik heb er op het moment acht, ik kan van allemaal de bak wegpakken, óók als er eten in zit, omdat ik ze zónder geweld geleerd heb dat dit niet erg is. Ze hebben nooit een reden gehad om mij te bijten voor dit soort dingen, dat heb ik voorkomen.

Precies... Ik kan ook alles bij mijn hond vandaan pakken omdat ze mij 100% vertrouwd. Vertrouwen en respect is het aller belangrijkste.
En stel dat het niet lukt om datgeen te pakken wat je hond heeft, komt de grote wisseltruc. Ruilen met iets wat nog interessanter is. Is dus niet hetzelfde als belonen, honden ruilen onderling namelijk ook.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 17:05

Nimfee schreef:
Diablo schreef:

Precies... Ik kan ook alles bij mijn hond vandaan pakken omdat ze mij 100% vertrouwd. Vertrouwen en respect is het aller belangrijkste.
En stel dat het niet lukt om datgeen te pakken wat je hond heeft, komt de grote wisseltruc. Ruilen met iets wat nog interessanter is. Is dus niet hetzelfde als belonen, honden ruilen onderling namelijk ook.

Helemaal met jullie eens!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 17:14

we gaan nu inderdaad het borstelen gewoon anders aanpakken met brokjes erbij is een goede
net terug van de hp heb antibiotica meegekregen voor een week en duim is verbonden

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 17:16

little_birdy schreef:
we gaan nu inderdaad het borstelen gewoon anders aanpakken met brokjes erbij is een goede
net terug van de hp heb antibiotica meegekregen voor een week en duim is verbonden

Dat werkt misschien wel, top dat je het zo oppakt!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 17:25

Het is altijd leuk om alle aannames hier te lezen.

We kunnen bijvoorbeeld aan het verhaal van TS niet aflezen of de hond beet omdat het borstelen pijn deed, omdat hij er geen zin in had of omdat hij door enkele mensen vastgehouden werd en dus niet weg kon.

Ik vind het een goed idee om naar de gedragtherapeut te gaan TS; die kan je vast verder helpen.

little_birdy

Re: door onze hond gebeten en nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 17:40

sallandval
ja die heeft ons toen ze pup was ook al heel goed geholpen
toen was ze ook al een pittige tante ja :o

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 17:42

little_birdy schreef:
sallandval
ja die heeft ons toen ze pup was ook al heel goed geholpen
toen was ze ook al een pittige tante ja :o

Tot die tijd inderdaad misschien een muilkorfje om als je de hond borstelt?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 17:44

worden ze dan niet nog banger?
ik dacht altijd dat honden heel gevoelig waren op de neus en dat ze en muilkorfje als straf zien en da nog banger worden of valt dat wel mee?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 17:51

De kunst is om en muilkorf op een leuke manier te introduceren. Bijvoorbeeld; om-af-eten, of om-spelen-af of om-wandelen-af, dat een keer om zes doen en vervolgens om-even wachten-borstelen-af.

dus niet om-borstelen-af want dan koppelt ze de muilkorf meteen met borstelen=niet leuk en gaat ze het als iets vervelends zien.

Een muikorf op zich is niet vervelend hoor, bij ons op cursus worden honden die ooit hebben gebeten met een muilkorfje om toch losgelaten met de groep, ze moeten het toch leren... en dan kun je beter veiligheidsmaatregelen treffen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 17:53

ja dat is waar ja
zal het er eens over hebben met mijn ouders

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:06

Een muilkorf kan alleen maar meer onzekerheid geven. Ze bouwt stress op en vaak word er dan helemaal niet meer herkend wat de hond wil duidelijk maken. Dus nog meer stress.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:07

Een snuitje kan echt goed werken. Jij zult een volgende keer borstelen zeker 'zenuwachtiger' zijn, van ojee bijt ze me niet weer. Dat voelt je hond echt wel. Als ze een snuitje om heeft, zul jij veel zelfverzekerder te werk gaan en dat breng je over op de hond. Als je klaar bent, snuitje af en geef je haar iets echt lekkers!

Goed dat je antibiotica meegekregen hebt! Ik heb een erg nare ervaring met een zeer uit de hond gelopen hondenbeetje...

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 18:07

oke dus beter gewoon zo proberen en met brokjes kleine stukjes kaas oid afleiden ?

kentaro was het gaan ontsteken dan ?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:09

Ik zal je het hele verhaal besparen, maar het is een gat geworden tot bijna op het bot.....

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:11

Wilawander schreef:
Een muilkorf kan alleen maar meer onzekerheid geven. Ze bouwt stress op en vaak word er dan helemaal niet meer herkend wat de hond wil duidelijk maken. Dus nog meer stress.

Het is altijd een afweging, maar een muilkorf is niet per definitie stressvol. Ik denk dat niet meer borstelen tot nadat de therapeut is geweest het borstelen ook niet minder stressvol maakt.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 18:12

oh dat is niet goed nee :o

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:14

Ik ben altijd heel makkelijk, maar dat keer liep het een keer niet goed af....
Weet dus ook dat het zo kan!
Ben blij dat je naar de HP geweest bent!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:15

Kentaro schreef:
Ik zal je het hele verhaal besparen, maar het is een gat geworden tot bijna op het bot.....

Brrr, naar zeg.

Mijn vader heeft ook zoiets gehad met zijn toenmalige hond. Die was uit logeren bij ons en onze honden, omdat ze op vakantie waren. De dag dat ze hem weer op kwamen halen, kreeg de hond eten. De andere honden stonden ook in de buurt en mijn vader wilde de hond over zijn kop aaien. Waarom de hond het precies deed, weten we nu nog niet (het is al jaren geleden), we vermoeden dat de hond dacht dat de andere honden te dichtbij kwamen, maar in ieder geval beet hij mijn vader in zijn hand.
Hij eindigde in het ziekenhuis met een bloedvergiftiging. Mijn vader heeft de hond overigens nooit iets kwalijk genomen, gelukkig.

Ik denk ook dat een muilkorf niet erg hoeft te zijn, als je die goed introduceert.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:17

Kentaro schreef:
Een snuitje kan echt goed werken. Jij zult een volgende keer borstelen zeker 'zenuwachtiger' zijn, van ojee bijt ze me niet weer. Dat voelt je hond echt wel. Als ze een snuitje om heeft, zul jij veel zelfverzekerder te werk gaan en dat breng je over op de hond. Als je klaar bent, snuitje af en geef je haar iets echt lekkers!

Goed dat je antibiotica meegekregen hebt! Ik heb een erg nare ervaring met een zeer uit de hond gelopen hondenbeetje...

Ik vind snuitjes ondingen, er kan veel mee mis gaan.
Hond kan de bek niet open doen om te hijgen en dus geen warmte afvoeren.
Door stress gaan honden vaak hijgen, kan dus niet..
Hond kan oververhit raken en/of moeten braken uit stress.
Braken kan niet en de hond kan stikken in zijn braaksel.

Muilkorf is beter geschikt, leer de hond die aan met snoepjes/clicker om het leuk te maken.
Hond kan nog hijgen en tongelen ed, je kunt dan beter de signalen zien die je hond geeft.

Gedragstherapeut inschakelen lijkt me het verstandigste, die kan zien wat er aan de hand is.
Wij kunnen dat vanachter een scherm niet beoordelen.
Al is het niet normaal voor een hond om zijn baas te bijten, dat zal hij altijd willen voorkomen.
Hij zou als eerste proberen weg te lopen als hij iets (=borstelen) niet fijn vindt..