Brokkenhond 1 a 2 dagen op vlees toegevoegde waarde?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:57

Vis MOET niet maar is wel een pré.

TS, mijn Boxer van 35 kg eet 1,3 kg per dag en is aan de lichte kant. Kortom: je moet echt naar je eigen hond kijken qua hoeveelheid.

De lijst even snel doorgekeken, zal vanavond nog eens kijken. Ik mis variatie in spiervlees. Dat heb je nu alleen van de kalkoen. Raak niet in verwarring, orgaan en spiervlees zijn 2 verschillende dingen. Voor de rest is het niet slecht maar je mag GEEN dragende botten voeren. Daar moet je echt heel goed op letten.

blokje

Re: Brokkenhond 1 a 2 dagen op vlees toegevoegde waarde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 14:58

Maar Vis moet je dan bij een vis meneertje ophalen :P

Sonja, spiervlees... O ja ff kijken of dat op die barf handleiding stond

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 15:00

Euh ja dat klopt, tenzij jouw slager vis heeft haha!

Ja het is altijd vleesbot, spiervlees en orgaan.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 15:00

Sonja, geen knieen etc toch? Ook geen boven benen van Runderen etc.
Ik dacht er aan om anders het vooral bij klein vee vlees te houden als ik het zo las dan ga je dan minder snel de fout in

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 15:01

Oooo ik bedenk me opeens iets. Op de hoek van de straat zit een vis/snack winkel. En die is van de buren.
Ik kan daar vragen naar vissen koppen en zo :D

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 15:09

Klopt. In het begin voer je ook alleen beginnersvleesbot: konijn, kip, parelhoen, eventueel eend. De rest komt later pas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 15:49

Inderdaad, geen "dragende" botten van grotere dieren. Geen botten van oudere dieren.
En beginnende honden met makkelijke botten laten kennismaken zodat ze rustig kunnen "leren" kauwen. Om verslikking-incidenten te voorkomen.
Zorg ook dat je weet hoe je bij een hond de Heimlich greep kunt toepassen als hij zich wél een keer verstikt.

Ribben altijd voeren met meer dan 1 aan elkaar (anders slikken ze die ook makkelijk in 1x naar binnen)

En lees ook even goed door wat ze aan groenten en noten NIET mogen hebben (bijv. macadamia noten zijn erg giftig, spinazie mag je maar met mate geven, etc.).

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 18:54

Sonja, dat had ik idd gelezen. En als ze die beginnersbotjes goed verteren dan kunnen we langzaam overgaan naar andere botten.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 18:56

Femke, Heimlich zal ik me inverdiepen (ken hem ook al ik heb namelijk mijn Eerste Hulp Bij Dieren gehad en er voor geslaagt ;) ).
Over de ribben had ik gelezen!

ALs we het echt gaan doen dan ga ik me idd ng veel meer in alles verdiepen dus ook in de groenten heb al wel wat gelezen ;)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:13

Volgens mij ben je goed op weg! Wat ik me wel afvraag... Vanwaar ineens die ommekeer? :D

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 19:47

Ik weet niet of ik over ga. Kan me er eerst eens goed in verdiepen. En als de kosten idd mee vallen kan ik gewoon over. Ik zat elke keer aan kant en klare pakjes te denken (heb me wel eens verdiept in de slager etc). En kant en klaar moet ik groot inslaan omdat ik dan een dorp verder moet zijn. Maar vers kan ik (misschien) bij de slagers hier halen en dan kan ik gewoon 1 a 2x in de week heen en dan heb ik dus geen halve vriezer nodig.

Ik ben echt wel voor vers vlees. Als wij een hond hierna willen, als de kids wat ouder zijn en financieel meer zekerheid, wil ik die hond ook op vers vlees. (zal sowieso een poos duren wil dan uit de luiers van mijn kids zijn en ons 2e wonder moet nog geboren worden dus duurt ff)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 19:48

Enige wat nu een probleem zou zijn is het klaarmaken.
Misselijk zijn en slecht tegen geurtjes kunnen is niet zo handig dan :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:33

Op zich vind ik goed vers vlees niet echt n geur hebben. Behalve pens...
Ik zag zelf nogal op tegen de geur toen we vers gingen voeren. Maar t ruikt helemaal niet :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:26

als je over wilt stappen zou ik het boekje voer voor carnivoren kopen als ik jou was.. heeel handig boekje :)
en veel lezen wbt samenstellen
hier stinkt het helemaal niet.. ja de pens maar de rest heeft gewoon een mooie vlees geur net als je eigen vlees wat je klaar maakt :)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 13:34

O dat valt me mee! En ik hoef het natuurlijk niet te koken of braden en dat is juist zo smerig als je zwanger bent.

Hebben mensen nog aanvulling op de lijst? Anders mail ik die vanmiddag ff door

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:10

Vind het een prima lijst om mee te beginnen!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:10

Kiporgaan voer ik zelf trouwens liever niet i.v.m. de grote hoeveelheden antibiotica enz. Of het moet biologische zijn?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:20

Ik hoorde iemand zeggen dat honden van vers minder nodig hebben dan brok. Volgens mij is het juist andersom, ook omdat vlees heel veel uit vocht bestaat.
Ik dacht dat je van brok ongeveer 1 à 2 % van het lichaamsgewicht aan moest houden. Van vlees moet je ongeveer 2 - 3 % aanhouden.

Je zit nu op 1,5 % van z'n lichaamsgewicht in brok, dus zou ik voor vlees minimaal beginnen met 2%: een kilo dus. Kans is wel groot dat je eerder richting de 1,5 kilo per dag gaat maar dat zul je even aan moeten zien. Mijn hond van 25 kilo heeft genoeg aan 500 gram per dag, dus wie weet heeft ie genoeg aan een kilo.

Ik krijg mijn lamsbot gratis van de slager, daarnaast koop ik orgaanmix (3,25 / kilo, maar dat bevat maar 10% van zijn menu) pens kost ook praktisch niks dus eigenlijk ben ik het meeste kwijt aan spiervlees.

Mocht vers toch niks voor je worden, dan zou ik kiezen om gewoon de brok te blijven geven zonder te wisselen naar smuldier.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:24

mijn reu van 45 kilo krijgt.. net als mijn teef van 35 kilo 800 gram per dag .. ja ja ik weet het een groot verschil maar reu is gecastereerd en een heel stuk minder energiek ;) dus je moet gewoon kijken waar ze het goed op doen dat kan je van te voren niet precies zeggen

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 12:38

Sonja89 schreef:
Kiporgaan voer ik zelf trouwens liever niet i.v.m. de grote hoeveelheden antibiotica enz. Of het moet biologische zijn?

Weet niet of die slager biologisch slacht. Kip orgaan dus minimaal voeren?!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:50

blokje schreef:
Sonja89 schreef:

Weet niet of die slager biologisch slacht. Kip orgaan dus minimaal voeren?!

Ik zou bij voorkeur geen kiporgaan voeren en anders inderdaad minimaal. Orgaan moet je wel van minstens 3 diersoorten hebben uit mijn hoofd, bij voorkeur dan. Ook dieren als konijnen hebben vaak veel antibiotica binnen gehad. Oftewel: orgaan het liefst wild/biologisch!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 14:51

Oke!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 16:52

nou we gaan waarschijnlijk over op versvoer maar dan al kant en klaar. morgen even bellen met een verkooppunt. en dan maken we de beslissing :D

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:01

Ben benieuwd! Welk merk heb je op het oog?

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 22:40

Ik las eens dat 2 dagen in de week vers voelen naast brok goed is voor de darmflora. |Ik geef King ook regelmatig één of twee dagen smuldier compleet achter elkaar. Doet hij het heel goed op! Altijd stevige ontlasting en hij vindt het vlees heerlijk!