Ervaringen raskat los buiten laten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Re: Ervaringen raskat los buiten laten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 23:09

Wat voor ziektes bedoel je? Wij enten onze katten en in de 30jaar dat we buitenkatten hebben is er nog ooit een ziek geworden..

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 08:25

Zoolgangster schreef:
In de plaats waar ik woon hebben kennissen al meegemaakt dat mensen onder hun balkon stonden te loeren, om een raskat te jatten.
Het zal er aan liggen in wat voor regio je woont... maar hier zijn een heleboel loslopende katten besmet met al die ziektes waar een rasfokker zijn poezen tegen probeert te beschermen door ze niet los te laten lopen.

Het maakt uiteraard verschil waar je woont. Wij wonen in het buitengebied, dus veel minder mensen en dan ook minder kans dat iemand je kat zou meenemen. Als ik langs een mega drukke weg zou wonen waar katten vloerkleedjes worden zouden mijn dieren ook niet buiten mogen.

Die ziektes die er zijn daar wil je neem ik aan iedere kat tegen beschermen, niet alleen een raskat! Hier lopen ook veel zwerfdieren in het buiten gebied, waardoor er ook regelmatig katten bij ons aan komen waaien. Gelukkig nog nooit een zieke meegemaakt.
Als wij een goed huis voor zo'n zwerver zoeken, dan willen we altijd juist graag een baasje die ze buiten laat :+ Dit zijn trouwens vaak extreem lieve katten (niet altijd hoor, we hebben ook wel eens van die spugende katjes gehad :x )

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 16:45

mijn F1 sphynx loopt ook gewoon buiten , swinter is hij veel binnen vanwege dat hij niet zoveel haartjes heeft :+ zomers is hij heel veel buiten . ik woon wel op een boerderij , dus niet midden in het dorp .
mensen keken eerst wel raar op als ze hem zagen lopen . maar inmiddels weet iedereen dat ie bij mij hoort :)
als ik midden in het dorp had gewoond weet ik niet zkkr of ik hem wel buiten liep dit omdat je nogal eens hoort dat raskatten worden gestolen ..

daarnaast maakt het denk ik ook uit welke raskatten buiten lopen . mensen vinden mijn kat nogal raar / eng / vies meestal :Y) denk dat langharige katten sneller worden meegenomen ..?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 18:28

troi schreef:
Wat voor ziektes bedoel je? Wij enten onze katten en in de 30jaar dat we buitenkatten hebben is er nog ooit een ziek geworden..

denk dat ze o.a. aids bedoeld. Een groot probleem onder de straatkatten (verwilderde katten) dat voornamelijk onderling verspreid wordt door paring of door vechten (wonden, speeksel). Katten die op tijd geholpen zijn en geen vechtersbazen zijn lopen eigenlijk maar een zeer klein risico om het ook te krijgen maar het risico is wel.

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:04

ik denk dat, als ik een raskat zou hebben, ik zo'n omheining zou installeren dat ze een schoque krijgen als ze daardoor komen. Lijkt me wel veilig, niet?

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:38

IndianRose_ schreef:
ik denk dat, als ik een raskat zou hebben, ik zo'n omheining zou installeren dat ze een schoque krijgen als ze daardoor komen. Lijkt me wel veilig, niet?

Dat lijkt inderdaad zo, maar vergis je niet. Stelen kan nog steeds en de batterijen van het zendertje raken een keer leeg en dat heeft de kat eerder door dan het baasje ;)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:38

dierenfan schreef:
troi schreef:

denk dat ze o.a. aids bedoeld. Een groot probleem onder de straatkatten (verwilderde katten) dat voornamelijk onderling verspreid wordt door paring of door vechten (wonden, speeksel). Katten die op tijd geholpen zijn en geen vechtersbazen zijn lopen eigenlijk maar een zeer klein risico om het ook te krijgen maar het risico is wel.

Aids en kattenleukemie... Bij bij ons in de buurt waren op een gegeven moment zóveel katten dat zelfs gesteriliseerde poezen die helemaal niet zulke vechtersbazen waren werden aangevallen... en heel veel katten werden ziek.
Ook veel gezien: het begon met een zweer aan de bek, waarschijnlijk opgelopen tijdens gevecht en antibiotica konden op een gegeven moment niets meer doen, na tijdenlang kwakkelen...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:12

FlyAway schreef:
IndianRose_ schreef:

Dat lijkt inderdaad zo, maar vergis je niet. Stelen kan nog steeds en de batterijen van het zendertje raken een keer leeg en dat heeft de kat eerder door dan het baasje ;)

kan idd maar heb het hier ook en elke 4 maanden vervang in de batterijen en elke week controleer ik het of het nog werkt. Mijn kat weet feilloos tot hoe ver ze kan en als ik de zender niet om zou doen weet ik ook zeker dat ze echt niet van het terrein af zal gaan. Puur omdat ze zo gewend is dat ze al 1 jaar niet anders kan dan dat.
Daarnaast wordt stelen hier toch wel moeilijk omdat het systeem zo gemaakt is dat ze veel ruimte heeft in de achtertuin maar nooit in de voortuin kan lopen ;)

Uiteindelijk kan ze altijd gestolen worden natuurlijk maar we hebben ook geen kattenluik dus is ze alleen buiten als de deur open staat en dan zijn mijn honden ook buiten en wij ook thuis.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:18

Wij hebben het systeem hier ook een jaar of 2 gehad. Met de beperkingen die ik noemde werkte het op zich prima. Wij wonen in het buitengebied en de katten konden rond het hele huis lopen. Kippen liepen hier ook los, die zaten de katten nog wel eens achterna en de katten jaagden natuurlijk op vogels, muizen etc. Dan maakte het helemaal niets uit dat er een onzichtbaar lijntje liep waar ze een stroomstootje van kregen. Instinct gaat voor, dus gingen ze nog wel eens over het lijntje heen. Als ze dan terug wilden kwam het probleem, dan durfden ze niet meer terug.

Hangt natuurlijk allemaal af van hoe en waar je woont, maar staar je niet blind op het systeem. 100% werken doet het niet! ;)