Het waren toch twee mannetjes? HUH!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Juliettex

Re: Het waren toch twee mannetjes? HUH!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 09:35

haha ik wil er wel een!
of 2
of 3..
of 9..
maar eerst mijn ouders overhalen.

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 09:35

Het gebeurt echt zo vaak dat iemand denkt met twee vrouwtjes of mannetjes thuis te komen :D . Daar kan je gewoon niks aan doen geniet gewoon van je mooie konijntjes komt vast een plekie voor en dan papa even laten helpen kunnen ze gezelig samen blijven want dat is wel zo leuk. En twee rammen kunnen wel mits je die ook castreerd zo te lezen geniet je echt van je konijnen en zorg je goed voor ze het is de fout van de gene die ze aan jouw hebben verkocht!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 09:39

Dat zou ik nier zo snel zeggen. Bijna altijd worden de konijnen verkeerd ingeschat op geslacht. Dus het is wel degelijk je eigen verantwoordelijkheid om het geslacht te controleren!!!

'Je raakt ze wel weer kwijt'.....weet je hoeveel konijnen er op marktplaats staan en in opvangen zitten? Te smeken om een baas? Op deze manier worden dat er alleen maar meer!

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 09:41

'Een tweede nestje zou geen probleem zijn?'
Nee, voor jou niet. Beetje banketstaaf dat je voedster dat qua gezondheid waarschijnlijk niet trekt.

Lees je eens in als je dieren koopt. Bij paarden check je toch ook het geslacht voor je het koopt? Waarom bij konijnen niet? En vossen leven trouwens ook overdag dus ook dan kunnen je konijnen gegrepen worden. Pfft.

Hee, anders ga je fokken voor het geld? Je hebt toch geen enkel idee en vertelt gewoon elke keer hetzelfde smoesje dat je dacht dat het twee mannetjes waren. Ruimte zat toch? En dat is toch het enige wat telt? En babykonijntjes zijn schattig? Jeetje. Arm, arm voedstertje.

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 09:42

Coconut schreef:
Typisch een geval van slechte kennis over konijnen. Als je het geslacht goed had laten controleren bij een dierenarts dan was je erachter gekomen dat de een geen knul is. Bovendien gaan twee rammen bij elkaar bijna altijd gruwelijk mis!! Snel je ram laten castreren en weghalen bij de voedster. Wat ga je met de negen jongen doen? Er zijn al zoveel pret nestjes konijnen en konijnen die zitten te smeken om een baasje.....

Hoeft geen slechte kennis te zijn hoor bij jonge konijnen is geslachtsbepaling vrij moeilijk.
Waarom DA? ik heb al ruim 15(?)jaar konijnen hier gaan ze enkel naar DA als ze ziek zijn.. en moet zeggen gemiddelde leeftijd is 9-11jaar.
Rammen gaan zeker envast bij elkaar hier werden de nestjes zo ook gesorteerd zolang ze maar geen voedster ruiken of in contact kunnen komen.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 09:43

Gelukkig ben ik niet de enige die er niet zo mild over denkt :-) ;-)

ShannonJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 09:50

TS heeft ze toch niet met opzet gefokt?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 09:55

Hhilde schreef:
Nee, voor jou niet. Beetje banketstaaf dat je voedster dat qua gezondheid waarschijnlijk niet trekt.

Lees je eens in als je dieren koopt. Bij paarden check je toch ook het geslacht voor je het koopt? Waarom bij konijnen niet? En vossen leven trouwens ook overdag dus ook dan kunnen je konijnen gegrepen worden. Pfft.

Hee, anders ga je fokken voor het geld? Je hebt toch geen enkel idee en vertelt gewoon elke keer hetzelfde smoesje dat je dacht dat het twee mannetjes waren. Ruimte zat toch? En dat is toch het enige wat telt? En babykonijntjes zijn schattig? Jeetje. Arm, arm voedstertje.

een beetje rustiger mag ook wel ;)
Als leek is het ten eerste niet evident om te zien welk geslacht een babykonijn heeft. ikzelf werk in een dierenspeciaalzaak, heb wekelijks een 40 tal konijnen dat ik bekijk en per geslacht verdeel. én zelfs ik zou er nog een foutje tussen laten glippen.
Als je als leek een diertje aanschaft, dan vertrouw je op de mening van de professional, en dit is meestal de verkoper.
Als de verkoper je zegt dat dat het twee mannetjes zijn, en dat die gerust samen kunnen (wat ook vaak zo is als er geen voedsters in de buurt zijn en ze voldoende ruimte hebben! ), dan geloof je dat als koper.
Ts heeft al meerdere malen aangegeven dat ze niet wist dat het een koppel is, dat de man nu weggehaald is, én maandag naar de dierenarts gaat om te castreren. DAt de voedster ondertussen een tweede maal gedekt is kon ze in principe niet weten. (en dat is nu zo, over het algemeen geeft dit ook niet zoveel problemen trouwens. Wat moet ze doen, de jongen laten aborteren? of ze na de geboorte weghalen en dood maken? )
daarnaast geeft ze aan dat de dieren de hele dag mogen loslopen (wélk konijn heeft die luxe?) en dat er al extra ophokmogelijkheden gecreeerd zijn voor als de jongen groot genoeg zijn.
Volgens mij neemt haar verantwoordelijkheid wél, en is het niet nodig om verwijten te gooien dat ze het zou doen voor het geld!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 09:55

Ik vind dat de sfeer nu wel gaat veranderen. TS erkent haar fout dat ze niet goed heeft gekeken en gaat er wat aan doen. Ze zijn uit elkaar gehaald, de ram wordt gecastreerd en het is nog helemaal niet zeker op de voedster weer zwanger is. TS zorgt voor een goed thuis en als ze nog niet geplaatst zijn kunnen ze blijven. TS zal de fout niet opnieuw maken. Reacties mogen af en toe wat respectvoller.

Er wordt niet voor niets aangegeven dat dit soort ongelukjes wel vaker voorkomen door verkeerd kijken, niet kijken of zelfs verkeerd voorgelicht worden. Mensen als TS doen dit niet expres. Die zullen er best tussen zitten, maar om nu de toon zo neer te zetten, dat kan best wat vriendelijker.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 10:12

Als je een leek bent op het gebied van konijnen (dat moet je ook wel zijn als je er een uit de dierenwinkel haalt...), heb je niks te zoeken met een konijn. Als je er niks vanaf weet, moet je het ook niet in hui (willen) halen. Zo simpel is dat en dan krijg je ook geen stom gedoe als dit. En iedereen die kan googlen kan ook het geslacht van zijn konijn bepalen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 10:16

tussen een foto op google, en in real life kunnen zien zit er ook nog een verschil, zeker bij jonge konijnen.
Daarnaast moet je ook de handeling hebben om het diertje goed vast te nemen en te kunnen fixeren (en bij vlaamse reuzen is dat ook niet evident :D)
kwa dierenwinkels, idd, 90 % van mijn klanten zijn leken die zich er niet voordien over ingelezen hebben. Kwestie van een goede uitleg te geven, te communiceren met de klanten ,en zo een diertje uit te kiezen die bij hun past. Maargoed, dierenwinkels zijn behoorlijk offtopic.

als je foto's op onderstaande site ziet is het verschil bv redelijk duidelijk.
http://www.knagers.net/konijnenbepaling.htm
in de praktijk heb je echter ook mannetjes die niet (kunnen) uitschachten zeg maar, waardoor je enkel het rondje ziet. verschil tussen rondje en gleufje is dan vrij moeilijk te zien.
Of je hebt vrouwtjes die wel een uitsteeksel krijgen, wederom is het verschil dan moeilijk te zien (als ze jong zijn).
je kunt niet verwachten van een leek die géén praktijkervaring heeft, dat ze het vanaf een foto op internet kunnen leren. Net als dat je niet kunt leren paardrijden vanop internet.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 10:24

Met google kun je ook nog iets anders vinden dan afbeeldingen. Uitleg, bijvoorbeeld. Je hoeft maar een klein beetje te willen om het te kunnen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 10:26

girlyggirl schreef:
Bereid je idd maar voor... Hier zelfde verhaal maar babys op dag van geboorte ontdekt. Papa er meteen bij weg maar mooi dat ie in een paar uur toch weer had gedekt en ik keurig een 2e nest kreeg... Bij mij zouden t trouwens 2 vrouwtjes zijn want 2 mannen gaat sowieso nagenoeg nooit goed na enige tijd!

Meestal juist andersom, vrouwtjes zijn veel dominanter en maken sneller ruzie met elkaar dan 2 mannetjes
Dat is in elk geval mijn ervaring
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 16-12-12 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 10:30

Hhilde schreef:
Als je een leek bent op het gebied van konijnen (dat moet je ook wel zijn als je er een uit de dierenwinkel haalt...), heb je niks te zoeken met een konijn. Als je er niks vanaf weet, moet je het ook niet in hui (willen) halen. Zo simpel is dat en dan krijg je ook geen stom gedoe als dit. En iedereen die kan googlen kan ook het geslacht van zijn konijn bepalen.

Je moet alles toch leren? internet is ook niet steeds 100% vertrouwbaar.
Vroeger was er geen internet? En waren er ook konijnen& andere dieren in een gezin aanwezig.
Al doende leert men het besten.
En fouten zijn mogelijk en ik vind dat Ts haar verandwoordelijkheid deftig oppakt en zich wil verbetere in de kennis van haar konijnen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 10:33

Ondanks google, experts, adviezen kunnen er foutjes tussendoor slepen, denk niet dat het nodig is deze eindeloze discussie voort te zetten en respectloos naar TS reageren. We goed dat sommigen adviezen meegeven zodat het voor een ander wellicht voorkomen kan worden. Maar laten we het aardig houden. Hou er rekening mee dat 90 % van de konijnen gehouden worden door geen konijnenkenners thuis vaak in een te klein hok. Dus des te meer het belangrijk is dat experts het aantal fouten zo minimaal houden zodat er niet nog meer per ongeluk gefokt wordt. Bij TS hebben de konijnen als ik het zo lees wel getroffen, dat kan ook anders zijn. En zelfs de expert vergist zich wel eens. Google, adviezen tekeningen etc allemaal beschikbaar, maar een fout is menselijk anders hadden we ook niet zoveel konijnen gehad......

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 10:39

Goh wat een gezelligheid hier weer..... anyway,

Ik vind ze leuk ts, fotospam graag *\o/*

Enne waar woon je precies, mijn vriendin zoekt nog een reus of 2 <3

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 10:39

Ja, je moet alles leren. En als het goed is heeft iedereen die hier mee leest en schrijft ook geleerd dat je mensen niet altijd op hun woord moet geloven. En soms zelf eens eea moet controleren.. Zoals het geslacht van je dier. En als je dat al niet kunt bepalen, moet je geen konijn nemen. Met google gaf ik aan dat je op de meest simpele manier al eea kan leren.. Hie simpel kan het zijn.

Maargoed, als jullie het fijn vinden dat er nog steeds zulke mensen bestaan die hun eigen dieren niet eens willen leren kennen, dan is dat jammer, toch? Maar ieder voor zich, ik hou er niet van. Ik weet van al mijn dieren en alle dieren waar ik mee werk het geslacht. En dat is ontzettend belangrijk...

Juliettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 10:40

Hhilde schreef:

sorry hoor maar deze reactie vind ik niet kunnen
ze wist het gewoon niet? kan gebeuren toch.

Baredawn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 10:42

Haha, wat een stunt! Dan sta je inderdaad wel even raar te kijken :?.
Een kennis van mij heeft het jaren terug ook eens gehad. Dacht dat ze twee voedsters had, maar het bleek ook een voedster en een ram te zijn.

Succes in ieder geval met de konijnenkids en hopelijk vind je voor allemaal een goed huisje.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 10:46

geshahquille schreef:
Het gebeurt echt zo vaak dat iemand denkt met twee vrouwtjes of mannetjes thuis te komen :D . Daar kan je gewoon niks aan doen geniet gewoon van je mooie konijntjes komt vast een plekie voor en dan papa even laten helpen kunnen ze gezelig samen blijven want dat is wel zo leuk. En twee rammen kunnen wel mits je die ook castreerd zo te lezen geniet je echt van je konijnen en zorg je goed voor ze het is de fout van de gene die ze aan jouw hebben verkocht!

Die 2 rammen bij ons die wonen nog altijd samen en zijn niet gecastreerd...
De broers kunnen het prima met elkaar vinden.

Baredawn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 10:47

Hhilde schreef:

Ik vind deze reactie ook een beetje buiten proportie. TS geeft duidelijk aan hoe de vork in de steel zit, dus de opmerking "voor het geld" slaat werkelijk nergens op.
En het lijkt mij makkelijker om het geslacht bij een paard te controleren, dan bij een konijn. Anders zouden situaties zoals nu bij TS is voorgekomen, nooit eerder zijn geweest. En dat is nu eenmaal wel het geval!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 10:49

Tsja ik zou ook wel kijken als ik een dier heb, maar er zijn genoeg mensen die uitgaan van het oordeel van een professional.

Hhilde: als jij zou zeggen bij de aanschaf van een konijn: dit is een mannetje en die kan prima met dit andere konijn, wie ben ik om daar direct aan te twijfelen. Om nou meteen te gaan controleren of je de zoveelste bent die ligt of menselijk genoeg: een foutje hebt gemaakt met het doorgeven, tsja zo ben ik niet. Ik zou je ook geloven omdat je op mij overkomt als een expert. En al helemaal als je zoals TS de konijnen hebt gekregen als zijnde een leuk koppeltje broers....

En nu: mocht de voedster meteen weer zwanger zijn, moet ze het beest maar afschieten omdat ze het misschien niet red, of naar de dierenarts rennen om leeg te laten halen zodat ze ook niet voor haar huidige nest kan zorgen. Doe je dat als broodfokker nou bewust dan is dat een slechte zaak. maar hier gaat het helaas om een foutje. ontstaan door experts die verkeerde info gaven, de moeilijkheid dat het blijkbaar geeft dat het om een jong dier gaat en idd het zelf niet controleren van het geslacht. TS brengt de ram weg, zorgt dat het nest goed terecht komt en het zal niet meer gebeuren.

Adviseren voor lezers hier om dergelijke situaties te voorkomen zoals een aantal doen TOP! maar TS aanvallen omdat ze er te simpel over denkt ondanks de goede zorgen en stappen die ze heeft gezet om het te voorkomen heeft wat mij betreft geen zin. Dat heeft niest te maken met dat mensen hun dieren niet willen leren kennen. We zitten hier op een paardenforum waar mijns inziens alleen maar mensen zitten die ook daadwerkelijk hart voor dieren hebben, dus die opmerking is ongepast.

het enige wat ik kan hopen voor de mensen met konijnen, is diegenen die er niet over hebben nagedacht dat ze nu toch vandaag even extra het staartje optillen om te checken. De meesten mensen hier met paarden hebben wellicht ook geen ervaring en lopen ook tegen fouten aan die een expert nooit zou maken, dat maakt ze geen slechte mensen of mensen die zich niet interesseren voor hun dier. dat is kort door de bocht......

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 11:20

VVDD -> BB

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 11:22

Hhilde schreef:
Kun je niks aan doen? Ehh.. Je controleert zelf het geslacht ook toch? Als iedereen dat nou gewoon deed (een halve minuut van je tijd) zouden we niet met zo'n enorm konijnenoverschot zitten.

nou toen ik nog konijnen had vond ik het erg lastig om te zien hoor! vooral als ze nog jong zijn....

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 11:23

Het is soms ook lastig, maar waar een wil is, is een weg...