Jachthonden trainings- wedstrijd- en klets topic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Reusje0504

Re: Jachthonden trainings- wedstrijd- en klets topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 21:50

Speuren ging erg slecht en de concentratie ook wat minder maar er waren ook honden op de cursus die zelfs met de sneeuw goed konden speuren! Wij hebben dus de normale training gedaan maar niet bijster succesvol..

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 21:58

Wij hebben gewoon getraind.
Aardig wat vooruit sturen, wat markeerapporten en geheugentraining (op de plaats van de markeerapporten lagen weer dummy's, na een andere oefening op een andere plaats weer terug en vooruit sturen en zien of ze nog wisten dat daar dummy's moesten liggen).

Zelf heb ik gewoon getraind in het bos, de dummy's niet te ver verstopt omdat het speuren wat moeilijker ging. Het werken met 2 dummy's geintroduceerd, ook wat geheugentraining dus. En de oefening die hierboven ergens staat, dummy over hond heen gooien, hond roepen en laten apporteren. En dan nog een dummy extra die de andere kant op lag.

Ik merk dat ik regelmatig nieuwe dingen moet introduceren, anders worden ze toch wat verveeld en worden slordiger in het werken. Met een nieuwe oefening er bij zijn ze weer enthousiaster en blijer aan het werk.

Dus als iemand nog leuke oefeningen weet...

Aulaantje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 07:31

Wij hebben niet getraind helaas, de velden waren te ongelijk en toch nog keihard. Neem dat plus een vrij enthousiaste lompe hond en de kans op blessures is vrij groot. :Y)

Esther, misschien is het leuk om een keertje met een heuveltje te trainen? Dus zelf aan de ene kant gaan staan en dummy naar de andere kant gooien. Vindt mijn hond helemaal leuk :P of een hekje?

DeLabrador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 09:21

Afgelopen zaterdag hebben wij ook weer training gehad en door de sneeuw doen wij inderdaad ook enigzins aangepast trainen. Voordat de training begint ga ik altijd eerst circa een uur met alle 4 de honden wandelen, waarbij ze flink kunnen uitrennen. Doe ik dat niet, dan stuiterd het kleine chocolaatje alle kanten op en gaat ze lopen donderen :+

Zaterdag ging het wederom erg goed en Robin heeft weer fijn gewerkt. We hebben o.a. ‘’hindernissen’’ getraind: we stonden met z’n allen in linie opgesteld voor een sloot met redelijk steile en uiteraard geheel besneeuwde kanten. Achter de sloot werd op een veld een dummy opgegooid. De honden moesten dus over het slootje springen, de dummy ophalen en daarna wederom over het slootje terug springen. Bijna alle hondjes hadden er moeite mee om op de terugweg over te springen, maar na flink wat aanmoedigen en helpen ging het goed.
Een andere oefening: per tweetal liet je de honden achter en liep je in het zicht van de honden zo’n 80 meter weg over een breed bospad om recht vooruit een dummy neer te leggen. Weer terug bij de honden liet je ze een heel klein stukje volgen om ze vervolgens weer achter te laten en (haaks) op een ander breed bospad weer zo’n 80 meter verder een dummy neer te leggen. Daarna liep je weer terug naar het punt waar je de honden als 1e hebt laten wachten. Daar was een houten weg afzetting waar de honden of overheen of onderdoor moesten, er omheen lopen mocht niet, want we gaven het commando Vooruit. Als deze dummy binnen was liet je je hond weer volgen richting 2e dummy en gaf je weer Vooruit. Je zag dat er erg veel honden waren die of het naastligende bos indoken, of om de wegafzetting heen liepen, leuke oefening dus. Ik heb het maar even getekend om het te verduidelijken:

Afbeelding

Straks zal ik nog wel wat andere dingen van de training neerzetten, maar ik ga nu eerst even voor mezelf naar de huisarts

Aulaantje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 10:58

Ziet er uit als een leuke oefening! Ben heel benieuwd wat mijn hond zou doen :P
*even opslaan in geheugen voor volgende training :P*

DeLabrador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 13:27

Inmiddels weer terug van de huisarts, vermoedelijk een nekhernia, dus daar ben ik natuurlijk niet blij mee.
Wel leuk nieuws is dat vandaag de HD en ED foto’s van Robin beoordeeld zijn, dus binnen 3 dagen zal ik de officiële uitslag in huis hebben, spannend!

Wat we afgelopen training nog meer gedaan hebben is: samen met je hond ergens in het bos een dummy weg leggen en vervolgens op een hele andere plek je hond inzetten.

Esther, op welke niveau zit je hond momenteel en wat train je zoal? Zal eens nadenken over wat leuke afwisselende oefeningen.

Daar ben ik overigens wel benieuwd naar, hoe ziet meestal een training er bij jullie uit? Wat zijn de dingen waar jullie honden goed in zijn en wat zijn hun minder sterke punten?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 14:21

Onze honden zitten denk ik nu op C-niveau, we gaan richting B.
We zitten (weer) in de beginnersgroep omdat onze honden vorig jaar zo onstabiel presteerden (was eerste jaar dat ze bij ons waren), instructeurs waren wel positief verrast door de vooruitgang die ze van de zomer hebben gemaakt.
We doen aangelijnd/los volgen, vooruit sturen en er zijn ook nog honden die moeten leren apporteren.
Voor ons wordt de lat tijdens oefeningen hoger gelegd, nauwkeuriger werken, andere/zwaardere dummy's, dummy's aan andere kant sloot, moeilijker verstopplekken. En we worden wel eens als voorbeeld gesteld, moeten wat voordoen.
Voor mijn man is het ook nog wel goed, die is dus pas een jaar aan het trainen, hij moet ook nog veel leren.. :+ Dus het is wel goed dit niveau. Honden zijn ook nog niet altijd echt strak aan het werk in aanwezigheid van andere honden, overblijfseltje uit hun verleden, maar we oefenen door..
Als het ijs weg is zullen we ook weer gaan apporteren uit diep water, dat ging nu wat moeilijk.. }:0

DeLabrador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 15:56

Hieronder wat oefeningen welke wij ook deden op de puppyjacht en/ of welke wij nu doen, dus deze zijn ook absoluut geschikt voor jouw honden. Mocht iets je niet duidelijk zijn of je hebt er vragen over, let me know.

- Je hond zit naast je op zit en je gooit zelf een dummy weg op zo’n 30 meter vooruit. Je laat je hond ongeveer 10 meter volgen richting de dummy en daarna draai je samen met de hond weer om en sta je dus met je rug naar de dummy toe, de hond op zit. Dan loop je zelf zo’n 5 meter van de hond weg en ga je weer met jouw gezicht naar de hond toe staan. Je geeft met je stem het comando Vooruit en het handgebaar erbij wat je daarvoor aangeleerd hebt ( bij mij is dat op afstand met beide handen boven het hoofd). Hond moet de dummy halen en bij je brengen.

- Je fluit je hond in en halverwege fluit je je hond op zit, daarna fluit je em in.

- Je laat de hond volgen en samen loop je door het bos. Terwijl je loopt laat je zelf ergens een dummy vallen en blijf je doorlopen. Als je ‘’ver genoeg’’ bent, dus een afstand passend bij het huidige niveau van de hond, draai je om en geeft een Zoek Apport.

- Je staat met je hond op post en door een helper wordt er ergens geschoten en een dummy/ wild opgegooid. Dit markeer apport kun je zo makkelijk of moeilijk maken als je zelf wilt (dus juist open veld, of over een slootje etc.).

- Je laat je hond volgen op een bospad en op het moment dat je weg stapt, laat je een dummy liggen. Ongeveer 50/ 60 meter verder draai je om en laat je je hond zitten, met z’n neus richting de dummy. Zelf loop je schuin bij de hond vandaan en laat je zichtbaar voor de hond in het bos een dummy vallen. Je loopt terug naar de hond en stuurt em recht Vooruit naar de 1e dummy. Zodra deze binnen is, laat je de hond de dummy uit het bos halen.

Tevens zou je alle oefeningen kunnen doen die ik al eerder in het topic hebt neergezet :)

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 16:06

Even een trainingsvraagje.. Mijn spanieltrainer was van mening dat je een hond "vooruit" leert door 'm te laten zitten, op afstand een dummy te (laten) gooien zodanig dat de hond het ziet, je geeft commando+gebaar voor vooruit en vóórdat de hond bij de dummy is dat ding weer weg te halen..

Ik merkte zelf dat ik daar wat moeite mee had.. Ik vind het maar raar om de hond "nergens" naartoe te sturen, en buiten dat was ik bang dat Ol ook geen interesse meer zou gaan tonen in markeerapporten oid.. Hoe zien jullie dat?

DeLabrador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 16:21

Neej schreef:
Even een trainingsvraagje.. Mijn spanieltrainer was van mening dat je een hond "vooruit" leert door 'm te laten zitten, op afstand een dummy te (laten) gooien zodanig dat de hond het ziet, je geeft commando+gebaar voor vooruit en vóórdat de hond bij de dummy is dat ding weer weg te halen..

Ik merkte zelf dat ik daar wat moeite mee had.. Ik vind het maar raar om de hond "nergens" naartoe te sturen, en buiten dat was ik bang dat Ol ook geen interesse meer zou gaan tonen in markeerapporten oid.. Hoe zien jullie dat?

Om eerlijk te zijn vind ik dat een hele rare manier om je hond Vooruit aan te leren en het heeft geen enkele overeenkomst met hoe wij het hebben aangeleerd. Op de puppyjacht hebben wij het op de volgende manier aangeleerd:

Je moet voor jezelf een keuze maken of je je linker of rechter hand wilt gebruiken om richting mee te geven. Ikzelf doe het met rechts, maar dat is natuurlijk voor iedereen persoonlijk. Je hond zit naast je op zit en op circa 10 meter afstand staat een bakje op zo'n standaard. De hond blijft zitten en zelf loop je naar het bakje en maakt een geluidje en doet er een brokje in. Je loopt weer terug naar je hond en gaat er weer naast staan. Je houdt je hand naast z'n kop en zegt Vooruit. Sommige hondjes renden gelijk naar het bakje, anderen niet, maar dan liep de trainer met het hondje mee op. Als je dat op deze manier een paar keer gedaan hebt, dan krijgen ze door wat Vooruit betekend en kun je de afstand van het bakje gaan vergroten. Daarna kun je het brokje gaan vervangen door een dummy en vervolgens haal je het bakje helemaal weg. Ikzelf en onze trainer sturen onze honden nooit ''blind'' weg, maar er ligt altijd een dummy, je hondje moet er tenslotte vertrouwen in hebben dat jij em Vooruit stuurt met een reden en dat er dus wat ligt. (De opdracht in de KNJV C vind ik dan ook maar een nutteloze oefening, je hond op niets vooruit sturen).

Aulaantje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 19:28

Zo hebben wij het ook geleerd DeLabrador. Vind het een beetje een rare manier, op die manier leer je je hond toch alleen maar dat de persoon die er staat het apport weg gaat halen.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 19:46

Ja zie je, dat dacht ik dus ook! blij dat ik niet gek ben, dat ik dat dacht :P

Ik heb het thuis met trainen ook altijd zo gedaan zoals jij omschrijft DeLabrador :j met een dummie of lekkers ofzo, zodat ie met succes uitgestuurd wordt, ipv "loos". Denk dat mijn toenmalige trainer dat ook baseerde op de C-proef, maar ik vond het helemaal niet logisch klinken iig..

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 20:57

Vandaag met mijn oudje het vooruit commando eens geoefend, naar aanleiding van de berichten hier. Ik moet zeggen, wat een enthousiasme :) Meneer is super slim en etensverslaafd dus ik denk nog een week oefenen en dan zit het erin. Ontzettend leuk om te doen!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 22:19

Wij leren het vooruit ook met dummy, de dummy is voor hun de beloning van het vooruit gaan.
Het volgende trainingspuntje heeft zich daardoor ook al aangediend.
Gisteren rende Balu een paar meter langs de dummy en hij bleef dus vooruit gaan omdat hij geen dummy vond. Waardoor we dus nu weten dat het influiten nog niet heel goed bevestigd is, want je kunt tenslotte pas terugkomen als je een dummy hebt.. :+ (gedachtengang van Balu)
Dat wordt dus oefenen..

@Delabrador, die oefeningen doe ik al regelmatig, behalve markeer met schot, wij hebben niks om mee te schieten.. Wij doen markeer met geluidje maken en dan dummy weggooien. Met schot doen we tijdens de training.
Andere oefeningen heb ik er ook al uitgevist, we kunnen nu wat meer afwisselen. Gaan ze ook beter van opletten, ze denken al snel dat ze wel weten wat er moet gebeuren.. :o

DeLabrador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 08:28

Neej schreef:
Ja zie je, dat dacht ik dus ook! blij dat ik niet gek ben, dat ik dat dacht :P

Ik heb het thuis met trainen ook altijd zo gedaan zoals jij omschrijft DeLabrador :j met een dummie of lekkers ofzo, zodat ie met succes uitgestuurd wordt, ipv "loos". Denk dat mijn toenmalige trainer dat ook baseerde op de C-proef, maar ik vond het helemaal niet logisch klinken iig..

Ookal zou het inderdaad zijn dat hij proef gericht traint, dan nog gaat zijn methode er bij mij niet in :n Markeer staat los van vooruit sturen en daarnaast (althans zo zie ik het) wordt de hond juist afgestraft door de dummy weg te halen, terwijl ie dan just wel heel netjes heeft gemarkeerd.

Jette: door het op die manier te trainen zit het er echt super snel in. Die jonge hondjes hadden het ook echt zo door :)

Misschien is het een leuk idee om de oefeningen die we allemaal doen ook hier neer te zetten, eventueel erbij vermelden wat de valkuilen/ moeilijkheden erbij zijn. Kunnen we allemaal wat van leren en inspiratie op doen om weer tijdens thuis trainingen te gebruiken.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 10:42

Hahaha, valkuilen in de training..
Luna wilde eerst de dummy oppakken, heb ik met haar geoefend om de dummy in de bek te nemen.
Daarbij gaf ik het commando vast. Omdat ze het spannend vond ging ze gapen toen ik de dummy voor haar neus hield. Daar dacht ik slim gebruik van te maken en heb de dummy in haar bekkie geduwd en beloond voor het vasthouden, dacht ik. Zo 2 keer gedaan, toen was het commando vast gelinkt aan het gapen.... Op het moment dat ik vast zei ging zij dus zitten gapen... 8)7 Het is wel weer goed gekomen.
Maar ik zag haar al zitten gapen in een wei en wachten tot de konijnen in haar bek zouden springen. }:0

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:11

Vanuit het meelezen wil ik me even voorstellen;

Ik heb een zwart Labrador teefje van nu bijna 11 maanden en ben net begonnen met de 3e cyclus jachttraining in Emmen, heb tot op heden geen ervaring met jachttraining
Het is een vreselijk fijne, vrolijke en goed luisterende hond. Het is de bedoeling om op termijn met haar te gaan fokken dus moet (helaas) nog wat aan het showen doen en ze wordt van de zomer gerontgend na haar oogonderzoek.

Heb wel 3 nestjes Golden Retrievers gefokt voor Hulphond Nederland, maar dit is dus mijn eerste Labrador Retriever.

Ze doet het erg goed, alleen het op commando vast en los blijft moeizaam gaan. Ze apporteert goed en brengt het ook bij me en geeft het wel af maar nog niet zittend.
Ze is erg enthousiast met apporteren en wil graag werken. Ik wil absoluut vanuit het positieve trainen dus geen zaken afdwingen.

Tips voor het vast/los, liefst met de clicker.

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:14

Wat ik trouwens een leuke oefening tijdens de training vind is met een aantal op een rij staan met de hond los naast.
De trainer gooit over de honden en voorjagers een aantal dummies voor de linie, honden moeten blijven zitten.
Dan mag een voorjager een dummie halen en de hond moet blijven zitten, dan moet je de hond naar een aangewezen dummie sturen om te apporteren.......

DeLabrador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 18:48

*\o/* Yes, yes, yes de heup en elleboog uitslag van Robin is binnen! *\o/*
HD A, norbergwaarde 40
ED vrij
Beter kan dus niet :D

Ook heb ik al 1 uitslag van Van Haeringen Laboratorium ontvangen en ze is EIC drager. Over circa 2 weken verwacht ik de uitslag van Myopathie en Optigen prcd PRA

Esther: hahaha ik zie je hondje al zitten hoor, in het weiland met z'n bekkie open. ''Kom maar konijntje, ik zal je met open bek ehhh open armen ontvangen''' :+

Chinou: leuk dat je mee komt kletsen! Waar komt je labje vandaan?

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 20:11

Bij Van 't Bovenveen uit Oldenbroek.
Mensen hebben vier generaties daar, heb nog nooit zo'n leuke hond gehad vanaf het begin (behalve mijn allerliefste Golden Fanouk, dat was een echte 'once in a live time' hond, maar ze komt in de buurt....).
Makkelijk en een heerlijk karakter, ben helemaal weg van haar!!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:06

Gefeliciteerd met de HD en ED uitslagen!
Heb even gegoogled op EIC, lijkt me best een heftige aandoening, maar gelukkig is ze alleen drager en krijgt ze er zelf geen last van.

Vanmiddag zijn we bij een meer in de buurt wezen wandelen en trainen. Ze waren vanmorgen al zo wild en Luna lag al in de sloot.. Ze kunnen daar altijd zo lekker uitrazen. We hebben dus wat zwemtraining gedaan, over gestuurd en apport uit diep water en ze liggen nu heerlijk rustig te pitten. Het zwemmen en apport uit diep water konden ze nog, al waren ze in het begin niet erg geconcentreerd... :+ :D

DeLabrador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 22:53

chinou: ik kende die kennel niet, dus heb even op hun website gekeken. Ik vind dat ze erg mooie honden hebben! Van welke combinatie is de jouwe een nakomeling?

Vandaag weer training gehad en Robin heeft heel netjes en fijn gewerkt. Doordeweeks train ik nauwelijks tot niet, ga ik iedere dag met alle 4 naar natuurgebieden en dat ik op ons beide geen druk meer leg, doet ons echt goed! Vandaag hebben we het volgende allemaal gedaan:
- 2 minuten down uit het zicht
- los en aangelijnd volgen
- 30 meter vooruit sturen
- verloren zoek in het bos
- we liepen met de honden over een groot maisveld heen waar ongeveer 10 meter uit elkaar 2 grote stapels hout lagen. Tussen deze 2 stapels hadden we de dummy's neergelegd en vervolgens liepen we verder. Ongeveer 30 meter later draaiden we terug om, met ons gezicht richting het hout. Links van ons was het maisveld, recht vooruit de 2 houtstapels met daartussenin de dummy's, rechts daarvan was begroeiing en een vijvertje. De honden moesten of via de linker zijde over het maisveld of via de begroeiing aan de rechterzijde de dummy halen en binnenbrengen.
- met alle honden op linie voor een sloot. zelf paar meter naar voren stappen en dummy over de sloot heen gooien. terug naar de hond en hond uitsturen. Hond moest zowel op de heen als terugweg over de sloot.
- alle honden blijven zitten op linie en zelf weg stappen. Vervolgens 1 voor 1 de honden binnen fluiten.
- markeer apport. Dit is niet Robin's sterkste punt. Ze gaat dan naar mij zitten kijken tot ik haar het sein geef dat ze uit mag, maar daardoor mist ze dus de plek waar het apport valt. Hier is dus nog veel winst te behalen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 23:19

Vandaag zijn we weer naar de training geweest, vorige week was er geen training.
We hadden niet zo kunnen oefenen afgelopen 2 weken, maar de hondjes hebben het prima gedaan.

We begonnen met apporteren, er lagen een aantal dummy's bij elkaar. We moesten de honden naar de dummy's sturen, ze moesten een dummy oppakken en meenemen, het ging er om dat ze niet gingen overpakken. Balu moest eerst... hij was nog niet wakker ofzo, hij leek erg last te hebben van een ochtendhumeur.. Hij heeft in zijn eigen (langzame) tempo wel een een aantal dummy's opgehaald zonder overpakken, helemaal goed dus.
Hij nam wel de wilddummy's als eerste mee, heeft dus wel bewust gekeken wat hij mee zou nemen.
Luna stormde op de dummy's af en pakte gewoon de eerste de beste die voor haar neus kwam en bracht die netjes terug. We moesten ook nog de hond laten zitten en dan zelf een dummy halen, dat ging ook goed.

Aangelijnd en los volgen is geen probleem meer, dat doen ze beide prima.

Daarna moesten we de honden een veld insturen en op de 'valplek' waar een aantal dummy's lagen de honden het commando zoek-zoek-zoek enz. geven tot ze een dummy gevonden hadden De moeilijkheid daarbij was dat ze de wind in de rug hadden en dus eerst achter de dummy's moesten komen. Daarna moesten we de honden van de zijkant het veld insturen en dan zo dat ze achter de valplek terecht kwamen. Bij de valplek stond eerst een paaltje, later werd die weggehaald.

Luna liep het veld uit, ze moest even ergens anders wat checken ofzo.. kon haar op afstand stoppen, laten zitten weer terug dirigeren. *\o/*

Toen nog een markeerapport gedaan en direct erachteraan de honden weer het veld in sturen.

De trainers zijn steeds weer vol lof over onze mormels :D , ze werken tegenwoordig zo graag en pikken het nu zo goed op, echt fijn!

Ook wel goede reclame voor mezelf (en zelfvertrouwen), heb bijna m'n diploma voor kynologisch instructeur, altijd handig als het dan, om te beginnen, lukt om onze eigen honden trainen. :+

DeLabrador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 17:11

Vorige week zaterdag is er behalve de ´´standaard´´ oefeningen nog wat nieuws geintroduceerd. De honden hebben geleerd om over hekjes heen te springen. In het bos was er door middel van hekjes een cirkel afgezet. We moesten samen met onze hond ervoor gaan staan en er een dummy ingooien. Vervolgens samen met de hond over het hekje heen springen, de hond moest de dummy oppakken en samen weer terug springen. Belangrijk bij deze oefening is dat de honden direct heen en terug springen over het hek en niet eerst rondjes gaan lopen om te kijken of er niet toch ergens een opening zit. Toen de honden goed doorhadden wat de bedoeling was hebben we dit direct gecombineerd met een verloren zoek:
In det bos was er een omheinde cirkel waarin een dummy lag. Vanaf een bospad moesten we onze hond inzetten, de hond moest over het hekje springen om bij de dummy te komen, met de dummy weer terug springen en bij het bospad bij ons komen brengen. Robin had deze oefening zeer snel en netjes uitgevoerd.

Afgelopen zaterdag ben ik niet naar training geweest maar had ik een show in Belgie. Ik wilde alleen Robin inschrijven, maar aangezien er geenbezoekhonden mee mochten en ik Robins mama ook altijd meeneem, had ik haar ook maar ingeschreven. Zij hoefde geen kwalificaties meer te behalen en terug kijkend op hoeveel moeite het me heeft gekost om haar 2 ZG´s te laten behalen [ze is qua exterieur een field trial type], had ik dan ook geen verwachtingen. Wat schetste mijn verbazing en ik was compleet in shock.... Mams scoort een Uitmuntend!!!! :D Robin heeft een ZG behaald.

Gisteren hadden we van de hondenschool een OWT workshop, waar er ook een officiele keurmeester aanwezig was. In de ochtend hadden we theorie uitleg, waarbij er aan bod kwam wat het nou exact inhoudt, er van je hond gevraagd wordt, verschil met een KNJV proef etc.
´s Middags waren er enkele proeven, de 1:
- De hond zit op een veldje met laag gras naast je op post, op teken van de keurmeester wordt er zo´n 40 meter verder door een helper geschoten en een dummy opgegooid. Zodra je van de keurmeester een tikje op je schouder krijgt, mag je je hond uitsturen. Zodra de hond de dummy heeft en op de terugweg is, wordt er door de helper voor de hond onzichtbaar en zonder geluid een nieuwe dummy in het gras neergelegd. Als de hond de 1e dummy netjes bij je heeft gebracht, moet je je hond Vooruit sturen, naar de andere dummy. Robin was vliegensvlug bij beide apporten, maar had voornamelijk het 1e apport beter moeten afwerken [liet de dummy vallen en liep een paar meter voorbij mij, in plaats van direct voor me zitten om af te geven].

Proef 2:
2 voorjagers stonden met hun honden opgesteld, daarachter stonden ook 2 voorjagers met hun honden. In de begroeiing/ bos voor ons, werd er door een helper geschoten en een dummy neergelegd, vervolgens liep zij door en werd een een stuk verder nogmaals geschoten en een dummy neergelegd. De hond die links op post zat moest de rechter dummy ophalen en de rechter hond moest de linker dummy ophalen, uiteraard 1 voor 1. De 2 voorjagers die met hun honden achter ons zaten, daarvan moesten de hondjes netjes en rustig oppost blijven zitten, terwijl de andere honden aan het werk waren. Helaas sprong Robin 1 x [houdbaar] in, maar verder goed uitgevoerd.

Proef 3:
Met 9 honden stonden we in linie opgesteld. In de begroeiing/ bos voor ons werd er door veel helpers een drijfjacht nageboots. Met heel veel kabaal, geschreeuw, schoten en rondvliegende dummy´s moesten alle honden keurig post gedrag laten zien. Als jouw nummer opgenoemd werd door de keurmeester mocht je je hond uitsturen. Er waren 2 hondjes geweest en toen vond Robin dat het inmiddels wel haar beurt was. Helaas dus weer houdbaar ingesprongen. Dat betekende dus aanlijnen en voor haar de oefening over.

Proef 4:
Deze oefening was ook zeer leuk, maar te lastig om zo uit te leggen, dus hier zal ik morgen op mn werk een tekening maken en dan alsnog uitleggen :)

Esthet, wat super dat je honden het beide zo goed doen, is altijd gaaf om te horen he, als de trainers zo vol lof zijn over het werk dat de honden laten zien! Wanneer veracht je je diploma voor instructeur te behalen=

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:10

Wat is OWT? Klinkt wel pittig die oefeningen, maar ook leuk om eens te doen.

Voor m'n diploma heb ik alles al gehad, heb ook de examenopdracht ingeleverd. Nu is het afwachten tot het nagekeken is en of ik dan geslaagd ben.

Vanmiddag heb ik apport over water geoefend, het water was niet zo breed, dus klein stukje zwemmen voor ze. Balu deed het braaf, allebei apporten netjes opgehaald. Luna is de eerste keer netjes overgezwommen, de tweede keer deed ze heen en terug 'bommetje'.. Ze nam een sprong zodat ze al bijna aan de overkant was.. weet niet wat daar nou handiger aan is in haar beleving.. :+