Wat is nou een echt goede dikmaker voor honden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Linea

Re: Wat is nou een echt goede dikmaker voor honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:14

Om nog even terug te komen op de hoeveelheid voer er ineens bij; heb sinds kort een tweede hond cold turkey over gezet op vlees. Ben begonnen met 2% maar dat bleek voor haar aan de weinige kant. Heb er toen zonder problemen 50 gram bij op gegooid. 100 gram mag eigenlijk ook geen probleem zijn.

Er zijn namelijk ook mensen die maar 1x per dag voeren. Of op 1 dag een groot karkas en dan de volgende dag wat minder. Mits je hond gewend is om rauw vlees te voeren is wisseling en verhoging van hoeveelheden geen probleem voor een hond, normaal gezien.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:27

Hoe vaak voer je je hond? Ik begrijp alleen 's avonds.
Ik zou dan 's morgens/begin van de middag nog wat extra voer geven.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:48

Linea schreef:
Er zijn namelijk ook mensen die maar 1x per dag voeren. Of op 1 dag een groot karkas en dan de volgende dag wat minder. Mits je hond gewend is om rauw vlees te voeren is wisseling en verhoging van hoeveelheden geen probleem voor een hond, normaal gezien.

Klopt helemaal. Er zijn ook zat mensen die de ene dag een dubbele portie voeren en de hond de dag erna laten vasten. Ik denk wel dat Sassol gelijk heeft dat een hond niet te snel mag afvallen en aankomen. Bij 1x per dag voeren of dubbel voeren en daarna laten vasten is dat meestal ook niet de opzet. Dus als je hond moet aankomen, lijkt het me inderdaad handiger niet té grote stappen te zetten.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:04

Ik voer gewoon het dubbele en 2x per dag omdat hj dikker moet worden. Ik merk niet echt problemen bij hem...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:17

Het is voor de maag niet erg om af en toe een grotere en een kleinere maaltijd te geven. Ik ben inderdaad 1 van de mensen die 1x per dag eten geeft, en ongeveer 1x in de 1/2 weken een vastdag houdt. Krijgt de dag daarvoor wel een dubbele portie inderdaad.
Vasten is gezond :j

Dus TS: je kan best op zondag naast de verhoging van zijn voer een zalmkop erbij geven, geen probleem.

Interessante site over de duur van vertering: http://www.barf-natuurlijk.nl/html/artikelen_duur_spijsvertering.html

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:32

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 18:48

naar mijn idee zijn KVV en BARF voornamelijk modewoorden en kan daar niks mee.
Denk eerlijk gezegd(puur op gevoel) dat vasten voor een hond die problemen heeft met ondergewicht geen goed idee is. We hebben hem nu op iets meer voer staan en hebben voer met schapenvlees besteld en vishoofden. We gaan het eerst op die manier proberen en houden jullie op de hoogte.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:54

Kvv en Barf zijn afkortingsnamen... heeft weinig te maken met mode. ;)
KVV= Kompleet Vers vlees en Barf= Bones and raw food.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:56

ik zou ook meer voeren,en je kan met kvv eigenlijk niet overvoeren,je hoeft ip ook niet langzaam wat meer bij te geven,maar kan gerust een extra maaltijd geven

en kvv is het gemalen kant en klaar vers vlees wat je kan kopen en BARF is zelf menu's samenstellen met vlees,en daarbij voer je dus ook grote stukken vlees...

bij kvv voeren is een vasten dag echt niet aan te raden,bij barfen( of nrv-en ) kan het wel,maar dan wel een dag van te voren veel voeren zodat ze een dag daarna kunnen uitbuiken.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:58

KVV = Kompleet Vers Voer (= gemalen vlees)
BARF = Bones And Raw Food (= ongemalen vlees

Niet zozeer modewoorden dus, wel afkortingen ;) Vasten kan net zo goed met een hond met ondergewicht als met een hond zonder. De hond krijgt gemiddeld per dag namelijk even veel vlees doordat je de dag vantevoren voor 2 dagen eten geeft.

Maar vasten als je KVV geeft of vaker dan 1x per dag eten geeft, is niet aan te raden.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:19

Woogy schreef:
naar mijn idee zijn KVV en BARF voornamelijk modewoorden en kan daar niks mee.
Denk eerlijk gezegd(puur op gevoel) dat vasten voor een hond die problemen heeft met ondergewicht geen goed idee is. We hebben hem nu op iets meer voer staan en hebben voer met schapenvlees besteld en vishoofden. We gaan het eerst op die manier proberen en houden jullie op de hoogte.

Het voorbeeld van vasten wat ik gaf, was ook meer bedoeld als voorbeeld (dat er honden zijn die de ene dag veel eten en de volgende dag uitbuiken) Dus niet bang zijn ineens een extra maaltijd te geven. Vasten is inderdaad geen goed idee voor jou hond, en eigenlijk voor geen enkele hond op KVV. Ben benieuwd hoe het verder gaat met je hond en of het gewicht er een beetje aan wil komen.

Let je er wel op dat je hond alle voedingsstoffen binnenkrijgt die hij nodig heeft? Als het voer wat je geeft het woord compleet in de naam heeft staan zit je goed (complete mixen bevatten een premix of 4 diersoorten in 1) als je voer niet compleet is kan je het compleet maken door diersoorten af te wisselen. Wel even goed om na te kijken anders kunnen er tekorten ontstaan op de lange termijn.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 20:35

Zodra het iets warmer wordt van het voorjaar komt hij direct weer aan. Het gaat er dus naar ons idee echt om dat hij enorm afvalt door de kou en iets extra's nodig heeft tijdens de winter. Ik zoek dus iets wat hem een extra spekboost geeft tijdens het koude weer.

YeeeHaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 22:32

Ik heb de tip eens gekregen om macaroni te koken en door het voer te doen.
Of het eerder gemeld is in het topic kon ik zo snel niet zien.
Ik heb de tip gebruikt en het heeft geholpen zonder 'vervelende' bijwerkingen. Zit er bij jullie iets van een diervoeder speciaalzaak? Je zou hen ook om advies kunnen vragen.

Succes elk geval!

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 01:09

Ik zou gewoon eerst kijken of het extra voeren aanzet.
Je mag je hond best meer geven, want bizar veel voer krijgt je hond niet.
En een keertje wat extra's.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 04:20

Woogy schreef:
Zodra het iets warmer wordt van het voorjaar komt hij direct weer aan. Het gaat er dus naar ons idee echt om dat hij enorm afvalt door de kou en iets extra's nodig heeft tijdens de winter. Ik zoek dus iets wat hem een extra spekboost geeft tijdens het koude weer.

Dan is de case toch eigenlijk simpel?
Meer verbranden is meer brandstof nodig..

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 08:02

meer geven blijkt geen optie eigenlijk. Timo stuitert tot aan het plafond met slechts 25 gram meer. Verplichte rust zorgde gisteren en vanmorgen nog steeds voor een hond die met bench en al door het huis heen rolt.

Macaroni is iets wat we gaan proberen.

Iedereen zeurt maar dat ik niet veel voer, maar als ik erbij zet dat hij al twee keer meer krijgt dan waar hij normaal goed van op gewicht is lijken mensen dat te missen.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 08:47

Woogy schreef:
Iedereen zeurt maar dat ik niet veel voer, maar als ik erbij zet dat hij al twee keer meer krijgt dan waar hij normaal goed van op gewicht is lijken mensen dat te missen.

Ik heb van jou nog niet 1x duidelijk gelezen wat je hond precies krijgt en welke hoeveelheden. Steeds als iemand niet met een suggestie komt waar je hond dikker van zal worden maar iets anders relevants wil weten sla je dit af of reageer je defensief. Zo vind ik de vraag of je hond wel een complete voeding krijgt erg relevant in dit verhaal. Vind ik jammer want ik en vele anderen in dit topic proberen je zo goed mogelijk te helpen met je vraag en het is niet onze intentie om je dwars te zitten oid.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 08:57

Heb al een aantal keer aangegeven wat hij eet en hoeveel. Sowieso het moment dat ik zeg dat hij al twee keer zo veel krijgt als normaal moeten mensen toch ook al iets hebben van...'oh meer voeren helpt dus niet' Kan hem moeilijk op een kilo voer per dag zetten. Meenemend dat hij gek als een deur wordt als hij te veel voer krijgt blijkbaar. Was ook een probleem wat we hadden vorig jaar toen hij nog brokken at. Hij wordt echt compleet malloot, heb het dus niet over een hond die iets activer wordt maar een hond die rondjes gaat rennen door het huis met pupillen zo groot en totaal niet bereikbaar. Zodra we hem in de bench zetten in een poging dit te voorkomen gaat hij daar rollen waarbij z'n bench heel de kamer door schuift. Nemen we hem mee naar bos of strand is hij heel de tijd dat we er zijn als een ADHD kindje aan het rennen.

Zaken als vetter vlees, extra's 's morgens in de vorm van dus een vissenkop, en andere 'vettige' snacks gaan we proberen en ga kijken of hij iets bij kan komen van pasta door z'n voer.

Begrijp me niet verkeerd, snap dat m'n bericht geïrriteerd overkomt, maar heb het niet over een doorsnee hond die op meer voer zwaarder wordt en meer niet. Daarom word ik er wel moe van als het is wat mensen maar roepen. Hebben hem twee dagen meer gegeven en hij is al niet meer te doen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 09:05

Macaroni is een koolhydraat en een snelle energie-leverancier. In dit geval zou ik daar dus ver vandaan blijven, als hij al begint te stuiteren van 25 gr meer vlees. Dan zou ik eerder gaan voor vetter vlees. Of misschien een ander merk?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 10:53

In dat geval zou ik koolhydraten ook vermijden ja.

Gezien je een podenco hebt, zou je eens met hem kunnen gaan speuren wanneer hij zo druk is. Dan is hij in ieder geval druk in z'n koppie, en iets minder druk met z'n lijf.
Laat hem speuren naar eten en je slaat 2 vliegen in één klap.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 10:58

Sassol schreef:
Laat hem speuren naar eten en je slaat 2 vliegen in één klap.

:)* Dat lijkt me nou een goed idee!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 11:05

Balen is wel dat je hond ongeveer 3x zo snel speurt als dat jij een spoor kunt zetten :+ Dus jij krijgt wel extra beweging!

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:21

Woogy schreef:
meer geven blijkt geen optie eigenlijk. Timo stuitert tot aan het plafond met slechts 25 gram meer. Verplichte rust zorgde gisteren en vanmorgen nog steeds voor een hond die met bench en al door het huis heen rolt.

Macaroni is iets wat we gaan proberen.

Nou en bedankt.
Dan laat ik het verder voor wat het is want als mijn goed bedoelde advies bestempeld worden als zeuren zoek het dan maar lekker zelf uit. Ajuus.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:11

Mijn hond krijgt ook veel meer voer en ja, dan is hij drukker. Maar dat lossen we hier met denkspelletjes op :) Zo is hij wel bezig met zijn koppie zonder echt veel meer te grbruiken.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 16:03

Timo is een hond met een gedragstoornis(helaas erfelijk is uit onderzoeken gebleken) en kan daardoor compleet door het lint gaan om niks. Zodra hij dus meer voer krijgt wordt dit extra versterkt. Voorbeeldje is dat ik ee keer de kofferbak open deed, hij lag braaf had niks raars gedaan helemaal niets aan de hand en hij kijkt me aan en begint te krijsen alsof hij vermoord wordt. Intussen was ik naast hem gaan zitten om te wachten tot hij eruit was. echter duurde dat een kwartier waarbij mensen de straat op kwamen rennen omdat ze dachten dat hij aangereden was. Op zulke momenten is hij niet bereikbaar en we hebben inmiddels vijf verschillende gedrag therapeuten versleten waarvan de laatste twee ons vroegen wat we in vredesnaam met deze hond willen.
Het moment dat hij meer voer krijgt wordt dit versterkt en raakt hij zichzelf kwijt in z'n hoofd en is dan werkelijk niet bereikbaar.
Ik ga het zeker proberen met denk spelletjes, we hebben ergens nog voerspeeltjes liggen maar wat kan ik hem daarin het beste geven?