Hond gevonden, maar een slechte baas? Wat zou jij doen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:11

milo schreef:
Van dat jaar dat weet ik inderdaad. Maar wat ik me nu dan afvraag: als je een hond uit het asiel haalt dan kan die toch nooit meer opgeëist worden door de vorige eigenaar? Dan is het twee weken de tijd en daarna klaar. Of niet?..

Ja :) het asiel moet de eigenaar 2 weken de tijd geven, daarna is hij van het asiel en mogen zij hem plaatsen.
Als je een dier zelf houd dan is dit idd een jaar, maar dan is het nog lastig, je moet aan kunnen tonen dat jij een jaar lang de kosten hebt betaald bijvoorbeeld, wil de vorige eigenaar er een zaak van maken dan kan dat nog heel ingewikkeld worden allemaal.
Heb je een dier gevonden en wil je hem houden dan kan je hem dus beter via het asiel adopteren dan ben je er zeker van dat de vorige eigenaar geen aanspraak meer op het dier kan maken.

@mindim, het enigste wat we kunnen doen is melding maken bij 144 en bij de gemeente, wij mogen geen honden ophalen waarvan de eigenaar bekend is, en mogen ook geen honden in beslag nemen. De hond in mijn voorbeeld ziet er niet slecht uit trouwens.
Wij hebben ons aan de regels te houden, en zijn niet bevoegd dus we kunnen niks, ook niet als hij er wel slecht uit ziet, dierenbescherming/dierenpolitie zijn daar voor, wij zijn er alleen voor om zwerf/zieke/gewonde dieren of dode huisdieren van A naar B te brengen en eerste hulp te verlenen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-01-13 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:13

dees_daan schreef:
Je hebt idd geen rijbewijs nodig, slechte verhalen ontstaan ook omdat mensen niet weten waar ze over praten (voorbeeld in mijn vorige post, laat de hond maar lopen) iedereen weet en kan het allemaal zo goed, maar aanmelden doen ze niet.. Het is makkelijk om te roepen dat ze hun werk niet goed doen, vragen waarom sommige dingen zo gaan gebeurd niet, luisteren naar de redenen vaak ook niet..
Mensen schieten meteen in de verdediging als je een dier niet binnen 10 minuten komt halen, dat je onderweg bent naar een spoedrit of dat het beter is dat de duif de kans krijgt om weer wat bij te komen zodat ze hem weer vrij kunnen laten maakt niet uit.. Mensen hebben een 'ik zeg dat je hem moet halen dus je moet hem gewoon komen halen' houding en zo werkt het niet.
Geef je op als bijrijder zou ik zeggen en oordeel dan nog eens..

Soms ook logisch, soms zit je met een dier waar je je geen raad mee weet, waar je onbekend mee bent en je bent bang dat een dier onder je handen dood gaat. Daar kan je ook begrip voor hebben. Begrip moet van 2 kanten komen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:16

Daphne__ schreef:
dees_daan schreef:
Je hebt idd geen rijbewijs nodig, slechte verhalen ontstaan ook omdat mensen niet weten waar ze over praten (voorbeeld in mijn vorige post, laat de hond maar lopen) iedereen weet en kan het allemaal zo goed, maar aanmelden doen ze niet.. Het is makkelijk om te roepen dat ze hun werk niet goed doen, vragen waarom sommige dingen zo gaan gebeurd niet, luisteren naar de redenen vaak ook niet..
Mensen schieten meteen in de verdediging als je een dier niet binnen 10 minuten komt halen, dat je onderweg bent naar een spoedrit of dat het beter is dat de duif de kans krijgt om weer wat bij te komen zodat ze hem weer vrij kunnen laten maakt niet uit.. Mensen hebben een 'ik zeg dat je hem moet halen dus je moet hem gewoon komen halen' houding en zo werkt het niet.

Oef wat bekend...! Bellen mensen om 8 uur 's avonds met een melding over een duif die niet kan vliegen, of we die kunnen komen halen. Eigenlijk rijden we tot 5 uur voor dit soort dingen, maar bij spoedgevallen gewoon de hele dag. Vragen we of ze hem in een doosje willen houden tot de volgende dag, omdat wij hetzelfde doen, ze gaan nooit zo laat nog naar een opvang.

Vinden mensen niet leuk -O-

Nee, is toch logisch?
Ik heb zo'n advies eenmaal opgevolgd en de volgende ochtend was het dier dood. Ik ben in de avond de dierenambulance al helemaal niet meer, ik houd de dieren wel binnen of op een rustige plek. Ik heb ook wel eens aangemaand te komen. Ik zat met een te kleine baby egel, die had het bij mij die nacht niet gehaald. Dan sta ik op mijn strepen. Brengen ze hem na 5 uur niet meer na de opvang, dan doe ik dat zelf wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:17

19marjo90 schreef:
Ik heb zoveel respect voor de mensen bij de dierenambulance...
Je zal maar gebeld worden door iemand die alles beter weet en hun vrijwilligersbaan overneemt!
Ik zou zeggen: hier heb je de autosleutels, wij gaan aan de koffie en om 5 uur ben je klaar indien er geen spoedgevallen zijn. Succes! :Y)

Sommige mensen weten best het een en ander van dieren, soms zelfs meer dan sommige vrijwilligers ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:18

19marjo90 schreef:
Liggen jullie bij die vent voor de deur dag en nacht om in de gaten te houden of hij thuis is? Daarbij komen jullie allemaal vaak op een stal, waar honden leven. Veel van deze honden leven dag en nacht buiten als waakhond, weliswaar niet aan een touwtje, maar wel buiten. Ik zou mijn hond liever als ik even weg ben aan een touwtje hebben waarbij hij bewegingsvrijheid heeft en even naar het toilet kan, dan dat ik hem opgesloten in en bench doe waar hij zich niet kan bewegen, wat velen ook doen.
Is misschien wel gewoon een rare gedachte van mij, dus ik begrijp het als jullie het er niet mee eens zijn. Ik ben dan ook niet in het bezit van een hond...

Ja, je post slaat kant nog wal idd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:21

Duhelo schreef:
Daarnaast zijn veel "professionele" dierverzorgers behoorlijk lomp naar dieren toe. Kijk maar es naar national geographic, spca en dergelijke. (ooit zelfs op televisie een van de bekendere gezien, de test met de meisjespop of een hond zal bijten. bij een berner werd de pop er gewoon naast gezet. Bij een mechelaartje werd het dier met de pop de hoek ingedreven en de pop er praktisch bovenop gegooid (mechelaartje had een verleden van mishandeling, was énorm bang, toonde meerdere tekenen van stress en heeft uiteindelijk gebeten naar de pop.) conclusie, mechelaar is agressief, werd afgemaakt. en dat komt op televisie. Voor veel mensen zou een cursus gedrag niet misstaan, ongeacht of ze gewoon mens zijn, vrijwilliger of professioneel.
Maar hier gaat de hele discussie dan ook niet over, dus gelieve een stukje vriendelijker te zijn naar TS toe ;) .

Ik persoonlijk zou ook het laatste doen. Gewoon afwachten, als die zen hond mist zal hij wel gaan zoeken ...

Helemaal mee eens, ik heb dat ook vaak gezien, te gek voor woorden.
Zo hadden ze ook een half verhongerde boxer, het dier had in zijn hele leven amper een bak voer gehad. Het was een schat, liet alles met zich gebeuren, hij had alleen baknijd, welke mij logisch lijkt. Het dier is hierom afgemaakt.
Zo ook met de gedragstesten, mishandelde honden op die manier testen, is gewoon gelijk een doodvonnis. Idioot is het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:22

dees_daan schreef:
Als de eigenaar de hond op komt halen zitten hier ook kosten aan vast, ritkosten dierenbulance en kosten waar de hond opgevangen is, asiel in dit geval, is de hond bij een dierenarts geweest dan zijn de kosten ook voor de eigenaar.
Het is krom idd, zolang de hond voer en water krijgt, en droog kan liggen is het heel moeilijk om hem in beslag te nemen, tenzij er duidelijke tekenen van verwaarlozing zijn maar alleen vermagering is lastig.. Het kan ook ouderdom zijn waardoor de hond mager word.
Een hond die een hele dag in een kleine bench zit en er 10 minuten per dag uit mag om zijn behoefte te doen kan al niet in beslag genomen worden.. Pas als de hond in zijn eigen uitwerpselen ligt of geen voer en water krijgt kunnen ze hem in beslag nemen.
Ik zie een hond ook liever buiten als hij dat gewend is dan dat hij de hele dag opgesloten zit, dan moet hij wel een hok tot z'n beschikking hebben, zodat hij dus droog kan liggen en beschutting heeft.

En veel eigenaren laten de hond fijn zitten (goh, het was toch ineens hun hond niet) zodra ze horen dat er kosten aan verbonden zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:29

Mindim schreef:
dees_daan schreef:

Soms ook logisch, soms zit je met een dier waar je je geen raad mee weet, waar je onbekend mee bent en je bent bang dat een dier onder je handen dood gaat. Daar kan je ook begrip voor hebben. Begrip moet van 2 kanten komen ;)

Heb ik ook zeker begrip voor, maar als je het uitlegt en mensen praten door je heen en luisteren niet dan kom je niet echt verder.. Ik snap dat mensen in paniek zijn, maar ze bellen ons niet voor niks, luister dan ook naar de reden die we geven om het beestje bijvoorbeeld even rust te geven.
Hebben mensen al iets negatiefs gehoord dan staan ze er zelf ook vaak al negatief in en blaffen je meteen af terwijl ze het later wel snappen als ze luisteren, maar sommige mensen willen niet luisteren..

Gebeurd hier niet vaak hoor dat ze de hond laten zitten omdat er kosten zijn, mensen worden boos dat wel, maar het gebeurd niet vaak dat ze de hond laten zitten, doen ze dat wel dan is de hond beter af in het asiel :)

Benfan

Re: Hond gevonden, maar een slechte baas? Wat zou jij doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 22:52

Zo, even jullie op de hoogte brengen. Ik heb geen reacties gelezen trouwens. De buurvrouw van de eigenar van de hond en ik hebben elkaar via facebook gesproken. De hond is al vaker op gehaald door de politie ivm verwaarlozing, het asiel moet hem in principe kennen en de man is 'bekend bij de politie'. Ze raad me dan ook aan niet langs te gaan om hem te vertellen waar zijn hond is. Dier word vaak dagen lang alleen gelaten. Dier kun je niet benaderen met dingen in je hand, hij zou goed geslagen worden zo nu en dan. Dus hij zit nu zeker beter. Het asiel weet dit nu allemaal en adviseerd mij ook niet langs de eigenaar te gaan, maar hem het lekker zelf te laten uitzoeken. Morgen bel ik weer over hoe het met hem is. Zodra mijn vriend uit New York is wil ik zeker met hem rond de tafel over evt adoptie zodra hij vrij komt. In ieder geval wil ik wel een keer langs gaan.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:11

Is hij nu in t asiel als zwerver ja toch?
Hoop dat ie em niet komt halen :)
En anders...sorry politie maar uhm...neem de hond in beslag ofzo?
Dan kan die man lekker naar de rechter voor zn hond... (en dan hopen dat je een rechter met verstand treft).
-niets ten nadele van de goede rechters in ons land..maar het systeem is gewoon krom...te vaak gezien-

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:16

Spannend hoor TS! Mijn vriendin gaat maandag kijken naar een kruising herder/rottie die bij haar vriend (politie) was gebracht. Zit nu ook twee weken in asiel en kan maandag opgehaald worden!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 15:21

Mac zoals de hond nu heet zit nog steeds in het asiel, heb net even gebeld hoe het met hem gaat en het gaat super! Hij wende al erg snel aan zijn kennel (en danst heerlijk op en neer). Asiel heeft een briefje bij zijn papieren in gedaan dat ik intresse heb in de hond.. nu mijn vriend nog (die nee gaat zeggen) maar het zou toch leuk zijn? Ik moest zeker een keer langskomen met mijn hond om te kijken hoe het klikt tussen beide :)

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 17:14

Dat is fijn om te horen!
Hopen dat hij niet wordt opgehaald :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:23

Benfan schreef:
Mac zoals de hond nu heet zit nog steeds in het asiel, heb net even gebeld hoe het met hem gaat en het gaat super! Hij wende al erg snel aan zijn kennel (en danst heerlijk op en neer). Asiel heeft een briefje bij zijn papieren in gedaan dat ik intresse heb in de hond.. nu mijn vriend nog (die nee gaat zeggen) maar het zou toch leuk zijn? Ik moest zeker een keer langskomen met mijn hond om te kijken hoe het klikt tussen beide :)

Hoe dichtibj de vorige eigenaar woon je? Hij kan de hond na 14 dagen niet meer op eisen maar tegenwoordig weet je nooit meer waartoe mensen in staat zijn. Heb je enig idee hoe die eigenaar mogelijk kan reageren als hij ziet/hoort dat jij zijn hond hebt dadelijk?