HELP ernstig benauwde koe

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 22:04

liesjecryos schreef:
WillBokkers schreef:
Even voor de duidelijkheid in nederland ...ja zelfs in zon situatie.... Mag je geen andere da bellen danwaar je lid van bent

Hoe kom je aan deze onzin!!
Je mag gewoon een andere DA laten komen hoor,de kliniek zal dit wel tegen jullie gezegd hebben om jullie als klant niet kwijt te willen.
Ik heb vorige week nog een nadere kliniek laten komen omdat bij de onze niemand beschikbaar is.

In een spoed geval kam dat maar normaal mag dat niet en ool niet met medicijnen bestellen! Lees de wet een keertje door dan weet je waar je over praat allemaal nieuwe regels daaromwordt alles ook zo duur

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:04

WillBokkers schreef:
Kinke schreef:
Ach kom, melkziekte kan een boer toch zelf wel vaststellen? Daar is in ieder geval geen topic op Bokt voor nodig. En sinds wanneer ben je 'lid' van een DA???
Een gezwel door je te verslikken???

Melkziekte is ook al door ons zelf vastgesteld maar dat gezwel in de longen kan zeker! (Kijk naar onze koe) en lid van de dierenarts ja... Hoe wil jij het noemen dan ?! Je bent er ook lid van want je kan niet zo naar een andere

hebben jullie ooit iets ondertekend??
Betaal je lidmaatschap?
Heb je medespraak in de kliniek?
Heb je aandelen??
Nee,schei dan uit en bel gewoon een andere DA op

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:06

WillBokkers schreef:
liesjecryos schreef:

Je mag gewoon een andere DA laten komen hoor,de kliniek zal dit wel tegen jullie gezegd hebben om jullie als klant niet kwijt te willen.
Ik heb vorige week nog een nadere kliniek laten komen omdat bij de onze niemand beschikbaar is.

In een spoed geval kam dat maar normaal mag dat niet en ool niet met medicijnen bestellen! Lees de wet een keertje door dan weet je waar je over praat allemaal nieuwe regels daaromwordt alles ook zo duur

Jouw Da mag een andere DA toestemming geven om jullie te helpen.
Dat staat er ook in....

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:07

hm de stakker voelt zich dus niet fijn , als je twijfelt lekker die second aanvragen. das het beste wat je voor dr kan doen. succes

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:07

geerke schreef:
xManon_ schreef:
Huh hoe komen jullie aan de injecties dan?

Ik begrijp er ook zeer weinig van..

ik denk dat ik maar koeien ga houden...dan kun je zelf nog een beetje rommelen.
Als je een paard hebt word dat je aardig onmogelijk gemaakt,zelfs een simpele wormkuur :+

Met koeien rommelen wordt ook steeds moeilijker (althans met AB).
Infusen mogen eigenlijk ook niet zelf toegediend worden volgens de wet, maar dit wordt gedoogd.

Propyleenglycol dat vaak oraal toegediend wordt aan een koe met slepende melkziekte is
gewoon een energiedrankje.. Dit is vrij verkrijgbaar en als je wilt kun je dit ook aan je paard geven :')

Er bestaat ook propyleenglycol met extra toegevoegde calcium, ik denk dat dit de medicijnen zijn die TS heeft
toegediend. Omdat koeien met melkziekte verslapte spieren hebben kan het zijn dat het de longen ingelopen is en het
is gaan irriteren.

Even om het iets duidelijker te maken door een (zeer) vereenvoudigde omschrijving:
- melkziekte = tekort aan calcium
- kopziekte = gebrek aan magnesium
- slepende melkziekte = overschot aan ketonen door hoge vetafbraak (dit door energietekort)

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 22:07

WillBokkers schreef:
liesjecryos schreef:

Jouw Da mag een andere DA toestemming geven om jullie te helpen.
Dat staat er ook in....[/quote]
Dat klopt maar zolang onze da niet bereikbaar is zit je dus vast maar dit is niet mijn punt maar mij koe is mij zorg

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:09

WillBokkers schreef:
Even voor de duidelijkheid in nederland ...ja zelfs in zon situatie.... Mag je geen andere da bellen danwaar je lid van bent

Was al aan het zoeken op google maar kan dr niks over vinden ?
Kun jij een bron geven ? Het lijkt mij zo raar dat het bij koeien anders werkt als bij paarden want het is allebei vee. Wil hier eigenlijk graag wel wat meer over weten.

Maar wat ik alleen niet begrijp is dat je DA druk bezig was maar wel binnen een kwartier bij jou stond en jij al een update had gegeven.

Hoe gaat het nu met de koe ?
Laatst bijgewerkt door moyra op 30-12-12 22:13, in het totaal 2 keer bewerkt

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:09

In de veehouderij is het zo dat alleen een geborgde veearts medicijnen mag verstrekken. Je mag een andere veearts op je erf hebben als er iets is, maar die mag geen medicijnen geven. Daar heb je dus eigenlijk niks aan in dit soort geval. Dit is om het antibioticagebruik aan te pakken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:10

Nou nou wat een belachelijke reacties staan er tussen!De DA is toch geweest de koe heeft een infuus en nu is t afwachten.. TS is waarschijnlijk niet degene die de dagelijkse werkzaamheden op het bedrijf doet en maakte zich waarschijnlijk zorgen en wou graag weten wat er aan de hand was.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:11

Iedereen die denkt dat je binnen de melkveehouderij zomaar een andere DA/praktijk op kunt bellen heeft het mis! "We" zijn verplicht om van 1 DA-praktijk hun diensten/medicijnen af te nemen. Dit is oa ook bekend bij de melkfabriek en je kunt zoiets dus niet ff snel wijzigen omdat je eigen DA met een ander spoedje bezig is! Een praktijk heeft doorgaans wel meerdere DA-en waardoor je bij een spoedje alsnog snel word geholpen...

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 22:12

moyra schreef:
WillBokkers schreef:

Was al aan het zoeken op google maar kan dr niks over vinden ?
Kun jij een bron geven ? Het lijkt mij zo raar dat het bij gooien anders werkt als bij paarden want het is allebei vee. Wil hier eigenlijk graag wel wat meer over weten.

Maar wat ik alleen niet begrijp is dat je DA druk bezig was maar wel binnen een kwartier bij jou stond en jij al een update had gegeven.

Hoe gaat het nu met de koe ?

Met de koe gaat het niks beter hopelijk komt ze de nacht door maar je kan er weinig aan doen.... En over de da dat heeft een agrarisch adviseur gezegt nieuwe regels van de ministers maar deze gelden dan ook alleen voor (grote) bedrijven jij sluit je aan bij een dierenarts en deze behandeld je diere en jij bent verplicht om daar ook je medicijnen te kopen (niet alles wel alle verplichte)

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 22:13

MarjanB schreef:
Nou nou wat een belachelijke reacties staan er tussen!De DA is toch geweest de koe heeft een infuus en nu is t afwachten.. TS is waarschijnlijk niet degene die de dagelijkse werkzaamheden op het bedrijf doet en maakte zich waarschijnlijk zorgen en wou graag weten wat er aan de hand was.

Dankje :)

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 22:14

Rianneke schreef:
Iedereen die denkt dat je binnen de melkveehouderij zomaar een andere DA/praktijk op kunt bellen heeft het mis! "We" zijn verplicht om van 1 DA-praktijk hun diensten/medicijnen af te nemen. Dit is oa ook bekend bij de melkfabriek en je kunt zoiets dus niet ff snel wijzigen omdat je eigen DA met een ander spoedje bezig is! Een praktijk heeft doorgaans wel meerdere DA-en waardoor je bij een spoedje alsnog snel word geholpen...

Heay heay heay heay sorry hoor eindelijk iemand die weet waar ze over praat

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 22:15

[quote="liesjecryos"]

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:16

Rianneke schreef:

Je mag best een andere DA bellen hoor! Je mag enkel geen medicijnen afnemen.. Ook moet na afloop de informatie doorgespeeld worden aan de eigen DA..

Wij hebben het 2 weken terug ook nog gedaan.. Toen was de DA nog bezig met een keizersnede (was toen maar 1 dienstdoende dierenarts) en ik stond met mijn arm in de koe omdat ze bloedingen in de baarmoeder had (meerdere). We hebben toen gewoon een andere DA gebeld en die heeft de koe gehecht waarna onze eigen dierenarts het dier nog gecontroleerd heeft en haar medicijnen ingespoten heeft.

Foulplay_

Ik dacht inderdaad ook aan verslikkingspneumonie, maarja, hier van achter de computer is het moeilijk te zeggen & een diagnose proberen stellen heeft ook niet veel zin natuurlijk :-)
Ik hoop voor je dat de koe beter wordt & dat de DA er snel iets aan kan doen! Ik duim ;-)

Kinke

Ik denk dat jij verwijst naar het bedrijfs behandel& gezondheidsplan?

Kinke

Re: HELP ernstig benauwde koe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:18

Ben ik ff blij met onze praktijk, heb tot nu toe nog nooit meegemaakt dat we langer dan een minuut of 10 moesten wachten.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 22:18

Foulplay_ schreef:
Ik dacht inderdaad ook aan verslikkingspneumonie, maarja, hier van achter de computer is het moeilijk te zeggen & een diagnose proberen stellen heeft ook niet veel zin natuurlijk :-)
Ik hoop voor je dat de koe beter wordt & dat de DA er snel iets aan kan doen! Ik duim ;-)

Dankje :)

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 22:18

Kinke schreef:
Ben ik ff blij met onze praktijk, heb tot nu toe nog nooit meegemaakt dat we langer dan een minuut of 10 moesten wachten.

Ja.. Wij hebben het helaas vaker

Kinke

Re: HELP ernstig benauwde koe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:21

Zij hebben dan geen 2de arts die ze oproepen?

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:25

Sorry hoor maar lees eens zelf de regels door...
Staat allemaal op de CRV site.
Jouw Da mag een andere kliniek toestemming geven om jou te helpen.
Dit zijn de nieuwe antiboticaregels en het staat er overal heel duidelijk.
Je mag alleen geen antobotica zomaar toedeinen want alles gaat in je BBP met je veearts.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:31

EliseBrouwer schreef:
Je mag best een andere DA bellen hoor! Je mag enkel geen medicijnen afnemen.. Ook moet na afloop de informatie doorgespeeld worden aan de eigen DA..

Wij hebben het 2 weken terug ook nog gedaan.. Toen was de DA nog bezig met een keizersnede (was toen maar 1 dienstdoende dierenarts) en ik stond met mijn arm in de koe omdat ze bloedingen in de baarmoeder had (meerdere). We hebben toen gewoon een andere DA gebeld en die heeft de koe gehecht waarna onze eigen dierenarts het dier nog gecontroleerd heeft en haar medicijnen ingespoten heeft.

Maar als de DA in dit geval enkel mag luisteren en niks mag inspuiten heeft het nog weinig nut :(:) In geval van bloedingen is dat natuurlijk wel anders.

Kinke schreef:
Ik denk dat jij verwijst naar het bedrijfs behandel& gezondheidsplan?

En dat stel je samen op met je eigen DA/praktijk :j De praktijk moet dit verwerken en oa naar de melkfabriek sturen waardoor je je ook "verbind" met hun.

Kinke schreef:

Wij hebben gelukkig ook meerdere DA-en in 1 praktijk waardoor je met een spoedje nooit lang hoeft te wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:32

liesjecryos schreef:
Sorry hoor maar lees eens zelf de regels door...
Staat allemaal op de CRV site.
Jouw Da mag een andere kliniek toestemming geven om jou te helpen.
Dit zijn de nieuwe antiboticaregels en het staat er overal heel duidelijk.
Je mag alleen geen antobotica zomaar toedeinen want alles gaat in je BBP met je veearts.

Volgens mij was het euvel dat ze haar eigen da dus niet te pakken kreeg, dus dan zit je.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 00:14

LZP -> BB