Help! Hoe om te gaan met deze hond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:03

Er zijn al heel veel goede en een aantal minder goede tips gegeven, en ik lees dat je er serieus mee bent en de goede tips er al aardig uitgefilterd hebt.
Zelf heb ik al 20 jaar herdershonden, en ik denk dat ik inmiddels een aardig idee heb van hoe de meeste herdershonden in elkaar zitten.
De hond voelt bij jou aan dat je angstig bent, dat werkt in je nadeel als je het terrein op komt fietsen. Daarom zal hij bij jou zo reageren als hij nu doet, dus blaffen en achter je aan rennen. Hij blijft je daarna bewaken als het ware, omdat hij door heeft dat hij jou daarmee onzeker maakt.

Oogcontact maken is bij heel veel herders niet verstandig als je niet vertrouwd bent met de hond. Ikzelf kan bij mijn eigen honden oogcontact heel goed gebruiken om attentie te krijgen of om mijn punt te maken (door bijvoorbeeld met iets grotere ogen mijn hond direct in zijn ogen te kijken als ik boos ben). Een vreemde die hetzelfde bij mijn honden doet, bewerkstelligt juist het tegenovergestelde, mijn honden (en veel zo niet de meeste herders) zien dit als een confrontatie om machtspositie. Een van mijn honden (de jongste) zal in zo'n situatie juist waakser worden, gaan grommen of blaffen en bij aanhoudend oogcontact misschien uitvallen. Aan mij als baas om dat te voorkomen, ik geef dus altijd aan dat mensen geen oogcontact moeten maken als ze geen hele goede bekende zijn van de hond.

Wat ik in jouw situatie zou doen is gewoon proberen zo rustig mogelijk het terrein op te fietsen, focus jezelf op het punt waar je heen wil fietsen en probeer zo goed mogelijk de hond te negeren en eigenlijk te doen alsof je het blaffen niet hoort en de hond niet ziet. Dit is iets wat niet in 1x zal lukken, maar geef jezelf de kans en tijd om hierin zekerder te worden.
Probeer er van uit te gaan dat de hond je kent en dat hij op het blaffen en "claimen" na niets kwaads in de zin heeft, het is een natuurlijke reactie op jou en jouw onzekerheid.
Als je van je fiets af bent gewoon nog steeds de hond negeren, niet in de ogen kijken en op het moment dat hij je in de weg zou lopen gewoon je pad vervolgen. Ik weet dat dat enorm moeilijk is als je van nature de neiging hebt om om dingen heen te lopen (heb ik zelf ook) maar je kunt er zeker van zijn dat de hond gehaaid genoeg is om opzij te stappen als hij doorheeft dat jij niet degene bent die opzij stapt. Ook een kwestie van oefenen, net als hierboven.
Mocht de hond opdringerig blijven, dan zou ik zonder hem aan te kijken een keer je stem flink verheffen en iets zeggen als "KLAAR NU!" of WEGGGGGGG!" Je zou eventueel aan de eigenaar kunnen vragen of zij een commando gebruiken waarop de hond afstand moet nemen. Mijn honden kennen daar veel verschillende commando's voor zoals terug, weg, opzouten, klaar. Als ik wel eens tijdens een wandeling of zo een vreemde hond weg wil snauwen, dan lukt het eigenlijk met willekeurig welk woord wel, als mijn stem maar de juiste intonatie heeft. Dus niet lief vragen, maar op boze toon eisen.

Verder zou ik vooral focussen op datgene wat je leuk vindt daar, en dat is je paard verzorgen. De hond dus zo veel mogelijk negeren, als hij door krijgt dat je niet meer mee gaat in zijn bangmaak of intimidatiespelletje, dan zal de lol er wel vrij snel van af zijn denk ik.

Succes ermee!

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 12:22

Dankjewel Odin! Fijn om tips te krijgen van iemand die veel ervaring heeft met herdershonden.

Ik had zelf al door dat aankijken een averechts effect heeft. Dus voorlopig ga ik eerst negeren en doorlopen en kijken of dit effect heeft. Ik focus me ook vooral op de leuke dingen daar en het is ook niet zo dat ik met tegenzin naar stal ga. Het zorgt alleen voor stress en dat komt de omgang met de paarden natuurlijk ook niet ten goede.
Ik ga zo naar stal en eens kijken wat voor effect deze aanpak heeft :D

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:26

lonneke_ schreef:
Ik heb een probleem met een hond (herdermix) op stal. Jaren terug reed ik al op deze stal en toen was er geen probleem, nu ben ik na 3 jaar weer terug en sindsdien laat hij me niet meer met rust. Nu ben ik een aantal jaar terug vreselijk gebeten door een herder, waar ik nog altijd littekens van heb, fysiek en mentaal.

Zodra ik het terrein op kom fietsen/rijden laat hij me niet meer met rust. Blaffen, grommen, tegen me aanduwen en ga zo maar door. Met de andere honden daar heb ik absoluut geen probleem en durf ik ook te corrigeren als ze te ver gaan, maar deze hond maakt me heel onzeker. Als ik wat langer op stal ben, laat hij me meestal met rust, maar als ik zijn kant op kijk, vliegt hij meteen weer mijn kant op. De eigenaren van de stal letten wel goed op de hond, maar hij loopt wel buiten als waakhond, dus vragen of hij binnen kan blijven is in mijn ogen geen optie.

Jullie snappen wel dat ik zo met veel minder plezier naar stal ga. Ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen!

Ik ga me er ook even mee bemoeien. Ik snap waarom iedereen zegt "negeren, niet aankijken en doorlopen", maar feit is dat je onzeker bent van DEZE hond en niet durft in te grijpen. Bij andere honden heb je er geen problemen mee.
Voor de rest zit het gros van de mensen hier op het gegeven dat jij boven de hond moet staan. Nou, ik zal je vertellen dat ik hier 2 honden heb die echt, maar dan ook ECHT niet zomaar gaan luisteren naar andere mensen hoor. Wel zijn ze beleefd. Recent nog dacht mijn broer mijn herder even in de bench te sturen. Ze liep daarentegen in een rechte lijn naar mij toe en ging naast mij staan. Vervolgens was 1 commando van mij genoeg. En geef haar eens ongelijk!
Ik vind het flauwekul dat je boven elke hond moet staan. Als ik ergens voor een uurtje op bezoek ga, dan ben ik vriendelijk tegen de hond, maar ik ga echt niet gelijk vertellen dat ik baas ben met alle daarbij behorende rituelen en eisen dat er commando's opgevolgd worden.

Mijn advies (leuk hè TS, al die adviezen) zou dus zijn om onder begeleiding van de eigenaar juist wel vriendjes te worden met deze hond. Wanneer je ziet dat de hond eigenlijk heel vriendelijk is, graag voor een brokje wat commando's uit wil voeren en zelfs een spelletje met je wilt spelen met een bal, dan krijg JIJ een heel ander beeld van deze hond. En met verandering van dat beeld, heb je dikke kans dat de hond ook verandert. Je doet nu immers "raar" in de ogen van de hond. Zodra jij weet dat de hond best ok is, dan ben je zelfverzekerder en is het geen probleem om hem even iets lekkers te geven en daarna aan te geven dat het klaar is.

Hoewel jij daar gratis en voor niks komt, vind ik het wel de verantwoordelijkheid van de eigenaar om aan jou te laten zien dat de hond best aardig is, zodat jij je veiliger voelt.

Succes TS!

lonneke_

Re: Help! Hoe om te gaan met deze hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 18:49

Dankjewel! Zeker lastig al die adviezen ;)

Ik was net op stal en toen ik aankwam was hij binnen. Later toen hij naar buiten kwam, heb ik hem genegeerd en gewoon gelaten. Merkte dat ik zelf ook een stuk rustiger was. Hij heeft geen enkele keer geblaft en kwam zelfs naast me liggen toen ik even stond te praten. Dus nu ik was rustiger ben, is hij dat ook :D

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 18:55

Wat fijn! De eerste stap is dus gezet. Als jij maar ziet dat die hond best ok is, dan komt dat vertrouwen er ook wel.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:33

lonneke_ schreef:
Ik was net op stal en toen ik aankwam was hij binnen. Later toen hij naar buiten kwam, heb ik hem genegeerd en gewoon gelaten. Merkte dat ik zelf ook een stuk rustiger was. Hij heeft geen enkele keer geblaft en kwam zelfs naast me liggen toen ik even stond te praten. Dus nu ik was rustiger ben, is hij dat ook :D

Ik denk dat dat ook de clou is hoor, hoe je het ook aan zou pakken. Jouw rust (of juist onrust, zoals je hebt ervaren) wordt haarfijn overgenomen en opgepakt door de hond. Je kunt jezelf niet dwingen om ineens maar heel zeker van jezelf te zijn natuurlijk, maar iedere goede ervaring zoals die van vandaag helpt je om per dag meer rust uit te stralen en de hond te laten merken dat je niet meer op zijn "spelletjes" in gaat. Zonder dat je daar dus eigenlijk fysiek iets voor hoeft te doen. ;)
Ik vind het heel goed dat het je al zo goed gelukt is om rustig te zijn en die rust uit te stralen. Lekker zo doorgaan hoor!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:34

lonneke_ schreef:
Dankjewel! Zeker lastig al die adviezen ;)

wedden dat je ooit nog vriendjes wordt? ;) Herders zijn geweldige honden :j

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:07

Top zeg, komt helemaal goed! +:)+

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:25

Fijn om te horen zeg!
Eventueel kan je ook een lekker muziekje opzetten (oordopjes), dan ben je minder gefocussed op de buitenwereld.
En de hond dus :D

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:41

lonneke_ schreef:
Dan laat ik het lekkers voorlopig nog wel even achterwegen. Ik wil niet dat het een verkeerd effect heeft.

JNY024, rot dat zo'n ervaring je zo angstig kan maken, hè? Gelukkig gaat het bij jou nu beter. Ik hoop dat het voor mij ook zo gaat verbeteren :)

Ja ben echt blij dat het voor mijn nu beter gaat
ik hoop voor jou ook! Nu is deze stalhond inmiddels mijn vriendje haha!
Heb er vertrouwen in! ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:36

Odin schreef:
Mocht de hond opdringerig blijven, dan zou ik zonder hem aan te kijken een keer je stem flink verheffen en iets zeggen als "KLAAR NU!" of WEGGGGGGG!"

En dan hangt hij dus in je arm.
Als je de hond haar niet vertrouwd en daarom achter haar aan loopt kan iets kleins de aanleiding zijn om te grijpen, zeker bij een hond met veel zelfvertrouwen.
Zeker niet de confrontatie aangaan met een zweep, stemverheffing, schreeuwen of direct oogcontact.

Als het puur een vertrouwenskwestie is is de snelste manier om wat leuks met hem te doen, wat lekkers mee te nemen, even met de bal gooien of lekker knuffelen. Wat de beste manier is kun je het beste aan de eigenaar vragen, die zal ook weten of het echt een vertrouwenskwestie is.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:34

anneliesdj schreef:
Odin schreef:
Mocht de hond opdringerig blijven, dan zou ik zonder hem aan te kijken een keer je stem flink verheffen en iets zeggen als "KLAAR NU!" of WEGGGGGGG!"

En dan hangt hij dus in je arm.
Als je de hond haar niet vertrouwd en daarom achter haar aan loopt kan iets kleins de aanleiding zijn om te grijpen, zeker bij een hond met veel zelfvertrouwen.
Zeker niet de confrontatie aangaan met een zweep, stemverheffing, schreeuwen of direct oogcontact.

Als het puur een vertrouwenskwestie is is de snelste manier om wat leuks met hem te doen, wat lekkers mee te nemen, even met de bal gooien of lekker knuffelen. Wat de beste manier is kun je het beste aan de eigenaar vragen, die zal ook weten of het echt een vertrouwenskwestie is.

Dat vraag ik me af. Ik heb het niet over schreeuwen hè, gewoon iets korts zeggen met stemverheffing. Ik vraag me af of de hond haar niet vertrouwt trouwens, ik denk eerder dat het andersom is. TS vertrouwt de hond niet en de hond reageert daarop door zo opdringerig te doen.
De ervaring die TS gisteren had is alvast een hele positieve geweest door gewoon de hond te negeren en haar ding te doen. Dan is de hond weg"blaffen" dus ook helemaal niet nodig.
Als ikzelf waar dan ook een vreemde opdringerige hond tegenkom werkt het tot nu toe zonder problemen om even met stemverheffing aan te geven dat ik van die opdringerigheid niet gediend ben. Er is nog nooit een hond geweest die op mijn "brul" (zeker geen schreeuw maar gewoon even een korte harde snauw) in mijn arm is gaan hangen hoor. En ik heb dit toch wel vaker dan een paar keer gebruikt/nodig gehad in de ruim 42 jaar dat ik op deze aardbol rondloop.
Een snauw geven doen honden onderling ook regelmatig als ze wat meer ruimte willen dan hen gegeven wordt door de ander. Die taal begrijpen ze prima hoor, ook van honden die ze niet kennen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:41

Probeer ook al ben je onzeker wel een zekere houding aan te nemen.

Schouders naar achteren, rechtop staan!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:22

Odin schreef:
Dat vraag ik me af. Ik heb het niet over schreeuwen hè, gewoon iets korts zeggen met stemverheffing. Ik vraag me af of de hond haar niet vertrouwt trouwens, ik denk eerder dat het andersom is. TS vertrouwt de hond niet en de hond reageert daarop door zo opdringerig te doen.
De ervaring die TS gisteren had is alvast een hele positieve geweest door gewoon de hond te negeren en haar ding te doen. Dan is de hond weg"blaffen" dus ook helemaal niet nodig.
Als ikzelf waar dan ook een vreemde opdringerige hond tegenkom werkt het tot nu toe zonder problemen om even met stemverheffing aan te geven dat ik van die opdringerigheid niet gediend ben. Er is nog nooit een hond geweest die op mijn "brul" (zeker geen schreeuw maar gewoon even een korte harde snauw) in mijn arm is gaan hangen hoor. En ik heb dit toch wel vaker dan een paar keer gebruikt/nodig gehad in de ruim 42 jaar dat ik op deze aardbol rondloop.
Een snauw geven doen honden onderling ook regelmatig als ze wat meer ruimte willen dan hen gegeven wordt door de ander. Die taal begrijpen ze prima hoor, ook van honden die ze niet kennen.

Als een hond je niet vertrouwd en achter je aan loopt uit waaksheid zal hij je zeker grijpen als je hem een grote mond geeft, iig een herder wel.

Wij hebben ook al jaren herders en ik herinner me een bepaalde gebeurtenis nog erg goed; Wij hadden destijds een sul van een herder die wel altijd even blafte als er volk kwam maar daarna ook kwispelend een aai kwam halen.
Mijn neef heeft zelf herders heeft en volgt daarmee politietrainingen, hij had ons al vaker verzekerd dat onze hond toch wel een slechte waakhond en zeker een waardeloze politiehond zou zijn.
Mijn neef kwam bij mijn vader langs die kantoor aan huis heeft. Het was al donker en hij verwachtte dat mijn vader op kantoor zat dus liep hij door naar achter, de hond was naar buiten gekomen en liep blaffend met hem mee, hij ging het kantoor binnen en ontdekte dat mijn vader er niet zat en ging dus terug naar buiten om in het woonhuis te kijken. De hond zag hem naar buiten komen en volgende hem weer, af en toe blaffend.
Mijn neef meende ook dat hij van onze hond niets te vrezen had en gaf een brul dat hij op moest houden, onmiddelijk hing onze hond in zijn elleboog.
Zo trof ik mijn stoere en altijd betweterige neef huilend aan de keukentafel :')

En ikzelf heb als kind eens zo'n ervaring gehad met de border van onze buren die je altijd irritant blaffend volgende over de weg voor hun huis. Toen ik op een keer met de hond had gelopen en terugliep kwam hij dus ook achter me aan, hij blafte vooral omdat onze hond meeliep maar die doet altijd net of ie gek is. Toen ik ons eigen erf weer op liep (onze eigen hond was al weer thuis) en hij nog steeds achter me liep heb ik me omgedraaid en hem duidelijk gezegd dat hij terug naar huis moest gaan.
Waarop hij heel vals grauwend op me af kwam, tot daar ineens die sul van een herder achter me vandaan kwam en erop dook, net op tijd.

Die herder heeft in zijn 13 jaren maar 2x gegrepen ^

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:26

Jij hebt dus overduidelijk een andere ervaring met herders dan ik in de meer dan 20 jaar dat ik zelf herders heb. ;)

Van alle herders die ik zelf heb gehad tot nu toe (1 Mechelaar-herplaatser die enorm wantrouwend was naar mannen, 4 Laekense herders) heeft er niet 1 bij wantrouwen het gedrag laten zien dat jij beschrijft en zoals ik al zei heb ik in mijn leven al aardig vaak mijn stem moeten verheffen tegen vreemde honden (van allerlei pluimage trouwens, zowel herders (rasgroep van meer dan 40 verschillende rassen van groot tot klein, die allemaal tot de categorie "herder" behoren, niet alleen de Duitse en de Mechelse Herder dus).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:30

Een hond die uit waaksheid achter je aan loopt?
Serieus, het is gewoon dom om die een grote bek te geven, dat kun je aan zien komen.
Zo heb ik het ook altijd geleerd van de hondengeleiders bij KNPV, ik heb daar zelf veel rondgelopen, al heb ik nooit zelf meegetraind.
Ik snap ook niet wat mijn neef bezield heeft maar die zal wel gedacht hebben; die hond is toch te suf om te bijten, die loopt jankend weg.

Edit; het blaffende honden bijten niet - gezegde is dus ook gewoon onzin.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:33

Odin schreef:
Van alle herders die ik zelf heb gehad tot nu toe (1 Mechelaar-herplaatser die enorm wantrouwend was naar mannen, 4 Laekense herders) heeft er niet 1 bij wantrouwen het gedrag laten zien dat jij beschrijft en zoals ik al zei heb ik in mijn leven al aardig vaak mijn stem moeten verheffen tegen vreemde honden (van allerlei pluimage trouwens, zowel herders (rasgroep van meer dan 40 verschillende rassen van groot tot klein, die allemaal tot de categorie "herder" behoren, niet alleen de Duitse en de Mechelse Herder dus).

En wat deden die honden toen jij ze een grote bek gaf?
Wat doen jouw eigen honden als ik ze een grote bek zou geven?

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:50

anneliesdj schreef:
Odin schreef:

En wat deden die honden toen jij ze een grote bek gaf?
Wat doen jouw eigen honden als ik ze een grote bek zou geven?

Indimmen. Mijn eigen honden idem dito. Sorry dat ik andere ervaringen heb dan jij. Kan gebeuren. ;)

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:53

anneliesdj schreef:
Een hond die uit waaksheid achter je aan loopt?
Serieus, het is gewoon dom om die een grote bek te geven, dat kun je aan zien komen.
Zo heb ik het ook altijd geleerd van de hondengeleiders bij KNPV, ik heb daar zelf veel rondgelopen, al heb ik nooit zelf meegetraind.
Ik snap ook niet wat mijn neef bezield heeft maar die zal wel gedacht hebben; die hond is toch te suf om te bijten, die loopt jankend weg.

Edit; het blaffende honden bijten niet - gezegde is dus ook gewoon onzin.

Een echt goed waakse hond zal niet achter je aanlopen, die belet je de doorgang wel hoor.
Opdringen en proberen te imponeren is heel iets anders, en dat is zoals ik het gelezen en begrepen heb bij de TS het geval.

Mij heb je trouwens nergens zien schrijven dat blaffende honden niet bijten toch?

Maar goed, ik heb mijn ervaring en mening gedeeld en heb de indruk dat de TS op de juiste weg is zoals het nu gaat. Dus ik laat het er verder bij.
Ga in plaats daarvan even fijn met mijn 2 herders naar buiten. :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:54

Ik zou het risico niet willen lopen, verbaasd me ook dat het bij jou al zo vaak gelukt is dan :P
Ik vind het volledig terecht dat onze hond destijds zo gereageerd heeft, zelfs mijn ouders vielen er niet over en dat verbaasde me.
Als ik een waakhond heb, dus om de boel hier te bewaken, dan hoop ik dat die grijpt als je je verdacht gedraagt, anders is het voor iemand met slechte bedoelingen wel heel makkelijk om binnen te komen.
Geef die hond maar even een grote bek, dan druipt ie wel af.

Edit; nee hoor dat heb jij niet gezegd. Maar ik meen dat iemand anders dat wel ergens zei; als hij blaft zal hij je niet bijten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:58

Odin schreef:
Een echt goed waakse hond zal niet achter je aanlopen, die belet je de doorgang wel hoor.

Maar zulke honden zijn zeldzaam ;)
Overigens heb ik er wel een maar dat is dan weer geen herder.

Wat bedoel je dan met opdringerig? Zoeen die tegen je aan loopt, continu aan je kont snuft? Als ze dat doen blaffen ze toch meestal niet en ts zei dat hij wel steeds blaffend achter haar aan loopt.

Edit; sorry dat je je aangevallen voelt, we verschillen gewoon van mening ;)

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:11

anneliesdj schreef:
Odin schreef:

Maar zulke honden zijn zeldzaam ;)
Overigens heb ik er wel een maar dat is dan weer geen herder.

Wat bedoel je dan met opdringerig? Zoeen die tegen je aan loopt, continu aan je kont snuft? Als ze dat doen blaffen ze toch meestal niet en ts zei dat hij wel steeds blaffend achter haar aan loopt.

Edit; sorry dat je je aangevallen voelt, we verschillen gewoon van mening ;)

Deze hond is gewend om mensen die dagelijks komen gewoon toe te laten schrijft TS, alleen bij haar doet hij vervelend en opdringerig, omdat hij duidelijk doorheeft dat zij niet heel erg op haar gemak is met hem in de buurt. Die hond zul je dus moeten laten weten dat hij geen reden heeft tot dat gedrag, omdat jij niet anders bent dan de andere mensen die gewoon toegelaten kunnen worden op het erf. Als dat niet lukt door de hond te negeren en in dit geval is dat de keer dat TS dit gedaan heeft gewoon wél goed gelukt, dan kan een brul prima helpen om even wat kracht bij te zetten en de hond te laten weten dat jij neit van hem onder de indruk bent. Let wel, ik heb het nergens gehad over de hond uitgebreid op zijn plaats proberen te zetten en hem daarbij diep in de ogen te kijken, te fixeren. Gewoon even kort en bars "klaar!" roepen of voor mijn part "zit!"
Als een hond daarop in de aanval zou gaan dan is er ergens iets misgegaan hoor.

Wat ik bedoel met opdringerig kan allerlei vormen hebben, van constant achter je aan blijven lopen en stelselmatig commando's van de baas negeren die hem terugroept tot mijn honden lastig vallen terwijl die aan de lijn lopen (gebeurt me vaak in aanlijngebieden waar mensen gewoon vaak hun hond los laten lopen bijvoorbeeld) tot als ik foto's aan het maken ben en op mijn hurken zit over me heen te willen hangen. Of ze daarbij wel of niet blaffen doet in mijn ogen helemaal niet terzake. Als een hond in mijn cirkel komt en ik wil hem eruit hebben dan zorg ik ervoor dat hij dat gaat snappen.
Overigens is blaffen lang niet altijd een teken van waaks zijn of aan willen vallen, een enthousiaste hond blaft ook en heeft dan totaal niets kwaads in de zin. Zo blaffen mijn honden als ze enthousiast zijn omdat ik een balletje ga gooien, of als ze langs de lijn staan bij de agilitytraining of een wedstrijd, maar ook als er een bekende auto stopt en ze de stem horen van iemand die ze heel leuk vinden.

Ik voel me trouwens helemaal niet aangevallen, maar heb de TS gewoon mijn ervaring en tips mee willen geven. Als iemand het daar niet mee eens is kan dat natuurlijk prima, maar daar mag ik dan net zo goed weer mijn weerwoord tegenover zetten toch?
Maar op een gegeven moment is het wel klaar, "agree to disagree" zoals het in het engels zo mooi gezegd wordt. Het topic en de TS zijn er niet bij gebaat als wij nog een paar pagina's een welles-nietes spelletje blijven spelen. Zitten de moderatoren ook niet echt op te wachten denk ik. ;)

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 19:22

In mijn geval gaat het inderdaad om een hond die dagelijks mensen op zijn erf krijgt en die dat ook moet accepteren. Daarnaast hoeft de hond (imo) niet opgevoed te worden, maar ik wel :P
Ik sta nog niet stevig genoeg in mijn schoenen om hem te corrigeren (of een snauw geven) zoals werd gezegd. Uiteindelijk wil ik daar wel naartoe, want ik heb genoeg ervaringen met andere honden en ik ben er niet van gediend als ze mijn ruimte betreden en zeker niet met die energie.
Voorlopig wil ik eerst gewoon samen met de hond op hetzelfde terrein kunnen zijn en allebei gewoon ontspannen zijn. Daarnaast wil ik ook geen risico lopen, het is 1x hartstikke fout gegaan en daar wil ik het graag bij houden ;)

Vind het wel fijn om verschillende ervaringen te horen van mensen die wel ervaringen hebben met herders, wat ik dus helemaal niet heb :)

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 19:24

sunny_l0ve schreef:
Is het een idee om een zweepje in de hand te houden zodat je jezelf wat zekerder voelt? Niet dat je er daadwerkelijk iets mee hoeft te doen, maar meer voor je eigen gevoel. Zodat wanneer de hond in jouw ruimte komt - wat jij niet wilt - jij hem weg kan sturen door een kleine tik te geven met de zweep. (dus geen gemep o.d.)
Verder de hond negeren, vooral geen oogcontact met hem zoeken totdat jij zekerder bent. Zodra jij je weer zekerder voelt kun je ook hondenkoekjes meenemen en hem iedere keer als je daar bent een koekje geven. Liefde gaat door de maag, voor je het weet zijn jullie de dikste maatjes!
Wel vervelend voor je, ik hoop dat je hier iets aan hebt. De hond moet jou in ieder geval respecteren en mag niet zomaar in jouw ruimte komen, tenzij jij hem daar in uitnodigt.

Zat ik ook al aan te denken.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 19:35

lonneke_ schreef:
In mijn geval gaat het inderdaad om een hond die dagelijks mensen op zijn erf krijgt en die dat ook moet accepteren. Daarnaast hoeft de hond (imo) niet opgevoed te worden, maar ik wel :P
Ik sta nog niet stevig genoeg in mijn schoenen om hem te corrigeren (of een snauw geven) zoals werd gezegd. Uiteindelijk wil ik daar wel naartoe, want ik heb genoeg ervaringen met andere honden en ik ben er niet van gediend als ze mijn ruimte betreden en zeker niet met die energie.
Voorlopig wil ik eerst gewoon samen met de hond op hetzelfde terrein kunnen zijn en allebei gewoon ontspannen zijn. Daarnaast wil ik ook geen risico lopen, het is 1x hartstikke fout gegaan en daar wil ik het graag bij houden ;)

Vind het wel fijn om verschillende ervaringen te horen van mensen die wel ervaringen hebben met herders, wat ik dus helemaal niet heb :)

Zo lang je je nog niet zeker genoeg voelt om een (stem)correctie te geven moet je dat ook gewoon niet doen hoor. Als je het niet meent komt de boodschap ook niet aan. ;)
Je doel om inderdaad gewoon op hetzelfde terrein als de hond te kunnen zijn zonder dat je je daardoor gespannen hoeft te voelen is het belangrijkst. Ik zou verder ook niet proberen om daarbij contact met de hond te zoeken door hem te gaan aaien of zo. Gewoon negeren in alles en verder dan dat heb je ook niets van de hond nodig dus een band opbouwen en de hond gaan aaien is helemaal geen must in deze situatie.
Ik vind dat je er heel goed mee om gaat en je kunt denk ik zelf prima de tips filteren en de voor jou toepasbare gaan gebruiken.
Daarbij is het ook niet erg als er verschillende adviezen en ervaringen gegeven worden denk ik.
Succes ermee, als ik het zo lees gaat het helemaal goedkomen zo.