Kosten van een poes / kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:36

ManonGrr schreef:
Dierenfan, onze kat kreeg nooit euroshopper, tot ze ging weigeren duur voedsel te eten. Daar ligt het dus niet aan. We zijn helemaal niet.op zoek naar het goedkoopste voer en ze krijgt ook gewoon rauw vlees en nat voer. Maar hier gaat het topic verder niet om.

gaat het topic zeker niet over echter jou eerste bericht kwam op mijn over als zijnde pure onzin dat iedereen 'zoveel' geld uit gaf aan bijv. voeding omdat het zo enorm goedkoop van de supermarkt ook kan.
Ik heb zelf al vele informatie avonden gevolgd over voeding en weet dat het zeker kan een kat op goedkoop voer maar weet ook erg goed dat dit heel makkelijk gezondheidsproblemen kan geven en vandaar dat ik misschien wat fel reageerde om het feit dat dit soort voer echt beter vermeden kan worden.
Echter zoals ik al eerder aan gaf: mijn kat zou ik het liefst vers voeren en mevrouw wil het opeens absoluut NIET meer eten en dan houd het op. Na 3 dagen niets meer eten ben je al blij met alles wat ze eten ;) gelukkig is dat tot nu toe (afkloppen) veel behalve de erg zoute brokken

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:37

Die van ons eten juist het goedkope voer dus niet :')
Ook wij variëren per zak. Katten krijgen 2x per dag 25gram brokjes. Dat is aangeraden door onze dierenarts. Wij hebben 2 katten en kopen meestal 10KG zakken. Daar doen we dus ongeveer 100 dagen mee, maak daar maar 90 van. Dan doen ze dus 3 maand grofweg gezegd met 1 zak. Als die zak op is, kopen we weer een ander smaakje. Wel van hetzelfde merk en brokjes die tandsteen tegengaan en haarballen tegengaan.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:45

Sypol_Rawr schreef:
Hoi allemaal!
Ik heb een vraagje, wat zijn de kosten van een kat / poes per maand ongeveer?
Dan bedoel ik voor een kat uit het asiel, dus geen echte ras kat.

Ik vind de genoemde kosten erg veel hier.
Ik koop voer bij de Lidl en dat kost 2,20 euro per zak, ong. 2 zakken per maand nodig (dit probeer ik wel uit of het goed genoeg is) hiervoor kocht ik altijd brokjes van Tom Poes, 12 euro voor 5kg, deed ik denk ik 5 - 6 weken mee.
Ontwormen kost 15 euro voor 4 pillen waarmee ik een jaar kan doen. (1x per kwartaal ontwormen)
Ontvlooien kost 11 euro voor een spuitbus waarmee ik mijn huis preventief behandel in de zomer.
Vlooienband kost 5 euro voor in de winter, en in de zomer iedere maand een pipetje en dat kost 20 euro per 3 pipetjes geloof ik.
Verder sterilisatie gehad van 100 euro dit jaar.

Kat ziet er super gezond uit (kijk maar in mijn profiel) is heel actief en veel buiten. Af en toe krijgt ze vis of kattenmelk extra.

Alle aanschafkosten en mandje etc kun je voor bijna niks bij de kringloop kopen of zelfs gratis vinden of zelf maken. Ik heb een krabpaal van 1 euro van de rommelmarkt, zelfgemaakt kussen waar ze op slaapt en gewoon schaaltjes waar ze uit eet. En een kattenbelletje ook van de kringloop.

totale kosten zijn voor mij per jaar dus (ervanuitgaande dat ze ieder jaar 100 euro kost aan DA kosten);
200 euro = 17 euro per maand

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:49

dierenfan schreef:
Barroco schreef:
Even grof uitgerekend net, wij zijn zo'n 80 euro per maand kwijt voor 3 katten in totaal.
Dan geven wij vers vlees (carnivoer), en we gebruiken Catsan (3bakken), zijn er niet zuinig mee.
3 x alle entingen in het jaar, zitten we op 100 euro uit mijn hoofd. Dan regelmatig voor kleine dingetjes naar de dierenarts, denk dat we aan die extra kosten zo'n 200 euro pj kwijt zijn (zijn nogal snel bezorgd om ze).

Vind katten relatief "goedkope" dieren. Als ik keek wat ik aan voedingskosten voor mijn hond vroeger kwijt was..

carnivoer, carnibest, bibi, kuikens, dit alles heeft mijn kat jaren gegeten en opeens weigerde ze nog maar iets aan te raken. Dus na dagen ben ik brok gaan voeren maar als ik dan weer lees dat iemand dat voert ben ik gelijk jaloers! Zou enorm graag willen hebben dat de mijne dat ook at kostte wat het kost!! Maar ja, wegens dat kan je weer makkelijker honden dan katten hebben ;) als katten iets niet meer willen dan is het ook gewoon klaar helaas heb ik gemerkt. Hoop nog steeds op de dag dat ze opeens geen brok meer wil. Zou met alle liefde de zooi weg doen en het duurdere vers vlees weer kopen!!

Wij voeren idd ook kuikens en kippennekjes tussendoor :). Zijn er erg blij mee afgezien vh feit dat onze katten altijd op zoek blijven naar eten 8-) en ik vind het ook helemaal niet duur, als ik kijk wat mensen hier kwijt zijn aan brok!

SuperSuup

Re: Kosten van een poes / kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:54

Die van ons kost denk ik tussen de 10 en 20 euro per maand, krijgt alleen brokken en soms wat melk of wat natvoer of wat vlees als we gaan koken. Hij is niet verzekerd, 1 keer per jaar enting en 2 x per jaar ontvlooien en ontwormen.

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 14:54

kattenverzekering? :')
de eenmalige kosten: aanschaf: 0 euro, want gevonden straatkatten; geen kattenbak of grit want lopen buiten; nagelschaartje: 5 euro; castratie en sterilisatie: 40 en 120 euro
wij doen:voor 2 katten
1 keer per jaar DA(in normale omstandigh., dus ziek zijn niet meegerekend): 50 euro x 2
3 keer per jaar ontworming en ontvlooiing: 50 euro

eten: goedkope brol: 1 zak/ doos voor 3 euro + blikvoer: 1 euro per blik= ca 40 euro per maand
dus totaal: ongeveer 65 euro per maand :oo
oja, onze poes heeft het aan haar schildklier, dus moet ze elke 2 maanden naar de DA voor checkup en van die pilletjes, dus nog eens 300 euro per jaar erbij *\o/*
Laatst bijgewerkt door merrylegs op 23-12-12 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 15:04

Ik ben voor mijn kat volgens mij zo'n 20 a 30 euro per maand kwijt aan voer (kattenbrokken van PURA, ze is geen groter eter) en ik koop maandelijks ca. 3 zakken houtkorrels bij de AH voor de kattenbak (ik haal elke dag alle vieze plekken er uit, scheelt enorm qua geur en qua verbruik. Weet alleen even niet wat ze precies kosten :+ ). Een verzekering? Onzin, die ga ik echt niet spekken. Geholpen is ze niet, wegens haar twee zware hartafwijkingen. Ze komt hierdoor ook niet buiten, maar goed, die behoefte heeft ze gelukkig ook niet. Je moet er alleen wel rekening mee houden dat de dierenarts rekeningen op kunnen lopen. Wij zijn ook best wat geld kwijt geweest voor de hartonderzoeken destijds, toen ze nog een jonkie was. Ze zou de twee jaar niet halen, maar ze is inmiddels al ruim 8 jaar oud.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 16:21

Barroco schreef:
Wij voeren idd ook kuikens en kippennekjes tussendoor :). Zijn er erg blij mee afgezien vh feit dat onze katten altijd op zoek blijven naar eten 8-) en ik vind het ook helemaal niet duur, als ik kijk wat mensen hier kwijt zijn aan brok!

Ben ik het helemaal mee eens. Ik ben 15 euro per maand kwijt aan 2 katten vers vlees. Sommige geven nog meer uit aan brok wat grotendeels ongebruikt weer uit wordt gescheten. Hier blij dat ze het super doen op het vlees. Zelfs mn blaasgruiskater en mn herder met verteringsproblemen. Moestrn allebei op "speciaal" voer waar ze het trouwens een stukminder goed op deden an op het vlees. En voordeel, een stuk goedkoper ook.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 16:48

merrylegs schreef:
kattenverzekering? :')

Citaat:
oja, onze poes heeft het aan haar schildklier, dus moet ze elke 2 maanden naar de DA voor checkup en van die pilletjes, dus nog eens 300 euro per jaar erbij *\o/*

Daarom dus kattenverzekering :D

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 16:59

Nu heb ik geen katten ( neem nooit meer een kat) maar heb er in totaal 3 gehad. Kocht alleen voer en grit. Zijn nooit ontwormd of ingeent.

Kat 1 is 17 jaar geworden. In 16jaar nooit bij de DA geweest tot hij suikerziekte kreeg. Elke dag werd hij 2x met insuline gespoten uiteindelijk overleden aan een hypo.

Kat 2 is 4 geworden. Is nog nooit bij de DA geweest. Heeft de hor bij de balkondeur gesloopt en toen van 7 hoog naar beneden gevallen en daaraan overleden.

Kat 3 is 21 geworden en tot hij 20,5 jaar oud was nog nooit bij de DA geweest.Uiteindelijk overleden aan een slecht hart ( volgens de DA klopte zijn hart sneller dan een renpaard na een race) icm met tumoren in zijn buik.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 17:08

Katten hier zijn ook altijd oud geworden zonder veel poespas, met veel kittens, weinig dierenartsen, entingen ed. Wel vaak ontvlooit, diertjes liepen veel buiten dus het moest wel. Wel rekening mee houden :)

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 17:11

Bij mij zijn ze ook nooit ontvlooid. Ze liepen toch niet buiten! Maarrr elke keer als er een nieuwe kat bijkwam zorgde ik dat de nieuwe wel alles had gehad en de andere katten werden toen wel ontwrmd en kregen vlooienspul verder nooit.

Mijn stafford is bekant 11 die is nog nooit ingeent! Wel 1x ontvlooid omdat hij vlooien had. Mijn spaanse hondje kreeg ik als kleine pup en die heeft zeer heftig op de enting gereageerd en is allergisch voor ontworming dus die krijgt ook niks meer.

zwenneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 21:21

Je kan het natuurlijk zo goedkoop of duur mogelijk maken als je zelf wil.
Ik heb werkelijk geen idee wat ik kwijt ben aan mijn 7 katten per maand.

Al mijn katten zijn raskatten, dus behoorlijk prijzig qua aanschaf.

Ze zijn allemaal verzekerd hier, en doordat 1 katje van mij heel erg ziek is geweest (inmiddels is overleden) heb ik de premie voor al mijn katten er allang weer uit.
Kosten zijn zo'n 10tje per kat per maand.
Helaas zijn de voorwaarden behoorlijk onvoordelig aangepast, dus ik weet niet of ik nadat de termijn van verzekeren afgelopen is, ze opnieuw verzeker.
Toen ik ze verzekerde was ik nog student, dus was het heel fijn om altijd naar de dierenarts te kunnen gaan zonder dat je heel veel geld kwijt bent. Nu werk ik, dus kan ik beginnen met een spaarpotje.

Voer koop ik per 10 kilo, ongeveer 60 euro per zak en ik denk dat ze er zo'n anderhalve maand mee doen?

Kattengrit = 25 euro voor 40 liter, daar doen ze ook een maand mee.

En dan komen er voor mij nog altijd leuke dingen bij: mandjes, krabpalen, speeltjes, lekkere snackies, showen met mijn katten.
En ik wil kittens met ze, dus komen er ook nog andere dingen bij als een suprelorin chip, echo, werpkist enz.

Ik wil geloof ik helemaal niet weten hoeveel ik kwijt ben :D

Edit: o ja, natuurlijk ook nog de entingen (40 per kat per jaar) en ontwormen (dacht 6 euro per pilletje, gemiddeld een half pilletje per kwartaal)!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 23:19

Wij hebben ook geen verzekering voor de katten. Twee zijn sowieso te oud om nog te verzekeren: 7+. De andere twijfelen we nog over.

Januari gaan ze voor een prikje, maar dat valt imo niet onder de maandelijkse kosten gezien dat niet zo vaak voorkomt als voer of grit.

Naast brok en van die vieze blikjes/zakjes waar ze gek op zijn krijgen ze ook gewoon vis en vlees :j van rauwe kip / biefstuk tot zalm en tonijn (dure smaak hebben ze wel :') )

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 23:33

2 katten eten hier 1 zak voer per 2 maanden à 39 euro.
en ong 2x per jaar een zak grit van een paar euro.
als ik elke maand zou ontvlooien dan kost het nog 10 euro p mnd erbij.(meestal in de zomer 4 maanden achter elkaar en in de winter weer 4 maanden)
heb nog een wormenspuit van in de 20 euro waarmee ik meerdere keren kan behandelen.