Yamcha schreef:Zo heb ik uitstekende ervaringen met Duitse Herders uit Duitse en Oostenrijkse lijnen, mijn showbinkie Raphi zit zooo fantastisch in zijn lijf, daar is echt helemaal niks mis mee.
Ons Dimo komt uit Duitse lijnen, mocht wat mooiere hoekingen hebben, schouder en heupen zijn wat steil, maar zo gezond als iets.....
maar ik lees af en toe eens op het DH-forum, veel ellende daar..... als ze gewoon de Nederlandse DH-populatie nemen, stamboom, en stamboomloos, kun je stellen dat er heel, heel veel zieke en kapotte honden zijn......
maar ik weet niet hoe men aan deze cijfers komt, dus hoe betrouwbaar deze rashondenwijzer is.
Het grootste probleem bij de Duitse herder in NL is dat veel fokkers tegenwoordig fokken zonder keurfok want dat is goedkoper. Dat betekent dat een teef en reu met stamboom ook weer pups krijgen met stamboom. Maar geen enkele zekerheid. Vaak zijn de honden niet eens geröntgend. Niet aangekeurd niks.
Veel mensen gaan er van uit dat een stamboom hond aan alle eisen voldoen maar dat is niet zo. Er komen steeds meer fokkers bij die zo werken. Wat ik zo zonde vind. Het antwoord wat je krijgt is vaak, kost teveel, loont zich niet om een hond nog te trainen ivm de kosten en dat is ook zo maar imo ben je dan verkeerd bezig want vind dat een deel van je hobby en die krijg je er door fokken niet uit maar dat hoeft ook niet. Helaas weten heel veel mensen dit niet en krijg het ras een steeds slechtere naam.