Erfelijke afwijkingen bij rashonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:26

Jis_ schreef:
Citaat:
Fokken met epilepsie vind ik wel een ernstige nogo.

Mee eens, alleen valt dit niet te testen. Je kunt alleen de fokdieren uit gaan sluiten die bewezen hebben dat ze Primaire epilepsie vererven.
Primaire epilepsie kan ontstaan tussen de leeftijd van 5 maanden tot 5 jaar, ben geen fokker of deskundige maar het klinkt mij best logisch in de oren als men de leeftijd van het beginnen met fokken met een reu en eventueel met de teven wat zouden verhogen.

Klopt. Ik moet het anders zeggen: fokken met een hond uit lijnen waar veel epilepsie in voorkomt vind ik een nogo.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 17:22

pleasurehors schreef:
Ik denk dat de erfelijke afwijkingen niet veel anders zullen bij een echt boxer als bij een 'neppe' boxer. Ik denk alleen dat neppe boxers niet aan strenke exterieur kenmerken/eisen hebben moeten voldoen, waardoor ze misschien iets gezonder zijn in bepaalde opzichten. Daarom mogen het van mij ook best dieren zijn die heel erg op een ras lijken.

Oke dan mogen ze er dus bij echter nogmaals: alle 3 mijn boxers zaten (1 leeft dan nog) slecht qua gezondheids afwijkingen en omdat ik al vele jaren de boxers volg weet ik bijna wel zeker dat het moeilijk zoeken is naar boxers met stamboom die ook zoveel mankeren. Echt eerlijk is het dus niet om de niet stamboomhonden mee te nemen als zijnde rashonden. Dan krijg je dus weer een erg vertekend beeld net als dat rashondenwijzer geeft aan iedereen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 17:25

1. Wat voor een rashond(en) heeft u?
boxers
2. Weet u welke erfelijke afwijkingen er bij uw ras kunnen voorkomen?
jazeker
- Zo ja, heeft u er bij aanschaf opgelet dat deze afwijking(en) niet, of in meer of mindere mate van toepassing was bij uw puppy/hond?
nee, heb herplaatsers en uiterlijk zagen ze er bij aanschaf in het asiel gezond uit. Innerlijk was nooit op getest en had men geen informatie over. Alle 3 de honden komen vanuit een zeer slechte situatie (geen standaart afstand/herplaats verhaal)
3. Heeft uw hond (ooit) een ziekte/afwijking (gehad), m.b.t het gebit, de ogen, neurologie, orthopedie of interne geneeskunde?
jazeker, allemaal
4. Hoe staat u tegenover het fokken met rashonden met erfelijke afwijkingen?
te bizar voor woorden als dat moedwillig gebeurd!!!
5. Heeft u uw hond als gezelschapshond, waakhond, fokreu/fokteef, anders namelijk...
gezelschap, waak, train en wandelmaatje

YazhiSien

Re: Erfelijke afwijkingen bij rashonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:53

Je hebt pb!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 15:43

dierenfan schreef:
pleasurehors schreef:
Ik denk dat de erfelijke afwijkingen niet veel anders zullen bij een echt boxer als bij een 'neppe' boxer. Ik denk alleen dat neppe boxers niet aan strenke exterieur kenmerken/eisen hebben moeten voldoen, waardoor ze misschien iets gezonder zijn in bepaalde opzichten. Daarom mogen het van mij ook best dieren zijn die heel erg op een ras lijken.

Oke dan mogen ze er dus bij echter nogmaals: alle 3 mijn boxers zaten (1 leeft dan nog) slecht qua gezondheids afwijkingen en omdat ik al vele jaren de boxers volg weet ik bijna wel zeker dat het moeilijk zoeken is naar boxers met stamboom die ook zoveel mankeren. Echt eerlijk is het dus niet om de niet stamboomhonden mee te nemen als zijnde rashonden. Dan krijg je dus weer een erg vertekend beeld net als dat rashondenwijzer geeft aan iedereen.

Ik heb slechte ervaringen met Boxers met stamboom, ben opgeroeid met 2 Boxers met stamboom, beide werden maar 8 jaar, eerste weet ik niet maar de 2e had een hart kwaal, zelf jaren geleden een Boxer met stamboom uit het asiel gehaald met een kapotte knie, andere knie moest er ook aan geloven en bij ons er aan geopereerd, op latere leeftijd epilepsie en huidkanker.
Buren hebben een Boxer met stamboom met op jonge leeftijd kapotte knieen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 17:56

Zo heb ik uitstekende ervaringen met Duitse Herders uit Duitse en Oostenrijkse lijnen, mijn showbinkie Raphi zit zooo fantastisch in zijn lijf, daar is echt helemaal niks mis mee.

Ons Dimo komt uit Duitse lijnen, mocht wat mooiere hoekingen hebben, schouder en heupen zijn wat steil, maar zo gezond als iets.....

maar ik lees af en toe eens op het DH-forum, veel ellende daar..... als ze gewoon de Nederlandse DH-populatie nemen, stamboom, en stamboomloos, kun je stellen dat er heel, heel veel zieke en kapotte honden zijn......
maar ik weet niet hoe men aan deze cijfers komt, dus hoe betrouwbaar deze rashondenwijzer is.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 18:05

Yamcha schreef:
Zo heb ik uitstekende ervaringen met Duitse Herders uit Duitse en Oostenrijkse lijnen, mijn showbinkie Raphi zit zooo fantastisch in zijn lijf, daar is echt helemaal niks mis mee.

Ons Dimo komt uit Duitse lijnen, mocht wat mooiere hoekingen hebben, schouder en heupen zijn wat steil, maar zo gezond als iets.....

maar ik lees af en toe eens op het DH-forum, veel ellende daar..... als ze gewoon de Nederlandse DH-populatie nemen, stamboom, en stamboomloos, kun je stellen dat er heel, heel veel zieke en kapotte honden zijn......
maar ik weet niet hoe men aan deze cijfers komt, dus hoe betrouwbaar deze rashondenwijzer is.

Het grootste probleem bij de Duitse herder in NL is dat veel fokkers tegenwoordig fokken zonder keurfok want dat is goedkoper. Dat betekent dat een teef en reu met stamboom ook weer pups krijgen met stamboom. Maar geen enkele zekerheid. Vaak zijn de honden niet eens geröntgend. Niet aangekeurd niks.
Veel mensen gaan er van uit dat een stamboom hond aan alle eisen voldoen maar dat is niet zo. Er komen steeds meer fokkers bij die zo werken. Wat ik zo zonde vind. Het antwoord wat je krijgt is vaak, kost teveel, loont zich niet om een hond nog te trainen ivm de kosten en dat is ook zo maar imo ben je dan verkeerd bezig want vind dat een deel van je hobby en die krijg je er door fokken niet uit maar dat hoeft ook niet. Helaas weten heel veel mensen dit niet en krijg het ras een steeds slechtere naam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 18:19

Ik wist dat ook niet, maar ik heb ooit geëist om de medische gegevens van de ouderdieren te zien (overigens kwamen ze daar zelf mee aanzetten, en met de trainingsresultaten, zo trots :+: ).

Daar betaal je als pupkoper ook voor, uiteraard...... maar wat is 200 euro (oké soms meer) voor een pup, terwijl je duizenden euro's bespaart bij de DA, en een hond hebt die kán wat zijn kop wil.....

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 18:59

Ja dat is het ook. Als ik op MP kijk dan zie ik zoveel nesten met honden die niet uit keurfok komen maar dus wel een stamboom die niks zegt. Honden voor rond de 500-600 euro.

voor 700-800 heb je een pup met stamboom en keurfok. Die bezuiniging snap ik ook echt niet.

Je ziet ook wel eens nestjes zonder papieren uit keurfok ouders. Geeft dan in elk geval wat meer zekerheid over de pups. Maar daar weten de mensen vaak weer niet dat dat gedaan word om meerdere nesten uit 1 teef te halen. Want je mag maar 5 nestjes fokken (imo al teveel maar goed) en zo kan je meer nestjes fokken. Dus blijft er meer over.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 19:13

Interessant TS :j

Ik zal het vragenlijstje even voor je invullen.

1. Wat voor een rashond(en) heeft u?
Cavalier King Charles Spaniel

2. Weet u welke erfelijke afwijkingen er bij uw ras kunnen voorkomen?
- Zo ja, heeft u er bij aanschaf opgelet dat deze afwijking(en) niet, of in meer of mindere mate van toepassing was bij uw puppy/hond?
Ja, Chiari Malformatie, Syringomyelie, Mitralisklepdysplasie, Progressieve retina atrofie, Primary Secretory Otitis Media, Myxomateuze mitralisklep insufficiëntie... en eigenlijk nog veel meer.
Mijn ouders hebben, ondanks dat ik ze op de hoogte heb gesteld van deze grote kans op erfelijke aandoeningen, alsnog deze hond aangeschaft.
Direct na aanschaf is onze hond getest. Als jonge pup had het nog weinig verschijnselen. De kans op Chiari Malformatie en Syringomyelie werd echter wel grotendeels uitgesloten. Op tweejarige leeftijd is mitralisklep insufficiëntie ontdekt bij onze hond. Hij zou niet oud worden..

3. Heeft uw hond (ooit) een ziekte/afwijking (gehad), m.b.t het gebit, de ogen, neurologie, orthopedie of interne geneeskunde?
Onze hond heeft Mitralisklep Insufficiëntie. Sinds kort, op latere leeftijd (hij is nu 8,5), is dit steeds slechter geworden. Op het moment van spreken zit ik met mijn ouders in een discussie/langdurig gesprek wat betreft het euthanaseren van Buddy.

4. Hoe staat u tegenover het fokken met rashonden met erfelijke afwijkingen?
Ik vind dat fokkers andere genenpolen (lees: andere 'rassen' / andere 'individuen') moeten inbrengen om een bepaald ras weer gezond te maken of te houden. Rashonden met 100% erfelijke aandoening mogen niet vermeerderd worden, vind ik (mits het ras nog te redden is met gebruik van andere genenpolen).

5. Heeft u uw hond als gezelschapshond, waakhond, fokreu/fokteef, anders namelijk...
Gezelschapshond