Chihuahua: hond of mindervalide?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Limoen

Re: Chihuahua: hond of mindervalide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:13

Het gaat hier weldegelijk om de chihuahua. Maar inderdaad, elk andere ras wordt net zo goed verpest.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:17

Lees het artikel dan nog eens. Het gaat niet om de Chi, had net zo goed engelse bulldog kunnen staan. De Chi wordt gewoon als voorbeeld gebruikt. *staat er ook gewoon letterlijk in*

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:19

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is gewoon triest dat de mens van mooie bestaande rassen zo'n misvormde dieren maakt die constant medische problemen hebben.

En nog een prentje van de chihuahua vroeger:
Afbeelding

En nu
Afbeelding

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:02

Jessx schreef:
Dat inderdaad en een stamboom lijkt de enige verzekering van een gezonde hond. Mensen weten niet dat er nog tal van andere aandoeningen zijn, naast de aandoeningen waar (verplicht) op getest wordt.

Daar ben ik het niet mee eens, ik weet niet hoe het zit met de chihuahua maar bij bulldoggen zijn het juist de stamboom honden die vaak too much zijn. Ik heb me suf gezocht voor gezonde franse bulldoggen met stamboom en de meeste fokkers gaan dan uiteindelijk toch over op de kortere, plattere bulletjes met een dikkere kop. Want tja die zijn duurder (en dus beter denken ze wellicht).

Onze bulletjes zijn dus te hoog en te groot voor de rasstandaard, knorren ook niet zoveel (snurken wel maar niet harder dan mijn man en ik :D ) en zijn op ééntje na op de natuurlijke wijze geboren. Bij die éne was het geen kwestie van te grote kop maar een kwestie van slechts één pup en we wilden het risico op overdracht en een dode pup liever niet lopen. Bij ons nestje viel het ook wel op dat we een bepaald soort mensen aantrokken, niet de typische buldoggenkoper zeg maar; deze mensen wilden schijnbaar iets anders dan de tegewoordige standaard van zo kort en gedrongen mogelijk. Ik denk dat die mensen er veel meer zijn; maar zo lang de jury iets anders wil zien hou je toch dat mensen een winnaar proberen te fokken en zo de grenzen opzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:32

@ de chi-eigenaren: jullie begrijpen me verkeerd :) het gaat er niet om dat ie moet jagen. het gaat erom dat een hond die 10 keer kleiner is dan zijn voorouders, geen enkele kans heeft in de natuur..... kun je wel zeggen, mijn chi is gezond, maar het feit dat hij geen enkele overlevingskans heeft omdat het idd een mindervalide hond is, maakt het per definitie tot een ongezonde hond.
ik vind het gewoon too much, net als de eb idd, of glijbanen die voor herders moeten doorgaan (hoe wil je zulke honden laten veedrijven?) en dát is mijn punt, waarom zou je zo een hond willen hebben? er zit wel degelijk ook iets bij de kopers hoor, als mensen alleen maar die excessen willen hebben, worden er excessen gefokt.....

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:47

Yamcha schreef:
@ de chi-eigenaren: jullie begrijpen me verkeerd :) het gaat er niet om dat ie moet jagen. het gaat erom dat een hond die 10 keer kleiner is dan zijn voorouders, geen enkele kans heeft in de natuur..... kun je wel zeggen, mijn chi is gezond, maar het feit dat hij geen enkele overlevingskans heeft omdat het idd een mindervalide hond is, maakt het per definitie tot een ongezonde hond.
ik vind het gewoon too much, net als de eb idd, of glijbanen die voor herders moeten doorgaan (hoe wil je zulke honden laten veedrijven?) en dát is mijn punt, waarom zou je zo een hond willen hebben? er zit wel degelijk ook iets bij de kopers hoor, als mensen alleen maar die excessen willen hebben, worden er excessen gefokt.....

Jij hebt je blijkbaar nooit in de oorsprong en geschiedenis van de chihuahua verdiept...
De chi is zo ontstaan, niet zo gefokt. Het is een taai en gezond ras dat zichzelf bijzonder goed in leven weet te houden.
Alleen de laatste 10 jaar wordt er ook met de mindere exemplaren gefokt (die soms met 2 jaar al dood zijn, hebben overigens meestal geen stamboom) omdat er geld mee te verdienen is. Omdat er mensen zo stom zijn de Chi als een hebbedingetje te zien en er van de ene op de andere dag 1 te kopen zonder kennis van zaken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:53

Oké, dat is nieuw voor me..... thanks. Ga zo eens wat googlen :j

Dat probleem heb je met elk ras idd..... mensen kopen de extremen, want dat vinden ze leuk/mooi, en geen benul van waar ze mee bezig zijn....

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:57

Pas maar op, straks ben je ook chi liefhebber. De Chi heeft een mooie geschiedenis die pleit voor dit charmante en taaie hondje :)
Dat gezonde taaie hondje is altijd zeldzaam geweest, en nog steeds. Er is alleen een hoop van mindere kwaliteit bij gekomen. Zodra de hype stopt blijft de harde gezonde kern weer over.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:07

Leonieke schreef:
Tja, hier zijn veel discussies over en ik ben het er gedeeltelijk mee eens. Sommige rassen moeten drastisch veranderen om ze weer gezond te krijgen, zo niet verdwijnen.

Echter de opmerking "koop een bastaard liefst gedekt door de reu van 2 straten verderop" gaan mijn haren recht van overeind staan. Je weet 0,0 over de gezondheid van deze honden, voorouders kunnen dood zijn gegaan aan epilepsie, hd hebben, op hun 5de al zijn ingeslapen door spondylose enzovoort enzovoort.

Moet alles altijd zo zwart/ wit?

HELEMAAL mee eens!
absoluut een heel waar stuk! maar zomaar bij een marktplaats nestje aankloppen, kruising van de buren op de hoek is absoluut niet altijd goed, in tegendeel! er is vaak niet veel nagedacht over het fokken/over de combi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:22

GJ9 schreef:
Pas maar op, straks ben je ook chi liefhebber. De Chi heeft een mooie geschiedenis die pleit voor dit charmante en taaie hondje :)
Dat gezonde taaie hondje is altijd zeldzaam geweest, en nog steeds. Er is alleen een hoop van mindere kwaliteit bij gekomen. Zodra de hype stopt blijft de harde gezonde kern weer over.

Kan maar zo :D

maar ik zou er toch niet een kopen, want ik weet niet waar ik er een zou moeten halen :o

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:25

Met een beetje gezond verstand en genoeg geduld komt dat echt in orde. Wij hadden 2 jaar na start zoektocht ons gouden teefje.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:28

Yamcha schreef:
GJ9 schreef:

Kan maar zo :D

maar ik zou er toch niet een kopen, want ik weet niet waar ik er een zou moeten halen :o

Tegenwoordig zitten er vaak in asiels ;)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:29

Maar dat zijn de impulsaankopen.. Niet de rashondjes die herplaatst worden.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:33

Nee als je met zekerheid een goede chihuahua wil kopen kan je beter op zoek gaan naar een goede fokker dat is waar. Nogal persoonlijk maar ik haal mijn honden altijd uit een asiel. Heb verder ook niets tegen mensen die hun hond bij een goede, degelijke fokker halen. Heb alleen iets tegen mensen dat hun hond bij een dierenwinkel, broodfokker halen ;) En ja die belanden ook in het asiel maar uiteindelijk kiezen die hondjes er zelf niet voor en moeten ook zij herplaatst worden. Helaas zal de tijd nooit komen dat asiels niet meer nodig zijn vrees ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:35

En die wil ik dus sowieso niet, sorry :o (een impulsaankoop bedoel ik)

herplaatsen ze ook via de rasvereniging (bij Duitse Herders wel iig)? Dat is wel redelijk safe in mijn ervaring.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:39

Ja de rasverening heeft ook herplaatsbemiddeling. Ik ken de mevrouw die dat doet en heb daar veel vertrouwen in. Maar als je echt een goede (jonge) hond wil voor shows en evt. fok zal je een pup moeten kopen, en eerst het vertrouwen van een goede fokker winnen (werkt nl 2 kanten op, goede fokkers die hun hondjes serieus nemen zitten ook niet op hypelopers te wachten).

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:40

ik vind het helemaal niks, veeeuuhl te klein
@ soprano een goede fokker is idd zowel bij kruisingen als bij rassen niet altijd makkelijk te vinden.. helaas laten heel veel mensen zich verleiden door alle mooie praatjes..

CelienL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:42

mariettek schreef:
Laten we wel wezen: doorfokken is slecht. Maakt niet uit bij welk ras of bij welke diersoort.

Om nu meteen dit artikel als geweldig te zien... Nee niet echt. Een beetje inlezen over honden en je weet waar je op moet letten bij het kopen van een hond en hoe je broodfok moet vermijden.

De chihuahua nu wéér als voorbeeld nemen... Tja, het is een van de oudste rassen. Heeft de schrijver van het artikel wel eens wat informatie over het ras opgezocht? Het bestaat al eeuwen en komt waarschijnlijk uit Mexico waar het (dacht ik) door de Inca's als offerhond gebruikt werd.

Nogmaals, doorfokken is slecht. En ja, dit gebeurt ook veelvuldig bij de Chihuahua, maar om nu meteen alle rashonden als wandelende dierenartskosten te bestempelen en kruisingen op te hemelen, dat gaat mij ook te ver.

ah, VOLLEDIG mee eens ! _/-\o_

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:43

essiesilly: Dat is een kwestie van smaak. Wij hebben ze in huis in een woonwijk. Als ze kwispelen blijven de koffiekopjes gewoon op de salontafel staan. Super handig.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:20

Ik vind het een zeer goed en sterk artikel maar ik wil toch een paar kanttekeningen plaatsen.
Ook ik ben het niet eens met dat je maar een bastaard moet kopen. Ik vind het juist verstandig om een zorgvuldig gefokte (ras)hond. Een fokker moet zorgvuldig zijn honden uitkiezen om een nestje mee te fokken, zo te zorgen dat er een gezonde honden gefokt worden.
Ik vind het slordig dat er Deense dog wordt geschreven dit is imo geen ras maar volgens mij wordt hier de Duitse dog bedoeld. Daarnaast staat daar dat deze last hebben van maagtorsies. Dit is geen erfelijke afwijking en de meeste wat grotere rassen hebben hier last van en is makkelijk te voorkomen. Meestal ontstaan maagtorsies door stress bij de hond of omdat de hond bijvoorbeeld te snel na het eten actief gaat bewegen. In dit artikel gaat het om aangeboren afwijkingen die niet te voorkomen zijn als de pup is geboren. Maagtorsie is geen aangeboren afwijking en kan ook worden voorkomen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 22:16

Hoewel het best goed loopt, wil ik het toch graag even duidelijk maken ;)

Moderatoropmerking:
Er lopen op dit moment twee actieve onderwerpen over rashonden, dit topic en dit topic: [BB] de verschrikkelijke creaties van de mens... (schokkend) . Ik zou jullie willen vragen de algemene discussie over (ras)honden daar te voeren en hier het specifieker over de Chihuahua. Zo blijven beide topic's interessant zonder een kopie van elkaar te worden.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 22:53

Het enige wat ik goed aan het artikel vind is het taalgebruik, de woordkeuze.

Ik hoop dat mensen iets verder kijken dan hun neus lang is en de kritiek van deze schrijver niet voor waar aannemen. Open fontanellen bijvoorbeeld zijn al zo goed als weggefokt, wordt als afwijking gezien. Gebitten wordt ook streng naar gekeken, tanden passen prima in de mond. En kleertjes aan moeten raakt ook kant nog wal. De schrijver heeft zich laten beïnvloeden door wat ze op straat ziet, en heeft zich duidelijk niet verdiept in het ras. En ook niet in de oorsprong en geschiedenis zoals ik hierboven ook al zei.

Voor degenen die wat betrouwbaardere info over de Chi willen vind ik dit wel een leuke site:
http://www.chihuahua-info.nl/home.htm

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:01

Ik denk ook zeker dat fokkers en/of liefdevolle gezinnen die passie hebben voor de chi ook zeker met zorg hun nestje fokken. En de kans op afwijkingen zo klein mogelijk wil hebben. Maar de chi is ook erg geliefd bij broodfokkers en zij fokken alleen om het geld en dat is het probleem in o.a. de hondenwereld. Veel mensen die niet goed nadenken over een hond en bijvoorbeeld hun hond bij de dierenwinkel koopt loopt kans om een ongezonde hond te kopen met allerlei gebreken. Zoals erfelijke afwijkingen

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:25

GJ9 schreef:
Het enige wat ik goed aan het artikel vind is het taalgebruik, de woordkeuze.

Ik hoop dat mensen iets verder kijken dan hun neus lang is en de kritiek van deze schrijver niet voor waar aannemen. Open fontanellen bijvoorbeeld zijn al zo goed als weggefokt, wordt als afwijking gezien. Gebitten wordt ook streng naar gekeken, tanden passen prima in de mond. En kleertjes aan moeten raakt ook kant nog wal. De schrijver heeft zich laten beïnvloeden door wat ze op straat ziet, en heeft zich duidelijk niet verdiept in het ras. En ook niet in de oorsprong en geschiedenis zoals ik hierboven ook al zei.

Voor degenen die wat betrouwbaardere info over de Chi willen vind ik dit wel een leuke site:
http://www.chihuahua-info.nl/home.htm

Interessante site! Ook fijn om wat meer over de merle kleur te lezen, ik vond het eerst heel mooi bij een chihuahua tot ik las over de gezondheidskwesties! Wat ik me afvraag, is dit enkel bij chihuahua's of zorgt de merlekleur standaard voor oog/oorproblemen? Want bij bv de australian cattle dog komt deze kleur ook vaak voor?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:29

sweetheart schreef:
Durf Denken.
Het motto van de Universiteit van Gent. Laat ik daar nu net studeren. :D
Deze week is er een blogger die een (imo) interessant stuk heeft geschreven over de gezondheid van dieren.
Let op: Ik wil niemand aanvallen hiermee. Zelf vond ik het een goed stuk om eens over na te denken en bij stil te staan, zeker mocht je op het punt staan een (nieuw) dier aan te schaffen. De blogger heeft zijn/haar punt goed omschreven. Ik studeer diergeneeskunde, dus ik ken het probleem wat hier geschetst wordt al lang, maar wilde dit toch met jullie delen.

DurfDenken schreef:
Chihuahua: hond of mindervalide?

Geplaatst in: Blogger vd week

Na talloze smeekbedes van de kinderen is de kogel door de kerk. Er komt een hondje. Op naar de dierenspeciaalzaak. Schattige puppy’s rollen er door het zaagmeel, stuk voor stuk lijken ze moeite te doen om gekozen te worden.

In een leghennenbedrijf trachten de werknemers het geslacht van de pas uitgekomen kuikens te bepalen. Op een lopende band passeren de wriemelende donzige diertjes, klaar om hun lot te ondergaan. De hennetjes mogen blijven leven. Zij zijn immers nuttig, zullen eieren produceren. De haantjes verdwijnen stante pede naar de vleesmolen waar ze zullen worden vermalen tot diervoeders.

De eerste situatie lijkt een liefdevol gezinstafereel, een vertederende blijk van dierenliefde. Het tweede lijkt de ultieme gruwelijke veruiterlijking van de menselijke invloed op dierlijke productie en consumptie. Maar is dat wel zo?

De eerste diersoort die 100.000 jaar geleden werd gedomesticeerd was de hond. Geiten, schapen en varkens zouden niet veel later volgen. Dat de voorouder van de keffende chihuahua de wolf, en van het vleesproducerend dikbilrund de harige gehoornde oeros is, zal menig dierenliefhebber misschien verbazen. De mens heeft immers enkel gefokt met die individuen die voor hem gunstige eigenschappen hadden, waardoor de huidige exemplaren nog slechts een vage herinnering oproepen aan hun voorouders die deze aardbol bewoonden. Het spreekt immers voor zich dat het economisch rendabeler is runderen te kweken die wat extra biefstukken met zich meedragen dan harige runderen die eerst moeten geschoren worden voor je er schoenen van kan maken. De verregaande selectie in de rundveesector heeft de koe met andere woorden laten evolueren van dubbeldoelras naar melkfabriek en bbq-leverancier. Dat deze evolutie niet altijd even gunstige gevolgen heeft gehad voor de gezondheid van het individuele dier zelf, zal minder dierenliefhebbers verbazen. De verhalen van de keizersneden bij het Belgisch witblauw vee omwille van de uit de kluiten gewassen kalveren die gewoonweg het geboortekanaal niet meer kunnen passeren, zijn alom gekend. Maar hoe zit het nu met die chihuahua en de gevolgen van selectie op zijn gezondheid?

Het gezin kan moeilijk kiezen tussen al die schattige pups, maar gelukkig heeft het enkele vooropgestelde selectiecriteria genoteerd. Er is wel degelijk nagedacht over het ras: niet te groot, niet te onstuimig (want de kinderen geven de beloofde wandeling vast wel op na enkele weken) en vooral niet te luid (want met de buren loopt het wel eens mis). Een chihuahua lijkt te voldoen aan de eisen, past in de handtas en is, als hij toch een keer agressief wordt doordat hij zijn energie niet kwijt kan, niet in staat om grote verwondingen toe te brengen. Perfect.

De chihuahua is in se een ras dat ontstaan is uit een afwijking, net zoals het dikbilrund. Een afwijking die toevallig gunstig was voor de veeleisende mens en waarmee bijgevolg werd verder gefokt. Het abnormaal kleine formaat van de chihuahua is echter wel snoezig, maar brengt ook minder opvallende implicaties voor dit ras met zich mee. Zo zullen de naden tussen de schedelbeenderen nooit helemaal verbenen. Een volledig verbeende schedel is nochtans noodzakelijk voor de bescherming van de hersenen. Dit is weliswaar een normaal fenomeen bij jonge individuen wiens schedel nog moet groeien, maar niet bij volwassenen. Met andere woorden een chihuahua is écht zo fragiel als hij lijkt. De volgende keer dat uw chihuahua uit de sofa of uit bed springt, een niet ondenkbare situatie, hoopt u vast dat hij niet op zijn hoofd terechtkomt. Om niet te spreken van de veel te kleine mondholte waarin al die tanden moeten passen. Neen, een karkas van een prooi afknauwen, daar is deze kleine rakker niet meer toe in staat. Al helemaal niet bij lage buitentemperaturen, want de lichaamstemperatuur op peil houden, is voor deze hondjes geen evidentie. In feite haalt u dus met een chihuahua, een mindervalide, zorgbehoevende hond in huis. Veel hondeneigenaars zien hier echter geen graten in, meer nog deze afwijkingen zijn gewild. Wie wil er geen hond die kleren nodig heeft om het niet koud te hebben?

Vergis u niet, de chihuahua was misschien een al te easy victim om een punt te maken, maar is zeker niet het enige ras dat nefaste gevolgen voor de gezondheid ondervindt door menselijke selectie. Het knorrende geluidje van de Franse buldog en andere kortsnuitige rassen bijvoorbeeld, is in feite het lawaai van een dier dat in een toestand van permanente kortademigheid moet leven. Vreemd genoeg wordt er wel luid, en terecht, geprotesteerd tegen de selectie van varkensrassen met goede vleeskwaliteit maar jammer genoeg ook een hoge stressgevoeligheid, waardoor ze en masse doodvielen tijdens het transport, maar neemt niemand het op voor het fundamentele recht op zuurstof voor de Franse buldog. Ook de hoge prevalenties van kankers bij Berner Senners, maagtorsies bij Deense doggen, heupdysplasie bij labradors, hartafwijkingen bij sommige kattenrassen zijn maar enkele andere voorbeelden. Het moet gezegd, fokverenigingen doen vaak verwoede pogingen om bepaalde van die “negatieve eigenschappen” uit de lijnen te selecteren. Omgekeerd, indien u verder wil fokken met uw kat of hond, maar daartoe eerst enkele genetische tests, röntgenfoto’s of andere zaken moet doorstaan, zou u ook even kunnen stilstaan bij de gezondheid van het desbetreffende ras.

Om terug te komen op het gezinstafereel, in een dergelijke situatie kan een dierenarts maar een ding aanraden. Kies een bastaard en het liefst één uit een liefdevol gezin wiens vermaledijde hond weer maar eens gedekt is door de reu van twee straten verder. Zij willen vooral dat de pups van “Beauty” een goede thuis krijgen, zonder winstbejag. Want de zoektocht en de selectie naar het perfecte hondenras is commercieel interessant en dus uiteraard ook niet zonder malafide praktijken gebleven. De massale import van pups in erbarmelijke omstandigheden uit vroegere Oostbloklanden is niet gedaald in de laatste jaren, integendeel. De schattige pups in het zaagmeel in de grote winstgevende dierspeciaalzaken, hebben er dikwijls al een lange lijdensweg opzitten en veel van hun nestgenoten hebben de overtocht waarschijnlijk niet gehaald. Het is niet voor niets dat de stille snoezige pup in het hoekje door de dierenarts niet als de kalmste uit het nest, maar als de waarschijnlijk ziekste uit het nest wordt beschouwd. Het contract dat u tekent bij de aankoop van een pup, waarin u een nieuwe wordt beloofd indien het dier binnen de drie weken sterft, is heus geen vriendelijke geste van de firma. Het contract bestaat omdat de wetgever dit uit noodzaak heeft ingevoerd. Er zijn dus wel wat zaken waarmee u moet rekening houden bij het kiezen van een hond. Niet alleen zijn grootte en karakter zijn belangrijk, maar sta misschien ook even stil bij zijn gezondheid. En u? Welke eigenschappen zoekt u in uw trouwste vriend?

Bron:
http://www.durfdenken.be/blog/categorie ... an-de-week

Van de Uni toch? Ik was hem ook tegen gekomen, ik ga er morgen even op in. Wel ben ik van mening dat men wat fokken betreft veel te ver is doorgeslagen, en dan heb ik het niet alleen over de chiuahua/hond.