Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
lonneke_ schreef:Ik heb een probleem met een hond (herdermix) op stal. Jaren terug reed ik al op deze stal en toen was er geen probleem, nu ben ik na 3 jaar weer terug en sindsdien laat hij me niet meer met rust. Nu ben ik een aantal jaar terug vreselijk gebeten door een herder, waar ik nog altijd littekens van heb, fysiek en mentaal.
Zodra ik het terrein op kom fietsen/rijden laat hij me niet meer met rust. Blaffen, grommen, tegen me aanduwen en ga zo maar door. Met de andere honden daar heb ik absoluut geen probleem en durf ik ook te corrigeren als ze te ver gaan, maar deze hond maakt me heel onzeker. Als ik wat langer op stal ben, laat hij me meestal met rust, maar als ik zijn kant op kijk, vliegt hij meteen weer mijn kant op. De eigenaren van de stal letten wel goed op de hond, maar hij loopt wel buiten als waakhond, dus vragen of hij binnen kan blijven is in mijn ogen geen optie.
Jullie snappen wel dat ik zo met veel minder plezier naar stal ga. Ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen!

lonneke_ schreef:Ik was net op stal en toen ik aankwam was hij binnen. Later toen hij naar buiten kwam, heb ik hem genegeerd en gewoon gelaten. Merkte dat ik zelf ook een stuk rustiger was. Hij heeft geen enkele keer geblaft en kwam zelfs naast me liggen toen ik even stond te praten. Dus nu ik was rustiger ben, is hij dat ook
lonneke_ schreef:Dankjewel! Zeker lastig al die adviezen
Ik was net op stal en toen ik aankwam was hij binnen. Later toen hij naar buiten kwam, heb ik hem genegeerd en gewoon gelaten. Merkte dat ik zelf ook een stuk rustiger was. Hij heeft geen enkele keer geblaft en kwam zelfs naast me liggen toen ik even stond te praten. Dus nu ik was rustiger ben, is hij dat ook
Herders zijn geweldige honden
lonneke_ schreef:Dan laat ik het lekkers voorlopig nog wel even achterwegen. Ik wil niet dat het een verkeerd effect heeft.
JNY024, rot dat zo'n ervaring je zo angstig kan maken, hè? Gelukkig gaat het bij jou nu beter. Ik hoop dat het voor mij ook zo gaat verbeteren
Odin schreef:Mocht de hond opdringerig blijven, dan zou ik zonder hem aan te kijken een keer je stem flink verheffen en iets zeggen als "KLAAR NU!" of WEGGGGGGG!"
anneliesdj schreef:Odin schreef:Mocht de hond opdringerig blijven, dan zou ik zonder hem aan te kijken een keer je stem flink verheffen en iets zeggen als "KLAAR NU!" of WEGGGGGGG!"
En dan hangt hij dus in je arm.
Als je de hond haar niet vertrouwd en daarom achter haar aan loopt kan iets kleins de aanleiding zijn om te grijpen, zeker bij een hond met veel zelfvertrouwen.
Zeker niet de confrontatie aangaan met een zweep, stemverheffing, schreeuwen of direct oogcontact.
Als het puur een vertrouwenskwestie is is de snelste manier om wat leuks met hem te doen, wat lekkers mee te nemen, even met de bal gooien of lekker knuffelen. Wat de beste manier is kun je het beste aan de eigenaar vragen, die zal ook weten of het echt een vertrouwenskwestie is.
Odin schreef:Dat vraag ik me af. Ik heb het niet over schreeuwen hè, gewoon iets korts zeggen met stemverheffing. Ik vraag me af of de hond haar niet vertrouwt trouwens, ik denk eerder dat het andersom is. TS vertrouwt de hond niet en de hond reageert daarop door zo opdringerig te doen.
De ervaring die TS gisteren had is alvast een hele positieve geweest door gewoon de hond te negeren en haar ding te doen. Dan is de hond weg"blaffen" dus ook helemaal niet nodig.
Als ikzelf waar dan ook een vreemde opdringerige hond tegenkom werkt het tot nu toe zonder problemen om even met stemverheffing aan te geven dat ik van die opdringerigheid niet gediend ben. Er is nog nooit een hond geweest die op mijn "brul" (zeker geen schreeuw maar gewoon even een korte harde snauw) in mijn arm is gaan hangen hoor. En ik heb dit toch wel vaker dan een paar keer gebruikt/nodig gehad in de ruim 42 jaar dat ik op deze aardbol rondloop.
Een snauw geven doen honden onderling ook regelmatig als ze wat meer ruimte willen dan hen gegeven wordt door de ander. Die taal begrijpen ze prima hoor, ook van honden die ze niet kennen.

Odin schreef:Van alle herders die ik zelf heb gehad tot nu toe (1 Mechelaar-herplaatser die enorm wantrouwend was naar mannen, 4 Laekense herders) heeft er niet 1 bij wantrouwen het gedrag laten zien dat jij beschrijft en zoals ik al zei heb ik in mijn leven al aardig vaak mijn stem moeten verheffen tegen vreemde honden (van allerlei pluimage trouwens, zowel herders (rasgroep van meer dan 40 verschillende rassen van groot tot klein, die allemaal tot de categorie "herder" behoren, niet alleen de Duitse en de Mechelse Herder dus).
anneliesdj schreef:Odin schreef:Van alle herders die ik zelf heb gehad tot nu toe (1 Mechelaar-herplaatser die enorm wantrouwend was naar mannen, 4 Laekense herders) heeft er niet 1 bij wantrouwen het gedrag laten zien dat jij beschrijft en zoals ik al zei heb ik in mijn leven al aardig vaak mijn stem moeten verheffen tegen vreemde honden (van allerlei pluimage trouwens, zowel herders (rasgroep van meer dan 40 verschillende rassen van groot tot klein, die allemaal tot de categorie "herder" behoren, niet alleen de Duitse en de Mechelse Herder dus).
En wat deden die honden toen jij ze een grote bek gaf?
Wat doen jouw eigen honden als ik ze een grote bek zou geven?
anneliesdj schreef:Een hond die uit waaksheid achter je aan loopt?
Serieus, het is gewoon dom om die een grote bek te geven, dat kun je aan zien komen.
Zo heb ik het ook altijd geleerd van de hondengeleiders bij KNPV, ik heb daar zelf veel rondgelopen, al heb ik nooit zelf meegetraind.
Ik snap ook niet wat mijn neef bezield heeft maar die zal wel gedacht hebben; die hond is toch te suf om te bijten, die loopt jankend weg.
Edit; het blaffende honden bijten niet - gezegde is dus ook gewoon onzin.

Odin schreef:Een echt goed waakse hond zal niet achter je aanlopen, die belet je de doorgang wel hoor.

anneliesdj schreef:Odin schreef:Een echt goed waakse hond zal niet achter je aanlopen, die belet je de doorgang wel hoor.
Maar zulke honden zijn zeldzaam
Overigens heb ik er wel een maar dat is dan weer geen herder.
Wat bedoel je dan met opdringerig? Zoeen die tegen je aan loopt, continu aan je kont snuft? Als ze dat doen blaffen ze toch meestal niet en ts zei dat hij wel steeds blaffend achter haar aan loopt.
Edit; sorry dat je je aangevallen voelt, we verschillen gewoon van mening
sunny_l0ve schreef:Is het een idee om een zweepje in de hand te houden zodat je jezelf wat zekerder voelt? Niet dat je er daadwerkelijk iets mee hoeft te doen, maar meer voor je eigen gevoel. Zodat wanneer de hond in jouw ruimte komt - wat jij niet wilt - jij hem weg kan sturen door een kleine tik te geven met de zweep. (dus geen gemep o.d.)
Verder de hond negeren, vooral geen oogcontact met hem zoeken totdat jij zekerder bent. Zodra jij je weer zekerder voelt kun je ook hondenkoekjes meenemen en hem iedere keer als je daar bent een koekje geven. Liefde gaat door de maag, voor je het weet zijn jullie de dikste maatjes!
Wel vervelend voor je, ik hoop dat je hier iets aan hebt. De hond moet jou in ieder geval respecteren en mag niet zomaar in jouw ruimte komen, tenzij jij hem daar in uitnodigt.
lonneke_ schreef:In mijn geval gaat het inderdaad om een hond die dagelijks mensen op zijn erf krijgt en die dat ook moet accepteren. Daarnaast hoeft de hond (imo) niet opgevoed te worden, maar ik wel![]()
Ik sta nog niet stevig genoeg in mijn schoenen om hem te corrigeren (of een snauw geven) zoals werd gezegd. Uiteindelijk wil ik daar wel naartoe, want ik heb genoeg ervaringen met andere honden en ik ben er niet van gediend als ze mijn ruimte betreden en zeker niet met die energie.
Voorlopig wil ik eerst gewoon samen met de hond op hetzelfde terrein kunnen zijn en allebei gewoon ontspannen zijn. Daarnaast wil ik ook geen risico lopen, het is 1x hartstikke fout gegaan en daar wil ik het graag bij houden![]()
Vind het wel fijn om verschillende ervaringen te horen van mensen die wel ervaringen hebben met herders, wat ik dus helemaal niet heb